دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
گریه در عزاداری
● هدف از گریه كردن در مجالس عزاداری چیست؟
ابتدا باید به این نكته توجه كرد كه در جهان هستی، بسیاری مطالب از اسرار است و انسانها از آنها بیخبرند. برخی نیز تنها به ظواهر پدیدهها توجه دارند و هیچگاه نمیاندیشند كه در ورای امر ظاهری، امری مهمتر و عظیمتر نهفته است. گریه نیز از جمله همین امور است. بسیاری خیال میكنند كه گریه صرفاً امری است كه نشاندهنده تألم و عواطف آدمی است و برخی نیز كودكانه، گریه را به باد استهزا گرفته، آن را نشانهای از ارتجاع تلقی میكنند. عدهای دیگر، منتقدانه میگویند: گریه جز خمودی، چیز دیگری به ارمغان نمیآورد و حال آن كه دنیای امروز، دنیای تحرك و نشاط است و انسان جدید، طالب شادی است؛ نه تشنه آب چشم.
امیدواریم با توضیحی مختصر از ابعاد گوناگون این پدیده، دیدگاه تشیع در خصوص حقیقت و جایگاه گریه مشخص شود.
● انواع گریه
گریه انواع و اقسامی دارد كه مهمترین آنها با شرحی مختصر چنین است:
۱) گریه ترس و هراس؛ این نوع گریه غالباً در اطفال وجود دارد و كودك، با این وسیله، ترس خویش را نمایان میكند.
۲) گریه جلب ترحم؛ این گریه بر دو قسم است؛ «طبیعی» كه بسیار مؤثر و برانگیزاننده است؛ مانند گریه كودكی كه پدر و مادر خویش را از دست داده است و «تصنعی» كه شخص در ظاهر به دیگران میخواهد بباوراند كه ناراحت و اندوهگین است.
۳) گریه غم و اندوه؛ این گریه، انعكاس ظلمتی است كه فضای درون را فرا گرفته است. جنبه مثبت این نوع گریه، تنها تخلیه درون است و به همین جهت است كه پس از آن، آدمی كمی احساس آرامش میكند.
۴) گریه شوق و شادی؛ این نوع گریه، ناشی از رقت قلبی است كه غالباً پس از دورهای از یأس و ناامیدی، درباره موضوعی نمودار میگردد.
۵) گریه تقوا و رشد روحانی؛ این نوع گریه، مخصوص انسانهای الهی است و بیان سوز درون و ابراز عجز و پشیمانی، پریشانی، توبه و عشق به معبود است. این گریه، موجب پالایش روح و زمینهساز قرب به خداوند است. گریه تقوا و پرهیزگاری، همان اشكی است كه اگر از سوز دل، بر گونهها جاری گردد، توجه حضرت حق را به بنده خود جلب كرده، بستر رحم و فضل او را فراهم میسازد.
● گریه ارزشی
هر چند در خصوص انواع گریههای دیگر، منعی وارد نشده است، ولی آن چه كه در آموزههای قرآنی و روایی بر آن تأكید شده، همان گریه تقوا و رشد روحانی است. گریهای كه در این سوی پرده، سوز دل و در آن سوی پرده، آرامش، لذت، ابتهاج و كرامت را به دنبال دارد.۱
از دیدگاه قرآن و روایات، این گریه، دارای خصایص ذیل است:
۱) منشأ آن فهم و شعور است؛ گریه رشد روحانی از فهم و شعور سرچشمه میگیرد و از روی تقلید و گمان، جاری نمیشود.
قرآن میفرماید: «ای رسول ما! به امت بگو: شما به این كتاب ایمان بیاورید یا نیاورید (مرا یكسان است)؛ به درستی كه آنان كه پیش از این به مقام علم و دانش رسیدند، هرگاه این آیات برایشان تلاوت شود، همه با كمال خضوع و فروتنی، سر طاعت بر حكم آن فرود آورند و گویند: پروردگار ما، پاك و منزه است؛ البته وعده خدای ما محقق واقع خواهد شد و آنها با چشم گریان سر به خاك عبودیت نهاده، پیوسته بر خوف و ترسشان از خدا میافزاید».۲
از این آیات به روشنی استفاده میشود كه هر كس از علم، فهم و معرفت بالا بهرهمند باشد، با شنیدن آیات قرآن، به حقایق پی میبرد و در این حال در محضر ربوبی، صورت بر خاك مینهد و با سوز دل، اشك میریزد؛ به امید آن كه به اشك چشم او نظری و عنایتی شود. بنابراین، آن كه نمیفهمد، نه سوزی در دل دارد و نه اشكی در چشم.
۲) گریه، سرمایه جهاد اكبر، در جنگ با دشمن درونی است. اسلحه انسان، آه و گریه است؛ چنان كه حضرت علی علیهالسلام در دعای شریف كمیل فرموده است: «و سلاحه البكاء». خداوند این اسلحه كارآمد را به همه داده است؛ ولی افسوس كه قدر و منزلت آن را نمیشناسیم.
۳) گریه از انعام و تفضلات الهی است؛ خداوند متعال میفرماید: «آنان، كسانی از پیامبران بودند كه خداوند برایشان نعمت ارزانی داشت؛ از فرزندان آدم بودند و از كسانی كه همراه نوح بر كشتی سوار كردیم و از فرزندان ابراهیم و اسرائیل و از كسانی كه آنان را هدایت نمودیم و برگزیدیم و هرگاه آیات خدای رحمان برایشان خوانده میشد، سجدهكنان و گریان به خاك میافتادند».۳
۴) گریه از علائم الهی بودن عبد است. خداوند متعال میفرماید: «و چون آیاتی كه به رسول فرستاده شد، بشنوند، از دیدگان آنان اشك جاری میشود؛ زیرا حقانیت آن چه بر رسول نازل شده، شناخته، گویند: بارالها! ما به رسول تو محمد و كتابت قرآن ایمان آوردیم؛ ما را در زمره گواهان صدیق او بنویس».۴
۵) باطنش خنده و شادی است؛ گریه ارزشی، از اسرار الهی است كه در این سوی پرده، سوز و آتش است؛ ولی در آن سوی پرده، شادی، ابتهاج، لذت و لقاست.
● گریه ارزشی در روایات
منزلت گریه ارزشی كه همان گریه رشد و تقوای روحانی است، از پارهای روایات، روشن میشود:
۱) امام صادق علیهالسلام میفرماید: «نزدیكترین حالت بنده نسبت به پروردگار عزوجل، حالتی است كه او در سجده با گریه است».۵
۲) امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هیچ قطرهای نیست كه نزد خدای عزوجل محبوبتر باشد از قطره اشك در ظلمت شب كه از خوف خدا باشد و غیر از جانب او منظوری نباشد».۶
۳) امام صادق علیهالسلام میفرماید: «اگر اشك چشمی نداشتی برای گریستن، حالت تباكی و حزن و اندوه داشته باش».۷
برخی از روایات در خصوص گریه بر امام حسین علیهالسلام عبارتند از:
۱) امام معصوم علیهالسلام فرمود: «هر چشمی در روز قیامت به جهت سختیها، گریان است؛ مگر چشمی كه بر امام حسین علیهالسلام گریسته باشد؛ این چشم، خندان و بشاش است».۸
۲) امام رضا علیهالسلام میفرماید: «گریه بر امام حسین علیهالسلام، گناهان بزرگ را محو میكند».۹
۳) امام صادق علیهالسلام میفرماید: «كسی كه به یاد امام حسین علیهالسلام، به مقدار بال مگسی، اشك از چشمانش جاری شود، ثوابش بر خداوند است و خداوند به كمتر از بهشت برای او راضی نمیشود».۱۰
با توجه به آن چه كه در حقیقت گریه رشد روحانی و تقوا و نیز فلسفه عزاداری امام حسین علیهالسلام مطرح است، میتوان گفت حكمت گریه بر اباعبدالله علیهالسلام دو امر مهم و اساسی است كه هر یك به نوبه خود اثر وضعی خاصی بر جای میگذارند:
۱) بُعد اخلاقی
چنان كه روشن است، گریه ارزشی در فرهنگ شیعی، گریهای است كه موجب تعالی و رشد روح است و سرچشمه آن معرفت است. گریه بر امام حسین علیهالسلام، یا به جهت یاد كردن غم و اندوه از دست دادن عاشق حقیقی خداوند متعال است كه تجلیگاه اوصاف الهی بود و مؤمنان، بوی گل را از گلاب او استشمام میكردند و یا به دلیل عقبماندگی روحی و نداشتههای خود، در مقابل مناقب و فضایل آن بزرگوار و یاران باوفایش میباشد. در واقع، گریه بر این است كه حبیببن مظاهر كه بود و چه مقامی داشت و من چه مقامی دارم. اشك ریختن بر علیاكبر، ناله بر خود است كه آن جوان رشید چه فضایلی را دارا بود و من تا چه اندازه آن خصلتها را دارم و...
اگر گریه ما از این منشأ دور است، باید بكوشیم اشك و آه خود را به این سمت سوق دهیم تا بر اثر آن، روحمان تعالی یابد. در حقیقت، این گریه، نشان دادن دردی است كه انسان را به حركت و جوشش وامیدارد تا خود را به آن درجه از كمالات برسانیم و این چنین اشكی، انسانساز است.
۲) بعد اجتماعی
اگر گریه بر اباعبدالله علیهالسلام، از سر معرفت باشد و منشأ آن نیز بعد اخلاقی این حركت باشد، قطعاً این حزن و اندوه، پس از آن كه موجب تحول درونی انسان میگردد، زمینه را برای تحولات اجتماعی فراهم میسازد. وقتی گریه بر امام حسین علیهالسلام، گریهای در جهت تعالی روح شد و موجب گردید كه آدمی در فضایل اخلاقی و فردی خود، تأمل و تجدیدنظر كند، قطعاً این تحول درونی، زمینه را برای ساختن اجتماعی در راستای اهداف متعالی اسلام فراهم خواهد ساخت.
زمانی كه انسان متوجه شد كه حضرت اباعبدالله علیهالسلام برای چه، چرا و چگونه دست به قیام زد و آن اثر جاودانه را با قلم خون، بر صفحه تاریخ نگاشت، با این معرفت، بر اثر گریه درونش، متحول میشود و این تغییر، به جامعه نیز سرایت میكند و جلوی فساد و انحراف دین گرفته میشود و آزادی، جوانمردی و دینداری، نه تنها در روح فرد تأثیر میگذارد، بلكه بر جامعه نیز حكمفرما میشود.
به بیان دیگر، در واقع گریه بر اباعبدالله علیهالسلام، با یك واسطه، زمینه را برای حفظ آرمانهای آن حضرت و پیاده كردن آن فراهم میسازد و به همین دلیل، میتوان گفت كه یكی از حكمتهای گریه بر امام حسین علیهالسلام، ساختن جامعه، براساس الگوی ارائه شده از سوی اوست و شاید مقصود از جمله «ان الاسلام بدؤه محمدی و بقائه حسینی؛ همانا اسلام شروعش محمدی و بقایش حسینی است»، همین باشد كه بقای مكتب اسلام - خصوصاً تشیع - وامدار گریه بر امام حسین علیهالسلام است.
۱. اصول كافی، ج ۲، كتابالدعاء، باب البكاء.
۲. اسراء، آیه ۱۰۷ - ۱۰۹.
۳. مریم، آیه ۵۸.
۴. مائده، آیه ۸۳.
۵. اصول كافی، ج ۲، باب البكاء.
۶. همان.
۷. مرآهٔ العقول، ج ۱۲، ص ۵۶.
۸. الخصائص الحسینیه، ص ۱۴۰.
۹. مسند امام رضا، ج ۲، ص ۲۷.
۱۰. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست