شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
جوانمردی و لطف است آدمیت
در ایران وجود جرگهها و حلقههای فتوت اکثر ایرانیان را به رعایت موازین و احکام والای اخلاقی و خصوصیات خاص در هر صنف و طبقه مقید مینمود و این احکام از سوی به کمالرسیدگان صنوف در میان فتیان و جوانمردان که از جنبه سلوک معنوی روحی به این کمالات رسیده و قوانین و خصوصیات لازم آن را به وجود آورده بودند، تدوین شده بود.
این تعالیم به مرور و در دهور مختلف آزمون های گوناگون خود را پس داده و نتایج والای اخلاقی آن بر همگان به اثبات رسیده بود بنابراین بیشتر مسلمانان همواره خود را ملزم به رعایت سنن و اندیشه های اخلاقی فتیان سلف و هم روزگاران خویش می کردند.
لفظ جوانمردی (فتوت) و جوانمردان (فتیان) ریشه قرآنی داشته و گواه این مدعاست که آیین فتوت و صفات جوانمردی ریشه در باطن ملکوتی انسان های آزاده و موحد و از صفات حضرت حق بوده که بر بنده حقیقت جو افاضه می شود.
آزاد مردی مانند حضرت ختمی مرتبت(ص) به امر خدا پا در عرصه کرة خاکی گذارده و آزادگان و پهلوانان راستین را روحی دوباره بخشیدند، چنانچه با جوانمردی ایشان خوی توحش و وحشیگری اقوام خودی و بیگانه مبدل به روحانیتی عالمگیر و اخلاق فاضله گردید و تربیت یافتگان حضرات ایشان آیین جوانمردی واقعی را نسبت به همنوعان خود مرعی داشته و در نتیجه عرفان فتوت به اوج و منتهای خود رسید.
بعد از آن حضرت، شاگرد مکتب و تربیت یافته مستقیم ایشان حضرت علی(ع) نیز سرآمد فتیان و جوانمردان روزگار خود شدند که آوازه جوانمردی ایشان توسط سلمان فارسی به گوش مردمان این سرزمین کهن رسید و آنان را مجذوب خود نمود و ایرانیان منجی و آرمان های پهلوانان خود را در زی وجود حضرت مولا(ع) تجسم و تصور نمودند و وجود منور آن حضرت یادآور نمونه ای واقعی و کاملتر پهلوانان راستین دوران کهن ایرانی بود، همچنین سلمان فارسی توسط اهل فتوت استاد تمام برشمرده شده و سلسله نسب خود را به وی می رسانند. در این میان جوانمردان ایرانی با الهام از تعالیم قرآنی و سیره زندگی حضرت ختمی مرتبت(ص) و ابوتراب(ع) لفظ فتوت را همانند لفظ جوانمردی پذیرا شدند، با این که جوانمردان و پهلوانان ایرانی تعصب خاصی به حفظ سنن و آرمان پهلوانی ملی خود داشتند ولی لفظ قرآنی فتوت به احترام و تاثیر عمیق اسلام وارد سنت های این آیین شده و بشدت در هم ممزوج گردید.
علامه شمس الدین محمد بن محمود آملی در کتاب«نفایس الفنون فی عرایس العیون» ذیل فتوتیه می نویسد: «بعد از آن ... به محمد مصطفی(ص) رسید و ایزد تعالی در بیان کمال فتوت او فرمود «و انک لعلی خلق عظیم» و از او به امیرالمومنین علی(ع) رسید که قطب فتوت و مدار آن است و رسول(ص) فرمود: افتاکم علی.»
جوانمردان و پهلوانان ایرانی گمشدة خود را در زی وجود امام علی(ع) یافته و سر بر آستانشان ساییدند و خود را مرید حضرت برشمردند و سلمان فارسی در این میان نقش مهمی ایفا کرده و تعالیم راستین قرآن و طرز سلوک علی(ع) را به ایرانیان انتقال دادند و جوانمردان ایران نیز واله سیرت اسدالله(ع) شدند، چنانچه در قیام حسین بن علی(ع) ایرانیان معاضدت هایی با ایشان کرده و حتی در واقعه کربلا عده ای از جوانمردان ایرانی در رکاب سالار شهیدان جان به جان آفرین تسلیم کردند و هر موقع فرصتی یافتند نام علی(ع) را بر زبان رانده آرزوی حکومت علوی و سلوک و سیره ایشان را در سینه ها داشتند و عباسیان با این ترفند غاصب حکومت شده و به نام آل علی توسط ایرانیان به حکومت رسیدند و در ادوار بعدی سلسله های آل بویه و سربداریه و صـفویه که به دست عده ای از پیروان جوانمردی تاسیس شد، نمونه هایی از این تلاش و اندیشه و آرمان ایرانیان در ادوار مختلف بوده است.
همین سیرت و صفات و سلوک راستین سبب شد حضرت، ایشان را به پهلوان آیینی و دینی ایرانیان تبدیل نماید و حضرت قبله عالم فتیان، جوانمردان و پهلوانان ایرانی و غیرایرانی باشند.
عیاریتی که حضرت در سیر زندگی خویش واجد بود در تمام میادین علمی و عملی با شجاعت و سلحشوری تام و دور از آلودگی های دنیوی، درس اخلاق و شجاعت توام با عرفان ناب قرآنی را به آزادگان جهان داد و نام مبارکشان با عرفان جوانمردی و ایثار و سلحشوری (توضیحا بیان می دارد که لفظ سلحشور در اذهان ایرانی فردی را گویند که در مهارت های رزمی به کمال رسیده و صفات حسنه اخلاقی را بر اثر سلوک معنوی حائز گردیده است و این لفظ در مقابل جنگجو که فاقد تفکرات معنوی است و صرف زور بازو مد نظر وی است اطلاق می گردد و بنابر اعتقادات فتیان حضرت امیر(ع) به اعلی درجه صفات سلحشوری حائز بوده و مراعات می فرمودند که از آن جمله اند عدم فرار از جلوی دشمن و نیز عدم تعقیب فرارکننده و ضربت نزدن از پشت به دشمن) و انسانیت توام گردید.
جریان فکری و عملی پهلوانی و جوانمردی که در وجود ایرانیان قبل از اسلام ساری و جاری بود و به علل مختلف تضعیف شده بود با نور قرآنی و حقیقت محمدیه منور گردید و توسط ائمه اطهار(ع) در کالبد این ملت رنج کشیده دمیده و پیروان این آیین در سرزمین کهن ایران در خدمت قرآن و رکاب ائمه اطهار(ع) به اشاعه تفکر شیعی که همان طریق جوانمردان و آزادگان بود پرداختند و ایرانیان از شاگردان بلامنازع عصر ائمه(ع) بوده و از بذل جان و مال ذره ای در راه اندیشه های شیعی کوتاهی نکردند و این موضوع در اشعار پارسی نیز منعکس شد چنان که سعدی جوانمردی را شاخصه انسانیت میداند: جوانمردی و لطف است آدمیت / همین نقش هیولایی مپندار.
نمونه جوانمردی را امام علی (ع) معرفی میکند: جوانمرد اگر راستخواهی ولی است / کرم پیشه شاه مردان علی است
فتیان و جوانمردان ایران زمین با تاثیرپذیری از ائمه اطهار، ادبیات و فرهنگ باستانی خود را به ادبیات و فرهنگ و سنن قرآنی و شیعی تغییر دادند و این موضوع حتی در مساله مهم انتظار و ظهور منجی که قدمتی به اندازه تفکر توحیدی ایرانی داشته با فرهنگ اسلامی شیعی منطبق گردید، بنابراین فرزند علی(ع) و فاطمه زهرا(س) پهلوان و منجی سلحشوری خواهد بود که جهان را از بیداد، پلیدی و آلودگی پاک خواهد نمود و عدل، داد و دهش را که از اصول آیین پهلوانی بوده به امر خداوند در جهان گسترده خواهند فرمود.
هوشنگ شکری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست