چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
بچرخ تا بچرخیم
![بچرخ تا بچرخیم](/web/imgs/16/150/cei9d1.jpeg)
این روزها رفتوآمد درون شهر یکی از مشکلهای شهری است. ساعتها در ترافیک خیابانها ماندن غیر از اینکه زمان شهروندان را هدر میدهد، از نظر روانی نیز روی آنها تاثیر میگذارد. چند سالی است که عدهای برای رفتوآمدهای روزانه خود به محل کار، مدرسه، دانشگاه و.... از دوچرخه استفاده میکنند...
دوچرخه به دلیل اینکه هیچ آلودگیای برای هوا و محیط ایجاد نمیکند، جایگزینی بسیار مناسب و سالم برای خودرو است. ضمنا دوچرخهسواری یک ورزش نیز محسوب میشود که در تناسب اندام، عضلانیکردن ماهیچهها و سلامت روح و جسم موثر است. اگر شما هم مانند برخی از دیدن افرادی که با دوچرخه به مسیرهای خود رفتوآمد میکنند، لبخندی بر لبتان مینشیند و دوست دارید جای آنها باشید، برایتان خبر خوشی داریم چون میتوانید در این صفحه اطلاعات لازم برای خرید یک دوچرخه مناسب با کارایی موردنظرتان را بیابید.
هر دوچرخهسواری نیازمند دوچرخهای متناسب با همان کارایی است. بنابراین اگر قصد دارید دوچرخه بخرید ابتدا مشخص کنید که این دوچرخه را برای چه استفادهای لازم دارید. تقسیمبندی دوچرخه به این ترتیب است:
▪ دوچرخه شهری (سیتی بایک) که برای رفتوآمدهای روزانه افراد در شهر طراحی میشود. لاستیک این دوچرخهها باریک است و از طوقه ۲۷ اینچ در آن استفاده شده تا شما بتوانید با پازدن کمتر، مسافت بیشتری را بپیمایید. در نتیجه کمتر خسته خواهید شد.
▪ دوچرخه کورسی (رود بایک) که امروزه بیشتر برای دوچرخهسواری در جاده یا مسابقات حرفهای استفاده میشود و استفاده عادی از آنها کم شده است.
▪ دوچرخه توریستی (کراسوی یا هایبرید) افرادی که در نظر دارند از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر پا بزنند، از آن استفاده میکنند. این نوع دوچرخه به نوعی ساخته شده که دوچرخهسوار در مسافتهای طولانی خسته نشود.
▪ دوچرخه جنگلی (کراسکانتری) که متداولترین دوچرخه و پرفروشترین آن در ایران است. در این دوچرخه از لاستیک پهنتر (سایز ۱/۲) و طوقه ۲۶ اینچی استفاده میشود و برای استفاده روی خاک، آسفالت، تپه و کوه مناسب است.
▪ دوچرخه پرش از صخره (داون هیل) که برای استفاده در مسیرهای سرازیری طراحی میشود و برای افرادی که قصد شرکت در مسابقات یا استفادههای هیجانی مانند
پایین آمدن از کوه را دارند، مناسب است. این دوچرخه سنگینتر از دوچرخههای عادی است و مقاومت بالاتری نسبت به باقی مدلها دارد. طوقه آن ۲۶ اینچ است و لاستیکاش از ضخامت بالایی برخوردار است.
▪ دوچرخه (تریل) که مشابه دوچرخه کراسکانتری است با این تفاوت که این مدل برای پرشهای کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد. دوچرخههای دومنظوره (فری راید) که در حقیقت به نوعی ترکیبی از دوچرخههای داون هیل و کراس کانتری است. به همین دلیل میتوان از آن در سربالایی و سرازیری استفاده کرد. دوچرخه (تریال) که برای حرکات نمایشی استفاده میشود. طوقه آن در سایزهای ۲۰ یا ۲۴ یا ۲۶ اینچ است.
● دوچرخه ارگونومیک
متاسفانه برخی از مردم تصور میکنند که هر چقدر یک دوچرخه تعداد کمکترمزهای بیشتری داشته باشد، بهتر است. در حالی که کمکترمز برای استفادههای خاص به کار میرود و استفاده دوچرخه کمکترمزدار برای دوچرخهسواری روزانه یا تفریحی به کمر آسیب میرساند. دوچرخه خوب دوچرخهای است که علاوه بر سایز طوقه، سایز بدنه آن هم متفاوت باشد. سایز بدنه را باید با قد دوچرخهسوار مطابقت داد.
▪ قد دوچرخهسوار به سانتیمتر/ سایز دوچرخه مناسب به اینچ
- تا ۱۴۰/ ۱۴
- تا ۱۶۰/ ۱۶
- تا ۱۷۵/ ۱۸
- تا ۱۸۵/ ۲۰
- تا ۱۹۵/ ۲۲
- بالای ۱۹۵/ ۲۴
استفاده از دوچرخه متناسب با قد فرد از اهمیت بسیاری برخوردار است. دوچرخهسواری با دوچرخه کوتاه، مانند آن است که شما به صورت چهار دست و پا راه بروید و دوچرخهسواری با دوچرخه بلند مانند آن است که روی پنجه پا راه بروید. باید در هر چرخش رکاب پای دوچرخهسوار از حالت جمعشده به حالت عادی درآید اما به شکلی که کششی هم بر آن ایجاد نشود تا هم تسلط بر دوچرخه بیشتر باشد و هم خستگی کمتری احساس شود.
یکی دیگر از ویژگیهای یک دوچرخه خوب این است که فریم (اسکلت دوچرخه)خوبی داشته باشد و زوایای بدنه آن طوری طراحی شده باشد که با پازدن، مسافت بیشتر، شتاب بیشتر و خستگی کمتری را برای دوچرخهسوار به ارمغان آورد. مطمئن شوید که فروشنده دوچرخهای را به شما میفروشد که دوشاخه آن قفلدار است. اگر دوشاخه دوچرخه قفل نشود، در سر بالایی یک سوم انرژی شما به هدر میرود. البته قفل دوشاخه را در سرازیریها و مناطق سنگلاخی نباید قفل کنید تا به بازوهایتان شوک وارد نشود. سیانسی بودن طوقههای دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به شکل شیاردار باشد، کمک میکند تا در گرما، رطوبت و سرعت بالاتر، ترمز بهتری داشته باشید.
امروزه استفاده از ترمزهای دیسکی در دوچرخهها متداول شده است. در جایی که دوچرخه از سیم برای انتقال قدرت استفاده میکند، ترمز وی بریک بهتر عمل میکند. هر چه قطر دیسک بیشتر باشد، ترمز بهتری خواهید داشت.
تعداد دندههای استفاده شده در دوچرخهها به این ترتیب است: ۲۱ دنده در دوچرخههای عادی، ۲۴ دنده در دوچرخههای نیمهحرفهای، ۲۷ دنده در دوچرخههای حرفهای و ۳۰ سرعته که به تازگی در دوچرخههای فوقحرفهای که وارد بازار شدهاند، مشاهده میشود. از آنجا که آلومینیوم که دوچرخه از آن ساخته میشود، خاصیت برگشت دارد و به اصطلاح خسته میشود، نوع پروفیل به کار رفته در آن بسیار مهم است تا عمر دوچرخه شما را بیشتر کند. امروزه برندهای معتبر دوچرخهسازی با بهرهگیری از تکنولوژیهای مدرن توانستهاند به این مهم دست یابند.
● دوچرخه بانوان
دوچرخه خانمها علاوه بر بدنه خم مطابق با ارگونومیک بدن خانمها طراحی میشود. فاصله میان دوچرخ در دوچرخه خانمها کمتر از آقایان و همه زوایای فریم آن متفاوت است. بنابراین اگر شما جزو آن دسته از بانوانی هستید که میخواهید دوچرخه بخرید، حتما از برندهایی خرید کنید که دوچرخه خاص بانوان طراحی و تولید میکنند. اطمینان داشته باشید این موضوع در سلامت و آرامش بدن شما موثر است.
● دوچرخه کودکان
این دوچرخهها در ۲ نوع موجودند؛ بدنه آهنی که سنگینتر هستند و شرکتهای سازنده آن، تیم طراحی ندارند از کیفیت پایینتری برخوردارند. دوچرخهسواری با آن سخت و خستهکننده است. به شما توصیه میکنیم برای کودکان از این نوع دوچرخهها نخرید چرا که کودکان دوچرخهسواری که یاد نمیگیرند، هیچ برای همیشه از آن زده میشوند. نوع دیگر این دوچرخهها از همان جنس آلومینیوم است. در ایران دوچرخه کودکان در سایزهای طوقه ۱۲، ۱۶ و ۲۰ متداول است.
● دوچرخه سالمندان
دوچرخه خاصی برای سالمندان وجود ندارد. این افراد میتوانند از دوچرخههای شهری استفاده کنند که اتلاف انرژی دوچرخهسوار در آن از مدلهای دیگر بسیار کمتر است.
● چند بخریم؟
تفاوت قیمت در دوچرخهها به کیفیت بدنه، دوشاخه، ترمزها و لوازم دنده مربوط میشود. دوچرخههای با بدنه آهنی در دنیا منسوخ شده و امروزه فقط از آلومینیوم استفاده میکنند. یک دوچرخه نیمهحرفهای یا متعارف را میتوان از ۱۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان خریداری کرد. دوچرخههای حرفهای از ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومانی که بدنه آن از الیاف کربن است و برای مسابقات طراحی شده تا تنه خشک و بدنه سبکاش، دوچرخهسوار را خسته نکند. این مدل دوچرخه شکننده است و نمیتواند مورد استفاده عادی قرار گیرد. برخلاف چیزی که برخی فروشندگان عنوان میکنند، اروپا و آمریکا تولیدات دوچرخه صادراتی ندارند. بیشتر دوچرخهها در چین و تایوان تولید میشوند.
دوچرخههای تایوانی از کیفیت بالاتری برخوردارند و دوچرخههای کشورهای اروپایی و آمریکایی هم به وسیله تایوان ساخته میشوند. شما میتوانید پیش از خرید در سایتهای برندهای معتبر در مورد محصولات موجودشان تحقیق کنید. همچنین میتوانید برای انتخاب دوچرخه مناسب باکاربرد خود از کارشناسان باشگاههای دوچرخهسواری یا مجریان تورهای دوچرخهسواری که در فروش محصولات ذینفع نیستند، راهنمایی بگیرید. حتما از نمایندگیهای رسمی و ثبتشده در سایت و دفترچههای تجاری برندها خرید کنید که عضو سازمان حمایت از مصرفکننده هستند و میتوانند به شما گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه بدهند.
سحر آریافرهنگ
هادی امانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست