شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
انتخابات ریاست جمهوری در ایران به مثابه یک فرصت ساختاری است
تلاش ایرانیان برای دستیابی به نظام سیاسی مبتنی بر ساختارهای دموکراتیک هنوز تحقق نیافته است. این کشور همچنان در فرایند دموکراتیزاسیون قرار دارد، بااین حال ایران بعد از واقعه دموکراتیک دوم خرداد ١٣٧٦، مسیر متفاوتی را تجربه می کند. در دهه ٧٠، دموکراتیزاسیون در ایران وارد منطقه گذار (Transition Zone) شد و تا امروز در همان نقطه قرار دارد.
کشور ما هنوز برخی الزامات ساختاری برای حرکت از منطقه گذار به مرحله تثبیت دموکراتیک را ندارد. دموکراتیزاسیون در ایران وضعیت شکننده (Fragile) دارد و در اینجا می توان گفت سرنوشت دموکراتیزاسیون تابع قدرت نسبی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان است.
میزان قدرت این دو نیروهای سیاسی نیز بر قدرت اجتماعی آنان؛ یعنی پشتیبانی از سوی نیروهای اجتماعی، نهادهای مدنی و شهروندان عادی استوار است. کنشگران سیاسی موجود در ایران عبارت اند از: اصلاح طلبان، میانه روها، رادیکال ها و محافظه کاران که همه این کنشگران سیاسی درون حاکمیت حضور دارند. نوع رابطه و استراتژی این کنشگران سیاسی سرنوشت دموکراتیزاسیون را در ایران تعیین خواهد کرد. مصالحه دموکراتیک و برگزاری انتخابات دوره ای در قلب فرایند دموکراتیزاسیون قرار دارد.
شواهد نشان می دهد کشورهایی که در موج سوم دموکراتیزاسیون به نظام سیاسی دموکراتیک گذار کرده اند، مهم ترین مکانیسم های عمل کننده آنها، انتخابات، مذاکره و سازش و استراتژی پیمان دموکراتیک میان گروه های مختلف اجتماعی - سیاسی بوده است. در ایران نیز هرگاه ائتلاف و مصالحه دموکراتیک میان هادیان نیروهای سیاسی اصلاح طلب و میانه روها علیه محافظه کاران و تندروها رخ داده است، فرایند دموکراتیزاسیون در نقطه گذار تقویت شده است. شکل گیری دولت یازدهم ریاست جمهوری مصداقی از این نوع عقلانیت سیاسی است. انتخابات یک فرصت ساختاری مناسب برای جلوگیری از چرخه بازگشت به اقتدارگرایی است. در شرایط موجود راهی بهتر از حرکت در مدارهای سیاسی دموکراتیک
(Political Trajectories) وجود ندارد. مهم ترین مدار سیاسی، نهاد صندوق رأی در روز انتخابات است؛ انتخابات حتی با حداقل الزامات آن، چارچوب نهادی مناسبی برای انجام اصلاحات بدون خشونت است و امکان استفاده از خرد جمعی را در امور سیاسی فراهم می کند. شرکت در انتخابات فرصت دستیابی به تغییرات خردمندانه را فراهم می کند. نمونه آن انتخابات سال ١٣٧٦و ١٣٩٢ است. در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، شهروندان میان دو استراتژی تحریم انتخابات یا حضور در پای صندوق های رأی، استراتژی دوم را انتخاب کردند. یکی از نتایج آن انتخابات، دستیابی به توافق هسته ای است که با مدیریت وزیر خارجه دولت یازدهم، دکتر ظریف، انجام شد. این دستاورد مثبت ناظر بر تصمیم استراتژیک اکثریت شهروندان در روز انتخابات سال ١٣٩٢ است. همین دستاورد می تواند اهمیت شرکت در انتخابات را برجسته کند.
انتخابات ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٦ ناظر بر انتخات یک استراتژی از میان دو راهبرد است: ١. تغییرات تدریجی دموکراتیک بر مبنای سیاست اصلاح طلبی؛ ٢. پوپولیسم سیاسی. در انتخابات پیشِ رو من به استراتژی اول رأی خواهم داد.
علی ساعی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب چین دولت رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور پایتخت سردار رادان تهران سیل قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو دلار یارانه قیمت خودرو آفریقا قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی سایپا ایران خودرو ارز
فیلم سریال پایتخت فیلم سینمایی خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب سحر دولتشاهی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
همراه اول ناسا الماس تسلا سامسونگ فیلترینگ
مالاریا پیری کاهش وزن سلامت روان زوال عقل