یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
تقسیمات قرآن
●سورههای مكی و مدنی و فواید شناخت آنها
یكی از مسایل مهم علوم قرآنی،مساله شناختسورههای مكی و مدنی است.
تشخیص آنها به دلایل ذیل ضروری است:
۱- شناخت تاریخ و مخصوصا تسلسل آیات و سور و تدریجی بودن نزول آنها،ازطریق شناخت سورههای مكی از مدنی است.انسان پیوسته در این جست و جوستتا هر حادثه تاریخی را بشناسد،در چه زمانی و در كجا اتفاق افتاده،عوامل و اسبابپدید آورنده آن چه بوده است.بدین طریق دانستن سورهها و آیههای مكی وتشخیص آنها از آیهها و سورههای مدنی از اهمیتبه سزایی در فهم تاریخ تشریعات اسلامی برخوردار است.
۲- فهم محتوای آیه در استدلالهای فقهی و استنباط احكام نقش اساسی دارد.
چه بسا آیهای به ظاهر مشتمل بر حكم شرعی است،ولی چون در مكه نازل شده وهنگام نزول،هنوز آن حكم تشریع نشده بود،باید یا راه تاویل را پیش گرفتیابه گونه دیگر تفسیر كرد.مثلا مساله تكلیف كافران به فروع احكام شرعی مورد بحثفقهاست و بیشتر فقها،آنان را در حال كفر،مكلف به فروع نمیدانند.و در اینزمینه دلایل و روایات فراوانی در اختیار دارند،ولی گروه مخالف(كسانی كه كافرانرا در حال كفر مكلف به فروع میدانند)به آیه هفتسوره فصلت تمسك جستهاند.
آن جا كه مشركان را به دلیل انجام ندادن فریضه زكات مورد نكوهش قرار داده است.
غافل از این كه سوره فصلت مكی و فریضه زكات در مدینه تشریع شده است.یعنیهنگام نزول آیه یاد شده،زكات حتی بر مسلمانان هم واجب نبوده است،پسچگونه مشركان را مورد عتاب قرار میدهد؟این آیه دو تاویل دارد:
اول،مقصود از زكات در این جا تنها پرداخت صدقات بوده است كه مشركان ازآن محرومند،زیرا شرط صحت صدقه قصد قربت است كه كافران از انجام آنعاجزند.
دوم،مقصود محرومیت از ادای زكات است و آن بدان جهت است كه كفر مانعآنان شده است و اگر ایمان داشتند،از این فیض محروم نبودند .
۳- در استدلالات كلامی،آیات مورد استناد-مخصوصا آیاتی كه درباره فضایلاهل بیت نازل شده-بیشتر مدنی است،چون این مباحث در مدینه مطرحبوده است.برخی آن سورهها یا آیات را مكی دانستهاند كه در آن صورت نمیتواندمدرك استدلال قرار گیرد.بنابر این شناخت دقیق مكی و مدنی بودن سورهها و آیاتیكی از ضروریات علم كلامی در مبحث امامت است.مثلا برخی تمام سوره دهر رامكی دانستهاند و گروهی مدنی و بعضی جز آیه فاصبر لحكم ربك و لا تطع منهم آثمااو كفورا همه را مدنی دانستهاند.دیگران هم از ابتدای سوره تا آیه ۲۲ را مدنی وبقیه را مكی دانستهاند.اختلاف درباره این سوره بسیار است،ولی ما آن را تمامامدنی میدانیم.
درباره شان نزول آیههای: «یوفون بالنذر و یخافون یوما كان شره مستطیرا،و یطعمونالطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا،انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاء و لاشكورا،انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا.فوقاهم الله شر ذلك الیوم و لقاهم نضرهٔ وسرورا،و جزاهم بما صبروا جنهٔ و حریرا... .گفتهاند كه حسنین بیمار شده بودند.پیامبرگرامی و گروهی از بزرگان عرب به عیادت آنان آمدند و به مولی امیر مؤمنانپیش نهاد كردند:چنان چه برای شفای فرزندانت نذر كنی خداوند شفای عاجلمرحمتخواهد فرمود.حضرت این پیش نهاد را پذیرفت و سه روز روزه نذر كرد.
آن گاه كه حسنین شفا یافتند در صدد ادای نذر بر آمد.قرصهای نانی برای افطارتهیه كرد،روز اول هنگام افطار مسكینی در خانه را زد و تقاضای كمك كرد.حضرتنانهای تهیه شده را به او داد.روز دوم نیز یتیمی آمد و نان تهیه شده را دریافت كرد.
روز سوم اسیری آمد و نانها به او داده شد.
حضرت در این سه روز خود با اندك نان خشك و كمی آب افطار كرد.طبرسیدر این زمینه روایات بسیاری از طرق اهل سنت و اهل بیت عصمت علیهم السلام گرد آورده وتقریبا آنها را مورد اتفاق اهل تفسیر دانسته است.آنگاه برای اثبات مدنی بودنتمام سوره،روایات ترتیب نزول را-كه سوره دهر جزء سورههای مدنی به شمار رفته-با سندهای معتبر آورده است .ولی كسانی مانند عبد الله بن زبیر كه مایل نبودند اینفضیلتبه اهل بیت علیهم السلام اختصاص یابد اصرار داشتند كه این سوره را كاملا مكیمعرفی كنند .غافل از آن كه در مكه اسیری وجود نداشت.مجاهد و قتاده از تابعینتصریح كردهاند كه سوره دهر تماما مدنی است،ولی دیگران تفصیل قایل شدهاند .
سید قطب،از نویسندگان معاصر به قرینه سیاق،سوره را مكی دانسته است .
۴- بسیاری از مسایل قرآنی،تنها از طریق مكی و مدنی بودن سوره یا آیهها،حلو فصل میشود.مثلا در مساله نسخ قرآن به قرآن برخی راه افراط پیمودهاند و بیشاز دویست و بیست آیه را منسوخ معرفی كردهاند.در صورتی كه چنین عدد بزرگینمیتواند صحت داشته باشد و با واقعیتسازگار نیست و گروهی راه تفریط درپیش گرفتهاند اصلا قرآن را غیر قابل نسخ میدانند-به ویژه نسخ قرآن به قرآن،زیراشرط تحقق نسخ،تنافی میان دو آیه است كه این گونه تنافی با نفی اختلاف در آیه و لو كان من عند غیر الله منافات دارد .و دستهای حد وسطرا برگزیده و اصل نسخ را پذیرفتهاند و در كمیت آیات نسخ شده اعتدال را رعایتكردهاند.از جمله آیاتی كه افراطیون آن را منسوخ میدانند،آیه فما استمتعتم به منهنفآتوهن اجورهن...» است كه درباره ازدواج موقت نازل شده است،كه ناسخ آن راطبق گفته امام شافعی محمد بن ادریس-آیه «و الذین هم لفروجهم حافظون، الا علیازواجهم او ما ملكت ایمانهم فانهم غیر ملومین،فمن ابتغی وراء ذلك فاولئك هم العادون» دانستهاند.
نظر مذكور را به دو دلیل نمیتوان پذیرفت:اولا،زنی كه با عقد متعه گرفتهمیشود زوجه است،گر چه احكام او با زوجه دایمی كمی تفاوت دارد.ثانیا،آیهایرا كه ناسخ فرض كردهاند در سوره مؤمنون است كه تماما مكی است و كسی این آیهرا استثناء نكرده است.در صورتی كه معمولا باید ناسخ پس از منسوخ باشد.مطلبفوق را استاد زرقانی نیز یاد آور شده است .
●معیار و ملاك تشخیص سورههای مكی و مدنی
طبق آماری كه از روایات ترتیب نزول به دست میآید،۸۶ سوره مكی و ۲۸سوره مدنی است كه در این گروه بندی سه معیار وجود دارد:
۱- معیار زمان:بیشتر مفسرین معتقدند كه معیار مكی یا مدنی بودن هجرتپیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از مكه به مدینه است. هر سورهای كه پیش از هجرت نازل شده مكیو هر سورهای كه پس از هجرت نازل شده است مدنی به شمار میرود،خواه درمدینه نازل شده باشد خواه در سفرها.و حتی در مكه در سفر حجیا عمره یا پس ازفتح،چون پس از هجرت بوده است،مدنی محسوب میشود.ملاك هجرت نیزداخل شدن به مدینه است.بنابر این آیاتی كه پس از هجرت از مكه و پیش از ورودبه مدینه،در راه بر پیامبر نازل شده است،مكی محسوب میشود.مثلا آیه ان الذیفرض علیك القرآن لرادك الی معاد... بر اساس این تعریف و ملاك كه پس از خروج ازمكه در راه بر پیامبر نازل شده،مكی است.
۲- معیار مكان:هر چه در شهر مكه و پیرامون آن نازل شده مكی است.و هر چهدر مدینه و پیرامون آن نازل گردیده مدنی است، خواه پیش از هجرت یا پس از آننازل شده باشد.پس آن چه در غیر این دو منطقه نازل شده باشد نه مكی است و نهمدنی.در این زمینه جلال الدین سیوطی روایتی آورده است كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
«انزل فی ثلاثهٔ امكنهٔ:مكهٔ و المدینهٔ و الشام»كه طبق گفته ابن كثیر،مقصود از شامتبوك است .
۳- معیار خطاب:هر سورهای كه در آن،خطاب به مشركان میباشد مكی و هرسورهای كه در آن خطاب به مؤمنان میباشد،مدنی است.در این زمینه ازعبد الله بن مسعود حدیثی آوردهاند كه گفته است:«هر سوره كه یا ایها الناس در آنبه كار رفته باشد،مكی است و هر سوره كه یا ایها الذین آمنوا در آن به كار رفته باشدمدنی است» ،زیرا در مدینه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان. البته درسورههای مدنی مانند سوره بقره، یا ایها الناس به كار رفته كه كلیت این معیار راخدشهدار میكند.
برای تشخیص سورههای مكی و مدنی،ملاكهایی را مشخص كردهاند كه هریك به تنهایی نمیتواند ملاك جامع و مانع باشد.بلكه این ملاكها روی هم رفته تاحدودی تعیین كننده است.به طور كلی ملاكها و علایم برای تشخیص،عبارتاست از:۱)نص و خبر،۲) علایم صوری و ظاهری،۳)علایم محتوایی و معنوی.
علامه برهان الدین ابراهیم بن عمر بن ابراهیم جعبری(متوفای ۷۳۲)میگوید:«برایشناخت مكی و مدنی دو راه وجود دارد: سماعی،كه از راه نقل و روایتبه دستمیآید.قیاسی،كه از روی ضابطه تشخیص داده میشود».آن گونه كه علقمهٔ بن قیس(متوفای ۶۲)از عبد الله بن مسعود روایت كرده است:«هر سورهای كه در آن یا ایهاالناس آمده باشد یا لفظ«كلا»استعمال شده باشد یا در ابتدای آن حروف مقطعباشد-جز زهراوین(بقره و آل عمران)و نیز سوره رعد كه بنا بر قولی مدنی است-یادر آن قصه آدم و ابلیس آمده باشد-جز سورههای طولانی-یا سورهای كه در آنسر گذشت انبیای سلف و امتهای گذشته آمده باشد مكی است،و هر سورهای كهدر آن از فریضه و تكالیف و حدود شرعی سخن گفته شده باشد،مدنی است» .
برخی خصوصیات دیگری برای شناختسورههای مكی و مدنی ذكر كردهاندكه عبارت است از:
۱- كوتاهی آیات درون یك سوره و نیز كوتاهی سوره،نوعا مكی بودن آن رامیرساند.و بلندی آیههای یك سوره علاوه بر بلندی سوره نوعا مدنی بودن آن راثابت میكند.
۲- لحن تند و شدید سوره بیشتر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج ومقاومت در مقابل حق بودهاند،ولی لحن ملایم و خفیف، مدنی بودن سوره رامیرساند كه بیشتر خطاب به مؤمنین است.
۳- بحث درباره اصول معارف و اصل ایمان و دعوت به اسلام از ویژگیهایسورههای مكی است.و در سورههای مدنی بیشتر از تفاصیل احكام و بیانشریعت اسلام سخن گفته شده است.
۴- دعوت به پایبند بودن به اخلاق و استقامت در رای و سلامت عقیده و تركلجاج و عناد و نیز برخورد تند با عقاید باطل مشركان و ناچیز شمردن اندیشههایتهی و بیاساس آنان،از خصایص سورههای مكی به شمار میرود.در حالی كهبرخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به میانه روی در عقاید و افكار و اندیشهها و نیزمبارزه با منافقین و ذكر خصایص و صفات آنان از ویژگیهای سورههای مدنی است.
۵- غالبا خطابها با عنوان یا ایها الناس... از ویژگیهای سور مكی است و باعنوان یا ایها الذین آمنوا از خصایص سور مدنی است.
البته این ویژگیها هرگز كلیت ندارد،بلكه صرفا درباره برخی از انواع صدقمیكند.و در صورت اجتماع چندین خصیصه،اگر موجب علم و یقین شود و نصمعارضی در میان نباشد،قابل اعتماد است،و موجب قوت احتمال و اطمینانمیشود.در این صورت است كه نتیجه كار برد فقهی و تاریخی و غیره دارد.بنابر اینملاك تشخیص مكی و مدنی،یا نقل و خبر است كه اصطلاحا سماعی میگویند.یااجتهاد و شواهد ظاهری و صورت جمله بندی و داشتن سجع و وزن و كوتاهی آیاتو سورههاستیا شواهد محتوایی است.بدین معنا كه شكل بیان اصول عقاید واحكام و برخورد با كفار و منافقین نشانه مكی و مدنی بودن سوره است.
محمد هادی معرفت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست