چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
قانون درباره فعالیت سایتهای خبری چه میگوید؟
دغدغه ساماندهی فعالیت سایتهای خبری ایرانی از زمانی شکل گرفت که تعداد این سایتها در سپهر رسانهای کشور بالا رفت.
دغدغه از آن جا هم تشدید می شد که میان ماهیت این نوع فعالیت رسانه ای با فعالیتی چون روزنامه شباهت ها و تفاوت هایی بود و از این رو نمی شد به طور کامل قانون مطبوعات را بر وضع این نهادهای جدید رسانه ای حاکم دانست.
از سوی دیگر، نبود متن قانونی هم خلأیی به وجود آورده بود که در کنار ماهیت ناشناس ماندن در فضای مجازی؛ داشت برای کشور هزینه ایجاد می کرد. از این رو بود که دغدغه ها به سمت اقداماتی برای ساماندهی رفت.
گام اول؛ ساماندهی
نخستین متن منقح برای ساماندهی وضع فعالیت پایگاه های اینترنتی از جمله سایت های خبری در ایران، در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید. مربوط به هیات وزیران بود و در چارچوب کار ثبت نام از سایت های ایرانی آغاز شد.
اصلی ترین فایده این کار اختیاری برای دارندگان سایت ها این بود که می توانستند در هنگام نقض یک قاعده امیدوار باشند که به آنها تذکر داده شود و مستقیما کار به سمت فیلترینگ نرود. با این حال رفته رفته امتیازات ساماندهی و البته محرومیت های ناشی از ثبت نام نکردن در این سامانه به نحوی بالا رفت که دارندگان یک سایت خبری در حال حاضر ترجیح می دهند از ابتدا در این حوزه وارد شوند و کار خود را به شکل شفاف تری دنبال کنند.
گام دوم؛ فیلترینگ
در بخش بعد فعالیت های دولت برای کنترل و ساماندهی پایگاه های خبری به اقدامات کلی در حوزه فیلترینگ می رسیم. اقداماتی که از تشکیل کمیته مصادیق مجرمانه طبق نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد و به تصویب قانون جرایم رایانه ای و تشکیل کمیته مصادیق مجرمانه بر اساس این قانون کشیده شد. کار کمیته مصادیق مجرمانه که طبق این قانون اجرا می شود از سویی ماهیت قضایی دارد و از سوی دیگر کاری است در سطح حاکمیتی، چرا که همه قوا در این شورا نماینده دارند و مشارکت می کنند.
گام سوم؛ اصلاح قانون مطبوعات
اما در سال ۱۳۸۸ تحول جدیدی در حوزه فعالیت حقوقی سایت های خبری صورت گرفت و آن شمول قانون مطبوعات بر این پدیده های جدید بود. در قانون اصلاح ماده۱ قانون مطبوعات دو عنوان نشریه الکترونیکی و خبرگزاری داخلی تحت شمول مقررات شامل امتیازات و محدودیت های این قانون قرار گرفتند. با همه اینها به نظر نمی رسد که کاری ریشه ای و البته مبتنی با اصول برای ساماندهی پایگاه های اینترنتی انجام شده باشد. مساله اینجاست که اولا متون قانونی موجود، بیشتر ماهیت «نظارتی» و «کنترلی» دارد تا «حمایتی» و ثانیا به صورت کامل در مختصات یک سایت اینترنتی نمی گنجد. از این روست که نیاز به تصویب قانون جامعی برای این رسانه های جدید و محتوای منتشر شده آن وجود دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست