جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
ده پرسش اقتصادی از نامزدهای ریاستجمهوری
اقتصاد و جامعهی امروزِ ایران با تنگناها و مسائلِ فراوانی روبرو است. بسته به نوعِ ایدئولوژی، چشماندازِ نظری، منافعِ طبقاتی، پایگاهِ اجتماعی و گفتمانِ اقتصادیای که برای طرحِ مشکلاتِ اقتصاد ایران مورد استفاده قرار میگیرد، نوعِ تنگناها و مسئلهها و الویتبندیهایشان نیز متفاوت است. اقتصاددانان، با اتکا به گرایشها و ایدئولوژیها و چشماندازهای نظریِ خاصِ خویش، مسئلهها و چالشهای اقتصاد ایران را به نحوی متفاوت و گاه متضاد با همدیگر صورتبندی میکنند. به گمان من، برخی از مهمترین چالشها در عرصهی اقتصاد سیاسی ایران به قرار ذیل است، گواینکه بیتردید محورهای مطروحه در ذیل نه جامع هستند و نه مانع بلکه فقط بعضی زمینهها را که ارزشِ تأمل دارند آنهم فقط در برخی حوزههای اقتصاد سیاسی ایران در بر میگیرند. تلاش نامزدهای انتخاباتی برای پاسخگویی به پرسشهای ذیل چهبسا در ایضاح برنامههای اقتصادیشان مثمر ثمر باشد.
۱) بازتعریفِ نقش و وظایف دولت: بسیاری از اقتصاددانان و سیاستگذاران در ایرانِ بعد از جنگ از سویی بر تحکیم نقش و وظایف دولت در امور حاکمیتی و زیربنایی اصرار میورزند و از دیگر سو بر عقبنشینیِ دولت از امور تصدیهای اجتماعی و فرهنگی و خدماتی. تلاش برای کاهش نقشِ تصدیگریِ دولت در سالهای اخیر منجر به کاهش دسترسیِ اقشارِ متوسط و فرودست به قلمروهایی چون آموزش و سلامت و پول و اعتبار و اشتغال و جز آن شده و ازاینرو به فرایند طرد اجتماعیِ این اقشار دامن زده است. بازتعریفِ نقش و وظایفِ دولت برای مهار و کنترلِ فرایندِ مطرودسازیِ اجتماعیِ اقشارِ کمبنیه از اولویتی اساسی برخوردار است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «دولت با بازتعریف نقشِ خویش چگونه میتواند فرایند مطرودسازی اقشار کمتوان را بهویژه در حوزههای آموزش و سلامت و مسکن و پول و اعتبار مهار کند؟»
۲) دموکراتیکسازیِ فرایند تصمیمگیری در دولت: دولت به منزلهی یک نهاد غیربازاری به طور مستمر دربارهی تخصیص منابع کمیاب جامعه تصمیمگیری میکند. طی دهههای اخیر برخی از گروهها و اقشار جامعه (از قبیل زنان، اقلیتهای مذهبی، اقلیتهای قومی، تهیدستان شهری، اقشار گستردهای از روستاییان، کارگران، دگراندیشان، و غیره) کمابیش نقشِ چندانی در این فرایند نداشتهاند و ازاینرو منافعشان نیز در فرایندهای تصمیمگیری چندان لحاظ نشده است. ادغام گروههای ذینفوذی (از قبیل اتحادیههای مستقل کارگری) که منافع اقشاری از این دست را نمایندگی میکنند در فرایند تصمیمگیریهای اقتصادی از مهمترین محورهای اصلاحاتِ اقتصادی است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «با توجه به ساختار سیاسی کشور، چه سیاستها و تمهیداتی باید برای ادغام منافع گروههایی از این دست در فرایند تصمیمگیریهای اقتصادی دولت اندیشید؟»
۳) مهار فساد دولتی: از آفتهای عملکرد دولت میتوان به شرایطی اشاره کرد که دولتمردان در سطوح گوناگون به جای تعقیبِ منافعِ عمومی به دنبال منافع شخصی و گروهیِ خویش بیافتند. اصلاح قوانین گوناگونی از قبیل مناقصهها و مزایدهها و خریدهای دولتی و عقد قراردادها و تعیین حقوق و مزایای مستخدمان دولتی، اصلاح سازوکارهای کنترل و نظارت بر فعالیتهای دولتی، تقویت و تحکیم نظارتهای جامعهی مدنی بر فعالیتهای اقتصادی دولت از رهگذر رسانههای مستقل، و غیره از اساسیترین محورهای اصلاحات اقتصادی در عملکرد دولت است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «سیاستهای اصلاحیِ قابلاجرا در زمینهی مهارکردن فساد دولتی چه ابعاد و مشخصههایی باید داشته باشد؟»
۴) بهبود کیفیت محصولات و خدمات دولتی: دولت به دلایل گوناگون سهم چشمگیری در تولید کالاها و خدمات در اقتصاد کشور دارد. با در نظر گرفتن این امر که انتظار سوددهی از همهی فعالیتهای دولتی ضرورتاً انتظار موجهی نیست، در این زمینه این پرسش مطرح است که «با اتخاذ چه تدابیر و کاربستِ چه سازوکارهایی میتوان عملکرد و کارایی فعالیتهای اقتصادی دولت در تولید کالاها و خدمات را به لحاظ کیفی و کمّی بهبود داد؟»
۵) اصلاح نظام مالیاتستانی: چنانچه بنا باشد دولت نقشها و وظایف گستردهی خویش را در اقتصاد ملی به طرزی کارآمد ایفا کند و درعینحال برای تأمین منابع مالی مورد نیاز به انواع استقراض داخلی و خارجی روی نیاورَد و از درجهی اتکای خود به درآمدهای نفتی نیز بکاهد، در این صورت اصلاح نظام مالیاتی از اساسیترین چالشهای هر نوع برنامهی اصلاحات اقتصادی است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «نظام مالیاتیِ قابلاجرایی که از رهگذرِ تکیه به درآمد و ثروت دهکهای بالایِ درآمدی و فعالیتهای اقتصادی نامولد در راستای گسترش منابع مالیِ دولت عمل کند دارای چه مشخصاتی است و چگونه قابلیت تحقق دارد؟»
۶) بازاندیشی در سیاستهای واردات: با رشد چشمگیر واردات در دهههای اخیر تغییرات گستردهای نیز در سبک زندگی و الگوی مصرفی خانوارها پدید آمده که امکانِ استمرارِ این رویه در گروِ منابع مالی گسترده است. وانگهی در گذرِ دهههای اخیر با گسترش بیرویهی واردات به فعالیتهای تولیدی داخل نیز صدمات فراوانی وارد آمده است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «با توجه به فشار نهادهای بینالمللی نظام سرمایه چه سیاستهایی در زمینهی واردات باید اتخاذ شوند تا هم امکان رشد الگوی مصرفی درونزا فراهم آید و هم، ضمنِ حفاظت از تولیدکنندگان داخلی در مقابل رقبای خارجی، امکانِ شکلگیریِ سازوکارهایی برای افزایش کارایی تولیدکنندگان داخلی؟»
۷) بازسازی و کارآمدسازی اتحادیهها و سندیکاهای مستقلِ کارگری: در فقدانِ اتحادیهها و سندیکاهای مستقلِ کارگری اصولاً کارگران که بخش قابلتوجهی از نیروی کار را تشکیل میدهند امکان عمل دستهجمعی در راستای تحققِ خواستهها و مطالباتشان را ندارند و در فرایندهای چانهزنی با کارفرمایان بخشهای خصوصی و دولتی از موقعیتِ بسیار نابرابری برخوردارند. در صورتِ عدم شکلگیری عمل دستهجمعی میان کارگران هنگام شکلگیری نارضایی شغلی به احتمال زیاد اقدامات فردیِ مخرب در واکنش به نارضایی شغلی شکل خواهد گرفت. تأسیس و استمرار و استقرار تشکلهای پرنفوذ صنفی میان کارگران درواقع از تدابیری است که به افزایش کارایی نیروی کار خواهد انجامید. نقطهی عزیمتِ این تحول از لحاظ حقوقی علیالقاعده اصلاحِ فصل ششم قانون کار است. اما به طور کلی این پرسش مطرح است که «با توجه به واقعیات سیاسی ایران، چه تدابیری باید برای تأسیس تشکلهای مستقل کارگری به منزلهی نهادی غیربازاری اندیشید؟»
۸) اصلاح در زمینهی قراردادهای کار: تحولات پدیدآمده در زمینهی قراردادهای کار در سالیان اخیر از جمله مهمترین علل ظهور پدیدهی مخربِ ناامنیِ شغلی و ازاینرو کاهش بهرهوری نیروی کار بوده است. بازاندیشی دربارهی قراردادهای کار به گونهای که به کاهشِ ناامنی شغلی و افزایش بهرهوری نیروی کار بینجامد از خطیرترین محورهای اصلاحات اقتصادی است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «چه ترکیبی از قراردادهای کار با چه مشخصاتی و در کدام بخش از فعالیتهای اقتصادی میتواند به طور توأمان کاهش ناامنی شغلی و افزایش بهرهوری میان نیروی کار را پدید بیاورد؟»
۹) بازسازی و کارآمدسازی نهادهای جامعهی مدنی در فعالیتهای اقتصادی: در گفتارهای اقتصادی معمولاً حل مشکلات اقتصادی فقط از دو نهاد بازار و دولت انتظار میرود. اقتصاددانان راستگرا به نهاد بازار گرایش دارند و اقتصاددانان چپگرا به نهاد دولت. از قضا عملکرد این هر دو نهاد در ایران معاصر از رشد و شکلگیری دستهی سومی از نهادهای غیربازاری و غیردولتی ممانعت به عمل آورده است که عملکرد مناسب نهادهای بازار و دولت تا حد زیادی در گروِ آن است: نهادهای جامعهی مدنی. اگر انگیزهی فعالیت اقتصادی در چارچوب نهاد بازارْ سود اقتصادی و در چارچوب نهاد دولتْ آمیزهای از مصالح همگانی و منافع بوروکراتها است، انگیزهی فعالیتهای اقتصادی در چارچوب نهادهای جامعهی مدنی عبارت است از مصالح و منافع گروهی. نهادهای جامعهی مدنی در دهههای اخیر به تمامی زیر ضربِ بازار و دولت بودهاند. بنابراین، این پرسش مطرح است که «با اتخاذ چه سیاستهایی میتوان نهادهای غیر بازاری و غیردولتیِ جامعهی مدنی را از زیر فشارِ دولت و بازار به منظور گسترش سرمایهی اجتماعیِ مثبت بیرون کشید تا در قلمروهای مختلف به ایفای نقشهایی بپردازند که از دولت یا بازار انتظار میرود؟»
۱۰)احیای نقشِ ساختارهای سنتی در فعالیتهای اقتصادی: ساختارهای سنتیای از قبیل خانواده و محله و اجتماعاتِ محلی از دیرباز نقش چشمگیری در حوزههای تولید و توزیع ایفا میکردهاند. با ورود هر چه گستردهترِ دولتِ مدرن به عرصهی فعالیتهای اقتصادی و گسترشِ نهادِ بازار در ایرانِ معاصر به تدریج از نقش ساختارهای سنتی در فعالیتهای اقتصادی کاسته شد و وظایفی که پیشترها بر عهدهی همین ساختارهای اقتصادی بود به نهادهای دولت و بازار واگذار شد. امروزه نیز دولت و بازار در حال تضعیفِ بیش از پیشِ باقیماندهی این ساختارهای سنتی هستند. پیامدهای این تضعیف از جمله کاهش اعتماد در فعالیتهای اقتصادی و افت سرمایهی اجتماعی در سطوح خُرد و کلان به عملکرد ضعیفِ نهادهای دولت و بازار دامن زده است. بنابراین، این پرسش مطرح است که «با چه سیاستها و تدابیری میتوان نقش ساختارهای اقتصادیِ سنتی را در فعالیتهای اقتصادیای نظیر مهار فقر و بازتوزیع درآمد و کنترل پیامدهای اجتماعیِ بیکاری و توزیعِ اعتبار و جز آن بهبود داد؟»
محمد مالجو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست