سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
انحراف در برگزاری آئین ملی
امشب به نام چهارشنبه سوری معروف شده است. تجزیه چهارشنبه سوری بیانگر این است که چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری به معنی سرخ است. این جشن پیش درآمد جشن نوروز است که تازه شدن طبیعت را نوید می دهد. از ۱۷۰۰ سال پیش از میلا د رسم بر آن بوده است که در این شب آتش بزرگی تا صبحگاه که خورشید، روشنائیش را در عالم می گستراند، برپا کرده و از آن می پرند که در زمان پریدن می خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» این بدین معنی است که چون نگاه گذشتگان به آتش، برگرفته از قدرت تطهیر کنندگی و پاکسازی بوده است. پس این انتظار را از آن دارند که آتش، مشکلا ت، بیماری وعلا ئم آن (زردی و رنگ پریدگی ) را از آنها بگیرد واز بین ببرد و در عوض سرخی و نیروی گرمابخش خود را هدیه کند.
مطابق برخی مستندات و شواهد تاریخی، آتش نزد ایرانیان جایگاه والا یی داشته است و پارسها، آتش را جوهر الهی می دانستند. به پندار ایرانیان آتش واسطه میان خدا و مخلوق است و نورمایه اصلا ح جهان است و آتش نسبت به ظلمت، شرف و تضاد دارد. همه این باورها و اعتقادات ارائه دهنده پیام خوبی، سلا متی، شادی و دفع بلا است.
ممکن است بسیاری از کشورهای جهان از نظر پیشرفت های تکنولوژیکی وغیره پرچم افتخار را در دست داشته باشند اما بدون شک در داشتن صبغه میراث فرهنگی و باستانی، ایران جزو پرچمداران اصلی به شمار میآید. ضمن احترام برای همه فرهنگها باید گفت در بعضی از کشورها برای ایجاد کارناوال شادی جامعه بهانه ای جز پرتاب کردن چیزهایی مانند گوجه فرنگی و... نسبت به یکدیگر پیدا نکردند.
این در حالی است که ایرانیان ازگذشته نسبت به نعمت شادی اهمیت می دادند و با فلسفه ای پر محتوا، جشنها و اعیاد خود را پرمعنی تر برگزار می کردند. هنگامی که فلسفه و روح انجام کاری به دست فراموشی سپرده شود، در گام نخست انجام آن کار بی معنی شده و در گام های بعدی معانی دیگری به خود می گیرد که حداقل با صدمات جسمی همراه خواهد شد.
آن پرش های شادی بخش از روی آتش که با تفکر آرام بخش، به نوعی نمادی از ورزش به حساب می آمد، جای خود را به انفجار ترقه ها داده است که نمادی از جنگ به حساب می آید و فلسفه ای جز ایجاد ترس و وحشت، ایجاد صداهای نابه هنجار و آسیب رساندن به هموطنان و... ندارد.
نکته ظریفی که توجهی به آن نمی شود این است که برخی در به کاربردن عبارت چهاشنبه سوری، کلمه جشن را از ابتدای آن حذف می کنند. در حالی که توجه و تاکید به استفاده از این کلمه، خوداز دیدگاه روانشناسی تاثیر مثبت ایجاد می کند.
بی شک متولیان فرهنگی کشورمان در صدر توجه به این مقوله هستند به جای این که محدودیت هایی برای جوانان جهت تخلیه هیجانات روحی ایجاد کنند، به فکر برگزاری درست این آئین باشند تا هم موجب کجروی نشود و هم جوانان مجبور نباشند دنبال بهانه ای باشند تا آن را غنیمت شمرند و شور جوانی خود را یک شبه تخلیه کنند.
نویسنده : مهدی رضائی نیا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی رئیسی شهدای خدمت ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران کنکور هواشناسی امتحانات نهایی شورای شهر تهران شهرداری تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران سینما تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب کتاب
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان دانشگاه تهران تجهیزات پزشکی تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی جنگ غزه ترکیه روسیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه آمریکا فلسطین چین حماس ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی منچسترسیتی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل تبلیغات سامسونگ ناسا موبایل آیفون فناوری
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر کاهش وزن شادی فشار خون مغز انسان افسردگی