سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

تبلیـغـات در تـغـییـر رفـتـار افـراد مـوثـرنـد


تبلیـغـات در تـغـییـر رفـتـار افـراد مـوثـرنـد

اگر تبلیغات، صحبت، فیلم‌های تلویزیونی و آموزش‌های ذهنی مکرر و در موقعیت و زمانی خاص و مناسب و با برنامه‌ریزی انجام شوند، می‌توانند رفتارها را تغییر دهند...
تبلیغاتی که برای …

اگر تبلیغات، صحبت، فیلم‌های تلویزیونی و آموزش‌های ذهنی مکرر و در موقعیت و زمانی خاص و مناسب و با برنامه‌ریزی انجام شوند، می‌توانند رفتارها را تغییر دهند...

تبلیغاتی که برای آموزش ساخته می‌شوند، اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا بی‌شک در تغییر رفتار فرد اعم از خرید، نحوه مصرف، شیوه آموزش، رفتارهای خانوادگی و... موثر هستند. تاثیر تبلیغات در سنین پایین بیشتر است به خصوص اگر از حالت صرفا شنیداری خارج و به شکل انیمیشن یا تصویرهای سه‌بعدی نمایش داده شوند.

تبلیغاتی هم که به شکل جمله‌هایی کوتاه یا نمادهای فردی ساخته می‌شوند، تاثیرگذاری بیشتری دارند. این یکی از حربه‌های فروش بیشتر کالاست چرا که کلمات موجز، همیشه در ذهن باقی می‌ماند و به محض مشاهده محصول در فروشگاه‌ها، ناخودآگاه آن را از بین محصولات دیگر انتخاب می‌کنید. بیشتر تبلیغات ماهواره‌ای مبنا و پایه علمی ندارند و در مورد محصولات نکات غیرواقعی مطرح می‌شود. در این تبلیغ‌ها به مسایلی اشاره می‌کنند که بسیاری از آنها در واقعیت وجود ندارند. از بیماری‌ها و تاثیراتی می‌گویند که در دنیای علم مطرودند. آنها فقط بر محصولاتی تاکید می‌کنند که امروزه در جامعه، درست یا غلط، به آنها اهمیت داده می‌شود. رفع چین‌وچروک و لاغری از مهم‌ترین این موضوعات است که حجم زیادی از تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند.

نکته مهم دیگر این است که بیشتر این محصولات استاندارد نیستندو تاییدیه‌های بهداشتی را ندارند. فقط با توجه به خواسته و آرزوهای افراد ساخته می‌شوند در نهایت، چون اثرگذاری لازم را ندارند، اثر مخربی بر روان افراد می‌گذارند. فرد محصولی را به امید تغییری مثبت خریداری می‌کند اما گاه دچار حوادثی ناگوار و بیماری‌های سخت می‌شود. اگرچه این نوع تبلیغات مخاطبان بسیاری دارند اما باید گفت عموما تبلیغات ماهواره‌ای جنبه‌ای عوام‌فریبانه‌ دارند و قسمت اعظم آنها تبلیغاتی غیرواقعی است.

دکتر محمدرضا خدایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی