جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مبانی هرمنوتیك از دیدگاه صدرالمتألهین
وقتی به جهان و موجودات آن از گیاه و حیوان و انسان مینگریم، به موضوعاتی برمیخوریم كه با دقت و تعمق حقایق بزرگی را بر ما منكشف میسازند. از این باب است وقتی به گیاهان و نباتات و میوهها نگاه میكنیم و درمییابیم كه هریك هستهای دارند و پوستهای، از میوهها گرفته تا دانه و بسیاری از گلها و حتی ساقهی گیاهان؛ هریك پوستهای دارند كه چون محافظی بر درون و مغز آنها كشیده شده است. هرچه پوسته محكمتر باشد، نظیر بادام و گردو، مغز و درون كمترآسیب میبیند.
وقتی به سراغ بدن خود نیز میرویم، حتی كوچكترین و ریزترین جزء زندهی بدن، یعنی سلولها نیز هریك هستهای دارند و پوستهای. در اینجا نیز هریك از پوسته و مغز به یكدیگر وابستهاند و هر تغییری بر هریك به دیگری نیز منعكس میشود و لذا چنانچه پوسته آسیب ببیند، مغز و هسته نیز از آن در امان نخواهند بود؛ همانطور كه اگر هسته و مغز از درون بپوسد، پوسته دوام نداشته و فرو میریزد. از این روست كه هر عضوی كه حساستر است، در پوستههای متعدد و مقاومتری قرار گرفته است. قلب و دستگاه تنفس با لایههای بیرونی و قفسهی سینه و مغز به عنوان مركز فرماندهی، در میان پوستهای محكم، یعنی جمجمه جای گرفته است.
اما مغز و پوسته در این انواع و نظایر آن خلاصه نمیشوند. اگر باز تعمق كنیم، مغز و پوستههایی را خواهیم یافت كه اساساً متفاوت از مواردیاند كه تاكنون برشمردیم. وجود انسان در بدن مادی خلاصه نمیشود و خود واقعی انسان، روح و نفس اوست كه در ورای بدن پنهان و پوشیده است. پس انسان نیز مغزی دارد و پوستهای. روح مغز و باطنی است كه در ورای پوستهی بدنی او قرار گرفته است، هرچند كه آنچنان بین این مورد با آنچه در گیاهان هست تفاوت وجود دارد كه تعبیر ظاهر و باطن سزاوارتر از پوسته و مغز مینماید.
در اینجا نیز هریك از پوسته و مغز با یكدیگر مرتبطاند و هریك را خواصی است كه از مصاحبت با دیگری حاصل گشته است. اما اینگونه پوستهها و مغز در انسان خلاصه نمیشود. عبادات نیز ظاهری دارند و باطنی. اعمال ظاهری عبادات، شعائردینی هستند كه شعاریاند برای به حركت درآمدن شعور انسان. قرآن نیز نظیر انسان ظاهر و باطن و بیرون و درونی دارد. درون و باطن قرآن نیز خود ظاهری است برای درونی دیگر و آن درون نیز درون دیگر، تا آنجا كه در احادیث آمده است كه تا هفت بطن، بلكه تا هفتاد بطن و درون دارد و البته این اعداد، تعداد و شمارش معینی نیستند و تنها از تعدد خبر میدهند وا لّا تنها خدا میداند كه چند مغز و درون در ورای الفاظ الاهی قرار گرفته است.
تشكیل موجودات از هسته و پوسته از چشم تیزبین حكما و فلاسفهی الاهی پوشیده نمانده و خصوصاً در مورد ظاهر و باطن انسان.
صدرالمتألهین، همانگونه كه برای ایمان و انسان درجات و مراتبی متفاوت در نظر میگیرد، قرآن را نیز دارای درجا ت و مراتب دانسته میگوید: هر درجه از درجات و هر سطحی از سطوح قرآن، حاملان و حافظانی دارد. پایینترین سطح آن جلد آن میباشد، همانطور كه پایینترین مرتبهی انسان پوست او میباشد و واجب است كه انسان برای ارتباط با قرآن، در اولین قدم تنها بعد از تطهیر ظاهر بدن خود از نجاسات و آلودگی اجازه دارد با ظاهر قرآن كه همان پوست و جلد و صفحهی آن است، تماس پیدا كند(۱) و در جای دیگری میفرماید: همچنانكه ظاهر جلد قرآن و كاغذ آن از كسانی كه مطهر و پاكیزه نیستند، محفوظ و نگهداری میشود، همچنین باطن معنای آن هم از باطن و قلب انسانی كه از پلیدی و زشتی، پاك و مبرا نبوده و منور به نور توبه نباشد، پوشیده و پنهان است و همچنان كه بدون طهارت، كسی دست بر صورت و كلمات آن نتواند گذاشت، همچنین برای رسیدن به معانی آن هیچ قلبی جز قلبهای صاف از هوی و هوس، نتواند رسید.(۲) پس باطن و معنا و واقعیّت قرآن برای كسانی كه دارای قلبهای ناپاك میباشند پوشیده است و این ویژگی میتواند شامل مسلمانان نیز باشد. هر كس از قرآن به اندازهی توان فهم و نیروی علم و ادراك خود تحقیق مینماید و این خود انسان است كه میتواند لایههای وجودی خود را آمادهی پذیرش این حقایق كند. كسی كه اهل ظاهر است، به ظاهر كلمات قرآن توجه میكند و به حقایق آن بیتوجّه است، جز معانی ظاهری چیزی ادراك نمیكند؛ امّا صاحبان عقل و ادراك، مغز و سّر و روح و درون آن را درك میكنند.
از این مطالب میتوان پاسخ سؤالی مهم را دریافت. از دیرباز این سؤال مطرح بوده است كه اگر باطن هدف است و غایت و ظاهر جز پوششی برآن نیست، چه نیازی است كه پس از دریافت باطن و مغز، به ظاهر و اعمال عبادی و واجبات بپردازیم؟ چرا نتوان بدون معطل نمودن خود به اعمال ظاهری، به باطن رسید و هدف و غایت را درك نمود.
جهان و هستی دارای مراتب و سطوح مختلفی است كه از مراتب ضعیف و پایین تا مراتب قوی و برتر امتداد و جریان دارد كه ظاهر مراتب پایین و باطن و مغز مراتب بالاتر را تشكیل میدهند. سلسله مراتب هستی نظیر نردبانی است كه از فرش و زمین تا عرش و آسمان كشیده باشد. همانطور كه نمیتوان بدون گذر از پلههای پایین به پلههای بالای نردبان رسید، در سلسله هستی نیز نمیتوان به مراحل بالاتر بدون گذر از مراحل پایینتر و ضعیف دست یافت.
پس ظاهر راه رسیدن به باطن است و نمیتوان به معنا و حقیقت بدون گذر و عمل به ظاهر دست یافت. از این گذشته نباید ظاهر و باطن را دو چیز متفاوت و جدا از هم تصور كرد كه احیاناً با هم تعارض و اصطلاك پیدا میكنند. ظاهر، ظهور و نمود و تبلور باطن است و نظیر چشمهای است كه باطن از آن برون میریزد و لذا هیچگاه بین ظاهر و باطن تعارض و تناض وجود نخواهد داشت.
«رازها و اسرار قرآنی كه برای عرفا و دانشمندان روشن میگردد، هیچگاه مخالف ظاهر قرآن و تفسیر آن نبوده، بلكه مكمّل و متمّم آن است و گذشتن از پوست و رسیدن به مغز و نیز گذشتن از ظاهر بیرون و رسیدن به باطن و درون قرآن است، لذا شایسته است كه انسان صورت ظاهری الفاظ و كلمات را بر همان شكل و اصل خود باقی بگذارد و آن را تغییر ندهد و فهم آن را به خداوند و ائمه و اولیاء واگذارد.»(۳) پس در عین اینكه ظواهر معانی قرآن درست و صحیح است، ممكن است مفاهیم دیگری نیز داشته باشد كه برتر از آن است و در نتیجه هم ظاهر قرآن و هم باطن آن حق است و هر انسان عالمی درحال ِ پیمودن از یك مرحله به مرحلهی دیگر، یعنی از ظاهر به طرف باطن پیش میرود و مطابق و متناسب با درجهی علم و معرفت خود، از معارف قرآن بهره میگیرد.
هم قرآن و هم مخلوقات، یعنی هم كتاب تشریع و هم كتاب تكوین، تنزیل هستند. «تنزیلٌ من ربّ العالمین» قرآن و انسان هر دو از یك جا تنزیل شدهاند، لذا قرآن برای انسان آشناست؛ زیرا كه قرآن صدای آشناست. هیچ كلامی شیرینتر و آشناتر از قرآن نیست؛ آنقدر آشنا كه گویی این كلام روزی از خودمان صادر شده و روزی خودمان آن را گفتهایم. سریّترین حرفها را خداوند آشكارا امّا به زبان اشاره در قرآن نوشته است، كسی كه با خداوند یگانه و رفیق باشد، زبانِِِ عشق یعنی اشارات محبوب را خوب میفهمد. قرآن نامهی دوست است و زبان اهل محبّت، زبان اشاره است. اشارت را اهل محبّت درك میكنند. اگر اهل محبّت شدی قرآن را خواهی فهمید. آن كس است اهل بشارت كه اشارت داند. قرآن عبارات و اشارات و لطایف و حقایق است امّا:
ـ عبارات آن برای عموم خلق
ـ اشارات آن برای خواص
ـ لطایف آن برای اولیاء
ـ حقایق آن برای انبیاء
یك آیهی قرآن كه نظرت را جلب میكند تا كاملاً آن را هفم نكردهای و نخوردهای و سیراب نشدهای، از آن عبور نكن؛ پس یك كلام را بگیر و مزمزه كن و آن را بچش. اگر كسر داشتی سراغ كلام دوّم برو، صاحب كلام در كلامِ خود حضور دارد، قرآن را بخوانید تا به صاحب كلام ملحق شوید و اگر آن را نفهمیدی از خود صاحب كلام كه همراه كلامش است بخواه كه به تو بفهماند.(۴)
حال در این سخن علی (ع) تأمّل كن كه فرمود: «اگر بخواهم تفسیر سورهی حمد را بر هفتاد شتر حمل میكنم» یعنی چه؟
در حالی كه معنا و تفسیر ظاهری آن خیلی كوتاه و مختصر است و اینكه پیغمبر«صلّی الله علیه اله» بیست بار«بسم الله الرحمن الرحیم» را تكرار میفرمودند آیا جز برای تدّبر و اندیشیدن باطن معانی آن نمیباشد وگرنه ترجمه و تفسیر ظاهر آن روشن و كسی چون پیامبر نیازی به تكرار آن نداشت.(۵)
قرآن به همین دلیل تفسیر و تأویل میشود، محكم و متشابه دارد، ظاهر و باطن دارد و به زبان اشارت است و در نتیجه ما دو نوع تفسیرداریم: ۱. تفسیر لفظی و تاریخی ۲. تفسیر رمزی و تمثیلی و رابطهی این دو نوع تفسیر مانند رابطهی نفس و بدن است. نفس هیچگاه ناقض بدن نیست و بلكه مكمّل و مغز بدن است، دو معنای ظاهر و باطن نیز هیچگاه ناقص یكدیگر نیستند، بلكه نظیر روح و بدن هر دو متعلّق به یكدیگر میباشند و ظاهر كتاب مقدس و قرآن را هرگز نمیتوان رها نمود.
پینوشت:
۱. صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، تفسیر سورهی جمعه، انتشارات بیدار، قم، جلد ۷، ص۱۱۰.
۲. صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، مفاتیح الغیب، مفتاح دوّم، فاتحهی دوّم، ص۲۱۵.
۳-صدرالمتألهین،محمد بن ابراهیم،مفاتیح الغیب،مفتاح دوّم،فاتحه ی هفتم،ص۲۵۰.
۴. خان احمد دولابی، محمد اسماعیل، مصباح الهدی، تألیف مهدی طیّب، انتشارات سفینه، ۱۳۷۹، ص۴۳۶.
۵. صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، مفاتیح الغیب، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، انتشارات مولی، ص۲۳۰.
نویسنده: خدیجه شمشادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست