چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
میزگرد نسبت الهیات و جامعه شناسی
گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران، همچنان مانند دو سال گذشته، یکی از گروههای فعال و پرمخاطب این انجمن به شمار میرود. مدیریت این گروه علمی- تخصصی را در حال حاضر، آقایان دکتر حسین سراجزاده و دکتر کاووس سید امامی به عهده دارند.
میزگرد نسبت میان الهیات و جامعهشناسی یکی از مهمترین نشستهای گروه دین در زمستان ۸۵ بود که بازتاب نسبتا گستردهای نیز در رسانهها داشت. در این میزگرد که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر علیرضا شجاعیزند، عضو هیات علمی گروه جامعهشناسی همان دانشگاه، دکتر احمد پاکتچی، استاد علوم قرآنی و حدیث در دانشکده معارف اسلامی دانشگاه امام صادق و دکتر مصطفی ملکیان، نظریهپرداز حوزههای اخلاق، معرفت و فلسفه دین به ارائه نظریات خود پرداختند.
● رابطه میان الهیات و جامعهشناسی
دکتر علیرضا شجاعیزند که در این بحث، از موضع یک جامعهشناس سخن میگفت، نظریات خود را ذیل همان عنوان کلی نسبت میان الهیات و جامعهشناسی مطرح کرد. مدعای او را در دو جمله میتوان خلاصه کرد؛ یکی این که جامعهشناسی دین به الهیات و ادیان نیاز دارد، در صورتی که از جهتگیری های کلامی بپرهیزد. دوم اینکه در نسبت میان جامعهشناسی و الهیات، باید از برخی سطحینگریها اجتناب کرد.
وی در سخنان خود، خاطرنشان کرد که در نسبت پیوند میان دین و جامعهشناسی، سه مواجهه، یکی در بحث از بنیادهای معرفتی این دو انگاره، دوم در موضوع لزوم رعایت بیطرفی و سوم در رابطه با بحث روش، قابل بررسی است.
به گفته او، هنگامی که جامعهشناسی، دین را موضوع مطالعه خود قرار میدهد و در شرایطی که دین به مثابه یک انگاره معرفتی به بررسی خود میپردازد، ما به بحث نسبت میان الهیات و جامعهشناسی میرسیم. ذیل این عنوان برخی پرسشها مطرح است؛ نخست، آیا میان دو چهارچوب و مسیر مطالعاتی درباره دین هیچ سنخیت، تعامل و تبادلی قابل تصور هست؟ دوم، آیا وجود یکی از این دو ما را در مطالعه دین بینیاز از دیگر میسازد؟ و بالاخره، قرابت و نزدیکی میان اینها مفید است یا مضر؟
شجاعیزند در ادامه بحث خود، با مروری کلی بر دیدگاههای حاکم در رویکردهای مختلف جامعهشناسی در این زمینه، گفت: اگر از مشرب پوزیتیویستی حاکم بر جامعهشناسی که میان فلسفه، الهیات و جامعهشناسی دیوار بلندی را میکشد، عبور کنیم، در جامعهشناسی متاخر، در ارتباط میان این دو انگاره، دو خط مشی قابل تصور است. یک نگرش معتقد است که میان جامعهشناسی دین و الهیات امکان بده بستان معرفتی وجود دارد. کسانی مثل واخ، وبر و حتی دورکهیم که به مثابه یک جامعهشناسی پوزیتیویست محسوب میشود، به مفید بودن بده بستان میان جامعهشناسی دین و الهیات اذعان دارند. واخ معتقد است که باید به حد کافی از پوشش ظاهری آداب و عقاید که تجلیات بیرونی هر دین هستند، گذشت تا به کنه درونی آن رسید تا تجلیات ظاهری آن قابل درک شود. در نظر وبر نیز همین اهمیت وجود دارد. چنانچه وبر به عنوان یک جامعهشناس به سراغ آموزههای ادیان رفت و تمایزات و تأثیرات آنها را در طول تاریخ مورد بررسی قرار داد. در مقابل این نگاه، رویکرد دیگری وجود دارد که میگوید هر نوع نزدیکی آمیزش میان این دو انگاره، باعث اختلال و آسیبزایی خواهد شد که در این میان اصحاب روشنگری، پوزیتیویست، مارکسیستها و ... وجود دارند.
وی در بیان نظر خود در این زمینه، با تاکید بر تمایز میان الهیات و کلام، الهیات را مجموعه آموزههای یک دین الهی و کلام را تلاش فکری برای توصیه و دفاع از یک آموزه دینی معرفی و تصریح کرد که الهیات به مثابه آموزه، مثل هر متن و محتوای دیگری هم میتواند در جامعهشناسی مورد بررسی توصیفی، تفسیری و تبیینی قرار گیرد و هم به عنوان یک دانش مکمل به جامعهشناسی دین مدد برساند. این در حالی است که کلام در معنای عامتر خود، برای پیروان، کارکرد موجهسازی و ارائه توجیه عقلانی و در برابر غیر پیروان، کارکرد مدافعهگری دارد. حال این وجوه متمایز کلام آثار متفاوتی داشته و نسبتهای گوناگونی را با جامعهشناسی دین برقرار میکنند.
دکتر شجاعی زند در عین حال تصریح کرد که وجوه متمایز کلام آثار متفاوتی داشته و نسبتهای گوناگونی را با جامعهشناسی دین برقرار میکنند. شکی نیست که کار متکلم مصروف کشف حقیقت نیست؛ بلکه برای دفاع، صیانت و ترویج حقیقی است که از پیش کشف شده است. دیگر اینکه معمولاً متکلمین در قالب قیاسات جدلی و براساس مشروعات و مشترکات سخن میگویند. یعنی متکلم در موضع تدافعی ناگزیر از تأکید بر مشترکات مورد اتفاق است. اما در کار توجیه عقلانی و منطقی آموزههای دینی برای پیروان، البته متکلم به نحو گشاده دستانهای در تمامی راهکارها برای ایجاد امتناع و پذیرش استفاده خواهد کرد. در شیوه نخست تلاش متکلم اظهار احساس رقیب و در شیوه دوم تلاش او اقناع است. در این راستا شکی نیست که علاقه فرد نسبت به موضوع، باعث نادیده گرفته شدن برخی عیوب و در عین حال تقویت نقاط قوت خواهد شد. کلام هم چون دیدگاهی ملتزم بوده و معرفتی پس از کشف حقیقت است که خود را ملزم به ترویج میداند، قطعاً در کارشناسایی واقعیتی را به نحو عریان و دقیق به ما عرضه نخواهد.
بر این اساس، شجاعی زند در نتیجهگیری از مباحث خود، بار دیگر تاکید کرد که جامعهشناسی دین به الهیات متمایز از کلام نیاز دارد. این در حالی است که اگر روش مباحث کلامی، به ویژه زمانی که متکلم بیمحابا از هر شیوهای برای اقناع مخاطب خود استفاده و درعین حال خود را ملزم به ترویج دین میداند، مورد استفاده جامعهشناسی دین قرار گیرد، قطعاً در این دانش علمی اخلال ایجاد خواهد کرد.
وی در این راستا، برای جلوگیری از دور شدن از موضع علمی، با تاکید بر لزوم توجه به سه عنصر قائل سخن، قول و نتایجی که از یک پژوهش حاصل میشوند، گفت که ویژگیهای محقق، مشخصات پژوهش و سمت و سوی نتایج حاصل از تحقیق، میتوانند در معرض مداخلات کلامی و تغییر مسیر دانش علمی قرار گیرند.
دکتر شجاعیزند در پایان بحث خود، تاکید کرد: زمانی که مطالعه دین به نقل از آن و به قصد ترویج صورت میگیرد؛ در عین حال وقتی که در موضع پاسخ، به حجیتهای نقلی و مرجعیتی اکتفا میکند؛ میتوان پیشبینی کرد که در معرض کلامی شدن قرار خواهد گرفت که باید از آن پرهیز کرد ولی در شرایط دیگر، دچار نوعی سطحینگری هستیم که این میتواند باعث عدم استفاده مفید از الهیات در جامعهشناسی دین شود.
● دو کارکرد اجتماعی دین، دو رویکرد در الهیات
دکتر احمد پاکتچی دیگر سخنران این میزگرد بود. او در ابتدای سخنان خود، دو کارکرد بسیار مهم دین را در ساحت اجتماعی، کارکردهای هویتی و انگیزشی معرفی و بحث خود را بر این دو متمرکز کرد. وی گفت: دین به عنوان یکی از مؤلفههای هویتساز، همواره در جوامع بسیار پر قدرت جلب نظر کرده است تا جایی که حتی در دوران جدید برخی از تمدها اساساً با نام دینی شناخته میشوند. از سوی دیگر، کارکرد دیگر دین به مثابه برانگیزانندگی، میتواند انگیزشی در اعضای جامعه برای انجام برخی فعالیتها ایجاد کند که حتی به رخدادهایی مانند انقلاب سال ۵۷ ایران منجر شود.
پاکتچی افزود: دین هویتی معمولاً تاریخمند بوده و به گذشته برمیگردد و از آنجا که هیچ هویتی در هیچ اجتماعی به صورت فیالبداهه ساخته نخواهد شد، در کارکرد هویتی دین، حفظ پیوند با گذشته از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود. چنانچه بنا بر نمونههای مختلفی که در این زمینه در طول تاریخ وجود دارد، گسستن از پایههای تاریخی دین میتواند به هویتهای جدیدی از آن منجر شود. این در حالی است که دین انگیزشی به شدت پیوسته به زمان حال بوده و در پی آن است که هم اکنون در جامعه، حرکتهایی را به وجود آورد.
وی همچنین با تاکید بر جدایی ناپذیری و اهمیت این دو کارکرد دین در مباحث الهیات در طول تاریخ، گفت: گرایشی که به پیوستگی تاریخی با گذشته اهمیت میدهد، در اصطلاحات جاری، کارکرد سنتگرا نامیده میشود. این در حالی است که گرایشی که خواهان قطع ارتباط با گذشته بوده و برای حفظ ارزشهای دینی، مدعی است که به سراغ منابع اصلی میرود، گرایش بنیادگرا نامیده میشود که البته من فکر میکنم استفاده از اصطلاحات جریانات پیوستهگرا و گسستگرا مسأله را دقیقتر و واضحتر بیان خواهد کرد.
پاکتچی در بیان دلایل اهمیت طرح این بحث، افزود: در دنیای امروز، از یک سو، کارکرد هویتی دین اهمیت بیش از حدی پیدا کرده و به صورت خودآگاه مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر کارکرد انگیزشی دین در طول چند دهه اخیر در قسمتهای مختلفی از جهان، به ویژه جهان اسلام اهمیت ویژهای یافته است. علاوه بر این باید خاطرنشان کرد که اگر ما یک الگوی جامعهشناختی برای پیگیری این دو رویکرد نداشته باشیم، ممکن است نتوانیم تبیین درستی از شخصیتها، دیدگاهها و دکترینهای موجود ارائه دهیم.
وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که این دو کارکرد و چالشهای آن را به طور دقیق مشخص نکنیم و تناسب و ترکیب میان آنها را در جامعه خود مورد بررسی قرار ندهیم، نه تنها با سیاستگذاریهای پر تنشی مواجه خواهیم بود، بلکه در تمام گفتوگوهای میان ادیان و مذاهب، زبان مشترک نخواهیم داشت و بالطبع این مساله بزرگترین آسیب در یک گفت و گو خواهد بود.
سنجشگری جامعهشناسی دین نسبت به الهیات
استاد مصطفی ملکیان آخرین سخنران این میزگرد بود که در بحث خود، امکان سنجش مدعیات الهیات هر دین و مذهبی را توسط جامعهشناسی دین، مثبت ارزیابی کرد. او برای توضیح نظریهاش، ابتدا به تعریف الهیات و جامعهشناسی دین در دیدگاه خود پرداخت و در این باره گفت: الهیات معنوی در واقع، شناخت وجود، ذات، صفات و افعال خداوند است؛ حال آنکه معنای دیگری نیز نسبت به الهیات وجود دارد که به آن به عنوان یک رشته علمی (و نه تجربی) نگریسته شده و طی آن، به سه شأن مورد پردازش قرار میگیرد؛ نخست، فهم و تفسیر متون مقدس یک دین و مذهب خاص، دوم، نظاممند کردن مجموعه فهمها و تفسیرهایی که از مجموعه متون مقدس یک دین و مذهب خاص وجود دارد و سوم، عقلانیسازی نظام به دست آمده که البته این سه شأن در طول یکدیگر هستند.
وی در عین حال، با بیان اینکه در نظر او جامعهشناسی دین نیز درواقع جامعهشناسی دینداری است، خاطرنشان کرد: شخص دیندار کسی است که در ساحتهای مختلف عقاید، احساسات و عواطف، خواستهها، گفتهها و کردههایش تحت تاثیر یک دین قرار گرفته و در آنها التزام نظری و عملی داشته باشد که این التزام در اجتماع با سلسله آثار و نتایجی همراه خواهد بود که جامعهشناس دین آنها را به بررسی مینشیند.
ملکیان در ادامه با تاکید بر این نکته که الهیات و جامعهشناسی به عنوان دو دیسیپلین و دو رشته علمی، میتوانند با یکدیگر داشته باشند؛ گفت: ابتدا جامعهشناسی دین به سوی الهیات میرود و نه برعکس. یعنی جامعهشناسی دین به عنوان سوژه به متعلقاش یعنی ابژه (الهیات) که منظورالیه است، نظر میکند و سپس مدعیات، نقاط ضعف و قوت آن را مورد ارزیابی قرار میدهد.
وی در ادامه بحث، به سه نوع سنجشگری جامعهشناسی دین نسبت به الهیات اشاره کرد. او درباره سنجشگری نوع اول گفت: از آنجا که الهیات مانند هر رشته علمی دیگر در یک بافت اجتماعی و یک فضای پر از شبکههای ارتباطات اجتماعی یعنی خانواده، سیاست، اقتصاد، حقوق، تعلیم و تربیت و علم و فن و هنر ظهور میکند، یکی از بررسیهای علمی جامعهشناسان دین که به وفور به آن اقدام کردهاند، این است که دریابند پاسخهای دین از سوی الهیدانان، نسبت به مشکلات اجتماعی مخاطبانشان، کافی و وافی هستند یا خیر؟
سنجشگری دوم از نظر ملکیان به صدق و کذب مربوط میشود و بحث خاستگاه و منشا آرا و عقاید دینی در آن مطرح است. در عینحال، اینکه جامعهشناسی دین نشان دهد آثار و نتایج آموزههای دین در اجتماع منفی بوده، سومین نوع سنجشگری به شمار میرود. وی برای توضیح این بحث، آثار و نتایج را از لوازم در آموزههای دینی جدا میکند چراکه اعتقاد دارد مراد از لوازم، آن چیزی است که آگاهانه و به صورت روشنی از دل یک آموزه بیرون میآید اما زمانی وجود دارد که از اجرای یک آموزه، نتایجی حاصل میشود که کمتر کسی از آن اطلاع دارد.
دکتر ملکیان در پایان بحث خود تاکید کرد که اگر الهیات بخواهد در جامعه حضور داشته باشد باید از جامعه شناسی دینداری استفاده کند؛ چراکه در غیر این صورت، همواره باید نسبت به عملی که جامعهشناسی دین قرار است درباره او انجام دهد، واهمه داشته باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست