چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
فاطمه س , دریای بیكران دانش
یكی از ابعاد مهم وجودی حضرت زهرا(س) شخصیت علمی و دانش الهی او میباشد. اینكه حقیقت دانش آن بزرگواران چیست و نحوه دریافت آن چگونه بوده است، مسائل و معارف بلندی است كه ما را دسترسی به آن نیست و حقیقت وحی و اتصال به آن را تنها كسانی میدانند كه خود، مخاطب آن بودهاند. امّا فهم ظواهر امر و تلاش برای نزدیك شدن به دریای بیكران دانش آنان و نوشیدن جرعهای از آن هر چند اندك، توفیقی است بزرگ. آنچه به اختصار در این مقاله آمده تلاشی است كه نویسنده در تبیین چهره علمی صدیقه كبرا(س) و منابع دانش آن حضرت(س) مبذول داشتهاند.
اصولاً انسانها از طریق تلاش و كوشش و زحمت و استفاده از استاد و منابع متعارف معلومات خود را تحصیل میكنند. چنین دانشی ممكن است با واقع و حقیقت منطبق باشد و برخی اوقات نیز با حقیقت منطبق نیست و خطا و اشتباه در آن راه پیدا میكند ولی برگزیدگان الهی و معصومین علیهمالسلام مانند حضرت زهرا(س) از راههای غیر متعارف نیز معارف و حقایقی به دست میآورند. به علاوه علم آنها علمی است به دور از خطا و اشتباه، دانشی كه همواره با حقیقت و واقع سازگار است و به عبارت دیگر دانش آنها همراه با مقام عصمت است.
●مرجعیت علمی مسلمین
همواره باید فرد یا افرادی در جامعه اسلامی باشند تا معارف و دستورات الهی را به كسانی كه آگاهی ندارند بیاموزند. واضح است كه این افراد باید از چنان دانشی برخوردار باشند كه خطا و اشتباه در دانششان پیش نیاید تا بتوانند حافظ و نگهدار واقعی احكام الهی باشند. قرآن مجید در این رابطه میفرماید: فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون. در این آیه خداوند دستور میدهد افرادی كه نمیدانند از "اهل ذكر" سؤال كنند، و منظور از "ان كنتم لا تعلمون" "اگر نمیدانید"، جمیع معارف حقیقی است و مقصود از اهل ذكر هر كسی است كه عالم به آن باشد ولی بر اساس روایات مصداق "اهل ذكر" در آیه شریفه همان اهلبیت علیهمالسلام میباشند.
ابنعباس در باره "فاسئلوا اهل الذكر" میگوید: آنها محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند، آنان اهل ذكر و علم و عقل و بیانند و آنان اهلبیت نبوتند.
ابنعباس در باره "فاسئلوا اهل الذكر" میگوید: هو محمد و علی و فاطمهٔ و الحسن و الحسین علیهمالسلام، هم اهل الذكر و العلم و العقل و البیان و هم اهل بیت النبوه... . آنها محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند، آنان اهل ذكر و علم و عقل و بیانند و آنان اهلبیت نبوتند.
چنان كه امام باقر(ع) میفرماید: نحن اهل الذكر و نحن المسؤولون ... ما اهل ذكر هستیم و ما هستیم كسانی كه باید از ما سؤال شود.
از اینرو بر اساس این روایات روشن میگردد كه حضرت زهرا(س) و سایر معصومین "اهل ذكر" میباشند و آنها هستند كه به معارف الهی آگاهی كامل دارند و مردم باید معالم دین خود را از آنها بیاموزند.
●زهرا(س) همه چیز میدانست
از روایات متعدد استفاده میشود كه حضرت زهرا(س) به همه چیز آگاهی داشت چون آفرینش او و پدر و شوهرش از شجره واحد و نور واحد بود.
عمار یاسر نقل میكند كه حضرت علی(ع) داخل منزل شد. چون فاطمه او را دید گفت: بیا تا برای تو بیان كنم آنچه در گذشته واقع شده و آنچه الآن هست و آنچه تا حال انجام نشده و تا روز قیامت اتفاق میافتد.
علی(ع) وقتی این سخن را شنید خدمت پیامبر(ص) رسید و نزدیك آن حضرت نشست. پیامبر(ص) فرمود: تو سخن میگویی یا من سخن بگویم؟ علی(ع) گفت: سخن گفتن شما بهتر است. پیامبر(ص) فرمود: وارد بر فاطمه شدی و او چنین و چنان گفت (در باره دانش وسیع و گسترده خود با تو سخن گفت) و تو برگشتی! علی(ع) گفت: آیا نور فاطمه از نور ماست؟ پیامبر(ص) فرمود: مگر نمیدانستی؟ علی(ع) از شنیدن این سخن به سجده افتاد و به پاس این نعمت بزرگی كه خداوند به وی عنایت كرده، شكر او را به جای آورد و به خانه برگشت. حضرت زهرا(س) گفت: خدمت پدرم رسیدی و آنچه من در رابطه با آگاهیام، گفتم به او خبر دادی. حضرت علی(ع) فرمود: آری. آنگاه حضرت زهرا(س) به علی(ع) گفت: همانا خداوند نور مرا آفرید در حالی كه خدا را به پاكی یاد میكرد. سپس آن را در درختی از درختهای بهشت به ودیعت گذاشت كه سبب روشنایی و درخشندگی آن درخت شد. آنگاه چون پدرم وارد بهشت شد خداوند به او وحی كرد كه از میوه آن درخت استفاده كند. او نیز چنین كرد. آنگاه من در صلب پدر قرار گرفتم. سپس مادرم خدیجه آن نور را دریافت كرد و از او متولد شدم. من از چنین نوری میباشم و دانش همه چیز در گذشته و حال و آینده دارم.
ای اباالحسن مؤمن! با نور الهی حقایق را نظاره میكند.
آن حضرت در حین ولادت مورد عنایت خاص الهی واقع شد و آن چنان از دانش به وی عطا شد كه از دیگران بینیاز گردید. امام باقر(ع) در سبب نامگذاری آن حضرت به (فاطمه) میفرماید: بعد از ولادت فاطمه(س) خداوند به یكی از فرشتگان دستور داد به پیامبر بگوید كه نام او را "فاطمه" بگذارد. آن حضرت نیز چنین كرد. آن گاه خداوند فرمود: "انّی فطمتك بالعلم ... به وسیله دانش
به تو شیر دادم". از این جمله استفاده میشود كه آن حضرت در آغاز طفولیت دارای علوم ربّانی و الهی بوده است.
●منابع علمی حضرت زهرا(س)
بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام، وحی آسمانی بر كسی نازل نمیشود و درهای وحی بعد از آن حضرت برای همیشه بسته است. اما حضرت زهرا(س) و سایر معصومین(ع) دارای علم و دانش بس وسیع و گستردهای هستند. آنان نسبت به معارف دینی و مصالح مسلمین و حقایق گذشته و آینده آگاهی كامل دارند. حال این سؤال مطرح است كه آنان از چه منابعی این علوم گسترده را به دست میآورند. بر اساس متون دینی به منابع چندی میتوان اشاره كرد كه برخی از آنها اینهاست:
● قرآن
كتاب الهی سرچشمه جاودانه و ارزشمند تمام علوم و دانستنیهایی است كه در امر هدایت بشر نقش دارد و آگاهی به آن رهگشای همه معارف و حقایق اسلامی است. آگاهی كامل از قرآن
امام صادق(ع) در ضمن توصیف "مصحف فاطمه(س)" میفرماید: ... و فیه علم القرآن كما انزل. علم قرآن همان طور كه نازل شده در مصحف فاطمه(س) موجود است.
به طوری كه انسان تفسیر و تأویل و ظاهر و باطن و محكم و متشابه آن را به خوبی بشناسد به انسان این توان را میدهد كه تمام نیازهای خود و جامعه را از آن استخراج نماید.
حضرت علی بنموسیالرضا(ع) در توضیح آیه ".. و لو رَدُّه الی الرسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم ..."میفرماید: منظور از این آیه "آل محمد است" و هم الّذین یستنبطونه من القران و یعرفون الحلال و الحرام، آنها كسانی هستند كه از قرآن استنباط میكنند و حلال و حرام را میشناسند. چنان كه در رابطه با آیه شریفه "و ما یعلم تاویله الاّ اللّه و الراسخون فی العلم" "تأویل قرآن را جز خدا و ثابتقدمان در علم نمیدانند" امام صادق(ع) میفرماید: نحن الراسخون فی العلم و نحن نعلم تأویله. ما (اهل بیت) راسخان در علم هستیم و ما تأویل قرآن را میدانیم.
امام باقر(ع) در رابطه با تفسیر آیه مباركه "فالذین آتینا هم الكتاب یؤمنون به كسانی كه به آنها كتاب آموختیم به آن ایمان دارند" میفرماید: هم آل محمد. آنها از آل محمد هستند.
نیز از امام باقر(ع) در باره آیه مباركه "بل هو آیات بیّنات فی صدور الذین اوتو العلم"قرآن نشانههای آشكاری است در قلب كسانی كه به آنها دانش داده شده" سؤال شد فرمود: منظور ما هستیم.
امام صادق(ع) در ضمن توصیف "مصحف فاطمه(س)" میفرماید: ... و فیه علم القرآن كما انزل. علم قرآن همان طور كه نازل شده در مصحف فاطمه(س) موجود است.
از روایاتی كه در تفسیر آیات ذكر شده و امثال آن، نقل شد استفاده میشود كه آگاهی نسبت به قرآن و اسرار آن مربوط به حضرت زهرا(س) و سایر معصومین علیهمالسلام میباشد، چون قرآن در خانه آنها نازل شده است و آنها هستند كه در سایه آشنایی با این منبع لایزال الهی توانایی شناخت و درك حقایق و معارف و دانشهای گوناگون را پیدا كردهاند.
●پیامبر اسلام
دومین منبع از منابع دانش حضرت زهرا(س) علم و دانشی است كه آن حضرت از پدر بزرگوارش فرا گرفته است. او در دامن پیامبر(ص) بزرگ شده و جزء نزدیكترین افراد به حضرت(ص) بوده است و پیامبر(ص) بیشترین معاشرت و انس را با او داشته و از سرچشمه وحی او را سیراب میكرده است. چنان كه روایات متعددی كه آن حضرت از پیامبر اكرم(ص) اسلام نقل میكند شاهد گویایی است بر آنكه آن حضرت از پدرش دانشهای فراوانی را فرا گرفته است. به علاوه حضرت امام جعفرصادق(ع) در باره "مصحف حضرت فاطمه(س)" میفرماید: مصحف فاطمه(س)، املاء رسول خدا(ص) و خط علی(ع) است.
مصحفی كه یكی از منابع مهم امامان معصوم علیهمالسلام بوده است و آنان در موارد مختلف به آن مراجعه كرده و برای دیگران نیز بیان میكردند.
● فرشتگان
یكی دیگر از منابع علم آن حضرت، فرشتگان میباشند. حضرت زهرا(س) همانند خضر، "ذوالقرنین" و مریم بود كه بر اساس ظاهر آیات قرآن، با فرشتگان الهی ارتباط داشتند و حقایقی از عالم غیب به آنان میرسید. بلكه آن حضرت به مراتب از آنان بالاتر بود چون اگر حضرت مریم سیده زنان عصر خودش بود، حضرت زهرا(س) سرور زنان تمام جهانیان است.
"روحالقدس" یك روح امدادگر است كه انسان را به هنگام انجام كارهای مهم معنوی
و الهی یاری میدهد و به تفاوت مراتب اشخاص متفاوت است.
طبق برخی روایات، "مصحف" آن حضرت مشتمل بر علومی بود كه توسط فرشتگان در اختیار حضرت زهرا(س) قرار میگرفت. البته راجع به "مصحف" آن حضرت كه از چه منبعی میباشد برخی روایات چنان كه اشاره شد از املاء پیامبر(ص) شمرده است.
از امام صادق(ع) راجع به "مصحف فاطمه(س)" سؤال شد. حضرت در پاسخ فرمود: بعد از رحلت پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) دچار آن چنان حزن و اندوهی شد كه از شدت و زیادی آن جز خدا كسی آگاهی نداشت. خداوند هم برای تسلّی آن حضرت فرشتهای نزد وی فرستاد تا او را تسلی داده با وی سخن بگوید. حضرت زهرا(س) جریان را به حضرت علی(ع) گفت.
یكی دیگر از منابع علم و دانش حضرت زهرا(س) و سایر معصومین(ع) "روحالقدس" است كه همواره با آنان است و آنان را در درك و فهم حقایق جهان هستی مدد میرساند.
حضرت علی(ع) فرمود: هر گاه احساس كردی كه فرشته بر تو نازل و صدایی شنیدی مرا مطلع كن. پس آنگاه كه فرشته آمد با حضرت سخن بگوید، به حضرت علی(ع) خبر داد و آن حضرت هم هر چه میشنید آنها را مینوشت و از آن نوشتهها "مصحف فاطمه(س)" به وجود آمد.
در همین رابطه در روایت دیگری امام صادق(ع) میفرماید: بعد از رحلت پیامبر(ص) كه فاطمه دچار حرن و اندوه زیاد شده بود جبرئیل بر او نازل میشد و به او تسلیت میگفت و از وضع پدرش به وی خبر میداد و همچنین از آنچه در آینده نسبت به فرزندان او اتفاق میافتد او را مطلع مینمود و حضرت علی(ع) آنها را مینوشت و بدینوسیله "مصحف" فاطمه به وجود آمد.
از این روایات و همانند اینها كه فراوان است به خوبی استفاده میشود كه فرشتگان با فاطمه زهرا(س) ارتباط داشتند و دانشهایی الهی در اختیار آن حضرت قرار میدادند. در باره مصحف حضرت(س) در ادامه نیز مطلبی خواهیم آورد.
پاورقیها:
منبع:نشریه پیام زن ، شماره ۶۸
نویسنده:عبدالرحمن انصاریشیرازی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست