یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگی
●اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام صادق علیه السلام
یك مكتب جامع و فراگیر و فرازمانی میبایست به گونهای دارای انعطاف باشد كه در هر شرایط نیازهای جوامع انسانی را برآورده سازد. نیازهای انسانی دو دسته پایدار و ناپایدار هستند، با توجه به شرایط زمانی و مكانی، پاسخهای متنوع و مختلفی را میطلبند. جامعه انسانی از جهت سیر كمالی خود هیچگاه حالت ایستایی ندارد و عوامل و سازه كارهای متعددی از درون و بیرون بر آن تاثیر میگذارند. ناپایداریها و بالندگی انسان و جامعه در سویههای مختلف، نیازهای تازه و پاسخهای نوینی را میجوید و پدید میآورد. نیازهای جدی و پاسخگویی به این نیازها با توجه به شرایط ناپایدار و بالندگی جامعه و انسان، موجب شد كه پاسخها، رویكردها و راهبردهای كوتاه و یا بلند مدت شایستگی خود را ازدست بدهد و افزون بر كهنگی دچار بحران هویت و از سویی از یك پدیده زیستی به یك پدیده آسیب زننده و بیماریزا تبدیل و دگرگون گردد. مذاهب، مكاتب و ایدئولوژیهای بشری و فلسفی و حتی قوانین بشری به جهت همین ناپایداری و ناتوانی از گفتمان با وضعیت متغیر و ناپایدار، همچنان دستخوش دگرگونی و كهنگی میگردد و هر از گاهی راهكار، رویكرد، رهیافت بر راهبردهای زنده و مفید و سازنده به یك بیماری، دشواری، مشكل و راهزن تبدیل میگردد و نه تنها سازنده نیست بلكه آسیبهای جدی به حركت و سیر تكاملی انسان و جامعهی انسانی وارد میآورد. تنها مكتب و ایدئولوژیی میتواند پایدار و پا برجا بماند كه گرفتار روزمرگی و زمان زدگی نشده و به گونهای نگرش، آموزهها و راهبردهای فرازمانی و فرا مكانی داشته كه گرفتار بندهای هزار لایه زمان و مكان نگردد. این مكتب تنها ویژگی پایداری را با خود به همراه خواهد داشت و در طول تاریخ بشری میتواند همگام یا پیشرو با او حركت نموده و انسانها را از آموزهها و گزارههای خود بهرهمند سازد. بیگمان گردهمایی پایداری و ناپایداری تنها از عهدهی مكتبی برمیآید كه بر پایه فطرت انسانی و با شناخت كامل و جامع از ویژگیهای انسان، گزارهها و آموزههای خود را ارایه دهد و چون انسان به عنوان فرد بلكه حتی به عنوان نوع ناتوان از شناخت جامع و كامل از خواستهها، نیازها، شرایط زمانی و مكانی ناپایدار و پیش بینی و یا پیشگویی آینده و نیازهای آیندگان است نمیتواند چنین بینش، رویكرد و راهبردی جامع، كامل و فراگیری را ارایه دهد.
ائمه اطهار علیهم السلام در هر زمانی مصلحت اسلام و مسلمین را در نظر میگرفتند و چون دورهها و زمانها و مقتضیات زمان و مكان تغییر میكرد، خواه و ناخواه همان طور رفتار میكردند كه مصالح اسلامی اقتضا میكرد و در هر زمان جبههای مخصوص و شكلی نو از جهاد به وجود میآمد و آنها با بصیرت كامل آن جبههها را تشخیص میدادند.
میبایست یا دست از این كه پایه گذار چنین مكتبی باشد، بشوید و خود را به روزمرگی و زمان و مكانزدگی دچار سازد و برای هر مقطعی برنامه، بینش، راهكار و راهبرد تازهای ارایه دهد و همیشه گرفتار شرایط زدگی گردد و یا آن كه به مكتبی ایمان آورد كه با نگرش و بینشی فرا زمانی و مكانی و با شناخت كامل و جامع به روحیات، خواستهها و نیازهای او، آموزهها و گزارههای جاویدان و پایداری را ارایه داده كه با توجه به ناپایداری شرایط و زمان، گزارههای پایدار آن او را به جهت و فرجام كمال و نهایی بكشاند و نوع انسانی را به كمال نوعی خود برساند.
اسلام با دارا بودن دو ویژگی انعطاف و شناخت كامل و جامع، میان ناپایداری شرایط و نا ایستایی از سویی، و پایداری آموزهها، و گزارههایش از سوی دیگر این امكان را برای بشر فراهم آورده است تا بتواند، در شرایط ناپایدار و نا ایستا با قوانین، آموزهها و گزارههای پایدار او را به سوی مقصود و هدف نهاییاش رهنمونسازد؛ به این معنا كه اسلام به عنوان یك مكتب كه برای راهنمایی و رساندن انسان به كمال و پاسخگویی به همهی نیازهای او دارای چنان توانایی و كشش میباشد كه بتواند به این نیازها، پاسخهای مناسب و راستین ارایه دهد؛ و مناسبات زمانی، مكانی و بالندگی جامعه و انسان را در نظر بگیرد و گرفتار بندهای ایستایی نگردد و پویایی و پایداری را در همان حال در خود گرد آورد. این پویایی و پایداری درون مایهای میتواند بر زمان و مكان، ناپایداریها و نا ایستاییهای هر زمان و مكان چیره گردد و هرگز در پاسخ دهی وانماند و همهی شرایط را برتابد.
این تعارضها، نه تنها تعارض واقعی نیست بلكه بهترین درس آموزنده است برای كسانی كه روح و عقل و فكر مستقیمی داشته باشند. جبهه شناس باشند و بتوانند مقتضیات هر عصر و زمانی را درك كنند كه چگونه مصالح اسلامی اقتضا میكنند.
جاودانگی اسلام به عنوان یك مكتب فرا بشری كه آموزهها و گزارهایش تا قیامت پایدار و دستور كار بشر برای رسیدن به خوشبختی دو جهانی است، تنها ازاین رو است كه پویایی و پایداری را در خود آمیخته دارد و در ادامه مسالهی وصایت و امامت تا پایان هستی این جهان نیز تنها از همین جا توجیهپذیر خواهد بود.
از دیدگاه شیعه، پایداری همیشگی امامت همچون دیگر آموزهها و گزارههای پایدار و فرازمانی و مكانیاش از این رو بوده و هست تا پویایی و پایداری، ناایستایی با جاودانگی و پایندگی میان خواستهها و شرایط جمع گردد و تعارض و تناقض از میان برداشته شود. این امامت و پیشوایی همیشگی و پایدار به آدمی یاری میرساند تا بهترین پاسخها را برای نیازهایش برگزیند. ازاین نگرش میتوان به تفاوتها و حتی تناقض نماها در رفتارها، كنشها، واكنشها، رویكردها، راهكارها و راهبردهای پیشوایان دینی نگریست و آنها را توجیه كرد و تفسیر و توضیح داد. شهید مطهری در اینباره میفرماید: ائمه اطهار علیهم السلام در هر زمانی مصلحت اسلام و مسلمین را در نظر میگرفتند و چون دورهها و زمانها و مقتضیات زمان و مكان تغییر میكرد، خواه و ناخواه همان طور رفتارمیكردند كه مصالح اسلامی اقتضا میكرد و در هر زمان جبههای مخصوص و شكلی نو از جهاد به وجود میآمد و آنها با بصیرت كامل آن جبههها را تشخیص میدادند.
شهید مطهری درباره دو رویكرد متفاوت دو امام صادق و امام حسین علیهماالسلام میفرماید: امام حسین علیه السلام بدون پروا، با آن كه قراین و نشانهها حتی گفتههای خود آن حضرت حكایت میكرد كه شهید خواهد شد، قیام كرد ولی امام صادق علیه السلام با آن كه به سراغش رفتند، اعتنا ننمود و قیام نكرد، ترجیح داد كه در خانه بنشیند و به كار تعلیم و ارشاد بپردازد.این تعارضها، نه تنها تعارض واقعی نیست بلكه بهترین درس آموزنده است برای كسانی كه روح و عقل و فكر مستقیمی داشته باشند. جبهه شناس باشند و بتوانند مقتضیات هر عصر و زمانی را درك كنند كه چگونه مصالح اسلامی اقتضا میكنند.(۱)
این تعارضها و تناقض نماها برخاسته از پویایی و انعطاف پذیری اسلام و هماهنگی و همسازی با شرایط زمانی و مكانی در جهت پاسخگویی به نیازهای ناپایدار و نا ایستای انسان و جامعه است.
مجموعه این آموزهها، گزارهها، راهكارها و رهیافتها و نیز رویكردهای امامان و پیشوایان دینی این امكان را به بشر میدهد تا بتواند برای هر زمان و مكانی با توجه به شرایط پاسخهای مناسب را بیابند و در زندگی فردی و اجتماعی خویش از آن بهره گیرند.
تنوع و اختلاف برخوردها، رویكردها و راهبردهای آنان كه در طول بیش از دو سده در شرایط بسیار مختلف در صحنههای اجتماعی و فكری آن اندازه زیاد است كه هر یك نیازی از نیازهای آدمی را پاسخ میدهد و این افزون بر مجموعه كامل آموزهها و گزارههایی است كه در قرآن در شرایط بسیار متفاوت و در جوامع مختلف از جهت روحیات، اندیشه و بینش درباره پیامبران بیان شده است كه هر یك از آنان میتواند پاسخی درست و راستین برای بكارگیری در زندگی فردی و اجتماعی آدمی تا پایان و فرجام تاریخ و جهان بشری باشد.
●رویكرد فكری، آموزشی و پرورشی امام صادق علیه السلام
از این نگاه میتوان به رویكرد فكری، آموزشی و پرورشی امام صادق علیه السلام پرداخت و دانست كه چرا ایشان در دوران بحران سیاسی واجتماعی كه جامعه آن روز اسلام و جهان اسلام را فرا گرفته بود و حكومتها دست به دست میشد به جنبش و قیام مسلحانه دست نیازید و خلافت و حكومت اسلامی را كه حق ایشان بود در دست نگرفت و حتی در پاسخ به پارهای از دعوتها برای در دست گرفتن پیشوایی و رهبری قیام بر ضد حكومت درحال فروپاشی امویان اقدامی نكرد بلكه حتی نامه پیشنهادی را نزد فرستاده ابوسلمه معروف به وزیر آلالبیت علیهم السلام را سوزاند. پرسش این است كه چرا دو گونه رفتار از دو امام به یقین صورت میپذیرد و یكی قیام میكند و دیگری نامه را میسوزاند؟ تعارض از كجا ناشی شده است؟
به ظاهر تعارض و تناقض به نظر میرسد كه اگر در مقابل ظلم باید قیام كرد و از هیچ خطر پروا نكرد، پس چرا امام صادق علیه السلام قیام نكرد، بلكه در زندگی مطلقا راه تقیه پیش گرفت و اگر باید تقیه كرد و وظیفه امام این است كه به تعلیم و ارشاد و هدایت مردم بپردازد، پس چرا امام حسین علیه السلام این كار را نكرد؟
چرا در روش و رویكردهای پیشوایان دینی به این امور متعارض و متناقض نما برخورد میكنیم؟ آیا این تعارضها و تناقضها همانند تعارضها و تناقضهایی است كه در مسایل فقه و احكام وجود دارد؟
مشكل اینجاست كه همان گونه كه اگر در اخبار متعارض و متناقضی كه در فقه و احكام نقل شده، تعارضها حل نگردد و هر كس به خبر و حدیثی تمسك جوید، موجب میشود كه هرج و مرج در فقه پدید آید، اگر در این رویكردها و راهبردهای مختلف پیشوایان از آن جمله امام حسین و امام حسن علیهم السلام و دیگر امامان و پیشوایان درود خداوند برایشان باد. تعارضها و تناقضها برطرف نگردد، موجب آن خواهد شد كه هرج و مرج اخلاقی و اجتماعی و سیاسی پدید آید و هر كس به هوا و هوس خود راهی را پیش بگیرد و بعد آن را با عملی كه در یك مورد معین و یك زمان معین از یكی از امامان و پیشوایان نقل شده توجیه و تفسیر كند و فرد دیگری نیز بر پایه هوس خود راهی دیگر كه ضد آن است را پیش بگیرد و او نیز آن را به یكی از امامان و رفتارها، گفتارهای گزینشی از آنان استناد داده و آن را اصل بگیرد؛ و این چنین است كه برخی، با توجه به این تفاوتها، تعارضها و تناقضها بگویند كه اسلام دین آخرت است و آن دیگری بگوید دین حكومت و دنیا است نه دین آخرت. یكی حركت امام حسین علیه السلام را حركت دنیوی در جهت رسیدن به خلافت و حكومت توجیه كند و آن دیگری صلح امام حسن علیه السلام، كنارگیری امام زینالعابدین علیه السلام و سوزاندن نامه رهبر قیام و جنبشهای دوره پایانی حكومت اموی توسط امام صادق علیه السلام را نشان از اخروی بودن اسلام و غیر دنیای بودن آن تفسیر نماید.
امام صادق علیه السلام در عصر و زمانی واقع شد كه افزون بر حوادث و رخدادهای سیاسی یك سلسله حوادث اجتماعی و پیچیدگیها و ابهامهای فكری و روحی پس از ورود فرهنگ ها و آیینهای فلسفی و اندیشه از شاهنشاهیهای ایران و روم، پیدا شده بود. در این زمان پاسداری از سنگرهای اعتقادی مهمترین امر به شمار میآمد. مقتضیات زمان امام صادق علیه السلام كه در نیمه نخست سده دوم هجری میزیست با زمان سیدالشهدا علیه السلام كه در حدود نیمه نخست سده یكم بود، بسیار متفاوت بود.
پی نوشت ها:
۱-بیست گفتار، شهید مرتضی مطهری، ص۱۵۹.
۲-همان، ص۱۵۳.
۳-همان، ص ۱۵۵.
منبع :
ماهنامه كوثر شماره ۴۰، نویسنده : خلیل منصوری .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست