شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
شوالیه تاریکی
▪ نام فیلم : شوالیه تاریکی
▪ کارگردان: کریستوفر نولان
▪ بازیگران: کریستیان بیل، هیث لجر، گری اولدمن، آرون ایکهارت، مایکل کین، مورگان فریمن، مگی گیلنهال، کالین مک فارلین
▪ نویسندگان: دیدوید اس. گویر ، کریستوفر نولان و جاناتان نولان
▪ ژانر: اکشن - جنایی - حادثه ای
▪ درجه فیلم : PG-۱۳
▪ مدت زمان فیلم: ۱۵۲ دقیقه
▪ کمپانی: برادران وارنر بروس
▪ خلاصه داستان:
بتمن (کریستوفر بیل) به کمک ستوان جیم گوردن (گری اولدمن) و دادستان شهر گوتام، هاروی دنت (آرون ایکهارت)، در حال مبارزه با خلافکاران محلی هستند.
رؤسای گروههای خلافکار دور هم جمع میشوند تا درباره اوضاع پیشامده با هم بحث کنند. در این میان قرار میشود یک حسابدار چینی پولها را به هنگکنگ برده و برای جلوی از توقیف پولها توسط دادستان در بانکی نگهداری کند.
بتمن ماموریت مییابد تا مرد چینی را به شهر بازگرداند. او با موفقیت فرد مورد نظر را میرباید و به پلیس شهر گوتام تحویل میدهد. در این میان یک مجرم نابغه و روانی به نام ژوکر (هیث لجر)، ظاهر میشود و قول میدهد در ازای دریافت پول بتمن را بکشد.
ژوکر تهدید میکند اگر بتمن خود را تسلیم نکند، او هر روز تعدادی از افراد شهر را خواهد کشد. او از مقامات دولتی شروع میکند و در ابتدا کمیسر لوب (کالین مک فارلین) و قاضی اصلی شهر را میکشد. هاروی دنت برای جلوگیری از کشته شدن افراد بیشتر خود را بتمن معرفی میکند. ژوکر برای کشتن هاروی دنت به سراغ او میرود. بتمن و سروان گوردون هم بعد از تعقیب و گریز ، ژوکر را دستگیر میکنند.
بتمن از ژوکر اعتراف میگیرد و مکان اختفای هاروی دنت و نامزدش راشل دیویس (مگی گیلنهال) را جویا میشود. ژوکر آن دو را در دو جای مختلف شهر پنهان در مکانهایی که بمبگذاری شده مخفی کرده تا بتمن نتواند هر دوی آنها را نجات دهد. گوردون به همراه پلیسها برای نجات راشل میروند و بتمن برای نجات هاروی دنت؛ بتمن هاروی را نجات میدهد اما او نیمی از صورتش را در اثر آتشسوزی انفجار و سوختگی از دست میدهد. پلیس نیز نمیتواند راشل را نجات دهد و او در انفجار میمیرد.
در این میان ژوکر نیز از اداره پلیس فراری داده میشود. هاروی دنت که بتمن و گوردون را در مرگ نامزدش مقصر میداند توسط ژوکر در بیمارستان متقاعد میشود که از پلیس، گوردون و بتمن انتقام خون نامزدش را بگیرد.
هاروی دنت در نقش آدمی دو چهره با ژوکر همراهی میکند تا بتمن را از سر راه بردارند. برای متوقف کردن این تهدید ویرانگر که شدیدترین دشمن بتمن است، بتمن مجبور است از تمام سلاحهای پیشرفته استفاده کند . . .
● بتمن؛ قهرمانی از میان کتابهای تخیلی
بتمن یکی از معروفترین و محبوبترین شخصیتهای کتابهای کمیک استریپ است. این شخصیت به دفعات مورد بازسازی سینمایی و حتی تلویزیونی قرار گرفته است.
پیشتر بتمن در برابر دیگر رقبای کمیک استریپاش همچون مرد عنکبوتی و یا کینگ کونگ در جذب مخاطب ضعیفتر عمل کرده بود. اما کریستوفر نولان با ساخت فیلم "بازگشت بتمن" و همین فیلم "شوالیه تاریکی" جان تازهای به این قهرمان کتابهای کمیک استریپ داد.
کریستیان بیل در نقش بتمن خیره کننده ظاهر میشود و به نوعی بلوغ در کار حرفهاش با این کار نزدیک میشود.
هیث لجر (در نقش ژوکر) در یکی از آخرین نقش های هالیوودی اش قبل از اینکه فوت کند، بازی به یاد ماندنی و خیره کنندهای را ارائه داده است؛ نقش آفرینی که به اعتقاد من استحقاق نامزدی اسکار امسال و حتی شاید دریافت این جایزه را نیز داشته باشد.
● موفقترین فیلم تاریخ هالیوود
شوالیه تاریکی که اکران آن از ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۸ (۲۸ تیرماه ۱۳۸۷) شروع شده، تاکنون بیشتر رکوردهای سینمای هالیوود و جهان را جا به جا کرده است. فروش این فیلم در پنج روز اول اکران به ۲۰۰ میلیون دلار رسید که این خود بیسابقهترین افتتاحیه برای یک فیلم در هالیوود است؛ رکورد قبلی مربوط به اسپایدرمن ۲ بود که در سال ۲۰۰۴ به دست آمده بود.
در ردهبندی سایت سینمایی IMDB این فیلم با امتیاز ۹.۴۶ از ۱۰ توانست عنوان برترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کند؛ عنوانی که چند سالی است میان دو فیلم محبوب "پدرخوانده" و "رستگاری در شاوشنگ" دست به دست میشود.
این فیلم نگاه مثبت منتقدان را به همراه داشته است. راجر ابرت منتقد آمریکایی و یکی از معروفترین منتقدین سینمای جهان در ارزیابی خود به این فیلم نمره کامل ۱۰ داده است.
بعضی منتقدین حتی پیشبینی کردهاند این فیلم بتواند رکورد فروش ۶۰۰.۸ میلیون دلاری فیلم تایتانیک را که تا به حال دست نایافتنی به نظر میرسید، در پایان اکرانش جا به جا کند.
● هالیوود ابزار کاخ سفید
بر خلاف سایر فیلمهای قهرمان محور هالیوودی، همچون مرد عنکبوتی، سوپرمن، هالک و ... که از داستان خوبی بهره نمیبرند و فقط بر روی صحنهها و قدرت اکشن خود مانور میدهند، شوالیه تاریکی از داستانی مطلوبتر برخوردار است، اگر چه باز هم آن آن پیوستگی لازم را در فیلم نامه مشاهده نمیکنیم.
فیلم در برانگیختن احساس تماشاگران نسبت به صحنههای اخلاقی موفق عمل میکند و با استفاده از روند غیر یکنواختاش که خود امتیازی مهم برای فیلم محسوب میگردد، میتواند تماشاگر را در تمام مدت ۱۵۲ دقیقه بر روی صندلیهای سینمای تاریک میخکوب کرده تا هیچ احساس خستگی به تماشاگر دست ندهد. همانطور که گفته شد این فیلم روند یکنواختی ندارد. گاه صحنههای زد و خوردی بسیار جذاب و گاه یک درام زیبا با دیالوگهای قدرتمند.
شوالیه تاریکی یک قصه ساده میان دو جریان خوب و بد نیست. بتمن به اندازه کافی خوب و دوستداشتنی است، به همین اندازه هم ژوکر زشت و تنفربرانگیز است. اما داستان پیچیدهتر از حد معمول نقل میشود. شهروندان شهر گوتام به خاط مرگ پلیسها و قاضی شهر آشوبزده هستند. ژوکر هم چیزی بالاتر از یک شرور است، نیرویی اهریمنی که نقشههایی مرگباری برای دشمنانش دارد.
شوالیه تاریکی از آن دسته فیلمهایی است که ایرادهای ناچیزی از نظر ساختار هنری به آن وارد است! سکانسهای درام بسیار حساب شده، دیالوگهای قدرتمند و از همه اینها شاخصتر صحنههای اکشن جذاب
رهبران خاک سفید در طول دهههای گذشته استفاده ابزاری زیادی را از سینمای هالیوود داشتهاند. سیاستمداران آمریکایی به راحتی توانسته اند در این سالها با ساختن فیلم های پرهزینه که سرشار است از صحنه های جنگ و خشونت، ذهن بینندگان را به جایی که خود می خواهند ببرند. به طور مثال در سالهای اخیر و پس از واقعه یازده سپتامبر و شروع اسلامستیزی در غرب، هالیوود با ساخت فیلمهایی که در آنها مسلمانان به عنوان تروریست معرفی میشوند، یکی از موثرترین ابزارهای جنگ افروزان تبدیل شده است.
این ایده که جهان از سوی موجودات زمینی و یا فرا زمینی در معرض خطر قریبالوقوع است قریب به ۱۵ سال است که توسط گردانندگان هالیوود و علیالخصوص کمپانی یهودی برادران وارنر بروس به شدت تعقیب میشود. نکته جالب در بیشتر فیلمهایی با همین خط فکری این است که معمولا هدف حمله این موجودات شرور شهرهایی در آمریکا به ویژه نیویورک و واشنگتن و یا نقاط حساس و کلیدی اروپا همچون لندن، پاریس، برلین و یا پراگ است. نکته جالب و مشترک دیگر در تمامی این فیلمها این است که اولین کسی که با دشمن میجنگد و زمین را از لوث وجود دشمنان اهریمنی پاک میکند، یا ارتش آمریکاست یا یک سوپر قهرمان آمریکایی!
هالیوود با ساخت چنین فیلمهایی درصدد است تا از راههای رسانهای این نکته را به مخاطبانش القا کند که جهان در خطر است و تنها راه نجات جهان از مشکلات پیش رو ، داشتن یک رهبر جهانی است و این رهبر جهانی کسی نیست جز دولت ایالات متحدهی آمریکا!
در این فیلم شخصیت منفی فیلم با شعار "تنها راه عاقلانهی زندگی بر روی کرهی زمین این است که بدون قانون زندگی کنیم" وارد صحنه میشود و امنیت شهری که در آن مردمان بیگناهی که در جریان هیچ کدام از اتفاقات نیستند را تهدید میکند؛ آنها را بی دلیل می کشد و همه چیز را از روال طبیعی اش خارج می کند. و همهی اینها به این خاطر است که شخصیت مثبت فیلم را که نمادی از همین رهبر جهانی ست مورد تهدید قرار دهد. و در آخر این قهرمان فیلم است که شهر گوتام را که نمادی از جامعه جهانی است از این تهدید مرگبار میرهاند.
هالیوود به راحتی در این فیلم شخصیت محوریاش در تبلیغات رسانهای را به اثبات میرساند. قدرتی که تنها در دست آمریکایی هاست و با آن میتوانند هر کاری بکنند، حتی توجیه شکست در جنگ عراق.
علی رجبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست