دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

نكات طلایی در انتخاب میزبان خوب


نكات طلایی در انتخاب میزبان خوب

از اشتباهات رایج بین صاحبان سایت ها بخصوص افراد غیر فنی انتخاب میزبان قبل از طراحی و پیاده سازی سایت است, و این در حالیست كه بسیاری از نیازها و مشخصه هایی كه میزبان بایستی آن را پشتیبانی كند, در هنگام پیاده سازی سایت مشخص می شود

● ارزیابی قبل از اقدام

از اشتباهات رایج بین صاحبان سایت‌ها(بخصوص افراد غیر فنی) انتخاب میزبان قبل از طراحی و پیاده‌سازی سایت است، و این در حالیست كه بسیاری از نیازها و مشخصه‌هایی كه میزبان بایستی آن را پشتیبانی كند، در هنگام پیاده‌سازی سایت مشخص می‌شود.

در صورت عدم همخوانی مشخصات و نیازهای میزبان و سایت، نیاز به تغییر میزبان و یا پیاده‌سازی سایت براساس مشخصات میزبان سایت ایجاد می‌شود كه هر دو مورد، طبیعتاً هزینه‌ساز خواهد بود.

اما اشتباه برخی از طراحان سایت نیز عدم توجه به وضعیت بازار و نیازهای مشتری است. برای مثال برخی از طراحان، سایت‌های مشتریان خود را با تكنولوژی جاوا و jsp پیاده‌سازی می‌كنند، این در حالی است كه این تكنولوژی اگرچه بسیار قدرتمند است، اما كمتر در سرورهای شركت‌های هاستیگ پشتیبانی می‌شود، و یا استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است؛ مشكل دیگر این كه برای نگهداری حجم كمی از اطلاعات و برای یك سایت كم‌بیننده از Microsoft Sql Server استفاده می‌كنند، و البته در اكثر مواقع استفاده از چنین سرویسی نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد و این در حالیست كه استفاده از بانك اطلاعات MS Access نیز چنین امكانی را فراهم می‌كند.

بنابراین قبل از پیاده‌سازی سایت، بایستی مشورت‌ها و بررسی‌های لازم صورت گیرد و همچنین بایستی تمام برنامه‌ها ونیازها(مانند استفاده از صفحات پویا و یا بانك‌های اطلاعات) و حتی تعداد بینندگان احتمالی سایت حداقل برای یك سال آینده تعیین شود، و آنگاه به برای انتخاب میزبان سایت اقدام كنید.

● میزان فضا (Disk Space ویا Storage)

میزان فضای مورد نیاز برای نگهداری صفحات، تصایر ویا بانك‌های اطلاعاتی سایت، از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب نوع میزبان و نوع سرویس شركت میزبان شده است. تقریبا اكثر شركت‌هایی كه در زمینه ارائه خدمات میزبانی سایت فعالیت می‌كنند، میزان فضای اختصاص داده شده به سایت‌ها را به عنوان معیاری برای تقسیم‌بندی خدمات خود استفاده می‌كنند. نكته‌ای كه بایستی به آن توجه داشته باشید و حتما جزئیات آن را از شركت میزبان سؤال كنید، اطلاعاتی دیگری است كه در همان فضای اختصاص داده به سایت شما قرار خواهد گرفت.

برای نمونه عموماً صندوق‌های پستی ازهمان فضای اختصاص داده شده به سایت استفاده می‌كنند، و یا لاگ‌فایل‌های سایت (Log File) نیز در همان فضای سایت قرار می‌گیرند. در چنین حالتی اگر شما از سرویس ده مگابایتی یك شركت استفاده می‌كنید و یك صندوق پستی یا حجم پنج مگابایت دارید، عملاً تنها پنج مگابایت دیگر برای قراردادن صفحات و تصاویر سایت دارید. البته برخی شركت‌ها نیز فضای ذكر شده در سرویس‌های خود را برای صفحات و اطلاعات سایت در نظر می‌گیرند و برای دیگر اطلاعات مانند لاگ‌فایل‌ها و صندوق پستی‌ها فضای رایگان دیگری در نظر می‌گیرند.

بنابراین، جزئیات سرویس شركت هاست را در این زمینه جویا شوید، و دقت كنید كه چه میزان فضا در نهایت برای صفحات سایت و صندوق پستی‌ها نیاز دارید، و بر این اساس، سرویس‌های شركت میزبان را خریداری كنید.

● صندوق پستی (Mail Box)

باور كنید موفق‌ترین شركت‌های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت‌ها، بلكه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه‌ای رسیده‌اند.

داشتن ایمیل با نام خود سایت، اكنون دیگر نیازی معمول برای مدیران و صاحبان سایت‌هاست. شما هم حتما علاقه‌مندید كه ایمیل‌هایی مانند info@yoursite.com و یا sales@ yoursite.com داشته باشید. و یا به تمام كارمندان شركت خود و به نام سایت شركت ایمیل اختصاص بدهید. بنابراین در سرویس‌های شركت میزبان به تعداد ایمیل‌های داده شده، ظرفیت، كیفیت و همچنین چگونگی ایجاد آن دقت كنید.

یكی از مواردی كه شركت‌ها به عنوان بخشی از تبلیغات سرویس‌های خود ذكر می‌كنند، تعداد ایمیل‌های بیشتر و یا تعداد نامحدود صندوق‌های پستی است. همان طور كه در بالا نیز به آن اشاره‌ای داشتیم، بایستی دقت كنید كه چه میزان ظرفیت و فضا برای هر صندوق پستی در نظر گرفته می‌شود، و البته آیا فضای اختصاص داده شده به ایمیل‌ها از همان فضای كلی اختصاص داده به سایت استفاده می‌كند یا خیر.

همچنین اگر مایل به ایجاد تعداد زیادی صندوق پست الكترونیك برای سایت خود هستید، دقت كنید كه آیا شركت میزبان، پنل و یا امكانی را برای ایجاد و مدیریت این صندوق‌ها برای شما در نظر خواهد گرفت یا خیر.

● ترافیك سایت و برخی از محدویت‌ها

بایستی گفت این نكته از جمله مواد بسیار مهمی است كه متاسفانه توسط افراد غیرحرفه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. ترافیك سایت، میزان اطلاعاتی است كه در طول یك مدت مشخص بین سایت و بازدیدكنندگان رد و بدل می‌شود. ترافیك سایت، رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدكنندگان سایت و حجم صفحات سایت دارد.

بنابراین اگر فكر می‌كنید بازدیدكنندگان سایت شما زیاد خواهند بود و همچنین صفحات شما از حجمی سنگین برخوردارند، حتماً به این مورد و نیز محدودیت سرویس‌های شركت‌های میزبان دقت كنید.

ترافیك سایت معمولا بصورت ماهانه براساس مگابایت و گیگابایت و با كلماتی چون ترافیك، و یا پهنای باند (BandWidth) در جزئیات سرویس‌های شركت‌ها ذكر می‌شود، و البته در صورت عدم ذكر، می‌بایست آن را حتماً جویا شوید. اگر شركت میزبان، به شما قول پهنای باند نامحدود را داده، و شما هم گمان می‌كنید سایتی با بازدیدكنندگان زیاد خواهید داشت، حتما در قرارداد خود با شركت، این مورد را ذكر كنید.

البته اعمال محدودیت برای سایت‌ها تنها به همین شكل محدود نیست، و برخی شركت‌ها برای تعداد كاربران همزمان سایت و یا میزان استفاده سایت از پردازش CPU محدودیت‌هایی اعمال می‌كنند كه بد نیست در جریان آنها نیز باشید.

● مشتریان دیگر شركت

قبل از انتخاب یك میزبان، بد نیست درباره سابقه شركت نیز تحقیقی كنید. همچنین بهتر است از میزبان بخواهید چند سایت مشهور را كه بر روی سرورهای خود میزبانی می‌كند معرفی نماید.

اما نكته بسیار مهم دیگر، توجه به تعداد سایت‌های قرار گرفته بر روی سرور شركت است. اگر سایت شما تنها حاوی صفحات HTML است و یا بیینده آن زیاد نیست، این مورد، اهمیت چندانی ندارد.

اما هرچه تعداد سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور بیشتر باشد، بدین معنا است كه سرور شما مشغولیت بیشتری دارد و به همین دلیل، سرعت كمتری هم دارد.

همچنین توجه كنید كه سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هكرها هستند! استاندارد مشخصی برای تعدد سایت‌های میزبانی شده بر روی یك سرور نیست، چرا كه بر اساس مشخصات سخت‌افزاری سرور، سیستم عامل سرور و همچنین نیازها و بییندگان سایت‌ها، این رقم می‌تواند متغیر باشد.

بسیاری از شركت‌ها، سایت‌ها را براساس تقسیم‌بندی «شخصی» و «تجاری» بر روی سرورهای متفاوت قرار می‌دهند، كه این می‌تواند به هم نفع صاحبان سایت‌های شخصی (به دلیل ارزان بودن) و هم سایت‌های تجاری (به دلیل نیاز به سرعت و كیفیت بهتر) باشد.

در ایران، اكثر شركت‌ها به خصوص شركت‌های معروف، برای ارزان‌تر تمام شدن هزینه‌ها، ناچار تعداد زیادی سایت‌ها را بر روی یك سرور قرار می‌دهند كه این می‌تواند عواقب بدی دربرداشته باشد، مواردی مانند آنچه كه گاهی در روزنامه‌ها می‌خوانیم، یعنی با هك شدن یك سرور، صدها سایت دچار صدمه می‌شوند!


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.