سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

مقابله باجنگ نرم دشمن ضرورت جنبش دانشجویی


مقابله باجنگ نرم دشمن ضرورت جنبش دانشجویی

دهه چهارم حیات انقلاب اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری شده است, عرصه مغتنمی برای ظهور و بروز جنبش دانشجویی مسلمان و گفتمان عدالتخواهی در مسیرپیشرفت کشوراست

دهه چهارم حیات انقلاب اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری شده است، عرصه مغتنمی برای ظهور و بروز جنبش دانشجویی مسلمان و گفتمان عدالتخواهی در مسیرپیشرفت کشوراست. پرواضح است که نیل به این مقصود، مستلزم قرار و دوام حاکمیت اسلامی از رهگذر تحقق مردمسالاری و مقابله با تهاجمات دشمنان است. بررسی فراز و نشیب‌های جنبش دانشجویی درچندین دهه گذشته نشان‌دهنده آن است که این جنبش به علت برخورداری از مؤلفه های خاص خود ( ویژگی هایی چون آرمانخواهی، پویایی و استقلال از کانون های قدرت و ثروت و نیز برآمدن جوانان ازعرصه های علمی و آکادمیک کشور) می تواند به عنوان آوانگارد و پیش برنده جریانات اجتماعی درعرصه‌های داخلی و خارجی نظام تأثیر گذار و تصمیم ساز باشد. اکنون با نظر بر

۱) وقایع پس از انتخابات اخیر و اهمیت یافتن گزاره مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی و

۲) وسعت جنگ نرم دشمن ، لازم می آید که جریان دانشجویی با تداعی و بازخوانی رویدادهایی چون ۱۶ آذر و ۱۳ آبان و بازیابی هویت و نقش کنونی خود ، تحولی استراتژیک و گفتمانی را در نوع جهت گیری ها و نگاه های خود ایجاد کند. از این رو «مردمسالاری دینی» و «مقابله با جنگ نرم دشمن» دو ضرورت مهم دهه چهارم انقلاب اسلامی (بویژه درفضای کنونی پس ازانتخابات دهم) است که فراروی مانیفست جنبش دانشجویی مسلمان قرار گرفته است.

● جنبش دانشجویی پرچمدار «مردمسالاری دینی»

بی شک گزاره «جمهوریت» که زایشی از «دموکراسی غربی» و نگاه اومانیستی به مفاهیم نظری در حوزه علوم انسانی غرب است نتوانسته به تنهایی تضمین کننده وحدت و یکپارچگی اجتماعی در کشورهای اروپایی و امریکایی باشد . به بیانی ساده تر ، در دنیای ارتباطات و دامنه گسترده رسانه و تبلیغات، به جز ایران کدام کشور اروپایی یا غیر آن است که شهروندان آن درتاریخ مشخصی با مفاهیم سیاسی و هویت ملی به خیابان ها بیایند واقتدارملی و انسجام فکری خود را به نمایش بگذارند؟ سؤال اساسی‌تر آنکه محور این انسجام تئوریک و اتحاد ملی چه چیز می تواند باشد؟ مطمئناً تنها ولایت و رهبری دینی درمکتب اسلام است که به عنوان قلب تپنده جامعه اسلامی می تواند مرکزیت میدان جهت گیری ها و سیاست های کلان نظام را بر عهده گیرد . از طرفی بنا بر آیات و روایات و احادیث معتبر، رأی و نظرمردم همواره مورد توجه نظامات اسلامی از دیرباز تا کنون بوده چنانچه تجربه انقلاب اسلامی خود مصداق بارزی از تجلی مردمسالاری دینی بوده است. لذا «مردم» و«دین» دو گزاره مهم درهدایت و راهبری جامعه اسلامی هستند و مردمسالاری دینی به معنای آنکه دین عامل حقانیت به حکومت و مردم عامل مشروعیت به حاکمانند.

در نظر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، گذشت سه دهه از افت و خیز های جنبش دانشجویی ایران (پس از انقلاب اسلامی) نشان داده است که مردمسالاری دینی (تمکین به رأی مردم و پرچمداری ولایت فقیه) میزان مهمی درسنجش عملکردهای صواب و ناصواب این جنبش بوده است.

درمقطع اولیه جنبش دانشجویی (ازتأسیس دانشگاه تهران تا شکل گیری انجمن‌های اسلامی) رخداد ۱۶ آذر به نوعی نقطه عطفی در مفهوم مردمسالاری دینی است (هم دانشجویان مسلمان، هم مردم و هم دین می‌خواست که استکبارنباشد) در بازه دوم جنبش دانشجویی ایران

(۱۳۵۷ – ۱۳۴۲) ، دانشجویان مسلمان همراهی با «مردم» و «حضرت امام(ره)» را پیش روی اهداف و برنامه های خود گذاشتند و پیروزی انقلاب اسلامی و وحدت مردم را به ارمغان آوردند. در بازه سوم جنبش دانشجویی (۱۳۷۶ – ۱۳۵۷) ، واقعه ۱۳ آبان مصداق دیگری از همراهی دانشجویان با مردم و رهبری بود.

لذا مردمسالاری دینی همچنان به لحاظ محتوایی و عملی در تمامی ذهنیت ها و تحرکات دانشجویی نقش بسته بود؛ گرچه تا به این لحظه این ادبیات برسر زبان ها نبوده است. از سال ۷۶ به بعد (بازه چهارم جنبش دانشجویی) بود که به دلیل به وجود آمدن شرایط خاص دردولت اصلاحات، رهبر معظم انقلاب به مردمسالاری دینی اشاره کردند و آن را مدل حکمرانی نظام اسلامی دانستند. به دلیل بازآمدن شرایط خاص دهه اول انقلاب ( گفتمان های انقلابی، تحرکات عدالتخواهانه، انقلابی شدن فضا علیه غرب و امپریالیسم بویژه در بحث انرژی هسته ای)، مردم و رهبر معظم انقلاب به مردمسالاری دینی بیشتر تأکید و توجه نمودند به حدی که در وقایع پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مردم و رهبر معظم انقلاب دو عامل اصلی در خنثی کردن برنامه های انگلیس و امریکا بوده‌اند و جریان دانشجویی (تقریباً تمامی تشکل های اسلامی) با تأکید بر مردمسالاری دینی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نصب العین خود قرار داده و پیگیر تحقق مطالبات مردم و رهبر معظم انقلاب هستند. بنابرهمین تجربیات پربها ، بسط و تعمیق و تحقق گزاره مردمسالاری دینی بار گرانی بر جنبش دانشجویی مسلمان در بازه زمانی پیش رو است.

● جنبش دانشجویی طلایه دار مبارزه با جنگ نرم دشمن

رهبر معظم انقلاب در طول سالهای گذشته بارها از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، اختاپوس فرهنگی و تهاجم دشمن سخن به میان آوردند و طی چندین سال گذشته مسئله عملیات جنگ نرم دشمن را بارها گوشزد کردند . معظم له در بیانات اخیرشان مبارزه با جنگ نرم دشمن را اولویت اصلی کشوردانستند. بنابراین جنگ نرم و وسعت عملیات روانی دشمن مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد چه آنکه چیزی که باعث فروپاشی شوروی از درون شد؛ همین استراتژی جنگ نرم بود که در برابر جنگ سخت و نظامی در کمیته خطر جاری توسط عمال سیاستگذار انگلیس و امریکا طراحی شد و موجب به زانو درآوردن شوروی و چند تکه شدن آن شد.

از طرفی درانتخابات اخیر ریاست جمهوری طول و عرض تحرکات و تحریکات طراحان و عوامل جنگ نرم درقالب کودتاهای مخملی «آزمون پس داده» دربرخی کشورهای آسیایی به وضوح دیده می شد. گرچه در ایران این پروژه از رهگذر پارلمان خیابانی و آنارشیسم تا حد جنبش سطل سوزی تنزل یافت و در برابر هشیاری رهبری و ملت ایران ناکام ماند اما

نمی توان به دامنه تأثیر این عملیات روانی بی تفاوت بود. لذا جنبش دانشجویی به دلیل برخورداری از همان برجستگی های خاص که از لازمه های اولیه در مبارزه است (علم، آرمانخواهی، نیروی جوانی و نشاط) می‌تواند بهترین پیشرو و طلایه دار در مبارزه با جنگ نرم دشمن باشد. شناخت ابعاد عملیات روانی، بررسی تاریخی تحلیلی تحرکات انگلیس و امریکا علیه ایران، واکاوی ظهور و سقوط کودتای مخملی در ایران از نیازمندی های این ضرورت است که از رهگذر پژوهش و برپایی کرسی های نقد و نظرجریان دانشجویی درمحیط های آکادمیک و علمی و نهایتاً شکل گیری هشیاری عمومی درمبارزه علیه جنگ نرم دشمن؛ می‌توان به این هدف اساسی دست یافت.