چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
چرا روابط عمومی الکترونیک

با شروع هزاره سوم، سازمانها و جامعه ایران در آستانة ورود به جامعه اطلاعاتی هستند؛ جامعهای که در آن بر اثر تغییرات و نوآوریهای تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاعرسانی و ارائة خدمات سرعت بالایی پیدا کرده و این نوآوریها باعث ایجاد چالشها و فرصتهایی برای سازمانها و بویژه روابط عمومیها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقشهای موثر در درون و برونسازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است.
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید در سازمان حضوری قدرتمند و مؤثر داشته باشد تا بتواند مدیریت را در تصمیمگیریها و استراتژیهای سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و وی را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط، ارزیابی سازمان از نظر مخاطبان ، ضرورت مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامهها و سیاستهای سازمان با گرایشها و خواستهها و نیازهای مخاطبان، آگاه کند.
تحولات ناشی از پیشرفت فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مفهوم بسیاری از پدیدهها از جمله "روابط عمومی" را دستخوش دگرگونی ساخته و تاثیرپذیری از فنآوریهای نوین ارتباطی عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی ایجاد کرده و بستر شکلگیری روابط عمومی الکترونیک را فراهم ساخته است.
باید پذیرفت که در شرایط کنونی جامعه، توسعهی روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت، بلکه یک الزام غیر قابل انکار است که خواسته یا ناخواسته باید به سوی آن برویم.
روابط عمومیها به دلایل مختلف باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روشهای سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الکترونیک را بکار گیرند؛ چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند، بنابراین روابط عمومیها باید بتوانند با استفاده از شیوههای نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریعترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.
حجم وسیع اطلاعات و دادههای گسترده که هر روزه نیز بر میزان آن افزوده میشود، یکی دیگر از الزامات حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک محسوب میشود، چرا که روشهای سنتی قادر به دستهبندی و ایجاد امکان دسترسی به حجم بالای دادههای سازمانهای اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و خدماتی نیستند و تنها روابط عمومی الکترونیک میتواند با استفاده از فناوریهای نوین این علم، این مشکل را مرتفع کند.
عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بینالمللی و بهرهگیری از رایانه و اینترنت در معادلات بینالمللی، دیگر ضرورت اجتنابناپذیر پرداختن به روابط عمومی الکترونیک است، به گونهای که دیگر نمیتوان اطلاعات دنیا را از طریق اینترنت دریافت کرد و با روشهای سنتی و معمول به آنها پاسخ داد. در چنین شرایطی تنها از طریق روابط عمومی الکترونیک، تعامل با کشورهای دنیا قابل توسعه بوده و میتوان به آن عمق بخشید.
در این جا باید یادآور شد، حرکت آزاد اطلاعات و آگاهیرسانی همگانی و توسعه انسانی، قدرتبخشی مردم و مشارکت بیشتر آنها در فرایند تصمیمسازی، کاستن از تنشها و مخاصمههای قومی، منطقهای و بینالمللی، ارتقای سطح سواد عمومی و ... نتیجه بهرهگیری صحیح از فنآوریهای نوین اطلاعاتی (IT) است.
اما شاید عمدهترین سؤالات ما در عصر اینترنت این باشد که چگونه میتوانیم در جهت اهداف روابط عمومی از سرویسهای الکترونیک استفاده کنیم و مهمتر این که چگونه میتوان توسط این سرویسها ارتباط مشتری و یا مخاطب را با روابط عمومی برقرار کرد.
در این راستا باید نکات زیر را مد نظر قرار دهیم؛
۱) نوع جدیدی از مخاطبان با رسانههای الکترونیک در حال شکلگیری هستند.
۲) روابط عمومی بهگونهای فزاینده در حال تغییر و گسترش است.
۳) روابط عمومیها از ارتباط مستقیم به ارتباط از طریق تکنولوژی ارتباطات روی میآورند.
۴) تکنیکهای جدید, مناسبات ارتباطی میان روابط عمومیها و مخاطبان آنها را تغییر خواهد داد, اما پیامرسانی یک مسوولیت مداوم برای روابط عمومیها باقی خواهد ماند.
با ورود به دنیای جدید که در آن اینترنت حرف اصلی را میزند، روابط عمومی مسوولیتهایی تازه مییابد که عمدهترین آنها به شرح زیر است؛
۱) اطلاعیابی که در این مرحله تهیه و تولید اطلاعات انجام میگیرد.
۲) اطلاعشناسی که مرحله تدوین و تنظیم اطلاعات است.
۳) اطلاعرسانی که مرحله توزیع و تبیین اطلاعات است.
یکی دیگر از دلایلی که باعث پرداختن به این بحث میشود، آن است که روابط عمومی الکترونیک، سازمانها را از قید و بند محدودیتهای زمانی و مکانی رها ساخته و به توسعهی روابط عمومی و در نهایت به توسعهی کشور کمک خواهد کرد.
البته نباید از نظر دور داشت که بحث آموزش در روابط عمومی آن هم در چنین شرایطی از اهمیت ویژهای برخوردار است. برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و همایشهای علمی منطقهای، ملی و بینالمللی با استفاده از حضور اساتید مجرب و موفق در این عرصه میتواند شرایط مساعدتری را برای پذیرش این تغییر و ایجاد انگیزههای بیشتر در مدیران، دستاندرکاران و متولیان روابط عمومی در کشور مهیا نماید. البته در این حوزه نیز مانند سایر حوزهها در بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا با تأخیری قابل تأمل نسبت به کشورهای توسعهیافته مواجه هستیم و باید در این مسیر با سرعت بیشتری گام برداریم. هر چند که اقدامات صورت گرفته در این عرصه مانند برگزاری همایشهای بینالمللی، وبلاگها و پایگاههای تخصصی روابط عمومی را میتوان برای شروع حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک، مناسب و مفید ارزیابی کرد.
با توجه به مطالب ارائه شده، چنین به نظر میرسد که روابط عمومی الکترونیک، از ضرورتهای اجتنابناپذیر دولت الکترونیک بوده و روابط عمومی است که میتواند و باید زمینههای لازم و بسترسازی مناسب را برای تحقق دولت الکترونیک فراهم نماید؛ چراکه هرگونه بیتوجهی نسبت به تربیت شهروند الکترونیک، باعث خواهد شد انرژی و هزینههای مربوط به ایجاد دولت الکترونیک هدر رفته و آن را با شکست مواجه کند.
با این همه، روشن است که نیاز به توسعه آموزش و تربیت شهروند الکترونیکی، به اندازة ایجاد زیرساختهای ارتباطی برای توسعه IT در کشور از اهمیت برخوردار است و اهمیتبخشی به روابط عمومی الکترونیک از سوی دولتمردان و سیاستگزاران عرصه روابط عمومی، میتواند این شرایط را تسهیل نمای
http://ictworld.blogsky.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست