جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ما تیم ملی نوازندگان هستیم


ما تیم ملی نوازندگان هستیم

«همایون نصیری» جوان ۲۸ ساله ای است که از دوران کودکی موسیقی را فرا گرفته و در حال حاضر از جمله موزیسین های باسواد ایرانی است که با سبکی نو و جدید, خود و گروهش را تحت عنوان دارکوب مطرح کرده است

«همایون نصیری» جوان ۲۸ ساله‌ای است که از دوران کودکی موسیقی را فرا گرفته و در حال حاضر از جمله موزیسین‌های باسواد ایرانی است که با سبکی نو و جدید، خود و گروهش را تحت عنوان دارکوب مطرح کرده است. او در دو سال اخیر، کنسرت‌های زیادی در ایران گذاشته که با استقبال بسیار پرشوری مواجه شده است، از سویی ستارگان سینما هم ابراز علاقه کردند که با دارکوب همکاری کنند و همین امر باعث شد که آنان در چند کنسرت به عنوان خواننده مهمان، با دارکوب همکاری کنند. افرادی چون مهران مدیری، حامد بهداد و همچنین رضا گلزار... «همایون» می‌گوید: توانستیم با سبک جدید موسیقی‌مان که بیشتر سازهای ضربی از جمله ایرانی، لاتین و آفریقایی است و در کارهایمان نقش اصلی را ایفا می‌کنند موفق باشیم، زحمات بچه‌ها هم بوده، اعضای گروه من هر کدام سال‌ها رنج فراوان کشیدند تا به این جایگاه برسند، از همه آنان سپاسگزارم... همایون نصیری از روزهایی می‌گوید که برای خود او هم سخت بوده «باید منطقه سه راه جمهوری را متر به متر می‌گشتیم تا دو تا چوب درام اصل پیدا کنیم، تا همین دهه قبل امکانات به صورت الان نبود، مربی برای آموزش سازهای ضربی به آن شکل نبود و شما باید خودتان فرا می‌گرفتید!» این موزیسین خوب کشورمان می‌گوید به موسیقی‌های مختلف سرک کشیدیم و فضاهای آفریقایی، لاتین و اسپانیایی و... را تجربه کرده‌ایم، هدف اصلی ما این است که به جایی برسیم که تنها در ایران کار ما را گوش نکنند، من خیلی وسیع‌تر از این فکر می‌کنم، یعنی طوری نباشد که تنها کسانی که زبان شعر ما را متوجه می‌شوند با ما ارتباط برقرار کنند، ما باید زبان موسیقی‌مان، را بین‌المللی کنیم. شاید برایتان جالب باشد که همایون با توجه به این سن کم، آرتیست شرکت پرکاشن‌سازی Meinl است و نامش در کنار بزرگترین پرکاشنیست‌های دنیا قرار گرفته. خودش می‌گوید: باور نمی‌کردم یک روز به این جایگاه برسم و تنها در رویاهایم بود، ما موزیسین‌های بااستعدادی داریم که پتانسیل بسیار قوی دارند، تنها باید به تجربه‌مان اضافه کنیم.

● آغاز موسیقی از ۹ سالگی

ساز زدن را از ۹ سالگی با ساز ضربی تنبک آغاز کردم. دوران دبیرستان را در هنرستان موسیقی گذراندم و دیپلم موسیقی گرفتم و در طول این ایام، تمامی سازهای ضربی ایران و پرکاشن لاتین را فرا گرفتم. در دانشگاه هم موسیقی را ادامه دادم، اما در ترم سوم انصراف دادم و به همان دیپلم موسیقی قناعت کردم... به این خاطر انصراف دادم که استاد سنتور، شرایط من را درک نمی‌کرد. من به خاطر کنسرت‌هایم که نوازنده خواننده‌های مختلف بودم، مجبور بودم غیبت کنم و هر سه بار غیبت من باعث می‌شد که صفر بگیرم، همین طور چند استاد دیگر که باعث می‌شدند من مشروط شوم. دیدم این طوری نمی‌شود تحصیل کرد. پس، از دروس دانشگاهی صرف‌نظر کردم، ضمن اینکه در کار ما اصلا مدرک مهم نیست، بلکه توانایی‌های شما مهم است، فوقش یک مدرک می‌گرفتم، می‌گذاشتم روی طاقچه یا می‌خواستم بروم خواستگاری و بگویم که لیسانس دارم! مدرک، زمانی مهم است که برای آن ارزش قائل شویم، شما نگاه کنید، هر سال چه تعداد از دانشکده هنر فارغ‌التحصیل بازیگری می‌شوند و چند نفر از آنها بازیگر می‌شوند؟! خوشحالم که وقت خود را تلف نکرد م.

● خودمان توانایی داشتیم

از همایون نصیری می‌پرسیم که عده‌ای می‌گویند، به این خاطر هنرمندانی چون مهران مدیری، حامد بهداد و رضا گلزار در مقاطعی، با این گروه همکاری کرده‌اند که «همایون نصیری» به عنوان سرپرست گروه سعی داشته که «دارکوب» را مطرح کند آیا این حرف درست است؟ همایون به دفاع از دارکوب پرداخته: «ابتدا باید بگویم هرگاه من در موسیقی ضربه خوردم، از طریق دوستان حسودی بود که دوست نداشتند دارکوب موفق شود. اما باید به این نکته اشاره کنم که به گواه گفتگوهای انجام گرفته در دو سال اخیر، کاملا مشخص است که این سه، چگونه با دارکوب همکاری کرده‌اند. اعتقاد من این است، آن افرادی که قابلیت کوچکترین کاری را داشته‌اند، من از وجودشان استفاده کرده‌ام. اشخاصی هم که احساس کردم، هیچگونه قابلیتی برای ما ندارند، از آنان استفاده نکردم یا ارتباط با آنان را قطع کردم!

از او می‌خواهیم که نظرش را درباره این چهره‌ها و نوع همکاری‌اش با آنها را بگوید:

مهران مدیری: مهران مدیری از هنرمندان خوب کشورمان است، بسیار مردمی است و با غرور فاصله دارد. پیش از اینکه دارکوب تاسیس شود، مهران مدیری چند سال پیش در سالن میلاد کنسرتی برگزار ‌کردند که رهبری آن گروه با فردین خلعتبری بود و من هم جزو نوازندگان آن گروه بودم، دوستی ما از آن زمان شکل گرفت، ایشان به شکل جدی تصمیم داشتند که به موسیقی ادامه بدهند و از کار دارکوب خوشش آمد ایشان پیشنهاد دادند و ما هم استقبال خوبی به عمل آوردیم و در سال گذشته در کنسرت وزارت کشور چند قطعه کار اجرا کردیم، هیچ وقت یادم نمی‌رود که مردم چه استقبالی از او به عمل آوردند، وقتی که ایشان روی سن آمد، مردم چیزی حدود ۵ دقیقه فقط ایشان را تشویق می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که آقای مدیری برنامه را آغاز کند! واقعا برایم جالب بود که ایشان تا چه حد مردمی است، تمام اعضای گروه از این استقبال و تشویق انرژی گرفته بودند، این خاطره را هیچ گاه از یاد نمی‌برم. ایشان دو کار خواندند یکی محلی خراسانی «بیا بریم کوه» و اثر دیگر هم که خودمان آن را تنظیم کرده بودیم به نام «شاه صنم».

حامد بهداد: آنهایی که در جمع‌های خصوصی با بهداد در ارتباط هستند، شاهد هستند که حامد چقدر خوب آواز می‌خواند، با توجه به اینکه بهداد خودش مشهدی است، موسیقی محلی خراسانی را به خوبی اجرا می‌کند، او در آلبوم و کنسرت، دو قطعه «دارکوب» و «تربت» را خوانده است. در استودیوی صدایی، آواز خواندن بهداد را پسندیدم و به او پیشنهاد دادم که به عنوان خوانده ما را یاری کند... در کنسرت سال گذشته در اریکه ایرانیان، بهداد زمانی که «تربت» را خواند، ابتدا خودمان فکر نمی‌کردیم که با استقبال مواجه شود، اما صدای سوزناک او و خواندن آن قطعه، چنان جوی ایجاد کرد که بیشتر حاضرین گریه کردند.

رضا گلزار: جوابی ندارم، آن پرونده خیلی وقت پیش بسته شده است.

نصیری می‌گوید: باز هم اعلام می‌کنم که «دارکوب» با استفاده از نام بازیگران جای خود را باز نکرده است، شما دیدید که در کنسرت چندی پیش هیچ بازیگری با ما نبود، اما استقبال به حدی بود که برای خودمان هم باورنکردنی بود!

● همکاری با خوانندگان مطرح

با خوانندگان زیادی به عنوان نوازنده کار کردم. علیرضا عصار، محمد اصفهانی، فرمان فتحعلیان، مرحوم ناصر عبداللهی، حسین زمان، امیر کریمی، خشایار اعتمادی و... که در تمامی کنسرت‌های این عزیزان، من سازهای ضربی می‌زدم... اما پس از اینکه «دارکوب» را تاسیس کردم دیگر با خوانندگان همکاری نکردم.

● شکل‌گیری دارکوب

دلم می‌خواست توانایی‌هایم را بیشتر به کار بگیرم و به نوع موسیقی که علاقه دارم بپردازم. گرچه از همان ابتدا می‌دانستم که هر کار جدید آزمون وخطایی در بر خواهد داشت، با این حال دوست داشتم که به نتیجه برسم و هر چقدر که وقت می‌گذشت و زمان را از دست می‌دادم، احساس می‌کردم که همکاری با خوانندگان دیگر، زمان را برای من می‌کشد و انرژی‌ام را از بین می‌‌برد. بهترین کار در همان مقطع این بود که همکاری‌ام را با خوانندگان دیگر قطع کنم. سال ۸۶ بود که گروه دارکوب را تاسیس کردم، آلبومم را آماده کردم و جالب اینکه در همان سال ۸۶ موفق به اجرای کنسرت در فرهنگسرای هنر شدم، در آن زمان اعضای گروهمان شش نفر بودند و حالا ۱۳ نفر...

● شکل جدید موسیقی

ما به شکلی جدید، موسیقی‌های محلی‌مان از جمله موسیقی خراسانی و جنوبی و سایر نقاط ایران را تنظیم مجدد می‌کنیم. در واقع اصالت کار را حفظ می‌کنیم، امروزه می‌بینیم که خیلی از جوانان به موسیقی اکتیو و با انرژی، علاقه زیادی دارند و همین امر باعث می‌شود تا جوانان از موسیقی ایرانی غافل بمانند، من و دوستانم سعی می‌کنیم که به یک فرم جدید از موسیقی محلی‌مان برسیم و با سبکی جدید با استفاده از ادوات خاص موسیقی فولکوریک برگرفته از تمام دنیا جوانان را به موسیقی ایرانی بازگردانیم. در رابطه با موسیقی لاتین و آفریقایی هم سبک جدیدی ارائه داده‌ایم تا برای ایرانی‌ها گوشنواز باشد.

● آلبوم دارکوب

آلبوم دارکوب با ۱۲ قطعه آماده و تمام مجوزهای لازم وزارت ارشاد را کسب کرده است و منتظر یک زمان مناسب هستم تا این آلبوم را روانه بازار کنم. البته روانه نشدن این آلبوم به بازار، برای من هم نکات منفی و هم نکات مثبتی داشته است. نکته منفی این که، هنوز خیلی‌ها کار ما را نشنیدند و نکته مثبت این که پیش از اینکه آلبوم ما روانه بازار شود، چند کنسرت خوب گذاشتیم و اینکه اهالی موسیقی ما را به خوبی می‌شناسند. آلبوم بی‌کلام است و در چند قطعه خواننده مهمان داریم، آقایان مهران مدیری و حامد بهداد...

● تیم ملی نوازندگان

در اعضای گروه‌مان، نوازندگان حاذقی هستند که خودش تبدیل شده به تیم ملی موزیسین‌ها! خدا را شکر همه علاقه‌مندان به موسیقی این را می‌دانند، بچه‌هایی که یک زمان با خوانندگان دیگر همکاری می‌کردند، حالا توانایی‌هایشان را به شکلی دیگر در معرض نمایش می‌گذارند و علاقه‌مندان به موسیقی هم آن را پذیرفته‌اند.

● سپاس از دوستان

از علیرضا عصار سپاسگزارم که همیشه مرا و با نقدهای خودش به من کمک کرده است در زمانه‌ای که همه می‌خواهند علیه یک کار موفق جبهه بگیرند عصار عکس آن را ثابت کرده است. از امین حیایی هم سپاسگزارم که در کنسرت اخیرمان حاضر شد و به تشویق ما پرداخت. بد نیست یک نکته در رابطه با حیایی بگویم، او قرار بود که گروه «کویر» را که بعدها نامش به «باران» تغییر یافت را تاسیس کند، اما پرکاری او در بازیگری این اجازه را به او نداد. در گروه کویر، من، پدرام مرندیز و اشکان وفایی حضور داشتیم و امین حیایی هم می‌خواند؛ همان طور که گفتم آن گروه شکل نگرفت. باید اشاره کنم که امین از دوستان خوب من است، هم خودش را و هم شخصیت او را دوست دارم، امین خوب گیتار می‌زند و در زمینه موسیقی صاحب نظر است و نظر او برای من قابل احترام است او به من لطف داشته که به کنسرت من آمده است و همیشه با تشویق‌هایش به ما روحیه می‌دهد. جا دارد بار دیگر از دوستان خوبم چون مهران مدیری، علیرضا عصار، حامد بهداد، امین حیایی، سیامک انصاری، علی لک‌پوریان و رامین میرسپاسی... تشکر کنم.

● ایده «دارکوب»

به این خاطر نام گروه را دارکوب گذاشتم که ایده‌ آن را از پرنده دارکوب گرفتم، دیده‌اید که این پرنده چگونه با یک ریتم منظم به تنه درخت ضربه می‌زند؟ دارکوب یک پرنده پرکاشن زن است!

●کنسرت‌های ما

در تابستان سال ۸۶ در فرهنگسرای هنر اولین کنسرت خود را برگزار کردم. اواخر سال ۸۶ بود با حمید عسکری در دبی (استادیوم ورزشی اویشن کلاب) کنسرتی برگزار کردیم، خرداد سال ۸۷ در اریکه ایرانیان، پاییز سال گذشته با مهران مدیری در وزارت کشور و چندی پیش هم دوباره در اریکه ایرانیان کنسرت برگزار کردیم. جا دارد از اعضای گروه دارکوب دوستان خوبم بابک بروجردی، امید حاجیلی، دارا دارایی، بهنام ابطحی، مسعود همایونی، کوروش بابایی، بهرام آقاخان، پیام رونق، محسن شریفیان، اسماعیل بختیاری، احسان شفیعی، سعید صارمی، وحید روحانی و پیتر سلیمانی‌پور تشکر ‌‌کنم که در کنسرت‌هایمان طی دو سال اخیر مرا یاری کردند.

● موسیقی زیرزمینی

کمی موسیقی زیرزمینی بد جا افتاد. یعنی اوضاع به شکلی قاطی شده است! در بین همین زیرزمینی‌ها هم موزیسین‌های خوب و حاذقی هستند، گرچه در بین آنان، اشخاصی هستند که صرفا به خاطر مطرح شدن به خوانندگی رو آورده‌اند. افرادی که در اشعارشان دشنام و بد و بیراه می‌گویند که من اصلا نمی‌فهمم، اینها چه می‌گویند؟! این افراد تنها می‌خواهند ادای موزیسین‌ها را در بیاورند و در درازمدت به موسیقی ما لطمه می‌زنند. نمی‌دانم این چه حکایتی است که هر روزه ده‌ها خواننده موسیقی‌های‌شان را در اینترنت به حراج می‌گذارند، آقایان با یک میلیون تومان خواننده می‌شوند، اما باز هم می‌گویم هستند در این بین افرادی که حیف می‌شوند.

● مدیری در عالم موسیقی

به طور حتم شما هم به عنوان شنونده، بارها صدای «مهران مدیری» را در تیتراژ سریال‌هایش شنیده‌اید. مدیری در سال ۷۵ با فردین خلعتبری (آهنگ ساز و تنظیم کننده) آشنا شد و در دو سریال با یکدیگر همکاری کردند... «نوروز ۷۶ و مجموعه ۷۷». پس از آن، فردین به او پیشنهاد داد که با هم کار کنند. مدیری از آن روزها می‌گوید: «او همین جوری، زمزمه‌هایی از من شنیده بود ولی از سال ۷۸ موضوع جدی‌تر دنبال شد و قرار شد با هم یک آلبوم کار کنیم که استارت این کار در سال ۷۹ با آلبوم «از روی سادگی» زده شد... البته دو قطعه هم «به شادروان بابک بیات» اختصاص داشت و بقیه را فردین ساخته بود. بعد هم به این فکر افتادیم که کنسرت بدهیم به علاوه یک کنسرت در دبی...»

اما بد نیست نظر مدیری را در رابطه با دارکوب و آواز ایرانی بدانید، وی در گفتگو با نسیم اشاره داشت: «این مدل پاپی را که در این چند سال خوانده‌ام، دوست ندارم، الان چیزی که دوست دارم همین ترکیبی است که اجرا می‌کنیم و تلفیقی است از موسیقی محلی، موسیقی ایرانی، پاپ و غربی... اسم خاصی نمی‌توانم روی آن بگذارم، این ترکیب را خیلی دوست دارم. وقتی فیلم کنسرت همایون را دیدم، خیلی خوشم آمد و پیشنهاد دادم که با بچه‌ها باشم... یعنی آنقدر شکل اجرا و ترکیب را دوست داشتم که تصمیم گرفتم با آنها باشم.»

مدیری می‌گوید: آن چیزی که باعث شد جذب دارکوب شوم «انرژی خیلی زیاد، ترکیب‌بندی‌ساز‌ها، خود اجرا، ریتم کار و... بود، اولین باری که کار گروه را دیدم، انرژی‌اش به نظرم فوق‌العاده بود.»

مدیری می‌گوید: موسیقی اصلی من موسیقی کلاسیک است که از بچگی با آن بزرگ شده‌ام و خوب می‌شناسمش و به آن عادت کرده‌ام. ۷۰ درصد موسیقی کلاسیک گوش می‌کنم به خصوص «باروک»... خیلی مقید به این نیستم که یک موسیقی را باید گوش داد و یک موسیقی را نباید گوش داد، در آن ۳۰ درصد بقیه همه‌چیز گوش می‌کنم، البته با روحیه‌ای که از من می‌شناسید!



همچنین مشاهده کنید