شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

گیشه داغ سینما با پارچه و اسفنج


گیشه داغ سینما با پارچه و اسفنج

در این بلبشوی سینمای ایران که هرکس ساز خودش را می‌زند و فکر می‌کند فقط اوست که درست می‌گوید و کسی نباید خلاف آن حرف بزند، در شرایطی که خیلی از مشاجرات و منازعات سینما رسانه‌ای …

در این بلبشوی سینمای ایران که هرکس ساز خودش را می‌زند و فکر می‌کند فقط اوست که درست می‌گوید و کسی نباید خلاف آن حرف بزند، در شرایطی که خیلی از مشاجرات و منازعات سینما رسانه‌ای شده و کار به یارکشی این دسته علیه آن گروه کشیده و بازار جوابیه و تکذیبیه و دلخوری حسابی گرم است.

در شرایطی که آمارها از اوضاع نابسامان سینما حکایت دارد و زمزمه قهر مخاطب با سینما از گوشه و کنار به گوش می‌رسد ودر جایی که بسیاری از بازیگران نام آشنای ما نتوانسته‌اند گیشه‌های سینما را رونق بخشند، باز هم کمی پارچه، پشم، نخ و اسفنج به همراه مقداری هنرمندی و خلاقیت یک تنه به کمک این سینمای نحیف و قابل ترحم آمده است تا باز هم به همه مسوولان، سینماگران و تئوریسین‌های ما ثابت کند که مشکل سینمای ما‌ اساسا در جای دیگری است و آن فقدان فیلم خوب است.

چه خوشمان بیاید چه نیاید، باید گفت فیلم خوب از درون بخشنامه‌های مختلف و دست وپاگیراداری و تئوری‌های من‌درآوردی خلق‌الساعه که معمولا هیچ ضمانت اجرایی و عموما نسبتی هم با واقعیت‌های جامعه و سینما ندارد، بیرون نمی‌آید.

از این نظر فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه » یکی از مثال زدنی‌ترین آثاری است که می‌توان به آن اشاره کرد. سازندگان کلاه قرمزی این هوشمندی را داشته‌اند که همواره براساس سلیقه و ذائقه مخاطب اثرشان را تولید کنند.

مخاطب‌شناسی بزرگ‌ترین ویژگی سازندگان فیلم و مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی بوده است و همان‌طور که حتما شنیده‌اید آمار فروش روز‌های ابتدایی این فیلم ـ با وجود محدودیت تعداد سینماهای نمایش‌دهنده ـ مسوولان سینمایی و سینماگران را سر ذوق آورده است.

ایرج طهماسب با مجموعه آثارش نشان داده که می‌کوشد راه بینابینی میان سلیقه مخاطب و ان قلت‌های تمام‌نشدنی منتقدان انتخاب کند و در این مصاف گاه بروشنی جانب ذائقه تماشاگر انبوه آثارش را گرفته، که در شرایط فعلی سینمای ما به نظر می‌رسد بهترین و عاقلانه‌ترین گزینه را انتخاب کرده است.

علاوه بر این، طهماسب در طول این سال‌ها کوشیده نوعی طنز پاک را در آثارش تسری دهد.

و در کنار مرضیه برومند می‌تواند این ادعا را داشته باشد که در ساخت اخلاقی‌ترین آثار برای کودکان و نوجوانان این دیار پیشقدم بوده است، آثاری که در آنها بیشتر شخصیت‌ها عروسکی بوده و هنوز هم جمعی از آنها در شاه‌نشین خاطر ما جا خوش کرده و بخشی از گذشته وروزهای خوب ما محسوب می‌شود.

مهدی غلامحیدری