پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
اولویت روابط عمومی ها در سال ۸۵
ما باید قبول كنیم كه روابط عمومی ها در كشور ما آنگونه كه بایسته و شایسته است به جایگاه واقعی خود دست نیافتهاند، هر چند كه در این رابطه پیشرفتهای محسوسی صورت گرفته، اما نسبت به سایر كشورهای جهان میتوان گفت كه ما هنوز در ابتدای راه هستیم, در ابتدای همین راه باید گفت این روزها در اكثر سازمان ها و نهادها, روابط عمومیها با بیمهری روبرو شدهاند.
به گزارش گروه فرهنگ و اندیشه ایلنا ،این نكته را هم میتوان گفت كه بیمهری به روابط عمومی زمانی برای مدیران و سازمانها مشكلآفرین خواهد شد. این در حالی است كه "احمدینژاد" بارها به مساله مدیریت در كشور, پاسخگو بودن مدیران به مردم , شایسته سالاری در عرصه كار و تلاش و مشاركت مردم در امور كشور اشاره كرده است، اما این موارد زمانی تحقق پیدا میكند كه برای روابط عمومیها ارزش قائل باشیم. زیرا اگر برای روابط عمومی وظایفی چون پاسخگویی, اطلاعرسانی, فرهنگ سازی, شكلدهی به افكار عمومی و ارتقای سطح آگاهیهای عمومی در نظر آوریم با انجام صحیح و درست هر یك از آنها به راحتی بخشی از بستر سازی نظام پاسخ ده شكل مییابد و حركتی قابل قبول صورت میگیرد .
به هر حال سال ۸۵ به سال پیامبر اكرم (ص) مزین شده و روابط عمومی ها نیز به طور حتم نقش و وظیفه مهمی را میتوانند ایفا كنند. "هوشمند سفیدی"، پژوهشگر و مدرس رشته روابط عمومی در مورد اولویتهای روابط عمومی ها در سال ۸۵, میگوید: اولویت اول در سال جدید باید اعلام سیاست ها و استراتژیهای دولت نهم در زمینه روابط عمومی باشد .
وی با تاكید بر اینكه در سالی كه گذشت سال پر تحركی در حوزه روابط عمومی مشاهده نكردیم, اظهار میدارد: اجرایی شدن سند توسعه روابط عمومی, تدوین برنامههای آموزش مدون روابط عمومی, تقویت و حمایت از نهادهای صنفی و مدنی, توسعه شورای روابط عمومی استانها, حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در تولید كتابهای روابط عمومی از مواردی است كه باید به آن توجه شود.
"لیلا نیرومند"، استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد میگوید: تشكیل یك اتحادیه برای كاركنان روابط عمومی كه كارگزاران روابط عمومی بتوانند در آن احساس امنیت شغلی داشته باشند و از حقوق خود دفاع كنند از اولویت های جدی در این زمینه است.
وی می افزاید : در سال های گذشته جشنواره و همایشهای گوناگونی در مورد روابط عمومی برگزار شد، اما باید به دید كارشناسانه ببینیم كه واقعا تا برگزاری این همایش توانستیم پیشرفتی داشته باشیم یا نه؟
اما "سفیدی" برخلاف نظر "نیرومند" معتقد است كه در همین سال گذشته مهمترین كار در حوزه روابط عمومی همان گردهمایی و برگزاری برنامههایی در این زمینه از جمله برگزاری سمپوزیوم و كنفرانس بینالمللی روابط عمومی بود كه تا حدودی در جامعه پر رنگ تر بود.
وی همچنین میگوید : خبرگزاری روابط عمومی نیز یكی از كارهای مهمی است كه امیدواریم در سال ۸۵ این امر محقق شود.
"عباس ماندگاری"، كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی بر این اعتقاد است كه در سال جدید باید به دورههای آموزشی روابط عمومی ها در بلند مدت و كوتاه مدت توجه جدی شود.
وی میافزاید : متاسفانه در برنامهریزیهای صورت پذیرفته, آموزش روابط عمومی ها به فراموشی سپرده شده است و اگر گهگاهی هم سمینارها و دورههای آموزشی به صورت موردی برگزار میشود، كارگزاران روابط عمومیها به دلیل انبوه فعالیت های سازمانی نمیتوانند شركت كنند .
وی میگوید : یك نكته بسیار مهم این است كه مردم كمتر با وظایف روابط عمومی ها آشنایی دارند كه به تقابل اصحاب وسایل ارتباط جمعی و روابط عمومی ها بر میگردد كه این رقابت ناسالم لطمات زیادی به روابط عمومیها زده است و همین مساله باعث شده تنویر افكار عمومی و اطلاع رسانی دقیق به موقع صورت نگیرد.
"ماندگاری" بر این باور است كه روابط عمومی ها در سال ۸۵ برای پیشبرد اهداف سازمانی و اطلاعرسانی به موقع به خبرنگاران و روزنامهنگاران نیاز مبرم دارند و این ضرورت همكاری باید بیش از پیش نمایانتر شود.
"محمود رضا مرتضوی"، محقق و نویسنده روابط عمومی با اشاره به اینكه یكی از مسائلی كه باعث پیشرفت روابط عمومی ها میشود توجه به آموزش است, اظهار میدارد, وزارت ارشاد در تولید كتابهای روابط عمومی, تحقیقات و مقالات روابط عمومی باید حمایت جدید داشته باشد.
"مهدی میر جلیلی"، كارشناس علوم ارتباطات نیز معتقد است روابط عمومیها در حال حاضر به تكنیكهای جدید آشنا نیستند و باید در سال جدید از طریق آموزش و تحقیقات این مشكل را برطرف كنیم.
به هر حال به نظر میرسد, روابط عمومی مورد بی توجهی بسیاری از مدیران ارشد دستگاه و سایر واحدهای مربوطه قرار گرفته است و متاسفانه در این میان بسیاری از روابط عمومی ها نیز بر تحریر و نصب پلاكاردها و تشریفات اداری كه جزء بسیار كوچكی از وظایف روابط عمومی است، تكیه دارند. غافل از اینكه هركدام از كار كردهای روابط عمومی در جای خود تاثیرگذار و موثر خواهد بود. از سوی دیگر با وجود فعالیتهای بسیار زیاد روابط عمومی هنوز چارت مناسب تشكیلاتی برای روابط عمومی ها وجود ندارد و اغلب مدیران كل با روابط عمومی ناآشنا هستند و همچنین هنوز در بسیاری از ادارات و نهادها نمی پذیرند كه روابط عمومی مدیریت است.
بنابراین اگر روابط عمومی به مثابه چشم, گوش و پیشانی سازمان است به واقع باید برای نقش و وظایف روابط عمومی, قانونی برقرار ساخت تا با نظاممند بودن اختیارات و وظایف و شفاف كردن حوزه وظایف در متن قانون بتواند بنابر آنچه كه بر دوش آنها نهادهاند عمل كرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست