جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
داستان موفقیت پرندگان خشمگین
تقریبا بعید است که کسی گوشی تلفن همراه هوشمند داشته باشد و با بازی پرندگان خشمگین آشنا نباشد، بازیای که در آن پرندگان خشمگین در حال جنگ همیشگی با خوکهای بدجنس هستند! در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا، این بازی بخش ویژهای از وقت روزانه افراد را به خود اختصاص داده، تا جاییکه برخی ادعا میکنند پرندگان خشمگین وارد فرهنگ مردم شده است.
● پرندگان خشمگین از کجا آمدند؟
در سال ۲۰۰۳ سه دانشجوی جوان، در یک مسابقه بازیهای موبایل که شرکتهای نوکیا و HP از آن حمایت میکردند، شرکت کردند. پیروزی یک بازی چند نفره طراحی شده توسط آنان، باعث ایجاد انگیزه در تاسیس شرکت خود با نام RELUDE شد. آنها در سال ۲۰۰۵ با تامین مالی از یک شرکت سرمایهگذاری نام شرکت خود را به ROVIO تغییر دادند و کار خود را به طور جدی ادامه دادند. گاهی اوقات شنیده میشود که این محصول با «موفقیت یک شبه» مواجه شده است؛ البته این درست است که با استقبالی همهگیر روبهرو بوده و تقریبا به یک پدیده فرهنگی در بین جوامع تبدیل شده، اما قطعا موفقیتی که حاصل شده است، «یک شبه» اتفاق نیفتاده است. جالب اینکه تیم طراح این بازی، هشت سال روی طراحی بازیهای دیگر کار کردند و هر بار با شکست مواجه شدند و تقریبا برای یک دهه هیچ موفقیت بزرگی نداشتند و به دلیل عدم دسترسی به بازار نمیتوانستند به تولید و فروش مستقیم دست یابند و تنها به ساخت بازی برای برخی شرکتهای کامپیوتری میپرداختند.
آنچه در مورد این شرکت که تا مرز ورشکستگی رسیده بود جلب توجه میکند، ۸ سال تمرکز بر بازی موبایل برای گوشیهای هوشمند است که در نهایت توانست با خلق بازی پرندههای خشمگین(Angry Birds) تحولی بزرگ در کسب و کار خود ایجاد کند. ساخت و تولید پروژه پرندههای خشمگین با یک گروه کوچک پنج نفره به مدت شش ماه به طول انجامید و در بازار عرضه شد. ارزش این برند بیش از ۵۰ میلیون یورو برآورد شده و این در حالی است که برای ساخت این بازی مبلغی نزدیک به ۱۰۰ هزار یورو هزینه شده است. یکی از روشهای بازاریابی بازی پرندههای خشمگین، بهصورت بازاریابی ویروسی در شبکههای اجتماعی نظیر youtube بوده است. بهطوریکه در مدت زمان کمتر از یکسال موفق به فروش در بیش از ۶۰ کشور جهان شد. به روزسانی کیفی مستمر بازی پرندههای خشمگین، بهبود گرافیکی بازی، پاسخ به تمامی ایمیلهای دریافتی از مشتریان و استفاده از بازخورد آنان، نشان از تمرکز شرکت ROVIO بر مشتری در خصوص این محصول بود.
شرکت ROVIO، به تدریج با تولید اسباب بازیها، لباس، کتاب، کیف و وسایلی دیگر با استفاده از شخصیتهای کارتونی این بازی، بازار آن را توسعه داد و در حال حاضر در کشورهای اروپایی فروشگاههای زنجیرهای پرندههای خشمگین با استفاده از امتیاز این شرکت اقدام به فروش محصولات آن میکنند. به طور کلی این بازی به ایدههای بسیار دیگر در صنایع مختلف منجر شد و در کسبوکارهای دیگری نمود پیدا کرد.
این ایده ساده مبنای موفقیت افراد دیگری نیز شد. از جمله اینکه محمد رئوف دانشجوی رشته کامپیوتر از کرالای هندوستان، برای اولین بار با طراحی دیجیتالی از روی عکس واقعی این پرنده، شخصیتهای کارتونی پرندههای خشمگین را خلق کرد. این شرکت میتواند الگوی مناسب و موفقی برای کسبوکارهای کوچک اما با انگیزه باشد!
گردآوری: سیدمحمد اعظمینژاد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان دولت رئیس جمهور توماج صالحی رئیسی گشت ارشاد رهبر انقلاب کارگران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس اصفهان سلامت فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو مسکن بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه اسرائیل روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس والیبال
تیک تاک همراه اول ناسا اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات مایکروسافت عیسی زارع پور
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان داروخانه