چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
وصیت
احکام و صیت .
ـ مساله ۱۳۲۴ ـ و صیت آن است که انسان سفارش کند بعد از مرگش برای او کارهائی انجام دهند , یا بگوید بعداز مرگش چیزی از مال او ملک کسی باشد , یا اینکه چیزی از مال او را به کسی تملیک یـا صـرف در خـیـرات و مبرات کنند , یا برای اولاد خود و کسانی که اختیار آنان با اوست , قیم و سرپرست معین کند و کسی را که به او و صیت می کنند ((وصی )) می گویند.
ـ مـسـالـه ۱۳۲۵ ـ اگر انسان و صیت کند که چیزی از اموالش مال کسی باشد ,در صورتی که او و صـیـت را قـبول کند چه در حیات موصی چه بعد از فوت او اگر آن چیز از یک سوم اموال موصی بیشتر نباشد , آن چیز را بعد از مردن موصی , مالک می شود.
ـ مساله ۱۳۲۶ ـ وقتی انسان نشانه های مرگ را در خود دید , باید فوراامانتهای مردم را به صاحبانش بـرگـردانـد یـا آنکه به آنها اطلاع دهد به تفصیلی که درمساله (۲۳۵۱) گذشت , واگر به مردم بـدهـکار است و موقع دادن آن بدهی نرسیده است یا رسیده است ولی طلبکار مطالبه نمی کند یا مـطـالبه می کند ولی او نمی تواندبپردازد , باید کاری کند که اطمینان نماید بدهی او به طلبکار پس از مرگش داده می شود , مثلا در موردی که بدهی او برای دیگران معلوم نیست و صیت کند و بـر و صـیـت شاهد بگیرد , و اما اگر می تواند بپردازد و وقت آن رسیده و طلبکار مطالبه نموده است ,باید فورا بپردازد هرچند نشانه های مرگ را نبیند.
ـ مساله ۱۳۲۷ ـ کسی که نشانه های مرگ را در خود می بیند , اگر خمس و زکات و مظالم بدهکار است و فعلا نمی تواندبدهد , چنانچه از خودش مال دارد یا احتمال می دهد کسی آنها را ادا نماید , بایدکاری کند که اطمینان نماید پس از مرگش پرداخت می شود مثلا وصیت کند به شخص مورد اعـتـمـادی , و همچنین است اگر حج بر او واجب باشد ونتواند خودش فعلا نائب بگیرد و اما اگر بتواند بدهی خود از و جوه شرعیه را فعلا بدهد , باید فورا بدهدهرچند نشانه های مرگ را در خود نبیند.
ـ مـسـالـه ۱۳۲۸ ـ کـسی که نشانه های مرگ رادر خود می بیند , اگر نماز و روزه قضا دارد , باید کاری کند که اطمینان نماید پس ازمرگش بجای او انجام می دهند.
ـ مـسـالـه ۱۳۲۹ ـ وصی باید عاقل باشد , و در اموری که راجع به شخص موصی است , وهمچنین ـ بنابر احتیاط ـ در اموری که راجع به دیگران است باید مورد اطمینان باشد.
ـ مـساله ۱۳۳۰ ـ اگر انسان از و صیت خودبرگردد , مثلا بگوید ثلث مالش را به کسی بدهند , بعد بگوید به او ندهند , و صیت باطل می شود , و اگر و صیت خود را تغییر دهد مثل آنکه قیمی برای بـچه های خودمعین کند , بعد دیگری را به جای او قیم نماید , وصیت اولش باطل می شود و باید به و صیت دوم او عمل نمایند.
ـ مـسـالـه ۱۳۳۱ ـ حـجی که بر میت با استطاعت واجب شده است و بدهکاری و حقوقی را که مثل خمس و زکات و مظالم , ادا کردن آنها واجب می باشد , باید از اصل مال میت بدهند , اگرچه میت بـرای آنها و صیت نکرده باشد , و اما کفارات و نذرها و از جمله حج نذری با و صیت از ثلث ادا می شود.
ـ مـسـالـه ۱۳۳۲ ـاگر مال میت از بدهی و حج واجب و حقوقی که مثل خمس و زکات ومظالم بر اوواجـب اسـت زیـاد بـیـایـد , چـنانچه و صیت کرده باشد که ثلث یا مقداری از ثلث را به مصرفی برسانند , باید به و صیت او عمل کنند , و اگر و صیت نکرده باشد , آنچه می ماند مال ورثه است .
ـ مساله ۱۳۳۳ ـ اگر مصرفی را که میت معین کرده , از ثلث مال او بیشتر باشد , و صیت او در بیشتر از ثـلـث در صورتی صحیح است که ورثه آن رااجازه دهند چه با لفظ و چه با فعل و رضایت قلبی , کـافی نیست , و اگر مدتی بعد ازمردن او هم اجازه نمایند صحیح است , و چنانچه بعضی از ورثه اجازه و بعضی ردنمایند و صیت فقط در حصه آنهائی که اجازه نموده اند صحیح و نافذ است .
ـ مساله۱۳۳۴ ـ اگر و صیت کند که از ثلث او خمس و زکات یا بدهی دیگر او را بدهندوبرای نماز و روزه او اجیر بگیرند و کار مستحبی هم مثل اطعام به فقرا انجام دهند ,باید اول بدهی او را از ثلث بدهند , و اگر چیزی زیاد آمد برای نماز و روزه او اجیربگیرند , واگر از آن هم زیاد آمد به مصرف کار مستحبی که معین کرده برسانند , وچنانچه ثلث مال او فقط به اندازه بدهی او باشد و ورثه هم اجـازه نـدهـنـد که بیشتر ازثلث مال مصرف شود , و صیت برای نماز و روزه و کارهای مستحبی باطل است .
ـ مـسـالـه ۱۳۳۵ ـ اگـر و صـیت کند که بدهی او را بدهند و برای نماز و روزه او اجیربگیرند وکار مستحبی هم انجام دهند , چنانچه و صیت نکرده باشد که اینها را از ثلث بدهند , باید بدهی او را از اصـل مال بدهند , و اگر چیزی زیاد آمد , ثلث آن را به مصرف نماز و روزه وکارهای مستحبی که معین کرده برسانند , و در صورتی که ثلث کافی نباشد , پس اگر ورثه اجازه بدهند باید و صیت او عملی شود , و اگر اجازه ندهند باید نماز و روزه را از ثلث بدهند , و اگر چیزی زیاد آمد به مصرف کارمستحبی که معین کرده برسانند.
● احکام ارث .
ـ مساله ۱۳۳۶ ـ کسانی که بواسطه خویشی ارث می برند سه دسته هستند :.
دسته اول : پدر و مادر و اولاد میت است , وبا نبودن اولاد , اولاد اولاد هرچه پائین روند , هر کدام آنان که به میت نزدیکتر است ارث می برد , و تا یک نفر از این دسته هست دسته دوم ارث نمی برند.
دسته دوم :جد یعنی پدر بزرگ , و جده یعنی مادر بزرگ , و خواهر و برادر است , و با نبودن برادر و خـواهـر , اولاد ایـشان هر کدام آنان که به میت نزدیکتر است ارث می برد , وتایک نفر از این دسته هست دسته سوم ارث نمی برند.
دسته سوم : عمو و عمه و دائی وخاله و اولاد آنان است , و تا یک نفر از عموها وعمه ها و دائی ها و خـالـه هـای مـیت زنده اند , اولاد آنان ارث نمی برند , ولی اگر میت یک عموی پدری و یک پسر عموی پدر و مادری داشته باشد , و دائی و خاله نداشته باشد , ارث به پسر عموی پدر ومادری می رسد , و عموی پدری ارث نمی برد , لیکن اگر عمو یا پسر عمو متعدد باشد و یا اینکه همسر میت حیات داشته باشد , این حکم خالی از اشکال نیست .
ـ مساله۱۳۳۷ ـ اگر عمو و عمه و دائی و خاله خود میت و اولاد آنان و اولاد اولاد آنان نباشند, عمو و عمه و دائی و خاله پدر و مادر میت ارث می برند.
ـ مساله ۱۳۳۸ ـ زن و شوهربه تفصیلی که بعدا گفته می شود , از یکدیگر ارث می برند.
▪ ارث دسته اول .
ـ مـسـاله۱۳۳۹ ـ اگر و ارث میت فقط یک نفر از دسته اول باشد , مثلا پدر یامادر یا یک پسر یا یک دختر باشد , هم مال میت به او می رسد , و اگر پسر و دختر باشند , مال راطوری قسمت می کنند که هر پسر دو برابر دختر ببرد.
ـ مـساله ۱۳۴۰ ـ اگر و ارث میت فقط پدر و مادر او باشند , مال سه قسمت می شود : دو قسمت آن را پدر , و یک قسمت را مادر می برد , ولی اگر میت دو برادر یا چهار خواهر یا یک برادر و دوخواهر داشـته باشد که همه آنان مسلمان و آزاد و پدر آنان با پدر میت یکی باشد ,خواه مادرشان هم یکی بـاشـد یـا نـه , و هـیـچکدام حمل نباشند , اگرچه تا میت پدرومادر دارد اینها ارث نمی برند , اما بواسطه بودن اینها , مادر یک ششم مال را می بردوبقیه را به پدر می دهند.
ـ مـساله ۱۳۴۱ ـ اگر و ارث میت فقط پدر و مادر و یک دخترباشد , چنانچه میت برادر وخواهری با شـرایـط فوق نداشته باشد , مال را پنج قسمت می کنند : پدر و مادر هر کدام یک قسمت , و دختر سـه قـسـمت آن را می برد , و اگربرادر یا خواهر با شرایط گذشته داشته باشد , پدر یک پنجم و مادر یک ششم و دخترسه پنچم را می برند , و نسبت به۱۳ که باقیمانده است و محتمل است سهم مادر باشدهمچنان که محتمل است ۳۴ آن سهم دختر و ۱۴ آن سهم پدر باشد , به احتیاط واجب با هم مصالحه نمایند.
ـ مساله ۱۳۴۲ ـ اگر و ارث میت فقط پدر و مادر و یک پسر باشد, مال را شش قسمت می کنند : پدر و مادر هر کدام یک قسمت , و پسر چهار قسمت آن را می برد , و اگر چند پسر یا چند دختر باشند , آن چهار قسمت را به طورمساوی بین خودشان قسمت می کنند , و اگر پسر و دختر باشند , آن چهار قسمت راطوری تقسیم می کنند که هر پسری دو برابر یک دختر ببرد.
ـ مـسـاله ۱۳۴۳ ـ اگر وارث میت فقط پدر یا مادر و یک یا چند پسر باشند , مال را شش قسمت می کـنـند :یک قسمت آن را پدر یا مادر و پنج قسمت را پسر می برد , و اگر چند پسر باشند ,آن پنج قسمت را به طور مساوی تقسیم می نمایند.
ـ مـساله ۱۳۴۴ ـ اگر و ارث میت فقط پدر یا مادر با چند پسر و دختر باشد , مال را شش قسمت می کـنـنـد : یک قسمت آن را پدر یا مادر می برد , و بقیه را طوری قسمت می کنند که هر پسری دو برابردختر ببرد.
ـ مـساله ۱۳۴۵ ـ اگر و ارث میت فقط پدر یا مادر و یک دختر باشد , مال را چهار قسمت می کنند : یک قسمت آن را پدر یا مادر , و بقیه را دختر می برد.
ـ مـسـاله ۱۳۴۶ ـ اگر و ارث میت فقط پدر یا مادر و چند دختر باشد , مال را پنج قسمت می کنند : یک قسمت را پدر یا مادر می برد , و چهار قسمت را دخترها به طور مساوی بین خودشان قسمت می کنند.
ـ مـسـاله ۱۳۴۷ ـ اگر میت اولاد نداشته باشد ,نوه پسری او اگرچه دختر باشد , سهم پسر میت را می برد , و نوه دختری او اگرچه پسر باشد , سهم دختر میت را می برد.
▪ ارث دسته دوم .
ـ مساله ۱۳۴۸ ـ دسته دوم ازکسانی که بواسطه خویشی ارث می برند , جد یعنی پدر بزرگ , و جده یـعنی مادربزرگ , و برادر , و خواهر میت است , و اگر برادر و خواهر نداشته باشد , اولادشان ارث می برند.
ـ مساله ۱۳۴۹ ـ اگر و ارث میت فقط یک برادر , یا یک خواهر باشد ,همه مال به او می رسد , و اگر چـنـد برادر پدر و مادری , یا چند خواهر پدر و مادری باشد , مال به طور مساوی بین آنان قسمت می شود , و اگر برادر و خواهر پدر و مادری با هم باشند , هر برادری دو برابر خواهر می برد.
ـ مـساله ۱۳۵۰ ـ اگر میت برادر وخواهر پدر و مادری دارد , برادر و خواهر پدری که از مادر با میت جـدا اسـت , ارث نـمـی برد , و اگر برادر و خواهر پدر و مادری ندارد , چنانچه فقط یک خواهر یا یک برادر پدری داشته باشد , همه مال به او می رسد , و اگر چند برادر یا چند خواهرپدری داشته بـاشـد , مال به طور مساوی بین آنان قسمت می شود , و اگر هم برادر و هم خواهر پدری داشته باشد , هر برادری دو برابر خواهر می برد.
ـ مساله ۱۳۵۱ ـ اگر وارث میت فقط یک خواهر یا یک برادر مادری باشد که از پدر با میت جدا است ,هـمـه مـال بـه او مـی رسد , و اگر چند برادر مادری یا چند خواهر مادری یا چند برادر وخواهر مادری باشند , مال به طور مساوی بین آنان قسمت می شود.
▪ ارث دسته سوم .
ـ مساله ۱۳۵۲ ـ دسته سوم عمو و عمه و دائی و خاله و اولاد خاله و اولاد آنان است که اگر از طبقه اول و دوم کسی نباشد , اینها ارث می برند.
ـ مـساله ۱۳۵۳ ـ اگر و ارث میت فقط یک عمو یا یک عمه است , چه پدر و مادری باشد , چه پدری چـه مـادری ,هـمه مال به او می رسد , واگر چند عمو یا چند عمه باشند و همه پدر و مادری , یا هـمـه پدری یا همه مادری باشند , مال بطور مساوی بین آنان قسمت می شود , و اگر عمو وعمه هر دو باشد , عمو دو برابر عمه می برد.
ـ مساله ۱۳۵۴ ـ اگر و ارث میت فقط یک دائی یا یک خاله باشد , همه مال به او می رسد , و اگر هم دائی و هـم خـاله باشد و همه پدر و مادری یا پدری یا مادری باشند , بعید نیست که دائی دو برابر خاله ارث ببردولی احتمال تساوی هم می رود , پس به احتیاط واجب در مقدار زائد مصالحه کنند.
● ارث زن و شوهر.
ـ مساله ۱۳۵۵ ـ اگر زنی بمیرد و اولاد نداشته باشد , نصف همه مال را شوهر او و بقیه را و رثه دیگر می برند , و اگر از آن شوهر یا از شوهر دیگر اولادداشته باشد , یک چهارم همه مال را شوهر و بقیه را و رثه دیگر می برند.
ـ مـساله۱۳۵۶ ـ اگر مردی بمیرد و اولاد نداشته باشد , یک چهارم مال او را زن و بقیه راورثه دیگر می برند , و اگر از آن زن یا از زن دیگر اولاد داشته باشد , هشت یک مال را زن وبقیه را و رثه دیگر مـی برند , وزن از زمین خانه و باغ و زراعت و زمینهای دیگر ارث نمی برد , نه از خود زمین ونه از قیمت آن , و نیز از خود هوائی خانه مانندبنا و درخت ارث نمی برد , ولی از قیمت آنها ارث می برد , و هـمـچنین است درخت وزراعت وساختمانی که در زمین باغ و زراعت و زمینهای دیگر است و اگـر سـاخـتـمـان اجـاره داده شود سهمی از اجرت ندارد , ولی نسبت به میوه هائی که در وقت فوت شوهر بر درختان است از عین آنها ارث می برد.
ـ مـسـالـه ۱۳۵۷ ـ اگر زن بخواهد درچیزهائی که از آنها ارث نمی برد مانند زمین خانه مسکونی , تـصـرف کـنـد , باید از ورثه دیگر اجازه بگیرد , و جایز نیست که ورثه تا سهم زن را نداده اند , در چیزهائی که زن از قیمت آنها ارث می برد مانند بنا و درخت , بدون اجازه او تصرف کنند.
مـسـالـه ۱۳۵۸ ـ اگـر بـخـواهـند بنا و درخت و مانند آن را قیمت نمایند , باید همانطور که نزد کارشناسان قیمت گذاری معمول است آنها را بدون در نظر گرفتن خصوصیت زمینی که در آن هـستند حساب کنند چقدر ارزش دارند , نه اینکه آنها را کنده شده اززمین فرض نمایند و قیمت گذارند , یا اینکه قیمت آنها را در حالی که بدون اجاره درهمین زمین باقی بمانند حساب کنند.
ـ مساله ۱۳۵۹ ـ لباسی که مرد برای پوشیدن زن خود گرفته , اگرچه زن آن را پوشیده باشد , بعد از مردن شوهر , جز مال شوهر است , مگر اینکه به زن تملیک کرده باشد وزن حق دارد بعنوان نفقه از شوهر مطالبه تملیک لباس کند.
● مسائل متفرقه ارث .
ـ مـساله ۱۳۶۰ ـ قرآن و انگشتر و شمشیر میت و لباسهائی را که پوشیده یا برای پوشیدن نگه داشته اسـت , مـال پسر بزرگتر است , واگر میت از سه چیز اول بیشتر از یکی دارد , مثلا دو قرآن یا دو انـگشتری دارد ,احتیاط واجب آن است که پسر بزرگ در آنها با و رثه دیگر صلح کند , و همچنین درمورد رحل قرآن و تفنگ و خنجر و مانند آنها از سلاحهای دیگر و غلاف شمشیر وجای قرآن تابع آنهاست .
مـسـاله ۱۳۶۱ ـ اگر کسی یکی از خویشان خود را عمدا و به نا حق بکشد , از او ارث نمی برد , ولی اگـر قـتـل به حق باشد مانند قصاص یا اجرای حد یا دفاع , ارث می برد , و همچنین اگر از روی خـطا باشد مثل آنکه سنگ را به هوا بیندازد و اتفاقا به یکی از خویشان او بخورد و او را بکشد , از او ارث مـی بـرد ولـی ازدیه قتل که عاقله می پردازد ارث نمی برد و همچنین قتل شبه عمد (یعنی ایـنـکـه کاری کند که معمولا موجب قتل نیست و قصد قتل هم نداشته ولی قصد انجام آن نسبت به مقتول داشته است ) مانع ارث نمی شود.
مـساله ۱۳۶۲ ـ هرگاه بخواهند ارث را تقسیم کنند , برای بچه ای که در شکم است که اگر زنده بدنیا بیاید ارث می برد , در صورتی که معلوم باشد یکی است یا متعدد , پسر است یا دختر , هر چند بـا کـمـک و سـائل عـلـمـی بـاشـد باید سهم او یا آنها را نگهدارد , و اگر معلوم نباشد , پس اگر احـتـمـال مـعـتـبری داده شود که متعدداست , به مقدار عدد محتمل باید سهم پسر نگه دارند , وچنانچه مثلا یک پسر یا یک دختر بدنیا آمد , زیادی را ورثه بین خودشان تقسیم کنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست