سه شنبه, ۵ تیر, ۱۴۰۳ / 25 June, 2024
مجله ویستا

بــسته نجات بخش مادران از ویار صبـحگاهی


بــسته نجات بخش مادران از ویار صبـحگاهی

حالت تهوع مادر معمولا از هفته ۶-۴ بارداری شروع و تا حدود هفته ۱۴ طول می‌کشد. متخصصان به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، افزایش حساسیت مادر به بو، حساسیت شدید دستگاه گوارش، همچنین …

حالت تهوع مادر معمولا از هفته ۶-۴ بارداری شروع و تا حدود هفته ۱۴ طول می‌کشد. متخصصان به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، افزایش حساسیت مادر به بو، حساسیت شدید دستگاه گوارش، همچنین کمبود ویتامین B را علت این مشکل می‌دانند. از آن جا که این مشکل ممکن است در هر ساعت از شبانه روز رخ دهد، بهتر است برای خودتان کیف کوچکی بردارید و چیزهایی که در چنین شرایطی به آن‌ها نیاز دارید را جمع کنید.

۱) آب‌نبات زنجبیلی

هزاران سال است که برای از بین بردن حالت تهوع از زنجبیل استفاده می‌شود؛ اگر آبنبات زنجبیلی پیدا نکردید سری به عطاری بزنید و کمی زنجبیل بخرید.

۲) لوسیون نعنایی یا لیمویی

اسانس طبیعی نعنا و لیمو خاصیت آرامش بخش دارند، با استشمام این ۲ رایحه حتی می‌توانید از بوی غذاهایی که اذیت‌تان کرده هم خلاص شوید.

۳) بیسکویت‌های کوچک

می‌توانید میان وعده مختصری به همراه داشته باشید تا بین ۲ وعده اصلی غذا به‌مدت طولانی گرسنه نمانید؛ معده خالی حالت تهوع را بیدار می‌کند.

۴) دستمال مرطوب

می‌توانید با دستمال مرطوب یا پنبه خیس صورت‌تان را پاک کنید، خنکی و تمیزی سبب بهبود حال‌تان می‌شود.

۵) کیسه پلاستیک

اگر می‌ترسید ناگهان جلوی جمع، حال‌تان به‌هم بخورد، همراه خودتان یک کیسه پلاستیک تقریبا بزرگ، به رنگ مات یا مشکی داشته باشید تا درصورت بروز این مشکل سردرگم، دستپاچه و خجالت زده نشوید.

۶) مسواک و خمیر دندان

گاهی هنگام بیماری صبحگاهی، تنها شستن و تمیزی دهان حال‌تان را بهتر می‌کند. به علاوه خوب است بعد از تخلیه معده، دهان‌تان را بشویید.

۷) آدامس یا قرص نعنا

اگر همراه داشتن مسواک و خمیر‌دندان برای‌تان سخت است، می‌توانید با قرص نعنا یا آدامس نعنایی حال بهتری داشته باشید.

۸) یک بطری آب

کم آب شدن بدن سبب حالت تهوع می‌شود؛ بنابراین همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید تا به محض احساس خشکی دهان از آن بنوشید.

۹) شیک‌های میوه

هنگامی که بیماری صبح گاهی سراغ‌تان بیاید، میل‌تان را به خوردن خوراکی‌های جامد از دست خواهید داد. می‌توانید برای خودتان آبمیوه تازه بگیرید یا آبمیوه تازه را با یخ و کمی شیر مخلوط و شیک خوشمزه و سالمی تهیه کنید. بهتر است در دوران بارداری این‌جور خوراکی‌ها را از آبمیوه‌فروشی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نخرید تا خدا نکرده مسموم نشوید.

۱۰) آجیل و میوه خشک

بیماری صبح‌گاهی ممکن است پرخورتان کند. برای حل این مشکل و پیش‌گیری از اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌توانید بین وعده‌های اصلی به جای هله‌هوله خوردن، از آجیل و انواع مغزها و میوه‌های خشک که بدون شکر و نمک افزودنی خشک شده‌اند، میل کنید.

۱۱) دم نوش

می‌توانید به متخصص طب گیاهی مراجعه کنید و بخواهید برای‌تان دم‌نوش‌های مفیدی تجویز کند، سرخود به عطاری محل نروید و هر چه دل‌تان خواست بخرید؛ گیاهان دارویی اگرچه در صنعت تولید نشده‌اند اما در بدن سبب واکنش‌های مختلف و شدیدی می‌شوند درست مثل این است که سر خود دارو بخورید.

۱۲) ویتامین

احتمالا مصرف مکمل‌های دوران بارداری را شروع کرده‌اید اما اگر از بیماری صبح‌گاهی رنج می‌برید می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید کمی مقدار ویتامین B۶ مصرفی‌تان را افزایش دهید. تحقیقات ثابت کرده این ویتامین سبب کاهش نفخ، دل‌پیچه و ویار صبح‌گاهی می‌شود.

منبع : مجله شهرزاد