سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

درک مرحله تجارت


درک مرحله تجارت

نقش یک طراح وب پیچیده می شود در قبل فقط کافی بود طراحان وب مهارت ایجاد یک صفحه وب برای مشتری را داشته باشند , اما امروزه فقط لزوم بودن وب به تنهایی کافی نیست اینترنت فقط انباری از کاتالوگ های اینترنتی نیست بلکه تدرجا کلکسیونی از تکنولوژی های پیچیده ای است که توانایی توسعه سودمند اینترنت بر مبنای تجارت را ارائه می کند

نقش یک طراح وب پیچیده می شود . در قبل فقط کافی بود طراحان وب مهارت ایجاد یک صفحه وب برای مشتری را داشته باشند ، اما امروزه فقط لزوم بودن وب به تنهایی کافی نیست . اینترنت فقط انباری از کاتالوگ های اینترنتی نیست بلکه تدرجا کلکسیونی از تکنولوژی های پیچیده ای است که توانایی توسعه سودمند اینترنت بر مبنای تجارت را ارائه می کند .

راهکارهای موفقیت تجارت الکترونیک متفاوت هستند . معمولا آنها به ۲ دسته تقسیم می شوند :

۱) سایتهایی که محصولات خود را در اینترنت ارائه می دهند ( مثل بازیهای تقابلی یا ابزارهای جستجو در اینترنت ) .

۲) سایتهایی که محصولات موجود و سرویسهای بازار تجارت جهانی را بر روی اینترنت انتشار می دهند . به طور عمومی یک وب سایت موفق به چه میادینی برای هر کاربر نیاز دارد ؟

فروش عمومی یک وب سایت موفق می تواند بهترین مثال باشد . فروشگاه کتاب در نقطه اصلی پایتخت وجود دارد که بزرگ است . به هر جهت این فروشگاه نمی تواند ۵ میلیون عنوان جا به جا کند و نیز این فروشگاه فقط برای مردمان نزدیک به پایتخت در دسترس خواهد بود . سایت www.amazon.com به این نیاز پاسخ می دهد . هر شخصی با دسترسی به این وب سایت در حقیقت به میلیونها عنوان کتاب دسترسی دارد .

http://www.amazon.com

چنین تجارتی چگونه آغاز می شود ؟ همه چیز با یک تصور شروع می شود . به عبارت دیگر با این نگاه بدون نگهداری کالا کتابها را به فروش می رسد.

jeffBezos و Amazon.com - CEO درک کردید که ناشران همیشه با معماهای غیر قابل حل روبرو هستند . آنها به سختی در تولیدات کتاب سرمایه گذاری می کنند و باید کتابها را بصورت خرده فروشی و به عمده فروشان عرضه کنند و نیز اگر عمده فروشی با وجدان باشد بعدا ۳۰ درصد به نویسنده پرداخت می کند .در اینجا Amazon.com به ناشران نزدیک می شود و به آنها می گوید که به ازای هر کتاب که در اینترنت به فروش برسد Amazon.com مبلغی پرداخت خواهد شد .

توانایی حمل کتابها به طور مستقیم از ناشر به خواننده می باشد . این کمپانی در حال حاضر لیست بزرگی از موجودی کتابها را دارد که خیلی سریع آنها را در مجموعه ای چند جلدی ارائه می دهد .

● تعریف بینایی :

جملات بینایی ( پنداری ) اساسی ترین چهار چوبی است که هدف و مقصود سایت را بیان می کنند . این جملات می تواند فشرده و مختصر باشد به طوریکه هر شخص دیگری را وادار به تمرکز در تکمیل آن کنند . این جملات بینایی شامل تصاویر و مقاصد قابل اریابی است .

▪ تمرین

در این تمرین شما برای وب سایت جملات بینایی ایجاد کنید .

۱) مقادیر ارزشی یک سایت تجاری را نام ببرید .

۲) اهداف قابل سنجش که در یک سایت تجارتی می باشد را نام ببرید .

۳) اهداف را با هم ترکیب کنید و یک جمله بینایی خوب ایجاد کنید .

● از بینایی تا استراتژی :

آیا تا به حال یک جمله خیلی خوب و گویا در سایت ایجاد کرد .این مرحله در ایجاد وب سایت بسیار مهم است ولی اهداف دیگری نیز در پی آن وجود دارد . بر خلاف خیلی از باورها منظور اصلی شما طراحی سایت نیست بلکه ایجاد یک تجارت موفق در غالب یک وب سایت است .

تمرین

زمان در این مرحله به شما اجازه یک رقابت خوب را نمی دهد به هر جهت در این تمرین به طور مختصر یکی از این رقابت ها را تجربه می کنید.

۱) وارد سایت http://www.yourcompetitor.com شوید .

۲) با سایت رقیبان مقایسه کنید .

۳) لیست از محصولات و سرویسهای سایت خود را یادداشت کنید .

۴) رقیبان شما چه ویژگیهایی برای نگهداشتن علاقه کاربران دارند.

۵) ویژگیهای سیتهای رقیب برای جذب کاربران چیست ؟

۶) برای توسعه سایت چه پیشنهاداتی دارید ؟

● تعریف استراتژی :

در تمرین قبل استراتژی رقیبان خود را برای تشویق کاربران به گذراندن وقت و دقت در سایت شما و بازگشت به آن در آینده بیان داشتید . در واقع هدف تجارت الکترونیک جذب مشتری و نگهداشتن آنها می باشد . برای انجام دادن این کار باید از ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت استفاده کنید . در قبل توضیح دادیم که اینترنت می تواند تمامی احتیاجات فردی را تامین کند و کار آن بیشتر شبیه به فروشگاههای محلی است تا شبیه به رسانه ای مثل تلویزیون برای آگاهی دادن . وقتی وارد یک مغازه خوار و بارفروشی می شوید در داخل فروشگاه تصمیم می گیرید که آیا می خواهید فقط گردش کنید یا خیر ؟

و تعیین می کنید که چگونه باید در فروشگاه خرید کنید ؟ تاکتیک وب سایت کاربران را جذب و امکام بازگشت آنها به سایت را فراهم می کند .

● تعریف تاکتیک

تاکتیک روشی است که به عنوان ابزاری برای ایجاد یک سایت موفق استفاده می شود. برای مثال اگر شما بخواهید که اطلاعات شخصی کاربران خود را جمع کنید نیاز به یک تاکتیک دارید .

در بسیاری از موارد برای ارائه تئوریهایی که در اطلاعات دارید از تاکتیک استفاده می کنید . یک تجارت الکترونیکی باید یک برنامه کمکی ، نرم افزار ، کلیک ها و یا کتابی را برای اطلاعات درخواستی ارائه دهد . شیوه معمول دیگر در جذب کاربران معمولا پاداش به اولین خریدار است . اگر کاربران درخواستی از سایت دارند باید تخفیف یا پاداش دریافت کنند . شبکه در اطلاعاتی که شما از مشتریان دارید اثر می گذارد و در دفعه بعدی هنگامی که مشتری ها سایت شما را بازدید می کنند ، می توانید از این اطلاعات برای کامل کردن خرید مشتریان و انجام سریعتر معامله استفاده کنید.

تمرین

در این تمرین با بعضی از اصول و راهنمایی برای حمایت از جملات بعدی بینایی آشنا خواهید شد .

۱-۲) تاکتیکهایی در جهت تقویت بینایی و گویایی سایت بیان کنید .

۲-۲) چند نمونه از جملاتی گویا جهت این تاکتیک ها بیان کنید.

● توسعه و کارآیی وب سایت :

حالا شما دارای جمله بینایی هستید شما می توانید ، حال میتوانید کار خود را با تعریف موارد قابل ارائه در سایت ادامه دهید.

۱) سایت شما چه نوع محصولاتی را عرضه می کند ؟

۲) چه سرویسهایی را ارائه می دهد ؟

۳) چه اطلاعاتی را ارائه می دهد ؟

● استعاره :

استفاده از معنای شباهت و همانندی موردی با مورد شما می باشد . رایج ترین سرویسهایی که توسط سایتها مورد استفاده قرار می گیرد ، بروشورها و کاتالوگ ها می باشند و تمامی این اتصالات در قالب هایی ارائه می شوند . همانطور که اغلب ذکر شده اینترنت فرصتهای مختلفی را برای جلب توجه کاربران بکار می برد . بیننده سایت بیشتر شبیه به کسی است که به یک مغازه و یا گالری هنری مراجعه کند و فقط می خواهد یک نگاه و نظری داشته باشد و هدف آن خرید نیست . حتی زمانی که استفاده از اصول یک رسانه چاپی به عنوان استفاده مناسب باشد این روش باید آگاهانه و از طریق بهترین اصول مبتنی بر این رسانه صورت گیرد .

● دستورالعمل های استعاره :

انتقادات برای طراحی یک وب سایت گرانبها هستند . رهنمودهای زیر را در نظر بگیرید .

▪ آیا انتقادات برای بیان و کاربرد عقاید درخواست شده مورد نیاز است .

▪ انتخاب یک استعاره شبیه به انتخاب مخاطبین

▪ استفاده از انتقادات آشنا برای توضیح انتقادات ناملموس

▪ اطمینان از تطبیق مشخصات همه بحثها با موضوع شما

▪ استفاده از انقاداتی که موافق با طراحی سایت باشد

▪ جلوگیری از استعمال مفرط استعاره

▪ عدم استفاده از انتقاداتی که ممکن است معنای ضمنی منفی نیز داشته باشد .

▪ انتخاب یک استعاره که به خاطر سپردن آن آسان باشد.

▪ ترکیب استعارات با یکدیگر

مثال استعاره :

مثال فوق را در استفاده از استعاره را ببینید . وب سایت خود را باز کنید و استعاراتی که در آن بکار رفته است را بررسی کنید .

از نمونه های زیر را دیدن کنید :

http://www.olympic.com

http://www.handymanconnection.com

http://www.ecomulch.com

http://www.ragu.com

http://www.physicianboard.com

http://www.hugeclick.com

http://www.bctid.org