پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

هشت خطای ساده برای اخراج از محل کار


هشت خطای ساده برای اخراج از محل کار

آیا توجه کرده اید که بیشتر کارفرمایان باهوش طی مراحل استخدام کارکنان خود به نحوی سعی می کنند تا علت جابه جایی های شغلی فرد متقاضی کار را مشخص کنند؟ درست است که فارغ از علت جابه …

آیا توجه کرده اید که بیشتر کارفرمایان باهوش طی مراحل استخدام کارکنان خود به نحوی سعی می کنند تا علت جابه جایی های شغلی فرد متقاضی کار را مشخص کنند؟ درست است که فارغ از علت جابه جایی ها نمی توان صرفاً با درنظر گرفتن تعداد جابه جایی ها در مورد افراد قضاوت کرد اما بدیهی است که جابه جایی های مکرر و متعدد در رده کارکنان جزء غالباً نقطه قوت و تجربه بالا تلقی نمی شود. بهتر است با چشم انداز ارتقای نیروهای کار موجود در بازار کار و نیز استفاده کارفرمایان از تجربه یکدیگر و جلوگیری از صرف هزینه های تکراری که دیگران برای کسب تجربه متحمل شده اند به دو توصیه یکی برای کارفرمایان و یکی برای نیروهای کار توجه داشته باشیم: الف- کارفرمایان با توجه کامل به علت جابه جایی نیروی جدید کار، اقدام به استخدام وی کنند. ب- نیروهای کار به خصوص در رده های عملیاتی سازمان ضمن رعایت برخی مراتب که در زیر به آن اشاره شده است از جابه جایی های این گونه ای بپرهیزند.

۱) شاید گم شدن، ملزومات خرد اداری از قبیل خودکار و پاکت نامه و ... خیلی حساسیت ایجاد نکند اما گم شدن گوشی تلفن، رایانه تاشو (لپ تاپ) یا ویدئو پروجکشن قابل اغماض نخواهد بود.

۲) عدم رعایت شئونات صنفی و اجتماعی. رفتار شما در خانه یا کوچه و خیابان هرچه که باشد به خودتان و محیطی که در آن قرار دارید مربوط می شود اما رفتار شما در محل کار مبین شخصیت سازمان و برند کسب و کارتان است و به کارفرمای شما مربوط می شود، بهتر است در این خصوص به یک تعریف درست برسید تا زمینه های ناهماهنگی با فرهنگ سازمانی تان را فراهم نکنید

۳) واضح است که بسیاری از حرفه ای ها همیشه نیم نگاهی به بازار کار دارند اما اگر هر روز رزومه خود را با پرینتر محل کار تهیه و از همانجا فاکس یا ای میل کردید یعنی اعلام عمومی به اینکه من در این مجموعه ادامه نخواهم داد و بنابراین چرا فکر می کنید در چنین شرایطی کارفرما باید منتظر بماند؟

۴) بدیهی است که همه احتیاج به مرخصی دارند اما مرخصی رفتن در اوج دوره کاری یعنی بی مسوولیتی پس چرا باید کارفرما نسبت به شما احساس مسوولیت کند؟

۵) استفاده خصوصی از تجهیزات ارتباطی محل کار نظیر تلفن و اینترنت تا اندازه ای پذیرفته است که مطابق با عرف باشد و به کار لطمه وارد نکند. بدیهی است وقتی تعداد تلفن های شخصی و مدت آنها زیاد می شود یا مراجعه به سایت های گوناگون مطابق با علایق شخصی افزایش می یابد، آن گاه ...

۶) البته همه واقعیت را نگفتن با دروغ گفتن خیلی متفاوت است و این موضوع به کیاست افراد در ارتباطات مربوط می شود اما اگر با دروغ خود را فارغ التحصیل فوق تخصص از هاروارد معرفی کنید و به کاری مشغول شوید دیر یا زود برای خودتان دردسر درست خواهید کرد.

۷) برخی از کارفرمایان خیلی خوب، کارهای جانبی را در محل کار تا اندازه ای می پذیرند که برای خودشان و دیگر کارکنان و ارباب رجوع یا مشتریان ایجاد حساسیت نکند. بنابراین انجام کار دوم در محل کار اصلی یعنی اقدامی ساده و راحت برای اخراج از کار اصلی.

۸) اکتفا کردن به حافظه برای انجام کارها و دستورات مدیر مافوق اگر چه ساده و تا اندازه ای سریع است اما بسیار پرمخاطره است زیرا در شرایطی که حجم کارها بالا برود ومراجعات افزایش پیدا کند دیگر حافظه نمی تواند جوابگو باشد و قطعاً برخی موارد یا فراموش می شوند یا با کیفیت موردنظر به اجرا در نمی آید. بنابراین درنظر داشته باشید کارایی یک نیرو می تواند با توجه به روشی که هنگام مراجعات برمی گزیند کم یا زیاد شود. استفاده از یک دفترچه یادداشت برای فهرست کردن کارهایی که به شما مراجعه می شود، می تواند مخاطرات زیادی از جمله اخراج به خاطر اهمال در انجام کار را مرتفع کند. اگر یکی یا تعدادی از این خطاها را در محل کار مرتکب می شوید بهتر است تا دیر نشده تجدیدنظر کنید.