سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

تحلیل جایگاه تکنولوژی آموزشی در آموزش های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی


تحلیل جایگاه تکنولوژی آموزشی در آموزش های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی

وارد ساختن تکنیک های نرم افزاری تکنولوژی آموزشی از جمله تعیین و تحلیل وظایف کلیدی فرعی هریک از مشاغل, تحلیل و تدوین هدف های آموزشی, گزینش هدف های دقیق و نهایتاً تعیین عناصر آموزشی به زمینه برنامه ریزی درسی, مهارت بسیار پیچیده ای است

وارد ساختن تکنیک‌های نرم‌افزاری تکنولوژی آموزشی از جمله تعیین و تحلیل وظایف کلیدی فرعی هریک از مشاغل، تحلیل و تدوین هدف‌های آموزشی، گزینش هدف‌های دقیق و نهایتاً تعیین عناصر آموزشی به زمینه برنامه‌ریزی درسی، مهارت بسیار پیچیده‌ای است. که انجام و اجرای آن نیاز به افراد کاملاً آگاه و متخصص در این زمینه دارد. نیازسنجی آموزشی در فرایند برنامه‌ریزی درسی و طراحی برنامه‌های درسی علمی کاربردی بخش کشاورزی در مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است. آن‌چه که در تدوین برنامه‌های درسی مذکور اهمیت ویژه‌ای دارد این است که از فنون طراحی آموزشی به‌عنوان یکی از تکنیک‌های نرم‌افزاری تکنولوژی آموزشی در حوزه برنامه‌ریزی درسی استفاده و به مخاطبان دانش و مهارت‌هائی داده شود که در تهیه آنها خصوصیات ذیل مورد توجه قرار گیرد:


تحلیل جایگاه تکنولوژی آموزشی در آموزش های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی

▪ هدف‌های آموزشی دقیقاً انعکاس نیازهای واقعی مخاطبان حوزه کشاورزی است چراکه نیاز آموزشی با استفاده از تحلیل آموزشی دقیقاً از وظایف مشاغل مرتبط با بخش کشاورزی اخذ شده‌اند.


تحلیل جایگاه تکنولوژی آموزشی در آموزش های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی
نمونه جداول مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل مشاغل موضوعات و اهداف آموزشی

تحلیل آموزشی یا رویکرد نرم‌افزاری تکنولوژی آموزشی، مدرسان علمی‌کاربردی کشاورزی را در انتخاب مواد آموزشی و کمک آموزشی معیاری و هنجاری نیز کمک می‌کند. این یعنی در نظرگرفتن رویکرد دوم تکنولوژی آموزشی (سخت‌افزاری). رابطه و تعامل نزدیک فنون برنامه‌‌ریزی درسی با تکنیک‌های نرم‌افزاری تکنولوژی آموزشی منجر به تدوین سندی مکتوب خواهد شد که این سند به‌عنوان برنامه درسی علمی‌کاربردی، چشم‌انداز و برآیندی از دانش و مهارت‌های مورد نیاز مشاغل بخش کشاورزی را رد بر خواهد داشت این سند ضمن آماده‌سازی دانش‌آموختگان برای ورود به عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی و ایجاد زمینه کارآفرینی در آنان، زمینه را برای تقویت، ترمیم، بهسازی و افزایش دانش و مهارت‌های شاغلین فعلی نیز فراهم می‌سازد.

نویسنده: علی ابراهیمی رئیس برنامه‌ریزی درسی مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد کشاورزی

منابع و مآخذ:

۱) ابراهیمی، علی (۱۳۷۷)، برنامه‌ریزی درسی، راهبردهای نوین. تهران: انتشارات فکرنو.

۲) احدیان، محمد (۱۳۶۸)، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران: چاپ‌ کارگری ۷تیر.

۳) ذوفن، شهناز و لطفی‌پور، خسرو (۱۳۸۴)، رسانه‌های آموزشی برای کلاس‌های درس، تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شرکت چاپ و نشر کتاب‌‌های درسی.

۴) نلسون، آنابل (۱۹۹۴)، فنون طراحی برنامه‌های آموزشی و درسی، ترجمه علی ابراهیمی و سید حسن موسوی، تهران: انتشارات نوادر.

۵) AECT task force(۱۹۷۷).Educational Technology Definition and Glossory of terms. Washington DC. Association for Educational Communications and Technology.

۶) Carnegie Commission on Higher Educational Technology in higher Education New YORK.MCGrow Hill.

۷) Heinich.R.Molenda.M&Russell.j.d. (۱۹۹۳) Instuctional Media and the new Technologies of Instuction. New york.NY.Macmillan.

۸) Smith.P.L.& RAGAN.T.J (۱۹۹۹) Instuctional Design.Columbus.Ohio prentice Hall.