شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مبانی فکری جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی عج

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون
در آغاز به محضر شریف همهی حضار محترم عرض سلام و احترام دارم و از دست اندر کاران و برگذار کنندگان این برنامه خوب و این برنامه منسوب و مرتبط با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه تشکر میکنم.
موضوع بحثی که بنده قرار است دربارهاش صحبت کنم یک بحث تطبیقی است درباره جهانی شدن و حکومت جهانی مهدوی حضرت مهدی ارواحنا فداه با توجه به فرصت محدود من دو نکتهی مقدماتی را تنظیم کرده بودم که در آغاز وارد این بحث شوم ازیک نکتهاش میگذرم و نکته دوم را اشاره میکنم که مسئله جهانی شدن واعتقاد به حکومت جهانی امام عصر ارواحنا فداه از نظر جایگاه معرفتی چه نسبتی با یکدیگر دارند.
بحث جهانی شدن ماهیتاً یک بحث جامعه شناختی است یعنی جامعه شناسان دربارهی این پدیدار اجتماعی که در جوامع بشری در حال رخ دادن است به بحث میپردازند و نسبت آن دو را با دیگر تحولات اجتماعی مطالعه میکنند و احیاناً به علل و اسباب آن میپردازند. اما از سوی دیگر این بحث میتواند یک بحث فلسفی باشد. یعنی با توجه به آیندهی تاریخ بشر و با تحلیل آنچه که به عنوان فرایند جهانی شدن رخ میدهد نسبتِ به آیندهی تاریخ اظهار نظر بشود که به چه سویی در حرکت است و این میشود یک بحث فلسفی و عمدتاً به فلسفهی تاریخ برمیگردد.
و اما مسئله اعتقاد به حکومت جهانی امام عصر یا در معنای عام کلمه، اعتقاد به منجی الهی و آسمانی، ماهیتاً یک بحث اعتقادی و کلامی است. اما در عین حال صبغه و جنبهی فلسفی، یعنی همان فلسفه تاریخ هم دارد. لذا به طور خلاصه، این دو مسئله به لحاظ منطقی میشود گفت نسبتشان عموم من وجه است. یعنی هر کدام یک وجهه خاص دارد و در عین حال یک وجهه مشترک بین آن دو هست که هر دو صبغهی بحث فلسفیِ در رابطه با فلسفه تاریخ را دارد.
این یک نکتهای در ارتباط با عرض میشود که نسبت این دو بحث مهم. و اما آنچه را که بنده در نظر داشتم در این برنامه بیان نکنم در دو فصل یا دو قسمت بحثش را تنظیم کردم. قسمت اول مقایسه و بررسی مسئله جهانی شدن با حکومت جهانی مهدوی است و قسمت دوم بحث: بررسی و مقایسه مسئله جهانی سازی و جهانی کردن، یعنی جهانی گرایی با حکومت مهدوی است. علت مطلب که این تفکیک را بنده انجام دادم این است که مسئلهی جهانی شدن غیر از مسئلهی جهانی سازی است. در باب جهانی شدن به عنوان یک فرایندی است یعنی جهانی شدن در واقع یک فرایندی است، یک رخدادی است، یک جریانی است، در جوامع بشری که بر اساس یک سلسله علل و عوامل فرهنگی، سیاسی و مانند آن که باید گفت بیشترین عاملش، علمی است و معرفتی است در حال رخ دادن است و میشود گفت یک پدیدهی در حقیقت طبیعی است و مقتضای رشد و توسعه و دانش بشر است یعنی به مرور زمان که بشر از نظر دانش و معرفت رشد میکند و ابزارهای ارتباط، توسعه و تعمیق پیدا میکند، نتیجهاش این است که جوامع بشری داد و ستد بیشتری با هم دیگر دارند.
در تعامل نزدیکتری قرار میگیرند. و بالنتیجه، جامعه بشری صبغه جهانی به خود میگیرد و در حقیقت یک حالت یکپارچگی پیدا میکند. این میشود جهانی شدن که گلابالیزیشن(gelabalization) در حقیقت همین معنا را میدهد.اما مسئله جهانی سازی یا جهانی کردن یا جهانی گرایی که گلابالیزیشن در واقع میشود. آن معنای این است که یک پروژه است، یک تئوری است، یک نظریه فلسفی است. یعنی کسانی با طرح نظریاتی و با استفاده از اهرمهای سیاسی و قدرت، این حرکت طبیعی جهانی شدن را بر اساس یک نگرش و با یک رویکرد ویژه، به جهان تحمیل میکنند. مسئله جهانی سازی یک امر طبیعی نیست.
میتواند صبغهی مثبت و رنگ و آهنگ مثبت و بشری داشته باشد و میتواند صبغه و رنگ و آهنگ ضد بشری داشته باشد. لذا نیاز است که ما این دو مقوله را از یکدیگر جدا کنیم و نسبتشان را با مسئله حکومت جهانی امام عصر ارواحنا فداه یا حکومت مهدوی جداگانه بسنجیم. خب جهانی شدن همانطور که خدمتتان عرض کردم ماهیتاً امر نامطلوبی نیست بلکه از آنجا که محصول و معلول رشد و تکامل علم و دانش بشر و تکنولوژی علمی است میتوان گفت یک امر مثبت و مطلوب و مفید برای بشر است. اولاً وقتی که ارتباطات نزدیکتر شد، از طریق شبکههای اطلاع رسانی جهانی مثل اینترنت مثل ماهواره و دیگر رسانههای اطلاع رسانی جهان شمول، دانش و علم در اختیار همگان قرار میگیرد. یعنی میشود با این جهانی شدن و این پدیده یک استفاده مثبت در راستای رشد و تکامل بشری، چنین استفادهای را کرد.
ثانیاً در اثر همین نزدیکتر شدن ارتباطات و توسعی ارتباطات، جوامع بشری در جریان وقایعی که در سرزمین آنها میگذرد، قرار میگیرند. سریع قرار میگیرند و لذا میتوان از همین آگاهی سریع و عمومی در جهت منافع بشر برای حل بحرانها برای مهار کردن بحرانها و مانند آنها استفاده کرد. لذا میتوان جهانی شدن را به عنوان یک پدیدهی مثبت و مفید برای جوامع بشری تلقی کرد.
البته از آنجا که علم و دانش و تکنولوژی به خودی خود، به تعبیر طلبگی "لابشرط" است نه ارزشزا است و نه ارزش ستیز یا ارزش گریز. آنچه که در اینجا تعیین کننده است، آن مکتبها و فلسفهها و سیاستهایی هستند که این پدیدهی محصولِ علم و تکنولوژی، در اختیار آنها قرار میگیرد و آنها میخواهند این را رهبری کنند. لذا ممکن است همین پدیدهی جهانی شدن که میتواند نتیجه مثبت برای بشریت داشته باشد، جنبهی تخریب ارزشهای اخلاقی و فضایل انسانی قرار بگیرد یعنی ضد ارزشها نیز به گوشه و کنار جهان زود منتقل میشود و در یک گوشهای محصور و در حصار باقی نمیماند.
بنابراین در مسئله جهانی شدن به نظر بنده آنچه که مهم است نحوهی برخوردی است که انسان، یعنی جوامع یا حکومتها میتوانند با این پدیده داشته باشند. این برخورد معقول در اینجا چیست؟ اولاً اشاره کنم که برخی از نظریهها و دیدگاهها نسبت به، به اصطلاح رابطهی جهان سوم حالا از جمله جوامع اسلامی با جوامع مدرن و پیشرفته غربی یک دیدگاهی دارند که به نظر ما یک دیدگاه درستی نیست.
آنها معتقدند که مدرنیته و محصولات علمی و تکنولوجیکیش قابل تجزیه و قابل تفکیک از جنبههای فلسفی و فکری و فرهنگیاش نیست و لذا جوامعی مثل جوامع اسلامی و دیگر جوامع مربوط به جهان سوم در حال توسعه یا توسعه نیافته، اینها بینالمحذورین هستند یا باید مدرنیته و جنبههای سخت افزاریش را بیاورند به اضافه جنبههای نرم افزاریش. یعنی مدرنیته را هم با سخت افزاریش و هم با نرم افزاریش قبول بکنند. که این خود به خود هویت فرهنگی و ارزشهای دینی و ملی آنها را به استحاله میبرد و مغلوب امپراطوری در حقیقت غرب قرار میدهد.
یعنی مکتب غرب قرار میدهد. یا اینکه درِ جهان را به روی خود ببندد و خود را از محصولات علم و دانش و تکنولوجی و صنعت جدید محروم کنند که این هم نمیشود. این یک دیدگاه اشتباهی است. ما معتقد هستیم یعنی بزرگانی و متفکرانی مثل استاد مطهری، قبل از ایشان مثل جلال آل احمد و مانند اینها معتقدند که تمدن غربی و صنعت و در واقع ماشینافزار غربی و این تمدن را میشود ما تجزیه بکنیم و این بستگی به برنامه ریزیای دارد که جوامع اسلامی در محیطهای علمیشان، محیطهای فرهنگیشان و دولتمردان و حکومتهایشان میتوانند در اینجا تدبیر بیندیشند. من در اینجا عطف توجه میدهم نظر عزیزان سروران و همه شنوندگان را به سخن بسیار ارزشمندی که مقام معظم رهبری چندی قبل مطرح فرمودند.
ایشان حقیقتاٌ موضعگیریهایی که میکنند دور از هر گونه مبالغه گویی و به اصطلاح موضع گیریهایی خاص فرقهای جناحی و صنفی و.... حقیقتاٌ موضع گیریهایی است که بیانگر " العالم بزمانی لا تحجم علیه اللوابس" است. ایشان دقیقاً با توجه به این وضعیت جهانی و این شناختی که از جامعه جهانی، امروز دارد، فرمود: جامعه ما امروز به یک نهضت نرم افزاری نیاز دارد. ما اگر بخواهیم جامعهمان را در مقابل این هجمهی فرهنگ غربی حفظ بکنیم و از صنعت و تکنولوژی و دستآوردها و محصولات ماشینی و علمی هم بهرهمند شویم این کار را باید بکنیم. یعنی نهضت نرم افزاری. من برای اینکه فرمایش ایشان را یک مقدار از نظر کاربردی، آنچه که به ذهنم میرسد، عرضه میکنم اگر اشتباه میکنم شما بفرمایید. من فکر میکنم چهار نهاد در جامعه ما در این جهت رسالت اساسی دارد که این پیام ایشان به واقعیت برسد. و با مسئلهجهانی شدن هم ما در حقیقت چالش نداشته باشیم و بتوانیم با این فرایند به خوبی مواجه شویم.
حوزه علمیه، دانشگاهها، دستگاه حکومت، متولیان مدیریت سیاسی جامعه و چهارم دستگاههای تبلیغاتی ما در سطح وسیع کلمه.
▪ و اما حوزههالی علمیه: بنده به عنوان یک طلبه نه به عنوان اینکه در یک جایگاهی هستم که حق امر و نهی برای حوزه دارم، نه. اما به عنوان یک طلبهای که دل برای حوزه میسوزانم و خود را از این جمع میدانم و علاقهمندم که حوزه علمیه، امروز بتواند آن رسالت اساسی خود را به نحو کامل ایفا بکند، معتقدم در بحثهای حوزوی، به خصوص در اصول فقه، در بحثهای تفسیر، در بحثهای کلامی و فلسفی، ما باید با توجه به دیدگاهها و نظریههایی که مکتبهای مختلف و فیلسوفان و متفکران مختلف در دنیا مطرح کردند، مباحث را تطبیقی بکنیم. اگر یک روز اخباری حرفی میزد و اصولی با دیدگاه اخباری به عنوان یک چالش برخورد میکرد، اگر یک روز یک دیدگاه، یک نظریه، مثلاً تفکر در باب به کارگیری غیاث در اصول فقه مطرح میشد و یک تفکر دیگر با او به مواجهه و بحث برمیخواست، جهانی شدن، فاصلهها را کوتاه کرده.
امروز در حقیقت وقتی یک دیدگاه هرمنوتیکی هایدیگری(hermenoticy-hidigery) یا گادامری مطرح میشود و برخی در جوامع اسلامی و از جمله جامعه خود ما تحت تأثیر همین تفکر قرار میگیرند و مبانی اصولی ما را که کلید اجتهاد و مبنای اجتهاد و مبنای فهم کتاب الهی است. اینها را به چالش میاندازند. من نظرم این است که بزرگان حوزه، اساتید فهم حوزه، باید در مراکز این دیدگاهها را هم به بحث بکشند. اینها فقط به اینکه حقیر یا دیگری مقالهای بنویسد، کتابی نوشته شود، بسنده نمیشود. در فضای عمومی حوزه، این تولید نرم افزار و علم معنیش این است، آنچه که به حوزه برمیگردد، مطهری گونه، یعنی همان روشی که علامه طباطبایی طلایهدارش شد، همان روشی که استاد مطهری رضوان الله بعد از ایشان پیگیری کرد، بحثهای تطبیقی، دیدگاههای مطرح در دنیا، و در جوامع مختلف به خصوص دنیای غرب که ما بیشتر با آن مواجه هستیم. این به هر حال اجمالاً حوزه.
▪ و اما دانشگاه: بنده معتقد هستیم عمل کردن به این پیام مقام معظم رهبری در دانشگاه به گونهای دیگر است. دانشگاههای ما علوم طبیعیاش جدا. من فعلاً در مقوله علوم طبیعی یعنی فیزیک، شیمی، زیست شناسی سخن ندارم. عمدتاً سخن بنده در زمینه و در عرصه علوم انسانی است، در زمینه جامعه شناسی است. در زمینه مسائل مربوط به تربیت است. در رابطه با مسائل سیاست است. اقتصاد است. از آنجا که از نظر فلسفهی علم که حالا متأسفانه جایش نیست عرض کنم، ثابت شده که علوم طبیعی جهان شمول است.
اما علوم انسانی آماری است. این را فیلسوفان علم تصریح دارند. یعنی علوم انسانی تأثیرپذیر از مؤلفهها و متغیرها و عوامل گوناگون اجتماعی است و لذا چونکه ما نظام دانشگاهیمان عمدتاً با رویکرد غربی در این علوم عمل کرده و عمل میکند. یعنی کتابهایی که نظریهپردازان غربی نوشتهاند و نظریات آنها به دانشجویان ما تدریس میشود. در کنار این نظریات از مبانی فکری اسلام در حوزههای مسائل انسانی، اینها آگاهی ندارند. من عقیدهام این است: اگر میخواهیم در نظام دانشگاهی اساسی و بنیادی کار بکنیم، باید در این جهت با تعامل و ارتباطی که بین حوزه برقرار بشود و مراکز دانشگاهی و جلسات بحث برگزار بشود.
این خلأی را که ما در زمینهی در حقیقت نرم افزار علوم انسانی در دانشگاهها داریم این را باید جبران کنیم تا بتوانیم بر اساس مبانی و نظریههایی که در حریم انسان شناسی و بر مبنای انسان شناسی اسلامی، طراحی شده بتوانیم نظریات اقتصادی، نظریات جامعه شناختی، نظریات در زمینه تربیت را ما نهادینه کنیم، لااقل به عنوان نظریههای رقیب، که دانشجوی ما بداند در جهان اسلام نیز دیدگاهها و نظریاتی در این باره قابل عرضه و قابل بیان است. این هم اجمالاً در رابطه با دانشجو و دانشگاه است.
▪ اما دستگاه حکومت: بایستی واقعاً این را به عنوان یک اصل و اساس باور کنند. اگر وزیر ما این باور را نداشته باشد. اگر استاندار ما این باور را نداشته باشد، اگر فرماندار ما این باور را نداشته باشد، و اگر دیگر ارکان نظام حکومتی از نمایندگان مجلس و دیگر قوا چنین باوری نداشته باشند که دین اسلام، دین پاسخگوست و ما میتوانیم بر اساس مدلهای اسلامی به حل مشکلات بپردازیم ای قطعاً مدیریتش ماهیتاً دینی نخواهد شد. هر چه قدر البته نمازخوان باشد، هر چه قدر اهل مسجد باشد، اهل قرآن باشد، اهل روزه باشد. ولی سخن درون مایههای تفکر است. اینک انسان چه اعتقاد و عقیدهای دارد از نظر دینی. و اینکه چه درونمایهای در تفکر، در مدیریت جامعه دارد. این بخشش جدا است و لذا این هم یک نهضت یعنی کاری که در این جهت است.
و اما رسانهها مشخص است. رسانهها واقعاً، ما جدا عرض میکنم جای انتقاد دارد. در ضمن تقدیر از زحماتی که کشیده میشود. بعضی فیلمها و سریالها را انصافاً تلوزیون ما، رادیوی ما، مجلههای ما، روزنامههای ما و این ارگانها و ابزارهای در واقع تبلیغاتی و رسانهها به نظر من جای انتقاد دارد و گاهی ناخواسته در جهت تحمیل فرهنگ و تفکر غربی که شعارش میدهیم میخواهیم با آن مبارزه کنیم، اما عملاً گاهی آن را به راحتی در خانههای خودمان در اختیار جوان و نوجوان خودمان قرار میدهیم، لذا رسانهها حقیقتاً رسالت بسیار مهمی دارند.
اجمالاً در حوزهی جهانی شدن به نظر بنده مسئله این است که چالشی در راستای حکومت جهانی امام عصر ارواحنا فداه، در مسئله جهانی شدن نداریم. جهانی شدن برای دین میتواند چالشزا باشد و مسئله آفرین باشد. اما قابل مهار و قابل کنترل است. و به این بیان که عرض کردم اگر عمل کنیم، میتوانیم در مقابلش برخورد منطقی و معقول داشته باشیم. و در راستای حکومت امام عصر ارواحنا فداه، به دلیل اینکه اصولاً هر چه قدر این ارتباطات و ابزارها در اختیار بشر وسیعتر باشد پیامرسانی به جهان آسانتر خواهد شد. لذا این خود به خود در راستا و در جهت آن حکومت جهانی امام عصر ارواحنا فداه قرار میگیرد. من به ساعتم نگاه میکنم ساعتم میگوید یک ربع به شش نمانده، نزدیک اذان مغرب است. من واقعیتش به هر حال از اینکه این فرصت دیر اعلان شد خب به هر حال آقایون هم مشکلاتی دارند و کار خودشان قابل توجیه است. ولی یک کلمه کوتاه در حد پنج دقیقه دیگر ، حیفم میآید این مطلب را عرض نکنم.
در مسئله جهانی سازی و جهانی کردن که عرض کردم این در حقیقت یک پروژهای است و یک تئوری و نظریهای است که متفکران و فیلسوفانی دربارهی آن نظریه پردازی کردهاند. این جهانی شدن امروز در روایت یا به قول آقایان دو رویکرد دارد. یکی غربی سازی جهان است، یکی آمریکایی سازی جهان. یکی از متفکرین برجسته در این حوزه سخنی دارد. آقای فوکویاما نظریه پایان تاریخ را مطرح کرده است. ایشان معتقد است که ایدئولوژی لیبرالیسم، برترین ایدئولوژی است. رقیب ندارد.
دقت کنید شما این درون مایهی تفکر این است. لیبرالیسم که بر جهان غرب حاکم است برترین ایدئولوژی است و از نظر علم و دانش و تکنیک هم که غرب پیش رفته است، پس، هم از نظر پیشتوانهی ایدئولوژی و هم از نظر امکانات و وسایل و ابزارهای علمی، غرب است که پیشرفته است. و از آنجا که آمریکا به عنوان پیشرفتهترین کشور غربی در این جهت هست.
ایشان معتقد است که اصلاً جهانی کردن دقیقاً یعنی غربی کردن و غربی سازی جهان یعنی آمریکایی سازی جهان. این نظریهای است که اینها خطرناک است. بله ایشان میگوید: اندیشهی لیبرال میرود تا در پهنهی کرهی زمین از نظر روانی به اصطلاح تأثیرات روانی، روانشناختی به طور قطعی تحقق یابد. در میدان ایدئولوژی و نبرد اندیشهها، لیبرالیسم پیروز گردیده و هیچ رقیب و همآوردی در برابر خود ندارد، به اعتقاد وی.
و بعد میگوید اینجور. محتملاً آنچه را ما شاهد آن هستیم نه فقط پایان جنگ سرد، بلکه پایان تاریخ است. نقطهی پایان تحول ایدئولوژی یعنی دیگر از این به بعد ایدئولوژی جای ایدئولوژی دیگری را نمیگیرد. آخرین ایدئولوژی، ایدئولوژی لیبرالیسم است. بعد میگوید: به نظر من جهانی شدن همان آمریکایی شدن است، چرا که آمریکا از برخی جهات پیشرفتهترین کشور سرمایهداری در جهان امروز است، و نهادهای آن نمایانگر پیشرفت و توسعه منطقی نیروهای به اصطلاح بازار است. اینکه این آقای بوش و تیمش این چنین یکهتازی میکنند و به هیچ منطقی گوش نمیدهند. سازمانهای جهانی را به اینها دور زدند. بر اساس این افکار و مبانی فکری فلسفی است. توجه میفرمایید. لذا مشکل و چالش اصلیای که جهان اسلام عموماً و ایران اسلامی خصوصاً، دارد، با این تفکرهاست. خب این تفکرها خوشبختانه، به نظر صاحبنظران و کارشناسان دو عیب اساسی دارد. اولاً یک تفسیر و توجیه منطقی برای این نظریهها ارائه نشده که در واقع یک دلیل موجه منطقی و عقلی را تأیید بکند. این یک.
ثانیاً عملکرد ضد انسانی متولیان حکومت آمریکا و همپالگیهای آنها، عوامل آنها در جهان این اندیشه و نظریه را با مشکل جدی مواجه کرده و همهی عزیزان میدانند هر جا در زمینهی مسائل جهانی سازی اقتصاد یا سیاست یا... اینها جلسه میگیرند و اینها حضور پیدا میکنند، تظاهرات مردم جوامع حتی جوامع غربی بر علیه اینهاست. لذا خوشبختانه عمل نادرست اینها( البته عمل نادرست که خوشبختی ندارد همهاش خشونت و ترور و وحشت و اینهاست). ولی چون اینها میخواهند این تفکر را برای صلح جهانی که مدعی آن هستند در حقیقت پیاده بکنند. با یک چنین واکنش مخالفی از سوی جهان مواجه شدند. بنابر این اینجا بهترین فرصت است. اینکه میگویند جهانی سازی یا جهانی شدن فرصتهایش چیست؟ چالشهایش چیست؟
چالشهایش مشخص اما بهترین فرصت برای این است که ما این انقلاب اسلامی که خوشبختانه یک نظریهی نوینی را در عرصهی سیاسی مطرح کرده و بحمد الله جا افتاده. مردم سالاری دینی، این مردم سالاری دینی که همین تعبیر را مقام معظم رهبری در واقع در فرهنگ سیاسی ما نهادینه کردند. این رقیب دموکراسیهای لیبرال است. دموکراسیهای لیبرالی که این پیامدهای فجیع را برای جوامع بشر دارد با مردم سالاری دینی که در رأسش یک انسان وارسته و پرهیزگار و از نظر تکیه بر آرا و خواست مردم هم که این انتخاباتی است که همهی دنیا شاهد آن است. هم پایهی مردمی دارد، هم محتوای ارزشی دارد. لذا خوبیهای دموکراسیهای غرب را دارد و معایبش را هم ندارد. این شده که یک رقیب گام دومی که در اینجا ما لازم است برداریم یعنی جوامع اسلامی ان شا الله با همبستگی بردارند. نهضت نرم افزاری است که مقام معظم رهبری فرمودند. یعنی اگر ما ان شا الله این حرکتهای رو به رشد در جهت تکنولوژی جلو برود که الآن هم ملاحظه میفرمایید این حرکتهایی که میکنند و محکوم میکنند و چه میکنند ترس تمام آنها خیلی ساده این است که اگر این تفکری که از نظر سیاسی در دنیا جا افتاده اگر این تفکر پشتوانهی علمی و تکنولوژیک را هم به قدر کافی که بتواند به مصاف این غول مجهز به تکنولوژی غرب برود. این را هم پیدا کند دیگر این رقیب، رقیب جدی است لذا فرصت بسیار خوبی است. ما خودمان را نبازیم و واقعاً این کلمه را من عرض میکنم که اعتقادات من است تمام این محسنات و پیشرفتها همان جملهای است که امام رضوان الله تعالی علیه فرمود اینکه ایشان فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسد. انصافاً اگر شما ولایت فقیه را بردارید اگر در این دورههای بحران ولایت فقیه نمیبود یقین بدانید این نقشهها و توطئهها نقش خودش را ایفا میکرد و چه بسا ضربههای مهلک به جامعه ما میزد.
لذا اگر واقاً جناح بازی، فرقه گرایی، گروه گرایی، به خصوص در این دنیایی که به اصطلاح دشمن بسیج شده در مقابل ما، همه گوش به فرمان در جهت پیامها و رهنمودهای مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی باشند ان شا الله چالشهای جهانی سازی غربی به خودشان بر خواهد گشت. و ما در همان سمت و سویی که همان حکومت جهانی مهدوی است که ارزشهای خودش را به جهان در واقع صادر میکند پیش خواهیم رفت.
حالا دیگه یک بحث تطبیقی اینجا لازم بود که ما این به اصطلاح نظام جهانی سازی غربی امریکایی اومانیستی لیبرالیستی را با آنچه که در حکومت جهانی بناست در جهان حاکم بشود انجام بدهیم. به عهده شما عزیزان که جلد ۵۱ و ۵۲ بحار الانوار را ملاحظه فرمائید یا منتخبالاثر را ملاحظه بفرمائید که در آن حکومت جهانی بناست چه چیزهایی در جهان نهادینه و گسترده شود. این یک نکته و یک نکته هم اینکه اصولاً ای قبلاٌ در سخنران قبلی که بیان فرمودند-استفاده کردیم- نکته خوبی اشاره کردند که اصولاً جهانی سازی بویژه آنچه که در حکومت جهانی امام عصر بناست تحقق پیدا کند. به معنی از بین رفتن خرده فرهنگها و تفاوتهایی که در مناطق مختلف جغرافیایی و قومی هست، نیست.
اینها را از بین نمیبرد. در واقع شعار امام مهدی ارواحنا فداه همان شعار قرآن است که " یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا إن اکرمکم عند الله اتقاکم" یک مقدار بحث بیشتر است که این را بنده در کتاب نقد مبانی سکولاریزم آنجا آوردهام.
چون دیگر فرصت تمام شد من معذرت میخواهم از محضر شریف حضار بزرگوار. نزدیک مغرب است. عصر پنجشنبه، شب جمعه با نثار یک صلوات به محضر مقدس آقا ولی عصر، من عرضم تمام.
والسلام علیکم و رحمت الله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
علی ربانی گلپایگانی
http://glo۱۱۰.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست