یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مجله ویستا

ارتقای کیفی فوق العاده علمی در ایران


ارتقای کیفی فوق العاده علمی در ایران

در اوایل به یاد دارم کتاب های درسی خیلی کم عکس داشتند و متن بیشتر داشتند

● مقدمه :

در اوایل به یاد دارم کتاب های درسی خیلی کم عکس داشتند و متن بیشتر داشتند. کم کم و به مرور زمان، به این نتیجه رسیدند که تصویر مفهوم درس را بیشتر بیان می کند. بعد از این به ترتیب خود آزمایی، بیشتر بدانیم و .... برای درک بیشتر مطالب به آنها اضافه شدند. گاهی هم حجم برخی کتابها را کاهش داده و بر حجم برخی کتابها، افزودند.

با وجود این همه تغییر و تحول کمی و کیفی در حیطه ی کتاب های آموزشی، بازده درسی دانش آموزان کم بوده و نمرات آنها در دروس ضعیف می باشند و هر چه ارتقاء کلاس پیدا می کنند، نمرات کمتر می شوند و در حیطه ی دانشگاهی نمرات به حداقل خود می رسد و اکثر آنها معدل بین ۱۰ تا ۱۴ دارند. افراد نادری هستند که معدل آنها از ۱۵ بالا باشد.

دراین مقاله سعی بر آن دارم تا راه حلی برای ارتقای اساسی و کیفی و کمی کتابهای درسی پیشنهاد دهم و فواید آن را بیان کنم، چنانچه موانع این طرح را هم بیان خواهم کرد.

امیدوارم که این طرح هر چند که در جای دیگری آن را هم مطرح کرده ام، مورد توجه مسدئولین آموزش و پرورش قرار بگیرد و آن را برای ارتقا و پیشرفت فوق العاده علمی ایران، اجرا کنند.

● طرح پیشنهادی :

ابتدا نظر شما را به کتاب فارسی اول ابتدایی جلب می کنم. همه ی شما کلاس اول ابتدایی را پشت سر گذراندید و این تجربه را لمس کردید که به چه شیوه ای شکل نوشتن حروف الفبا و اعداد را یاد گرفته اید و با تمرینهای مداوم و مستمر توانستید شیوه ی نوشتن حروف الفبا و اعداد را یاد بگیرد. به مرور زمان که جلوتر رفتید، توانستید جمله بنویسید و بعد توانستید متن چند خطی بنویسید و بخوانید و این گونه بود که با شیوه ای اصولی و کارآمد، زبان فارسی را برای خواندن و نوشتن آموختید.

امروزه که به عصر تکنولوژی و پیشرفت صنعتی مشهور می باشد، نیاز به فراگیری زبان انگلیسی و همچنین کامپیوتر، از اساسی ترین زمینه هایی است که انسان باید برای تطابق خود با آن، یاد بگیرد. فراموش نکنیم که در کشور عزیزمان ایران، به دلیل دین مقدس اسلام و قرآن، زبان عربی هم از اولویت خاصی برخوردار می باشد.

طرح پیشنهادی من این است که : « همانند زبان فارسی و به همان شیوه ی آموزشی زبان فارسی، کتاب های زبان انگلیسی و عربی، در دروس اول ابتدایی گنجانده شوند، و کتاب تصویری آموزش کامپیوتر که دارای نوشته های مختصری باشد، برای گروه سنی دوم ابتدایی ایجاد شود و در سال دوم که دانش آموزان توانایی خواندن زبان فارسی و انگلیسی را پیدا کردند، ارائه شود و در سالهای بعد این کتاب با پیشرفتی همچون پیشرفت زبان فارسی، ارائه شود.»

● فواید این طرح پیشنهادی :

یادگیری زبان عربی و انگلیسی در کنار زبان فارسی، سبب تربیت و پروش دانش آموزان تا سطح نخبگی می شود و هر دانش آموز ایرانی را تبدیل به یک نخبه می کند. نخبه هایی که سبب ارتقای علم و دانش و سبب رشد و پیشرفت چشم گیر علم و دانش در ایران می شوند.

از آنجا که کشور ما زیر خیر و برکت قرآن و اسلام می چرخد، یادگیری زبان عربی در کنار زبان فارسی، سبب پیشرفت چشم گیر دانش آموزان برای خواندن و روی آوردن به قرآن می شود.

از آنجا که زبان کامپیوتر انگلیسی است و یادگیری آن در این عصر که عصر کامپیوتر و تکنولوژی است، سبب پیشرفت چشم گیر دانش آموزان در یادگیری سریع کار با کامپیوتر می شود.

یادگیری همزمان زبان فارسی و انگلیسی و عربی، سبب ارتقای کیفی ذهن و حافظه و سبب تقویت آنها می شود.

یادگیری زبان انگلیسی و عربی در کنار زبان فارسی، بر ارزش علمی جامعه ی ما می افزاید و سبب ترقی و پیشرفت ارزش علمی جامعه ی ما می شود.

با یادگیری زبان انگلیسی و عربی در کنار زبان فارسی، از آنجا که بر این زبانها تسلط پیدا می کنیم، خیلی از مشکلات علمی دانش آموزان در حیطه ی مباحث دینی و قرانی و کامپیوتری و انگلیسی حل می شوند.

یادگیری کامپیوتر به روایت تصویر در دوم ابتدایی سبب آشنایی دانش آموزان با قطعات کامپیوتر و نام آنها می شود و در مقطه بالاتر سبب یادگیری زبان کامپیوتر و حتی کار با کامپیوتر می شود.

یادگیری زبان انگلیسی و عربی، سبب ایجاد علاقه ی زیاد برای یادگیری بیشتر دانش آموزان در این زمینه می شود و چه بسا قدرت ترجمه ی زبان های انگلیسی و عربی را به فارسی و بالعکس تقویت می کند و سبب بروز نخبگان مترجم زبانهای فارسی و عربی و انگلیسی به هم شود.

و خیلی فواید دیگر که در آینده ی نه چندان دور، خود را نمایان می کنند.

● عوامل مانع اجرای این طرح :

در ابتدا این را به یقین بگویم که عوامل ذکر شده همه بهانه هستند و با مدرک آنها را رد می کنم تا شاید آنهایی که سد سازی می کنند این طرح اجرا نشود، قانع شوند :

۱- روانشناسان :

با عرض پوزش و معذرت از تمام روانشناسان، این را بیان کنم که یکی از مهمترین موانع اجرایی این طرح، روانشناسان هستند.

به عقیده ی روانشناسان باید در هر دوره ی خاصی مطلب خاصی را به دانش آموز یاد داد. من کاملا با این نظر مخالف هستم و عقیده دارم که وقتی کودک توانایی حرف زدن با زبان و توانایی جابه جایی اشیاء را با دست داشت، دقیقا همین زمانی است که کودک برای یادگیری هر چیزی آماده است و توانایی دارد.

برای مخالفت خود با نظر روانشناسان و دفاع از عقیده ی خود، به کودکان سه ساله و چهار ساله و پنج ساله ای اشاره می کنم که در کمال حیرت و شگفتی، قرآن را حفظ می کنند و این نتیجه می دهد که می توان به کودک در سنی که زبانش باز شد و توانایی حرکت اجسام را یاد گرفت، هر چیزی را آموزش داد.

برای اثبات عقیده ی خود و رد نظر روانشناسان، به کودکانی اشاره می کنم که سنی کمتر از ۶ الی هفت سال دارند اما بر سر منبرها می نشینند و روضه می خوانند و سخنرانی هایی می کنند که حتی آدمهای بیست سال به بالا حیرت می کنند و گاهی هم حسرت و غبطه می خورند.

پس نتیجه اینکه در سنی که کودک قادر به حرف زدن و جابجایی اجسام شده است، می توان هر چیزی را یاد داد.

۳- عدم توانایی و همراهی گذشتگان با دانش آموزان :

ار آنجایی که گذشتگان از نظر توانایی در زبان انگلیسی و عربی دچار ضعف هستند، قادر نیستند در اجرای تکالیف عربی و انگلیسی به فرزندان خود کمک کنند. چرا که آنها زبان عربی و انگلیسی را بدین شیوه نیاموختند.

البته احتمال این عامل را می توان بین افراد در حدود کمتر از ۲۰ تا ۱۵ درصد دانست. چرا که تعداد محدودی هستند که پدر و مادرشان درس نخوانده و بی سواد باشند.

در این دوره اگر به دقت بررسی کنیم، متوجه می شویم که بیشتر از ۷۵ الی ۸۰ درصد از پدران و مادران تحصیل کرده هستند و توانایی این را دارند که فرزندانشان را در عرصه آموزش زبان عربی و انگلیسی کمک کنند.

۲- آینده ی کاری و شغلی :

آینده ی کاری و شغلی یکی دیگر از دلایل مهم جلوگیری این طرح می باشد، که بنده از آنجا که در حال حاظر در بحران های اقتصادی جهانی به سر می بریم، و شاهد بی کاری جمع کثیری از فوق لیسانسها هستم، چه رسد به لیسانسها و دیپلمه ها، به این گزینه حق می دهد، چرا که اشتغال زایی هر چند که صورت می گیرد، اما ظرفیت و توانایی شاغل دار کردن این همه را ندارد.

وقتی که این طرح اجرا شود، به یقین و بدون هیچ شک و شبهه ای متقاضیان برای کار و اشتغال، درصدشان بیشتر از اینی که در حال حاضر داریم، خواهد بود و از از آنجا که ظرفیت اشتغال زایی محدود است، متاسفانه این امر دلیل محکمی برای برگزار نشدن این طرح می باشد.

● نتیجه گیری :

از این مقاله نتیجه گرفته می شود که نظام آموزش و پرورش برای ارتقای کمی و کیفی و ترقی و پیشرفت فوق العاده ی علم و دانش و آگاهی در کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران، ملزم به اجرای این طرح است.

نتیجه ی دیگر اینکه کودک در سنی که توانایی به سخن می باشد و قادر به جابه جایی اجسام می باشد، به یقین قادر به یادگیری هر چیزی هست.

سید احسان راستگو سوق