جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حالا دیگرناممکن ها ممکن می شود


در پشت پرده آنچه که یک چنین فناوری تحسین برانگیزی را هدایت می کرد, شرکتی است که «ویتا دیجیتال» نام دارد

این شرکت از سوی پیتر جکسن کارگردان سه گانه «ارباب حلقه ها» و چند تن از دوستانش در سال 1993 تاسیس شد.

هدف از تاسیس این شرکت ، خلق افه های صوتی و تصویری بزرگ و باشکوه برای فیلمهای بزرگ و پر سر و صدایی بود که از صحنه ها و موجودات عظیم الجثه و استثنایی استفاده می کنند.

زمانی که این شرکت کار خود را شروع کرد، فقط یک کامپیوتر مجهز داشت که با کمک آن جلوه های ویژه فیلمها خلق می شد. اما در حال حاضر این شرکت مقام سومین شرکت بزرگ جهان را در زمینه بهره وری از کامپیوترهای دیجیتالی دارد.

اسکات هوستن ، مسوول شرکت می گوید: نزدیک به 33 هزار کامپیوتر مختلف ، کارهای مربوط به جلوه های ویژه فیلمها را در این شرکت انجام می دهند. هم اکنون فقط 2شرکت ژاپنی (با 5120 کامپیوتر) و لس آنجلس (با 8192کامپیوتر) جلوتر از این شرکت نیوزیلندی قرار دارند.

علت اصلی آن که مقر این شرکت در نیوزیلند قرار دارد، این نیست که رقبایش نمی گذارند دامنه فعالیت آن گسترش یابد و علت را باید در خواست و تلاش مسوولان آن جستجو کرد که می خواهند نام نیوزیلند را در نقشه سینمایی جهان بیش از پیش مطرح کنند. «ویتا دیجیتال» شعبه ای در شهر لندن دارد که بخشی از پروژه بزرگ نیوزیلندی ها برای تبلیغ امکانات عظیم این کشور در بین هنرمندان کشورهای دیگر است.

آنها نیوزیلند را به عنوان مکانی معرفی می کنند که اهالی صنعت سینما می توانند در آنجا بهترین فناوری موجود سینمایی و متخصصان ماهر را در این زمینه براحتی پیدا کرد.

اسکات هوستن می گوید: استاندارد کاری در این محل عالی و در سطح بسیار بالایی است و صنعت سینما در این رابطه هرچه که بخواهد، می تواند به دست بیاورد.

به اعتقاد او در نیوزیلند ناممکن ها ممکن می شود و اضافه می کند: «ما در اینجا کارهای فوق العاده و درخشانی انجام داده ایم.»

با هر استاندارد و متدی که به موضوع نگاه کنیم ، نیوزیلندی ها چیزهایی را برای کار فراهم کرده اند که باعث تعجب و شگفتی آدم می شود. همه چیز در «ویتا» طبقه بندی شده و می توان با مراجعه به آن مسائل مربوط به بخشهای مختلف جلوه های ویژه کاری را پیدا کرد.

بعضی از این فایلها کمی قدیمی شده اند، ولی مسوولان شرکت می گویند تمامی آنها در حال «به روز شدن » هستند. در هر فایل زمینه های مربوط به کار تک تک جلوه های ویژه و نوع استفاده از آن ، قرار دارد. دسترسی به این فایلها و اطلاعات داخل آن ، در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد. به گفته پیتر جکسن «ویتا» در حال برنامه ریزی تازه ای است که روشهای بهتری را برای آرشیو اطلاعات و سازماندهی آنها به کار گیرد.

با این کار می توان از این اطلاعات برای استفاده در محصولات سینمایی دیگر سود برد. انجام این کار جزو ضروریات است ؛ زیرا (به نظر هوستن) صنعت سینما این روزها با شتاب بیشتری به جلو حرکت می کند. در چنین اوضاع و احوالی نمی توان وقت را هدر داد. بخش مهمی از اطلاعات موجود در فایلهای «ویتا» مربوط به بخش پایانی مجموعه فیلم ارباب حلقه هاست.

در این قسمت فیلم بیش از 1500 جلوه ویژه به کار رفت که اکثر آنها بدیع و جذاب بودند. مقایسه این رقم با رقم جلوه های ویژه به کار رفته در 2 قسمت دوم (حدود 900 تا) و اول (حدود 500 تا) جالب به نظر می رسد.

نبرد برای ساخت

یکی از طولانی ترین سکانس های فیلم که از جلوه های ویژه بهره گرفت ، صحنه نبرد منطقه بلندر است که در جبهه اصلی ماجرا صورت گرفت.

در این صحنه نبرد حدود 120هزار پرنده تخیلی دیجیتالی (که هریک از آنها سلاح ها و سبک خاص خودشان را در مبارزه داشتند) علیه 8000سوارکار دیجیتالی به مبارزه برخاستند.

این سکانس در عین حال صحنه ای بود که کل فیلم و تصویر را در بر گرفت و حتی تا حدودی از تصویر هم بیرون زد! اواسط آگوست سال قبل هوستن مجبور بود تلاش سختی کند تا راههایی پیدا کند که بتواند با کمک آنها این سکانس را خلق و فیلمبرداری کند. این در حالی بود که فیلمبرداری بقیه صحنه های فیلم تمام شده بود و او مجبور بود با همان منابعی که در دست دارد، کار خود را به بهترین شکلی به یک سرانجام منطقی برساند.

هوستن به مقابله با زمان برخاست و توانست در زمان تعیین شده ، سکانس مورد نظر را تحویل دهد. موفقیت او در این کار، توجه دست اندرکاران سینما را بیش از پیش به سمت توانایی ها و قابلیت های کاری در نیوزیلند جلب کرد.

هوستن با یادآوری آن روزهای پردردسر می گوید: هیچ شکی وجود نداشت که ما باید کار خود را به نحو احسن انجام می دادیم. برای قوه تخیل پیتر جکسن هیچ مرز و مانعی وجود نداشت. هرچه به ذهن و تصور او می رسید، باید روی پرده به شکلی واقعی به نمایش درمی آمد.

ما در طول کار متوجه شدیم که برای عینیت بخشیدن ، ذهنیت خلاقه پیتر جکسن و فیلمسازانی نظیر او را باید بر شمار کامپیوترهای خود بیفزاییم و شیوه های نوین کاری را خلق کنیم.

همین باعث شد تا ما هزار کامپیوتر دیگر و دهها متخصص امور کامپیوتری را به جمع داشته های خود اضافه کنیم. ولی نمی دانستیم حالا آنها را در کجا قرار داده و سامان دهیم!

پاسخ به این سوال کار سختی نبود. فضای کاری «ویتا» باید گسترش پیدا می کرد. به همین دلیل در نزدیکی مرکز اصلی این شرکت ، یک ساختمان جدید احداث شد. تمام کامپیوترها و عوامل جدید به این محل انتقال داده شدند.

نتیجه کار این شد که طی 2 هفته مرکز جدید «ویتا» کار خود را آغاز کرد و آماده مبارزه برای خلق صحنه های ویژه و استثنایی بر پرده سینماها شد.

پروژه های آینده

بعد از اتمام کار سه گانه ارباب حلقه ها، شرکت ویتا توجه خود را به پروژه های جدید معطوف کرد. در حقیقت ، موفقیت بین المللی «ارباب حلقه ها» باعث توجه فراوان دست اندرکاران سینما به امکانات این شرکت شد.

فیلم جدید ویل اسمیت «من ، روبات» از تجهیزات و امکانات ویتا بهره گرفت و فیلم «شیر، جادوگر و کمد لباس» که براساس یک قصه کلاسیک کودکانه به همین نام ساخته می شود، هم از تجربیات متخصصان شرکت ویتا استفاده خواهد کرد.

هوستن می گوید: نوع جلوه های ویژه ای که آنها در اختیار فیلمهای جدید قرار می دهند، با نوع جلوه های ویژه سه گانه «ارباب حلقه ها» فرق خواهد داشت: «ما می خواهیم هر بار چیز متفاوت و تازه ای ارائه کنیم. در حال حاضر امکان آن را داریم که این گونه کار و فعالیت کنیم.

ما دیگر نمی خواهیم در عرض 2 هفته یک واحد کامپیوتری بزرگ خلق کنیم. با استفاده از آنچه که موجود است ، می توان کارهای بزرگ زیادی کرد. پیتر جکسن گفته ما باید تا حد امکان به سمت جلو حرکت کنیم.پروژه بعدی او در مقام کارگردانی ، نسخه جدید «کینگ کونگ» است. این فیلم بزرگ تر، برجسته تر و بهتر از کار قبلی اش خواهد بود.»

این در حالی است که «کینگ کونگ» فقط یک هیولا دارد، در حالی که ارباب حلقه ها پر از هیولاها و موجودات عجیب و غریب بود. جکسن می خواهد فیلمی پر از جلوه های ویژه بسازد که تمام صحنه های آن طبیعی به نظر برسد.

ارباب حلقه های او بسیاری را برای کار راهی نیوزیلند کرد، قدرت «کینگ کونگ» در این رابطه چقدر خواهد بود؟



همچنین مشاهده کنید