شنبه, ۲۳ تیر, ۱۴۰۳ / 13 July, 2024
مجله ویستا

کم‌خوابی، پرخوری، چاقی


کم‌خوابی، پرخوری، چاقی

بی‌خوابی با تغذیه نامناسب ارتباط تنگاتنگی داشته و می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، غالباً در طول روز احساس خواب‌آلودگی داشته و بیشتر …

بی‌خوابی با تغذیه نامناسب ارتباط تنگاتنگی داشته و می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، غالباً در طول روز احساس خواب‌آلودگی داشته و بیشتر در معرض پرخوری قرار می‌گیرند. همچنین این افراد به دلیل احساس خستگی دائم، در طول روز استرس داشته و برای غلبه بر این استرس، تمایل بیشتری به مصرف غذاهای پرکالری دارند. علاوه بر این کم‌خوابی و بی‌خوابی مزمن، عملکرد سوخت و ساز بدن را با اختلال روبه‌رو کرده و باعث چاقی می‌شوند و در عین حال تولید هورمون ملاتونین (که وظیفه شکستن چربی‌ها بر عهده این هورمون است) را بر هم می‌زنند.برای بررسی دقیق‌تر ارتباط بین چاقی و بی‌خوابی محققان بررسی‌هایی را روی ۳۸ مرد که ۱۴ تن از آنها مبتلا به بی‌خوابی بودند، انجام داده و میزان دو هورمون تعدیل‌کننده انرژی و احساس گرسنگی (لپتین و گرلین) را مورد توجه قرار دادند.

گرلین توسط معده ترشح شده و اشتها را تحریک می‌کند و میزان ترشح گرلین قبل از غذا افزایش پیدا می‌کند. لپتین بر وزن بدن تأثیرگذار بوده و توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود. این هورمون بسته به میزان ذخیره چربی به هیپوتالاموس مغز پیام می‌فرستد. کاهش لپتین، پیامی حاکی از کمبود کالری را به بدن رسانده و اشتها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که افزایش میزان لپتین با افزایش مصرف انرژی همراه است.در مطالعه انجام شده سطح این دو هورمون در ساعات مختلفی از شب (در بیماران بی‌خواب) اندازه‌گیری شده و مشخص شد اگرچه میانگین سطح لپتین در دو گروه نسبتاً برابر بود اما سطح گرلین در بیماران مبتلا به بی‌خوابی ۳۰ درصد کمتر بود.این تغییرات در طول روز به گونه‌ای دیگر بوده و کمبود خواب سطح گرلین را افزایش داده و میزان لپتین را کاهش می‌داد و در نتیجه باعث تحریک اشتها می‌شد.متخصصان برای حفظ سلامت بدن هفت تا ۹ ساعت خواب شب را لازم دانسته و توصیه می‌کنند تا به محض بروز مشکل کم‌خوابی به پزشک مراجعه شود تا فرد از عواقب و اثرات جانبی بی‌خوابی در امان باشد.

زهرا شیدایی