دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا

اولین خودروسازی که تولید انبوه را آغاز کرد


اولین خودروسازی که تولید انبوه را آغاز کرد

شـرک‍‍ـت خـودروسـازی سیتروئن درســال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشی از گروه صنعتی PSA پژوسیتروئن شد.
سیتروئن در سال ۱۹۳۴ با اختراع Traction Avant اولـیـن تولید …

شـرک‍‍ـت خـودروسـازی سیتروئن درســال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشی از گروه صنعتی PSA پژوسیتروئن شد.

سیتروئن در سال ۱۹۳۴ با اختراع Traction Avant اولـیـن تولید انبوه اتومبیل‌های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه‌گذاری کرد. سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ علاقه‌ای نداشت.

آندره سیتروئن مالک و سازنده فرانسوی سیتروئن در سال ۱۸۷۸در پاریس به دنیا آمد و طی سفرش به هلند توانست با تعمیرات چرخ‌های دندانه‌دار آشنا شود.

با بازگشت به پاریس در سال ۱۹۰۴ با کمک ۲ نفر از دوستانش کارگاه ساخت چرخ دنده‌های حلزونی شکل را ساخت. ورود او به صنعت اتومبیل‌سازی با کمک برادران مورس بود.

این دو، سازنده اتومبیل‌های مسابقه در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند.

با ورود سیتروئن تولید اتومبیل‌های برادران مورس افزایش یافت. درسال ۱۹۱۲ سیتروئن شرکت چرخ دنده‌های سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با تأسیس این شرکت سیتروئن رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل شد. در سال‌های پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از ۲۴ میلیون توپ جنگی ساخت.

بعد از اتمام جنگ، کارخانه سیتروئن مجددا خودروسازی را ازسرگرفت. کارخانه وی اولین خودروسازی دنیا بود که تولید انبوه را آغاز کرد. سیتروئن در سال ۱۹۱۹ کارخانه اتومبیل‌سازی سیتروئن را پایه‌گذاری کرد. کارخانه او تا اوایل دهه ۳۰ میلادی چهارمین اتومبیل‌سازی بزرگ دنیا بود.

مشهورترین اتومبیل‌های سیتروئن، ژیان و CX می‌باشد. سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرح‌های ساخت اتومبیل‌های آیرودینامیک بود. در سال ۱۹۶۳، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکا با پژو تولید کنند. ۲ سال بعد با شکست توافق پژو ـ سیتروئن، مذاکره با خودروسازی پنهارد را آغاز کردند.

طی چند سال سیتروئن بخشی از سهام خود را به فیات ایتالیا فروخت. طی ۳ سال فیات مشارکت خود با سیتروئن را برهم زد. با جدایی از فیات، سیتروئن در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن پیشنهاد الحاق سیتروئن به پژو را داد. در سال ۱۹۷۴، پژو ۳۸.۲ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی PSA پژو ـ سیتروئن در سال ۱۹۷۶ با کمک دولت فرانسه تأسیس شد.

منبع: History of citroen

آزاده سید میرزایی