یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
شباهت به محبوب
احسان و نیکوکاری به همنوعان در دین اسلام بسیار پسندیده و نیز یکی از سفارشها و دستورات رفتار اجتماعی است که در مناسبتهای مختلف تأکید شده است.
ماه رمضان از بهترین ماه های گسترش عطوفت میان جامعه اسلامی و در نتیجه افزایش محبت و همدلی میان افراد آن جامعه مسلمان است؛ زیرا صدای سخاوت و احسان، صوت زیبای کبریایی است و آدمیزاد چنان به آن کشش و تمایل دارد که انسان های بخشنده را از دل و جان به خود میکشاند.
الگوی کامل احسان و نیکوکاری، امیر مؤمنان علی(ع) است که فرمود:«مَنْ أَحْسَنَ إِلَی النَّاسِ اسْتَدَامَ مِنْهُمُ الْمَحَبَّهٔ»[۱] یعنی کسی که با مردم به نیکویی رفتار کند، محبت دائمی آنان را نسبت به خودش جذب می کند.
در گفتار نورانی عالم عارف، حاج شیخ حسنعلی نخودکی می یابیم:«علمای بزرگ اسلام، طریق تکمیل انسان را در این دو جمله خلاصه کرده اند: التعظیم لإمر الله، والشّفقهُٔ علی خلق الله؛ یعنی بزرگداشت امر خدا و مهربانی بر خلق خدا.»
نیکوکاری در حق بندگان خدا، امنیت و آسودگی خاطری بدون وصف را در راه رسیدن به کمالات معنوی برای آدمی به همراه دارد؛ از این روی سعی و تلاش در برآوردن حاجات و احسان به دیگران و دستگیری ضعیفان و مستمدان جامعه مهم ترین بخش از دستورات تربیتی دینی به خصوص دین اسلام را در بر گرفته و همواره مورد تأکید و سفارش پیشوایان بوده است، همان گونه که در قرآن می خوانیم:«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» [۲] یعنی همانا خداوند(مردم را) به عدل و احسان و دادن(حق) خویشاوندان، فرمان میدهد و از کارهای زشت و ناپسند و تجاوز، نهی و شما را موعظه میکند، باشد که متذکّر شوید.
این آیه منشور جهانی اسلام است که امام باقر(ع) آن را در خطبههای نماز جمعه میخواندند.
مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی، در بیان عظمت این آیه گفته است: اگر در قرآن همین یک آیه بود، کافی بود که بگوییم: قرآن،«تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» است، اوامر و نواهی این آیه در همه ادیان بوده و هرگز نسخ نشده است.»[۳]
عدل درک بصیرتی و احسان درک حسّی می طلبد. عدل مساوات در جزاء است و احسان زیادکردن پاداش است[۴] عدل معانی و مفاهیم زیادی دارد؛ اما احسان که مربوط به این نوشتار است، شامل خدمات مالی، فکری، فرهنگی، عاطفی میشود.
آیا خداوندی که انسانها را به عدل و احسان دعوت میکند، میشود که خود عادل نباشد!«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ». در بعضی مواقع عدالت با همه قدرت و شکوه و تأثیر عمیقش در مواقع بحرانی و استثنایی به تنهایی کارساز نیست؛ ازاین رو بلافاصله دستور به احسان پس از آن صادر می شود.
به تعبیر روشن تر در زندگی انسان ها، مواقع حساسی پیش میآید که حل مشکلات به کمک اصل عدالت به تنهایی امکان پذیر نیست؛ بلکه نیاز به فداکاری دارد که با استفاده از اصل احسان باید تحقق یابد.
امام علی(ع) فرمود:«العدل الانصاف، و الاحسان التفضل»[۵] یعنی عدل همان است که حق مردم را به آنها برسانی، و احسان آن است که بر آنها تفضل کنی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست