جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
World Wide Web با معنایی متفاوت
● ارزش اطلاعاتی هزاران تصاویر
در حالی که تعداد زیادی از محققان معتقدند که برای افزایش ارزش این بازار و رسیدن آن به رقم ۵۰ میلیارد دلار باید زمان بیشتری را صرف کرد، بیشتر افراد به این نتیجه رسیده اند که ابزارهای معنایی وب می تواند تاثیرات خود را روی طیف وسیعی از صنایع و فعالیت های تجاری برجای بگذارد. طرح مطالعاتی Project۱۰X نشان می دهد، هم اکنون بیش از ۱۹۰ شرکت بزرگ و کوچک در سراسر دنیا روی ابزارهای معنایی اینترنتی کار می کنند که از این شرکت ها می توان به اپل، AT&T، گوگل، Hewlett-Packard، اوراکل و سونی اشاره کرد. با تمام این توضیحات، پاتریک کسگرو (Patrick Cosgrove) مدیر مرکز عکسبرداری علمی و فناوری شرکت Kodak از این پیشرفت ها راضی نیست و تا اندازه ای به آن ها بدبین است. او در کلکسیون شخصی خود بیش از ۵۰ هزار عکس دارد. او همه ساله تقویمی برای خانواده خود درست می کند که در آن فعالیت های افراد با کمک تصاویر نشان داده شده است. هر ماه با توجه به تصاویر به نمایش درآمده اند. یکی از این پروژه ها مربوط به جمع آوری همه اطلاعات هنگام گرفتن یک عکس می شود. این اطلاعات می تواند شامل تاریخ، زمان و حتی مکان تهیه تصویر با توجه به گیرنده های GPS شود تا افراد به هنگام مشاهده تصویر درک بیشتری از آن داشته باشند. به هر حال لازم به ذکر است، فناوری های مبتنی بر اینترنت معنایی می توانند به شرکت Kodak کمک کنند تا اطلاعات را کاربردی تر کرده و فهم GPS را برای مردم آسان تر کند.
● آماده برای حضور در جمع
ابزارهای معنایی اینترنتی بر مفاهیم کیهانی و طبیعی نیز تاکید می کنند. برای مثال، آزمایشگاه نیروی محرکه جت وابسته به سازمان فضایی ناسا از ابزارهای معناگرای نرم افزار Siderean استفاده کرد تا مهندسان و متخصصان آن بتوانند آسان تر از گذشته تحقیقات فضایی خود را انجام دهند و اکتشافات فضایی خود را پیش برند. مهندسان و دانشمندان اعلام کرده اند، این نرم افزار به آن ها کمک کرده تا بتوانند روابط بین اطلاعات را دریابند، به خصوص زمانی که آن ها بین چندین منبع اطلاعاتی منتشر می شوند. در تاریخ دوم آوریل سال جاری میلادی شرکت ZoomInfo موفق به ساخت یک موتور جست وجوی اقتصادی جدیدی شد که به گفته آن ها می توانست یک ابزار معناگرای اقتصادی و مفید محسوب شود. این موتور قادر است به صورت خودکار بین اطلاعات موجود قدم بزند و اطلاعات لازم را از تمام سایت های اینترنتی جمع آوری کند. این اطلاعات حتی می تواند از بین اخبار الکترونیکی و فایل های مجازی جمع شود. افزودن برچسب های کوچک معنایی به اطلاعات و هدایت صحیح آن ها باعث خواهد شد تا در هر زمان کاربر به آسانی بتواند به مقصد نهایی خود در اینترنت برسد. این ابزارهای معناگرا به گونه ای ساخته خواهند شد که در مقابل هر یک از اقشار مختلف جامعه عکس العمل های متفاوتی را از خود نشان دهند. برای مثال، این ابزارها می توانند برای معاونان یک سازمان اطلاعات به خصوصی را نمایان کنند و مهم ترین اطلاعات را در اختیار مدیران سطح بالا قرار دهند. آلان بوگارد (Alan Bogard)، مدیر شرکت Full Spectrum Lending Div که از ابزار معنایی ZoomInfo استفاده می کند، اظهار داشته است: «این مسئله به ما کمک می کند تا با تعداد بیشتری از مردم در ارتباط باشیم و بیش از گذشته از نظرات آن ها استفاده کنیم.»
● راه های رسیدن به وب
بوگارد معتقد است، استفاده صحیح و آسان از اطلاعات آنقدرها هم که به نظر می رسد کار آسانی نیست و ممکن است نتوان به طور دقیق آن ها را به کار گرفت. اما به هر حال اگر یک بخش از اطلاعات به صورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته باشد، ابزارهای معناگرای وب به سادگی این بخش را نمایان می کند تا هرچه سریع تر این تناقض ها برطرف شود. نرم افزار ZoomInfo قادر است به صورت خودکار این ناهماهنگی را از بین ببرد و بر خلاف دیگر برنامه های اقتصادی، بدون دخالت انسان بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. این اتفاق باعث شده تا ZoomInfo در آن واحد مقدار بیشتری از اطلاعات را پردازش کند.
● از گوفر بهWWW
طی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰اینترنت رشد قابل توجهی یافت. پس از خروج اینترنت از انحصار امریکا و اتصال به اروپا و سایر قارهها، تلاشها برای همگانی ساختن بیش از پیش اینترنت گسترش یافت. سر تیم برنرزلی یا همان پدرWWW در۱۹۸۹شیوه تازه ای دراستفاده ازهایپرتکست به جای گوفرابداع کرد و پایه گذار واژه وب شد. پس از آن اولین مرورگر وبی که ازهایپر کارد الگو برداری کرده بود به نام ViolaWWW طراحی شد. در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰، وب وارد دنیای آنلاین شد. مهمترین لحظهای که به محض به وجود آمدن وب در تاریخ آن ثبت شد. در صبح کریسمس ۱۹۹۰برنرزلی و روبرت کالیو درمرکزتحقیقاتی سرن در ژنو، ارتباط اینترنت را با اولین وبسرور برقرار کردند.
● سیاست وبی
مت دراگ در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۸، یک روز پس از آنکه نیوزویک افتضاح اخلاقی جدیدی در مورد کاخ سفید و کلینتون را منتشر کرد، جزییات ماجرای رسوایی مونیکا لویینسکی و بیل کلینتون را فاش کرد .این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اولین خبر داغی است که قبل از نشریات چاپی و رسانههای تصویری، بر روی وب منتشر شد و البته آخرین بار هم نبود.
پس از آن وقایع مشابه به تکرار به وجود آمده و یکی از آنها استفاده بیسابقه از اینترنت و تلفنهای همراه در جریان انقلاب نارنجی اکراین است. هجوم کاربران به اینترنت در جریان فاجعه ۱۱ سپتامبر امریکا و یا تسونامی جنوب شرق آسیا نیزاز دیگر موارد مشابه است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ امریکا نیز،هاوارد دین از نامزدهای مطرح انتخابات هرچند کامیاب نشد اما راه تازه ای را برای جذب میلیونها رای کشف کرد که همان اینترنت بود. این روند در انتخابات پیش روی امریکا نیز دنبال می شود. به جز بحث سیاست در وب، پیوند برخی حوادث طبیعی یا اجتماعی با این پدیده نوین لرزه ای دردنیای حقیقی ایجاد کرد. از این جمله می توان به کشف ویروس سارس برای اولین بار در اینترنت اشاره کرد یا گزارشگری آنلاین مایکل بارنزاز طوفانهای ساحلی نیواورلئان. بنابراین شاهدی با یک نام کاربری فاجعهای طبیعیای که در آنجا میگذشت را روایت میکرد و هر روز دهها هزار شهروند اینترنتی به این وبلاگ میآمدند و گزارشاتی که در CNN و نیویورک تایمز هم یافت نمیشد را میخواندند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست