چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا

رابطه رنگ و غذا


رابطه رنگ و غذا

قرمز اشتهاآور است و آبی ضداشتها

اگر در قسمت سوپرمارکت یک فروشگاه بخواهید یک خوراکی بخرید از انواعی که مقابل‌تان چیده‌شده است، کدام را انتخاب می‌کنید؟ هنگام کشیدن شام رنگارنگ عروسی چطور؟ کدام غذا و دسر را می‌پسندید؟ بعد از مقایسه استانداردهای گوناگون مواد غذایی یا تزیین غذا و سلیقه آشپز مسلما اولین ویژگی مورد توجه شما رنگ غذا و خوراکی‌هاست...

اگر در قسمت سوپرمارکت یک فروشگاه بخواهید یک خوراکی بخرید از انواعی که مقابل‌تان چیده‌شده است، کدام را انتخاب می‌کنید؟ هنگام کشیدن شام رنگارنگ عروسی چطور؟ کدام غذا و دسر را می‌پسندید؟ بعد از مقایسه استانداردهای گوناگون مواد غذایی یا تزیین غذا و سلیقه آشپز مسلما اولین ویژگی مورد توجه شما رنگ غذا و خوراکی‌هاست. محققان ضمن بررسی این موضوع دریافته‌اند که هر رنگی تاثیر به‌خصوصی روی اشتهای افراد دارد و برخی رنگ‌ها هم اشتها را کور می‌کنند. اخیرا محققان دانشگاه کرنل نیز پس از مطالعه‌شان اعلام کردند که وقتی تضاد رنگ غذا و ظرف زیاد و بارز باشد، فرد ۲۰ درصد بیشتر غذا می‌خورد؛ مثلا اگر پاستا با سس سفید را در بشقاب سفیدی بریزیم فرد مورد نظر از زمانی که همین غذا در بشقاب قرمزی باشد، کمتر پاستا می‌خورد. این مطلب، شما را با رابطه رنگ و اشتها آشنا می‌کند.

● آبی، مشکی و بنفش: رنگ‌های ضداشتها

بیشتر انسان‌ها به‌طور طبیعی سراغ مواد غذایی آبی یا سیاه‌رنگ نمی‌روند زیرا انسان به‌طور غریزی تصور می‌کند خوراکی‌هایی با این ۳ رنگ، فاسد یا کشنده هستند. عده‌ای از دانشمندان می‌گویند از آنجا که در اعصار گذشته خوراکی‌های آبی یا مشکی رنگ در دسترس انسان‌ها نبوده یا اگر بوده سمی یا کشنده تلقی می‌شده، این ۲ رنگ تاثیری منفی بر اشتهای افراد می‌گذارند. البته امروزه برخی توت‌های وحشی به رنگ آبی، ترب‌سیاه، بادمجان و دیگر خوراکی‌ها به این ۳ رنگ طرفداران خود را دارند و تولید‌کنندگان محصولات غذایی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مختلفی را با این‌ رنگ‌ها عرضه می‌کنند. با این‌حال هنوز این رنگ‌ها برانگیزنده اشتها شناخته نشده‌اند. مثلا اگر به شخصی پاستیل‌هایی با رنگ‌های مختلف تعارف کنیم، او ترجیح می‌دهد از رنگ‌هایی به‌جز آبی یا بنفش برای خودش بردارد. لازم به ذکر است به دلیل ماهیت شیمیایی کاملا مصنوعی رنگ آبی و مشکی محصولات صنایع غذایی، سازمان‌های نظارت بر مواد غذایی در تلاشند برای همیشه این رنگ‌ها را از زنجیره مواد غذایی انسان‌ها حذف کنند. به علاوه محققان پدیده تاثیر رنگ آبی بر اشتها را بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که اگر غذای مورد علاقه افراد را به رنگ آبی درآورند، بیشتر آنها از خوردن همان غذایی که همیشه دوست‌داشته‌اند، خودداری‌ می‌کنند. درضمن، متخصصان می‌گویند اگر باید وزن کم کنید، بهتر است لامپ آبی رنگی در یخچالتان بگذارید تا هنگامی که از روی عادت وقت و بی‌وقت در یخچال را باز می‌کنید، اشتهای‌تان کم شود و از غذاخوردن منصرف شوید. همچنین می‌توانید طراحی داخلی آشپزخانه و ظروفتان را آبی رنگ کنید.

● قرمز و زرد: رنگ‌های اشتها‌آور

محققان می‌گویند رنگ قرمز باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب می‌شود و حس صمیمیت، انرژی و خوشی را به فرد القا می‌کند. این رنگ زیبا همچنین اشتها را برمی‌انگیزد. حتما دیده‌اید که اکثر رستوران‌های سطح کشور و جهان طراحی داخلی قرمز رنگی دارند.

یکی از رازهای فروش مک‌دونالد با ۳۱ هزار شعبه‌ در سراسر جهان استفاده از دکوراسیون و بسته‌بندی‌های قرمز است. پس اگر میل به غذا خوردن ندارید، بهتر است در انتخاب ظروف، وسایل آشپزخانه و مواد اولیه آشپزی از کالاها و خوراکی‌های قرمزرنگ بهره ببرید. هنگامی که رنگ زرد دیده شود، مغز ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. این هورمون باعث احساس سرزندگی می‌شود. تحقیقات نشان داده این رنگ هم تاثیر بسزایی در اشتها دارد و افراد مایلند از میان انواع خوراکی‌های رنگی پیش‌رویشان آنهایی که زردرنگ هستند را انتخاب کنند. بنابراین می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزندتان از مواد غذایی یا تجهیزات زردرنگ کمک بگیرید.

● سبز: رنگ سلامت

دیدن غذاها و نوشیدنی‌های سبزرنگ باعث القای حس سلامت در فرد می‌شود و او را راغب می‌کند که آن محصول را به عنوان یک غذای سالم انتخاب کند. علت این انتخاب را باید در سابقه دیرینه مصرف خوراکی‌ها جستجو کرد. همیشه خوراکی‌های سالم و توصیه‌شده توسط متخصصان تغذیه سبز بوده‌اند مثل انواع سبزیجات.

● نارنجی: رنگ احتیاط

غذاهای نارنجی معمولا بادقت انتخاب می‌شوند زیرا مردم رنگ نارنجی را با حس خشم مرتبط می‌دانند. تعداد خوراکی‌هایی که به‌طور طبیعی نارنجی‌رنگ‌ هستند، چندان زیاد نیست و در فرهنگ‌های مختلف به غذاهایی که با ادویه کاری نارنجی می‌شوند «غذاهای خشمگین» می‌گویند.

منبع: prevention

ترجمه: یاسمین ثریا