سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مجله ویستا

استرس شغلی


استرس شغلی

حتی آرام‌ترین و مناسب‌ترین شغل‌ها هم دارای لحظاتی پراسترس هستند که می‌توانند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. این استرس‌ها اصطلاحا تنش‌های شغلی نامیده می‌شوند. تنش‌های …

حتی آرام‌ترین و مناسب‌ترین شغل‌ها هم دارای لحظاتی پراسترس هستند که می‌توانند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. این استرس‌ها اصطلاحا تنش‌های شغلی نامیده می‌شوند. تنش‌های شغلی، هنگامی بروز می‌کنند که بین نیازهای شغلی، توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته‌های فرد هماهنگی نباشد.

چرا استرس؟

حجم کاری زیاد، سرعت کاری بالا و عدم‌حمایت اجتماعی از جمله مهم‌ترین عوامل تنش‌های شغلی هستند. تغییرات در محیط کار، ارتباطات ناکافی و تعارض‌های بین پرسنلی، مسائل مرتبط با پیشرفت شغلی مانند نبود فرصت پیشرفت، مسوولیت‌های جدید فراتر از سطح آموزش و ترس از بیکاری، همچنین مسائل مرتبط با نقش فرد در محیط کار مانند ابهام نقش، اختیار کم در کارها و نبود امکان ابتکار و خلاقیت از جمله مهم‌ترین عوامل تنش شغلی در محیط‌های کاری محسوب می‌شود.

افرادی که شغلشان را در راس همه امور خود قرار می‌دهند، بیشتر دچار تنش می‌شوند و روابط شخصی‌ آنها تحت تأثیر کار قرار می‌گیرد‌ و با فشارهای کاری این روابط هم دچار اشکال می‌شوند.

از کار برکنار شدن و تغییرات مدیریتی و سازمانی می‌تواند بیش از هر عاملی فرد را دچار استرس کند. مطالعات نشان داده تنها شایعه‌ در مورد تعطیلی کارخانه باعث افزایش فشارخون و تپش قلب کارگران شده است.

بدن چه می‌کند؟

استرس‌های شغلی باعث فرسودگی روانی می‌شود، حالتی که با خستگی روحی و نگرش‌های منفی و بدبینانه نسبت به خود و دیگران همراه است. از آن گذشته این تنش‌ها منجر به افسردگی نیز می‌شود. استرس‌های شغلی می‌تواند موجب تعارض بین همکاران، کاهش تمرکز فکر، ایجاد درگیری در خانواده، کاهش قدرت و تصمیم‌گیری و در نتیجه کاهش بهره‌وری ‌شود.

جدا از ضررهای تنش‌های کاری بر روی روح و روان فرد ،طولانی شدن این نوع استرس می‌تواند بر سلامتی جسمانی نیز تأثیر بگذارد. مشغولیت ذهنی مداوم با مسائل شغلی غالباً منجر به تغذیه نامناسب و نامرتب و عدم ورزش کافی می‌شود که نهایتا مشکلاتی چون اضافه وزن، فشارخون بالا و افزایش مقدار کلسترول را به همراه خواهد داشت.از آن گذشته تنش‌های شغلی می‌تواند موجب بیماری قلبی نیز شود. کارکنان شاغل پراسترس، زودتر پیر می‌شوند و فشار خون آنها نسبت به سطوح نرمال، بالاتر است. همچنین استرس طولانی، ایمنی بدن را نیز در مقابل بیماری‌های دیگر کاهش می‌دهد.

۱۰ فرمان

شاید نتوان محیط کار را کامل اصلاح کرد یا حتی شغل را تغییر داد اما خوشبختانه می‌توان با روش‌های بسیار آسانی تنش‌های شغلی را کم کرد.عمل به دستورات زیر شما را در این راه یاری می‌کند:

از مقدار تنفس و استراحت خود در روز کاری بهره ببرید. حتی ۱۰ دقیقه استراحت، به دیدگاه ذهنی شما طراوت می‌بخشد.

ورزش کنید حتی کمی پیاده‌روی نیز از استرس شما کم می‌کند.

با همکارتان پیرامون مسائلی غیر از شغل صحبت کنید.

هر گاه زیاد تحت فشار بودید چشم‌هایتان را به آرامی ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

انتظار کمال مطلوب در محیط کاری را نداشته باشید.

از مرخصی‌های سالانه خود استفاده کنید.

محدویت‌ها و ضعف‌های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید

عقاید دیگران را تحمل کنید.

مدیریت زمان در موارد بسیاری موجب می‌شود تا استرس‌های شغلی به حداقل برسد.

در موارد شدید یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا علت استرس خود را شناخته و روش‌ مناسبی برای غلبه بر آن پیدا کنید.