چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مدیریت دانایی و نوآوری
نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از:
نوآوری بخشی از تغییر تکنولوژیکی است که تغییر تکنولوژیکی برمبنای تعریف Schoomkler عبارت است از:
تولید محصولات یا خدمات و یا استفاده از روشها و ورودیهایی که برای سازمان جدید است (Marquis). نکته مهم در این تعریف این است که اولین استفاده کننده این محصول، روش و... جدید، نوآور است و استفاده کنندگان بعدی مقلد هستند.
خلاقیت، به وجود آوردن چیزی از هیچ است و نوآوری تبدیل چیزی به محصول و سرویس (Kuhn)
خلاقیت، چیز جدیدی را بهوجود میآورد و نوآوری باعث استفاده از چیز جدیدی میشود (Badawy)
نوآوری عبارت است از خلق یک ایده نو و پیادهسازی آن در یک سرویس، فرایند یا محصول جدید که موجب رشد و پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال میشود (Urabe)
خلق، توسعه و معرفی موفق محصولات، فرایندها یا سرویسهای جدید (Udwadia)
برای آنکه یک اختراع تبدیل به یک نوآوری شود باید در بازار موفق شود ( Twiss)
فرایند سودمند و کارای ارائه ایدههای نو به منظور کسب رضایت مشتری (DTI)
از اواخر دهه ۶۰ به بعد، تعاریف بسیار به هم نزدیک شدهاند و میتوان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد:
اولین بهکارگیری موفق یک محصول یا فرایند از زمان طرح ایده تا بهکارگیری آن.
براساس بررسی Evelands و Rogers بر روی بیش از ۲۰۰۰ تحقیق انجام شده بر نوآوری، عموم مطالعات قبل از دهه ۱۹۸۰ بر چگونگی نوآوریهای فردی متمرکز بودهاند. از تحقیقهای بررسی شده توسط این محققین تنها ۱۷% از مطالعات بر ارتباط نوآوری در بستر زمان با یک یا چند سازمان تمرکز داشتهاند. در حالیکه برخی دیگر ارتباط نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی را سنجیدهاند مانند: (Aiken & Hage, Baldridge & Burnham). تنها چند سال بعد، Damanpour تحقیق خودرا بر مطالعات عملی نوآوریهای سازمان هدایت نمود و آنرا به ارتباط بودن نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی محدود نمود. پس از او Schoonhooven , Darzin بیا ن نمود که توضیح چگونگی افزایش تعداد نوآوریهای مهمتر از تئوری نوآوری است و فرایند تولید نوآوری موضوع مهمتری برای تحقیقات است[۲]. مطالعات بسیار زیادی روی عناصر مورد نیاز جهت دستیابی به بهکارگیری موفق یک ایده انجام شدهاست و توافقات بسیاری هم بین آنها مشاهده میشود. بسیاری از این تحقیقات به تحلیل فرایند خلاقیت به عنوان پیشنیاز نوآوری پرداختهاند[۱]. بخش اعظم ادبیات، بر فرایندهای مربوط به پذیرش و اشاعه نوآوری مرتبط با محصولات ملموس تمرکز داشتهاند و کمتر به خدمات پرداخته شدهاست[۳]. در ادبیات نوآوری، محققین به فقدان تئوری یا مدلی از نوآوری که توانایی درک پیشبینانه طبیعت آنرا داشتهباشد، اشاره داشتهاند[۴و۵]
http://kmterms.mihanblog.com/More-۱۷۱.ASPX
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست