دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
عرفان یهودی و مكتب گنوسی
ریشههای عرفان یهودی در كتاب مقدس وجود دارد. در تجاربِ پیامبرانِ عبری، عنصر عرفانی وجود داشته است.(۱) بعدها، در دین یهود، جنبش عرفانی خاصی به ظهور رسید كه كمال آن در قبالای میانه مشهود است. آغازین تاریخ این جنبش مبهم و نامعلوم است، اما آثار آن در متون مكاشفهای و در تعالیم و تجارب برخی از ربیها و در میان اسنیها(۲) موجود است. با اینكه عرفان یهودی از عناصر هلنیستی و یونانی و ایرانی متأثر بوده است، اتكای آن بر سنّت یهودی را نباید از نظر دور داشت.
برخی از محققان معتقدند كه ایران باستان و تفكر دینی آن دوره، در شكلگیری فلسفه یونان مؤثر بوده است. حتی گفته میشود كه در زمان امپراتوری هخامنشیان، فیلسوفهای معروفی از یونان شاگردان مغان ایرانی بودهاند.(۳) پس از فتح آسیا توسط اسكندر، ایران جزو قلمرو یونانی شد؛ از این دوره دوران هلنیستی آغاز میگردد. در دوران هلنیستی، افكار مصری، بابلی، یهودی و ایرانی با هم ممزوج گردید. بدین ترتیب، ملاحظه میگردد كه این افكار پیش از مسیحیت در حوزه مدیترانه و نواحی شرقی مدیترانه وجود داشته است. جریان گنوسی هم یكی از این جریانها و حاصل همین اختلاط افكار بوده است. عدهای برآنند كه گنوسیهای نخستین، یهودیان بدعتگذاری بودند كه از یهودیت ارتدوكس كناره گرفته بودند. با همه اینها، خاستگاه این دو جریان در ظلمات ایام پوشیده مانده است.
● عرفان در آغاز یهودیت
در قرون پس از بازسازی معبد دوم و با پایان یافتن دوره نبوت، یهودیان به تأمل در باره ماهیت خداوند و ارتباط او با جهان پرداختند. دیدگاههای آنان در كتب مقدس رسمی و غیررسمی موجود است. در دوران پراكندگی یهود پس از اسارت بابلی، متفكران یهودی مانند فیلون(۴) با تأمل درباره خدا و ارتباط او با جهان دیدگاههایی ارائه دادند. برخی از این دیدگاهها و عقاید به موازات عقاید رایج آن زمان و متأثر از آنها بود، مثلاً فیلون جهان مادی را شرمیدانست ومیگفت، چون خداوند خیرمحض است، مستقیما دستاندركار خلقت نیست، بلكه از طریق نیروها و واسطههایی با گیتی در ارتباط است.
دانشمندان درباره تأثیراتی كه شكلهای نخستین عرفان یهودی از دیگران پذیرفته است، نظرهای متفاوتی را ابراز كردهاند. برخی مانند راتیزن اشتاین(۵) و ویدن(۶) بر تأثیر ایران تأكید میكنند. برخی یونان را مؤثر میدانند. بسیاری از متخصصانِ مكتبِ گنوسیِ سه قرن نخست تاریخ مسیحی، آن را اساسا پدیدهای هلنیستی میدانند كه برخی جنبههای آن در انجمنهای یهودی خصوصا در فرقههای بدعتگذار یهودی ظاهر شد. در این میان، موقعیت فیلون اسكندرانی و رابطهاش با یهودیان فلسطین را نباید از نظر دور داشت. به هر حال، ریشههای عرفان یهودی را باید در جریانهای عرفانی موجود در میان یهودیان فلسطین و مصر هنگام ظهور مسیحیت جستوجو كرد. این جریانها به تاریخ ادیان(۷) تركیبی(۸) و هلنی مربوط است.(۹)
● هلنیسم یهودی و پدیده گنوسیس
چنانكه پیشتر اشاره شد، پس از قرن سوم قبل از میلاد یهودیان با هلنیسم آشنا شدند. نخستین محصول این آشنایی، ترجمه یونانی كتاب مقدس، موسوم به سبعینی بود. در عرصه فلسفه، فلسفههای رواقی و افلاطونی تأثیر بسزایی بر یهودیت داشتند. خدای افلاطونی به خدای خالق یهودی بسیار نزدیك بود. این در حالی بود كه مكتب رواقی به یهودیت این مجال را میداد كه قوانین تورات را با قوانین جهان یكی بداند؛ قانونی كه هم بر طبیعت و هم بر زندگی انسان حاكم است. خداوندْ نخستین قانون را به عنوان قانون تكوینی و دومین را به عنوان قانون تشریعی، كه تورات است، اندیشید. این ایده را Aristobulus، یهودی اسكندرانی، در اواسط قرن دوم قبل از میلاد در تفسیر اسفار خمسه به كار برد، سپس فیلون یهودی آن را تكمیل كرد.، مدتی بعد حكمت مطرحشده در امثال سلیمان همان تورات تلقی شد و سپس ربیها گفتند كه تورات ابزاری بوده كه خداوند از طریق آن جهان را خلق نموده است.
انسانشناسی یهود بهوضوح متأثر از هلنیسم بود. پیشتر، در میان بنیاسراییل وجود روح به عنوان اصلی اساسی و مستقل از بدن مطرح نبود، اما شواهدی وجود دارد كه نشاندهنده وجود تصور روح مستقل از جسم در میان ربیها است.؛ مثلاً در سنهدرین ۹۱ مربوط به قرن دوم مسیحی آمده است كه آنتونیوس از ربی پرسید، چه وقت روح به جسم وارد میشود؟ در شروع لقاح یا در دوره جنینی؟ وی در پاسخ گفت: ?در هنگام تشكیل جنین?، اما آنتونیوس اعتراض كرد كه آیا بدون نمك هیچ گوشتی سه روز سالم میماند؟ ربی گفت كه آنتونیوس وی را در این موضوع مجاب كرده است.(۱۰)
شولم(۱۱) میگوید در اینكه خاستگاه ادبیات مكاشفهای، فریسیان(۱۲) و پیروانشان بودهاند یا اسنیها، توافق نظر وجود ندارد. شاید هر دو حدس صحیح باشد، اما از یوسیفوس(۱۳) نقل است كه اسنیها ادبیاتی با محتوای سحری و فرشتهشناسانه داشتهاند. در میان فرقه قمران(۱۴) چنین اندیشههایی وجود داشته است. آنان كتاب اصلی اخنوخ(۱۵) عبری و آرامی را در اختیار داشتهاند.(۱۶) سنت مكاشفهای در دوران تنائیم و آموراییم به یهودیت ربانی راه یافت. كتاب اخنوخ بر مكاشفه آخرالزمان و ساختار عالم پنهان، یعنی آسمان، باغ عدن، جهنم، فرشتگان، ارواح شریر و جز آنها استوار است. مكاشفههای مربوط به عالم عرش شكوه و ساكنان آن ظاهرا با اسرار عجیب خداوند، مذكور در طومارهای بحرمیت یكی است.
بدون شك كتاب اخنوخ از كتابهای تأثیرگذار بر ادبیات و سنتهای بعدی مربوط به مَعسه برشیت(۱۷) و معسه مركبه(۱۸) بوده است. نگارندگان مكتوباتِ مكاشفاتی هویت خود را در پشت شخصیتهای كتاب مقدس مانند اخنوخ، نوح، ابراهیم، موسی، باروخ، دانیال، عزرا و ویگلن مخفی میكنند. این اختفای ارادی تعیین وضع و حال اجتماعی و تاریخی نگارندگان آثار مكاشفهای را مشكل كرده است.
تمایل به زهد، كه در آخرین بخش كتاب اخنوخ آمده و راهی برای آماده سازی و دریافت كشف و شهود است، به اسنیها و حلقه عرفای مِرْكبه كه بعدا ظاهر شدند، راه یافت. این زهدگرایی از آغاز با مخالفتها و آزار و اذیتهایی مواجه شد.
رموز عالم عرش همراه با مكاشفه شكوه خدا در سنت باطنی یهود، مشابه مكاشفات قلمرو الهی آیین گنوسی است. وصف عالم عرش و صعود به آن، كه در كتاب اخنوخ آمده و بعدا در كتاب عرفای مركبه تصویر شده، هم بدینگونه است. از میشنا و تلمود هم معلوم است كه در قرن اول مسیحی، سنتهای عرفانی در میان یهودیان وجود داشته، اما سعی در اختفای آنها بوده است. مثلاً در فقرهای از میشنا آمده است كه داستان خلقت نزد دو نفر و فصل ارابه نزدِ یك نفر نباید گفته شود، مگر اینكه فرد حكیم باشد. برخی از ربیها به سبب احتیاط زیاد آن داستان را كنار گذاشتند. در ادامه متن فوق از میشنا آمده كه ?هر آن كس كه در چهار چیز اندیشه كند، كاش زاده نمیشد؛ آنچه در بالاست، آنچه در پایین است، آنچه پیش از او بوده است و آنچه پس از او خواهد آمد?. در اینجا تأملاتی كه ویژگیهای گنوسی داشتند، ممنوع میشدند؛ اما عملاً این ممنوعیتها نادیده انگاشته میشدند؛ به طوری كه در سراسر تلمود و مدراشها آثار آنها قابل مشاهده است.
ملاحظه میگردد كه منشأ عرفان یهودی و كیفیت شكلگیری آن و حتی هویت شیوخ و بزرگان آن در هالهای از ابهام است. شایان ذكر است كه به نظر شولم، محقق بزرگ یهودی، مسلما عرفان یهودی پیش از گنوسیه آغاز گردیده است.(۱۹) این در حالی است كه برخی صاحبنظران، به عكس، جریانهای گنوسی را مقدم بر عرفان یهودی میدانند. حال لازم است نظر خوانندگان گرامی را اندكی به حكمت و ادبیات حكمتی جلب كنیم.
● ادبیات حكمتی
ادبیات حكمتی(۲۰) ادبیات متأخرِ عهد عتیق است كه پر از افكار یونانی است. كلمه حكمت معادل همان سوفیای یونانی است. در كتب حكمتی مانند امثال سلیمان، ایوب، جامعه و حكمت سلیمان و نیز در كتاب روت، استر و صحیفه یونس نبی و مزامیر به وضوح، تأثیر یونان و نیز ایران مشهود است. كتاب جامعه و حكمت سلیمان تحت تأثیر هلنیزم بوده است. این تأثیر نه تنها در فلسطین بوده، بلكه در نزد یهود اسكندریه به كمال خود رسیده است. شاید تأثیر هلنیزم به اندازه تأثیر دین زرتشتی و عقاید قدیم ایرانیان بر یهودیان نبوده است؛ مثلاً عقیده به نیروی شر و تأثیر وسوسه آن در زندگی بشر، ترتیب ملائكه، رستاخیز، منجی، داوری پس از مرگ، ثنویت و تقدیرگرایی، سخت، تحت تأثیر عقاید ایرانیان قدیم است. زعما و احبار یهودی در آغاز با این افكار نو مخالفت میكردند، اما رفتهرفته، این افكار در میان خود یهودیان شكافهایی ایجاد كرد. در كتاب استر و كتاب روت و صحیفه یونس اختلافات عقیدتی قوم یهود بهخوبی مشهود است.(۲۱)
● حكمت در كتاب مقدس
حكمت به معانی مختلفی آمده است از جمله: داوریكردن به عدالت، دانایی، اطلاعات عمومی، مهارت ادبی، قدرت حكومت كردن و نیز به معنای فهم و شعور. حكم (حخم عبری)(۲۲) انسان فاضل و دانا و از این رو، مشاور و معلم است. حكمت در كتاب مقدس پدیدهای تاریخی، سنتی فرهنگی و تكاپویی عالمانه در تاریخ كهن قوم یهود است كه ادامه آن را در یهودیت اولیه و در مسیحیت میتوان مشاهده كرد.
فرد حكیم داناتر، تواناتر، ماهرتر، خلاقتر و خوشفكرتر از همتایان خود بوده است. در نتیجه، او را به چشم مشاور و رهبری مینگریستند كه دانش او باعث میشد به وی هم معلم باشد و هم قابلیت رهبری و حكومت كردن بر جامعه را پیدا كند. نظم جهان، نظمجامعه بشری را ایجاب میكند؛ زیرا این دو نظام به هم مربوطند. حكیم به رازهایی پی میبرد كه الزاما باید در اختفای آنها بكوشد، پس اگر انسان بدینگونه حكیم باشد، خداوند به طریق اولی حكیم، دانا، فاعل و عامل خیر است. نظم عالم فعل حكمت خداست. در امثال سلیمان، این حكمت تجسم و تشخص مییابد و ابزار خدا در طرح و اجرای خلقت میشود كه از پیش از خلقت با خدا بوده است.
تأمل در باب حكمت از عناصر مشترك یهودیان اسكندریه و فلسطین بوده است كه ریشه در امثال سلیمان و ایوب دارد. در اینجا حكمت واسطه خلقت خداوند است. در كتاب اخنوخ اسلاوی آمده است كه خداوند به حكمت خود امر میكند كه انسان را بیافریند. حكمتْ نخستین صفت خداوند است كه از شكوه او متجلی میگردد. كمكم این حكمتْ خود تورات یا كلام خدا میشود و قدرت الهی بهوسیله آن بیان میگردد. چنین تصوری از كلام خدا به موازات مفهوم لوگوس(۲۳) یونانی شكل گرفت.(۲۴)
اما به موازات شكلگیری این اندیشهها در میان یهودیان، در شامات و فلسطین هم جریان فكری دیگری در حال تكوین بود كه بعدها به صورت مكاتب گنوسیه درآمد. حال به گنوسیه و اعتقاداتشان میپردازیم، سپس در ادامه تبیین عرفان یهودی، وجوه اشتراك و افتراق این دو عرفان را ذكر میكنیم.
● تعریف گنوسیس
گنوسیس(۲۵) به معنای معرفت، واژهای یونانی از ریشه هند و اروپایی است كه با واژههای Know در انگلیسی و Jnanaدر سنسكریت هم ریشه است. این اصطلاح بیانگر جریان فكری كُهنی است كه بر آگاهی از رازهای الهی تأكید میورزد. گنوسیس یا معرفت از راه تجربه مستقیم مكاشفه یا تشرف به سنت رازآمیز و باطنی به دست میآید.
مكتب گنوسی، كه به قول یوناس(۲۶) پیام خدای ناشناخته است، مجموعهای از ادیان، مذاهب و نحلههای دینیای است كه در قرون اول و دوم قبل از میلاد و نیز در قرون اول و تا سوم پس از میلاد در فلسطین، سوریه، بینالنهرین و مصر وجود داشته است. در همه این فرق نوعی معرفت باطنی و روحانی و فوقطبیعی، كه میتوان از آن به كشف و شهود و اشراق تعبیر كرد، مایه نجات و رستگاری انسان شناخته شده است و به همین مناسبت همه آنها را تحت عنوان ?گنوسی? ذكر كردهاند. بیشتر فرقههای گنوسی مسیحی بودهاند. برخی از فرقههای گنوسی پیش از مسیحیت هم وجود داشتهاند. برخی از آنها از قبیل مانویت و فرقههای صُبیّها با همه تأثیرپذیری از، مسیحیت مسیحی نبودهاند.(۲۷)
گنوسیس معرفت خداست و چون خدا متعال و منزه است، معرفت خدا طبعا معرفت یك امر ناشناختنی است؛ نه امری ساده و معمولی. موضوعات این شناخت هر چیزی است كه در قلمرو وجود الوهی قرار دارد؛ یعنی انتظام و تاریخ عوالم برتر و چیزهایی كه از آن نشأت گرفته است؛ مانند نجات انسان. بدین ترتیب معرفت یا گنوسیس با دانش عقلی فلسفه بسیار تفاوت دارد و از سویی با تجربه وحی بسیار نزدیك است؛ زیرا در آن، تنویر باطنی جانشین مباحثات و نظریات عقلی صرف میشود و از دیگر سو، معرفت با رموز نجات مربوط بوده، اطلاعات صرف نظری در باره اشیا نیست؛ بلكه خود، اصلاح شرایطی است كه نجات را برای انسان به ارمغان میآورد؛ لذا معرفت گنوسی یك جنبه عملی برجسته دارد.
هدف غایی این معرفت، خود خداست. وقوع این معرفت در روح، حتی خود فرد را تغییر میدهد و او را در الوهیت با خدا شریك میسازد. لذا در مهمترین فرق گنوسی مانند والنتینیها،(۲۸) معرفت نه فقط ابزاری برای نجات، بلكه هدف نجات یعنی كمال غایی است.(۲۹)
نویسنده: طاهره حاج ابراهیمی
منابع
لغتنامه دهخدا، مقاله ?گنوستیسیزم?، جلد ۴۱.
دایرهٔالمعارف فارسی، جلد دوم، بخش اول، مقاله مذهب گنوسی
مجتبایی، ف، ?مقاله آدم? در دایرهٔالمعارف بزرگ اسلامی، تهران، مركز دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۷۴، جلد اول.
ناس، جان، تاریخ ادیان، مترجم: علی اصغر حكمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۷۰.
Cohen - Sherbok, Dan & Lavinia, Jewish & Christian Mysticism, New York, Continuam, ۱۹۹۴.
Epstein, I, Judaism, London, Penguin Books.
Guispel, Qilles, \"Gnosticism from its Origins to the Middle Agis\", in Encyclopedia of Riligion, M. Eliade(ed.), New York, Mac Millan, ۱۹۸۷, vol. ۵.
Jonas, Hans, The Gnostic Religion, Boston, beacan, ۱۹۶۶.
Macrae, G.w, \"Gnosticism\", in: New Catholie Encyclopedia, Madonald(ed.), New York, ۱۹۶۷, vol.۶.
Mojtabai, F, \"The Iranian Background of the Judeo - Christian Concept of Raz/Mysterion\", Mihr-o-dad-o- Bahar (Memorial Volume of Dr. Mehrdad Bahar), Anjuman-e- Atharo \"Mafakher\"-e Farhangr, Tehran, ۱۳۷۷ sh.
Scholem, G. G. kabbalah, in: \"The Encyclopedia Judaica\", cecil Roth(ed.), Jerusalem, ۱۹۷۹.
Scholem, G. G., Major Trends in Jewish Mysticism, New York, Schocken Books, ۱۹۵۴.
Scholem, G. G. \"Merkabah Mysticism\", in The Encyclopedia Judaica, cecil Roth(ed.), Jerusalem, ۱۹۷۹.
Schott, R. B. Y, \"Wisdom Literature\", in Ibid, vol. ۱۶.
Schott (walter), M. A., \"Gnosticism\", in: The Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings (ed.), Edinburgh, vol.۶.
Spencer, Sidney, Mysticism in World Religion London, Penguin books, ۱۹۶۳
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست