دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
طرح حذف کنکور

تحقیقات و بررسیهای موجود نشان می دهند روش فعلی برگزاری آزمون سراسری و گزینش دانشجو (کنکور سراسری) آثار وتبعات ناهنجار بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از:
۱) به حاشیه رانده شدن آموزش مدرسهای و تحلیلی و فراموش شدن روشهای فعال، گروهی، مشارکتی، آزمایشگاهی و کاربردی در مدارس.
۲) عدم توجه به ۱۲ سال تحصیلی و ارزشیابی سوابق تحصیلی در انتخاب دانشجویان.
۳) به حاشیه رانده شدن معلمانی که مفهومی و تشریحی تدریس میکنند و بینش و مهارتهای عملی- فکری دانش آموزان را بالا می برند.
۴) محرومیت دانشآموزان از کسب مهارتهای اجتماعی، زندگی، فکری و کاربردی و تلاش عظیم برای کسب مهارت بیهوده تست زنی.
۵) عقیم ماندن آن دسته ازآموزش های دوره متوسطه که در کنکور به آنها توجه نمی شود.
۶) آسیبهای جسمانی و روانی والدین و داوطلبان شرکت در کنکور به ویژه در سال منتهی به کنکور.
۷) آسیبهای اقتصادی مانند صرف هزینه سنگین کلاس کنکور، کاهش بهرهوری یا بیاثری دوره متوسطه
۸) عدم تناسب انتخاب رشته با توانایی و استعداد دانش آموزان که به تدریج باعث بالا رفتن نرخ بیکاری و افت بهره وری شده است.
به دلیل اجماع کارشناسان درباره آسیبهای اجتماعی-روانی- اقتصادی روش فعلی گزینش دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها، کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس پس از ماه ها رایزنی باکارشناسان آموزشی طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را تهیه و آنرا برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.
● نقاط قوت این طرح عبارتند از:
۱) اعمال سابقه تحصیلی دانش آموزان در گزینش آنها برای رشته های دانشگاهی (بهجای نمرات یک امتحان ۳ الی ۴ ساعته)،
براساس این طرح سوابق تحصیلی و نمرات امتحانات دوره متوسطه و پیشدانشگاهی که بهصورت هماهنگ و کشوری برگزار میشود، مهمترین ملاک سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها خواهد بود.
۲) اعاده جایگاه مدرسه، معلم و کلاس های درس. این طرح آسیبهای ناشی از برگزاری کنکور به نظام آموزش و پرورش را کاهش داده و پرورش خلاقیت، تحلیل و مهارت دانش آموزان را بهدنبال دارد.
۳) احیای امور پرورشی و مهارتی،
۴) تغییر کارکرد آموزشگاههای آزاد و کلاسهای کنکور از آموزش مهارت تست زدن به آموزش معلومات و قوه درک و تحلیل دانش آموزان.
۵) انتخاب رشته و دانشگاه مناسبتر توسط دانش آموزان متناسب با استعداد و توان علمی و آثار مثبت در اشتغال آتی دانشجویان.
۶) استقلال نسبی دانشگاهها برای پذیرش دانش آموزان. هر دانشگاه برابر تبصره «۳» ذیل ماده (۴) طرح فعلی دانشگاهها میتوانند برای هر رشته شرایط و میزان تأثیر هر یک از دروس سوابق تحصیلی و پرورش و مهارتی داوطلبان را برای پذیرش دانشجو در آن دانشگاه به کمیته معین شده پیشنهاد مینماید،
۷) اجرای تدریجی طرح طی پنج سال و عدم تحمیل نگرانی به خانواده ها.
● پیشنهاد:
با وجود مزایای این طرح، چند سؤال و نگرانی از نحوه اجرای این قانون وجود دارد که بهتر است حین تصویب نهایی و اجرا مورد توجه قرار گیرد، از جمله:
۱) افزایش توان آموزش و پرورش برای برگزاری آزمونهای کشوری
۲) امکان رسوخ و گسترش فساد اداری مالی پیرامون کنکور به سیستم آموزش و پرورش
۳) مشکل تصحیح ورقههای تشریحی به شکلی کاملا یکنواخت بطوریکه عدالت کاملا رعایت شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست