یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024
مجله ویستا

برخی راهکارهای تأمین‌کنندگان برای مقابله با بحران‌های اقتصادی


برخی راهکارهای تأمین‌کنندگان برای مقابله با بحران‌های اقتصادی

شرکت­های کریستال و فورد در دسامبر ۲۰۰۸ اعلام کردند که برخی کارخانه­های تولیدی خود را به­طور موقت تعطیل خواهند کرد. هم­اکنون، ۳۰ کارخانه کرایسلر دست‌کم برای یک ماه دست از کار …

شرکت­های کریستال و فورد در دسامبر ۲۰۰۸ اعلام کردند که برخی کارخانه­های تولیدی خود را به­طور موقت تعطیل خواهند کرد. هم­اکنون، ۳۰ کارخانه کرایسلر دست‌کم برای یک ماه دست از کار کشیده­اند. در این بین، فورد نیز تعطیلی­های عادی را یک‌هفته بیشتر کرده­است. پرسش­ اساسی این است که خودروسازان و تأمین­کنندگان برای برون­رفت از این وضعیت، چه اقداماتی را می­توانند برای کمک به یکدیگر انجام دهند؟ نکته بدیهی این است که نمی­توان تا زمان شفاف­ شدن اوضاع و احوال، به کنار رفته و به انتظار نشست زیرا این اقدام به‌معنای از دست دادن فرصتی عمده بویژه برای رقابت­پذیر شدن بیشتر (خودروسازان و تأمین­کنندگان) از طریق کاهش ساختارهای هزینه­ای خود است. مسئله اساسی این است که خودروسازان و تأمین­کنندگان برای مقابله با مشکلات مربوط به ساختارهای هزینه­ای خود، چه راهکارهایی را می­توانند اتخاذ کنند.

۱) منبع­یابی راهبردی[۱]: در بازارهای امروزی، همه‌چیز در معرض فروش قرار دارد. قیمت مواداولیه، لجستیک، خدمات و کالاهای غیرتولیدی در پایین­ترین سطح ۵ تا ۱۵ ساله اخیر قرار دارند. این شرایط، زمان مساعدی به‌منظور منبع­یابی برای همه­چیز، در اختیار سازندگان قرار داده­است. حجم تولید در حال کاهش و میزان آن در آینده نیز نامشخص است، اما براساس برخی حدسیات به پیش بروید.

۲) معکوس کردن افزایش قیمت/ تهدیدها[۲]: بازارهای منابع طی ماه­های گذشته کاملاً تغییر یافته­اند. در محیط کنونی این بازار، تقریباً هیچ دلیل مناسبی برای افزایش قیمت وجود ندارد. دورنمای مجموع صنایع منطقه امریکای شمالی به‌دلیل موضوع اجتناب‌ناپذیر ائتلاف­های صنعتی به­طور قابل‌توجهی در حال تحول است. صنعت، کوچکتر و رقابتی­تر خواهد شد و این به‌معنای اضافه ظرفیت بیشتر است. بر این‌اساس، بازار منابع باید برای دوره­ای قابل پیش­بینی در آینده، مناسب باقی بماند. در این فرصت و در صورت افزایش قیمت، بازگشت کرده و با شرکای خود برای تسهیم بار مالی (هزینه­ها) مذاکره کنید.

۳) نوآوری کنید[۳]: تولیدکنندگان نجات‌یافته، از تأمین­کنندگان خود انتظار خواهند داشت به مواردی بیش از قیمت­های رقابتی توجه کنند. کارایی بیشتر در مصرف سوخت، ارائه (قطعاتی) سبک­تر و ایمن­تر، سوخت پاک­تر، بهره­گیری از اهرم انرژی­های تجدیدپذیر و استفاده از سوخت­های جایگزین، در واقع عناصر کلیدی خودروها در آینده بوده و عملاً بخشی از تأکیدات دولت برای در اختیار قرار دادن منابع مالی به­شمار خواهندرفت. در این میان، تأمین­کنندگانی که تکنولوژی­های پشتیبان برنامه­های زیست محیطی را ارائه دهند، برای موفقیت در محیط جدید از جایگاهی مطلوب برخوردار خواهندبود.

۴) همکاری کنید[۴]: گرایش اکثر سازمان­ها در شرایط دشوار (اقتصادی) کاراسازی هزینه­ها و اتخاذ رویکرد کوتاه‌بینانه برای پیشبرد کسب‌وکار است. با آغاز مشکلات اقتصادی تأمین­کنندگان، خریداران به ناظرانی خوشنود تبدیل می­شوند. از سوی دیگر، تأمین­کنندگان نیز به‌نوبه خود در مذاکرات با خریداران، انعطاف­پذیری کمتری خواهند داشت و بجای رشد دراز­مدت، به کسب درآمد مبرم در حال‌حاضر توجه می­کنند. سازمان­های منزوی و محتاط از هر دو طرف، در شرایط وخیم اقتصادی اغلب به‌تنهایی مسائل خود را مدیریت و یا هدایت می­کنند. آنها دخل و خرج خود را کمتر کرده و در این فرایند، دستاوردی کمتر به‌دست می­آورند. این روش، در واقع شیوه آمادگی و یا ادامه بقا در شرایط رکود اقتصادی نیست. موضوع بسیار مهم برای خریداران و همچنین تأمین­کنندگان، همکاری نزدیک بیشتر با یکدیگر، تسهیم بار اقتصادی زمانه و اتخاذ شیوه­های نوآورانه برای اطمینان در زمینه سلامت متقابل آنان است. زیرا سقوط یک تأمین­کننده عمده در واقع زیان همگان را در پی خواهد داشت.

منبع:

Don kowal, ۱۸ Dec. ۲۰۰۸, Supply Excellence.com/blog/۲۰۰۸

[۱] Strategic Sourcing

[۲] Reverse Price Increase/Threats

[۳] Innovative

[۴] Collaborate