دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
می خواهم دو نفر شوم
۱) ازدواج را به تأخیر نیندازید
ازدواج، حادثه شیرین و تحول به یادماندنی دوران جوانی شماست. با ازدواج، صفا، محبت و شیدایی میشکفد و حیاتی سبز و همراه با مسرّت معنوی و لذتهای سالم آغاز میشود. آدمی چنان آفریده شده است که به طور فطری و طبیعی، به سوی ازدواج و سامان دادن خانواده، رهنمون میشود.
این سخن از پیامبر صلی الله علیهوآله شنیده شد که میفرمود: «ای گروه جوانان! ازدواج کنید».۱
کسانی که تن به ازدواج نمیدهند و از این سنت الهی سرپیچی میکنند، نوعی خامی در وجودشان باقی میماند و بسیاری از گونههای وجودیشان شکوفا نمیشود. به گفته استاد مطهری، «یک پختگی هست که جز در پرتو ازدواج پیدا نمیشود».۲
ازدواج را تأخیر نیندازید و به هنگام، دست به کار شوید؛ زیرا ازدواج، اولین مرحله خروج از خودِ طبیعی فردی و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است و کسانی که این دوران را نگذرانند، تا آخر عمر یک نوع خامی و بچگی در آنان وجود خواهد داشت.۳
ازدواج کنید؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیهوآله همواره میفرمود: «هر که دوست دارد از سنت من پیروی کند، به ازدواج روی آورد؛ زیرا ازدواج [بخشی] از سنت من است».۴
در سخنان پیامبر صلی الله علیهوآله، از گشوده شدن درهای رحمت آسمانی و وزش نسیم احسان و فیض الهی، به هنگام ازدواج، خبر داده شده است.۵ بیتردید، کامل شدن دین فرد را میتوان جلوهای از لطف خدا دانست.
هیچ یک از یاران رسول خدا صلی الله علیهوآله ازدواج نمیکرد؛ مگر این که پیامبر اکرم صلی الله علیهوآله دربارهاش میفرمود: دینش کامل شد.۶ عشق، مصاحبت و دستیابی به انتظارات، سه دلیل مهم ازدواج شمرده شدهاند و نیز نقل شده که «هیچ بنیادی در اسلام، نزد خداوند، محبوبتر از ازدواج نیست».۷
روزی یکی از جوانان مدینه به نام عکاف، خدمت پیامبر صلی الله علیهوآله رسید. آن حضرت از او پرسید:
آیا زن داری؟
او گفت: خیر.
- در اینباره مشکلی داری ؟
- خیر.
- تو که سالم و توانگری؟
- آری بحمدالله.
- در این صورت، تو از براداران شیطانی. یا باید از راهبان مسیحی باشی. اگر مسلمانی، مانند همه مسلمانان رفتار کن. زن گرفتن، از سنتهای من است. بدترین افراد شما، بیزنان هستند و بدترین مردگان، اموات مجردند. وای بر تو ای عکاف! زن بگیر که خطا کاری.
- یا رسول الله! پیش از آن که از جای خود برخیزم، مرا زن بده!
- کریمه، دختر کلثوم حمیری را به ازدواج تو در آوردم.۸
تمایل مرد و زن جوان به یکدیگر، واقعیتی درونی است و در پرتو ازدواج، آثار و فوایدی برای آن دو فراهم میشود که برخی از آنها عبارتند از:
الف) آرامش روح و روان، در پناه یک ازدواج موفق تحقق مییابد و این احساس، زمینه رشد جوان را برای دستیابی و کسب فضیلتهای انسانی، فراهم میآورد؛ آن گونه که پروردگار مهربان میفرماید:
«از نشانههای او این که از [نوع] خودتان، همسرانی برای شما آفرید؛ تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری، در این [نعمت] برای مردمی که میاندیشند، قطعاً نشانههایی است».۹
نتیجه چنین دوستی و آرامشی، فزونی مروّت و نیکی سیرت است. پیامبر صلی الله علیهوآله میفرماید:
«پسران و دختران مجرد خود را همسر دهید؛ تا خداوند، مروتشان را افزون و سیرتشان را نیکو کند».۱۰
ب) ازدواج وسیلهای پاک برای ارضای تمایل جنسی و پدیدهای سازنده برای در امان ماندن از آلودگیهای جنسی و خلاف عقل است. رسول خدا صلی الله علیهوآله میفرماید: «ازدواج، بهترین وسیله برای نفی نگاه شهوانی، عفت جنسی، پاکدامنی و شرافت انسانی است».۱۱
مسائل جنسی و شهوانی، یکی از راههای آسان، برای نفوذ شیطان است که گاهی در پوشش ارتباط دوستانه، بین پسر و دختر، جوان را در ورطه هرزگی و فساد میاندازد؛ امّا جوان، در پرتو مهر همسر خود، این راه نفوذ را مسدود میکند. رسول خدا صلی الله علیهوآله ضمن توصیه به ازدواج و نهی جوان از ارتباطهای نامشروع،۱۲ میفرماید: «هر جوانی که در ابتدای جوانیاش ازدواج کند، با این کار نیک خود، ناله ابلیس را در میآورد؛ چنان که او فریاد میکشد: وای بر من! وای بر من! این جوان، دو سوم دین و آیینش را از گزند من در امان نگه داشت و خود را بیمه کرد». رسول خدا صلی الله علیهوآله، آنگاه این سفارش را فرمود: «پس لازم است در یک سوم باقی مانده، خویشتندار باشد».۱۳
زوج جوان به دلیل مصونیت از آلودگیها و انحراف شهوانی، جایگاه والایی نزد خداوند دارند؛ تا جایی که خوابشان برتر از انسان مجردی است که روزها روزه دارد و شبها به خاطر عبادت، بیدار میماند.۱۴
پیامبر خدا، عبادت پسر و دختر ازدواج کرده را برتر از نماز فرد مجردی میداند که شب و روز خود را به پرستش سپری میکند.۱۵ از این رو، هرگاه یکی از یارانش ازدواج میکرد، پیامبر «کامل شدن دین» او را بشارت میداد۱۶ و همواره این توصیه را به جوانان میفرمود: «هرکه دوست دارد خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند، در حالی که زن دارد، خدا را ملاقات کند».۱۷
ج) بقای نسل و نوع آدمی و ایجاد نسلی صالح، از آثار همدمی و پیوند دختر و پسر جوان است؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیهوآله میفرماید: «چه چیزی مؤمن را از انتخاب همسر باز میدارد؟ هر آینه در پرتو ازدواج، خداوند، فرزندی را به او ببخشد که زمین را با شعار «لا اله الا اللَّه»، سنگین کند».۱۸
بیشتر جوانان به دلیل واهمه از عدم اداره کامل زندگی، ازدواج را به تأخیر انداخته، تا پس از جمعآوری و اندوخته کردن مال و اطمینان کامل، گام پیش نهند؛ امّا اغلب، دغدغهها روا نیست؛ زیرا با حداقلها نیز میتوان آغاز کرد؛ چون رزق و روزی، در گرو ازدواج است.۱۹ که رسول خداصلی الله علیهوآله میفرماید: «خانواده تشکیل دهید که آن برای شما روزیآور است»۲۰ و در کلام شیرین دیگری میفرماید: «با زنان ازدواج کنید که آنان، ثروت و روزی میآورند».۲۱
سخنان فوق، امیدآفرینترین جملاتی است که جوان با الهام از آنها دلیر گشته، توان و نیرویش را به تحرک مضاعف وا میدارد؛ تا در سایه فضل و لطف الهی، یک زندگی سرشار از صفا و زیبایی را بنیان نهد؛ زیرا «اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خویش بینیاز خواهد کرد و خدا، گشایشگر داناست».۲۲
جوانی خدمت پیامبر صلی الله علیهوآله آمد و اظهار نیاز کرد. رسول خدا صلی الله علیهوآله به او پیشنهاد ازدواج نمود.۲۳ آن جوان از این که دوباره نزد رسول خدا صلی الله علیهوآله رفته، درخواست خویش را عنوان کند، شرم کرد. در آن حال، مردی از انصار او را دید و گفت: «دختر خوشچهرهای دارم؛ میخواهم او را به ازدواج تو درآورم». آن گاه آن جوان با دختر آن مرد انصاری ازدواج کرد و در پرتو این پیوند، رحمت و فضل الهی بر زندگیشان سایه افکند و گشایش و وسعتی در زندگی زناشوییشان فراهم آمد. روزی آن جوان خدمت پیامبر خدا صلی الله علیهوآله آمد و او را از ماجرای خویش آگاه کرد. پیامبر صلی الله علیهوآله پس از شنیدن ماجرای شیرین این جوان فرمود:
«جوانان! بر شما باد که ازدواج کنید».۲۴
۲) در انتخاب همسر دقت کنید
دقت در انتخاب همسر، یک ضرورت است و مسامحه و بیتوجهی، پشیمانی را در پی خواهد داشت. معیارها و خصوصیات زیر، در گزینش همسر، لازم است در نظر گرفته شوند:
الف) همسر دیندار انتخاب کنید؛ زیرا دینداری دختر و پسر جوان، حفظ حریم عفت، حیا، نجابت و غیرت را در پی خواهد داشت.
جوانی نزد پیامبر صلی الله علیهوآله آمد و از وی درباره ازدواج رهنمود خواست. رسول خدا صلی الله علیهوآله فرمود: «آری، ازدواج کن و بر تو باد که همسری دیندار انتخاب نمایی».۲۵
پیامبر درباره گونههای انتخاب همسر توسط برخی از مردم، چنین بیان داشت:
«برخی برای انتخاب همسر، به مال یا دین یا زیبایی یا به حسب و نسب او توجه دارند؛ امّا بر شما باد که با دینداران ازدواج کنید».۲۶
پیامبر، همسرگزینی بر محور ثروت یا زیبایی و منهای دینداری را نهی کرده، میفرماید:
«هرکه با زنی برای مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار خواهد کرد۲۷ و هرکه با او برای زیباییاش ازدواج کند، در او چیزی که خوشایند نیست، خواهد دید و هر که با وی برای دینش ازدواج کند، خداوند تمام این مزایا را برای او جمع خواهد کرد».۲۸
صید دین کن تا رسد اندر تَبَع
حُسن و مال و جاه و بختِ مُنْتفَع۲۹
ب) به اخلاق مطلوب خود توجه کنید؛ چون اخلاق، اساس و شیرازه پایداری و استحکام زندگی زناشویی است و بیشک، سوء اخلاق، بیاحترامی و نامهربانیهایی را در پی داشته و فروغ محبت را خاموش خواهد ساخت. پیامبر میفرماید: «هرگاه برای دختر شما خواستگاری آمد که دین و اخلاقش را میپسندید، قبول کنید و گرنه در سطح جامعه، فتنه و فساد بسیار میگردد».۳۰
ج) به دلیل تأثیرپذیری دختر و پسر از خانواده و محیط رشد، اصالت خانوادگی تعیینکننده است. از این رو، در کلام
پیامبر صلی الله علیهوآله چنین آمده است: «با فلان گروه ازدواج کنید که مردانشان عفت دارند؛ پس زنانشان هم عفیف هستند؛ و با آن گروه ازدواج نکنید که مردانشان بیعفتی نمودهاند؛ زیرا زنانشان هم بیعفت شدهاند».۳۱
رسول خدا صلی الله علیهوآله از ازدواج با سبزهای که در لجنزار دیده شده، پرهیز داده است و در پاسخ، سبزه در لجنزار را اینگونه معرفی میکند: «زن زیبایی که در مکان و خانواده فاسدی باشد».۳۲
د) به همتایی (کُفْوِ همدیگر بودن)، توجه کنید. این ویژگی، به نوعی لزوم هماهنگی، همگرایی، تناسب و سنخیت روحی، اخلاقی و جسمی میان دختر و پسر را توصیه میکند؛ تا زندگی مشترک، استوارتر، پرثمرتر و لذّتبخشتر گردد. رسول خداصلی الله علیهوآله میفرماید: «به همتایان خود، زن بدهید و از همتایان همسر بگیرید».۳۳
همتایی، گونههای مختلفی دارد؛ مانند همتایی دینی، فرهنگی، اخلاقی، علمی، جسمی، زیبایی، سنی، مالی، خانوادگی، اجتماعی، روحی و روانی.
رسول خدا صلی الله علیهوآله مؤمنان را همشأن و همتای هم میدانست و خودش زید بن حارثه را با زینب دختر جحش و مقداد بن اسود را با ضباعه، دختر زبیر بن عبدالمطلب، تزویج کرد؛ زیرا در نگاه او، بهترین شرافت، ایمان بود و تناسب در آن، در نظر آن حضرت، جایگاه خاص خود را داشت۳۴ و بر گونههای دیگر مقدم بود. داستان ازدواج جویبر و ذلفا، بیان دیگری از این اندیشه نبوی بود. جویبر، مردی سیاهپوست و فقیر از اهل یمامه بود که به حضور پیامبر شتافت و با اشتیاق، اسلام آورد. رسول خدا صلی الله علیهوآله او را مورد تفقد قرار داده، لباس و غذای او و «اصحاب صفه» را فراهم میکرد.
روزی پیامبر صلی الله علیهوآله نگاهی به جویبر کرد و فرمود:
جویبر! چه خوب بود که همسری اختیار میکردی؛ تا شهوت خود را کنترل کنی و نیز در امور دنیا و آخرت شریکی داشته باشی.
جویبر گفت: ای پیامبر خدا! پدرم و مادرم فدایت! کدام زن حاضر است به همسری من تن در دهد؛ نه حسب و نسبی دارم و نه مال و جمالی؟
- ای جویبر! خداوند جهان، به برکت دین اسلام، آن کسی را که در جاهلیت شرافت داشت، پست نمود و کسانی را که پست بودند، شرافت داد. امروز همه مردم، سفید، سیاه، قریش، عرب و عجم، برابرند و همه، فرزندان آدم هستند و آدم هم از خاک آفریده شده است. جویبر! من برای هیچکدام از مسلمانان، نسبت به دیگری، فضیلتی نمیبینم؛ جز برای آن که تقوا و فرمانبرداریاش در پیشگاه خدا بیشتر باشد.
جویبر! هم اکنون نزد زیادبن لبید - که شریف مردم قبیله بنیبیاضه است - میروی و به او میگویی: رسول خداصلی الله علیهوآله مرا فرستاده و دستور داده است که دخترت، «ذلفا» را به عقد جویبر درآوری!
جویبر نیز با خوشحالی به سوی خانه زیاد روانه شد. وقتی وارد منزل او شد، گروه زیادی از بستگان وی گردش نشسته بودند و گفت گو میکردند. جویبر اجازه ورود خواست و پیام پیامبرصلی الله علیهوآله را این گونه، به زیادبن لبید، ابلاغ کرد:
- رسول خدا صلی الله علیهوآله پیغام داده است که ذلفا را به عقد من درآوری!
زیاد گفت: آیا پیامبر خدا صلی الله علیهوآله، تو را برای ابلاغ این پیام فرستاده است؟
جویبر گفت: آری! من سخن دروغ به رسول خدا صلی الله علیهوآله نسبت نمیدهم.
- ما دختران خود را به اشخاصی که همشأن ما نیستند، تزویج نمیکنیم؛ برگرد تا خودم نزد پیامبر بیایم و عذر خود را بگویم.
جویبر ناراحت شد و بازگشت. در آن حال، ذلفا نزد پدر آمد و پرسید:
پدرجان! چه گفتوگویی با جویبر داشتی؟
پدرش گفت: او میگوید: پیغمبر مرا فرستاده که ذلفا را با من تزویج نمایی.
- به خدا جویبر دروغ نمیگوید. کسی را بفرست تا پیش از آن که جویبر نزد رسول خدا صلی الله علیهوآله برود، او را برگرداند.
زیاد بیدرنگ جویبر را از میان راه برگردانید و مورد احترام قرار داد و گفت: این جا باش تا من برگردم و آنگاه خود به محضر رسول خدا صلی الله علیهوآله رسید و گفت:
پدر و مادرم فدایتان! جویبر حامل پیامی از سوی شما بود. ما طایفه انصار، دختران خود را جز به افراد هم شأن خود، تزویج نمیکنیم.
پیامبرصلی الله علیهوآله فرمود: ای زیاد! جویبر، مردی با ایمان است. مرد مؤمن، همشأن زن مسلمان است؛ دخترت را به همسری جویبر درآور و از دامادی او ننگ مدار!
زیاد به خانه برگشت و گفتههای پیامبر صلی الله علیهوآله را به اطلاع دختر رسانید. ذلفا نیز با خرسندی از پیشنهاد رسول خداصلی الله علیهوآله به پدر چنین گفت: «پدر جان! این را بدان که اگر از فرمان پیامبر خدا صلی الله علیهوآله سرپیچی کنی، کافر خواهی شد». پس از آن، زیادبن لبید، دست جویبر را گرفت و او را به میان بزرگان قوم خود آورد و «ذلفا» را به ازدواج او درآورد. مهریه و جهیزیه عروس را نیز شخصاً به عهده گرفت و به دلیل تنگدستی داماد، خود خانهای با وسایل زندگی تهیه کرد و به وی اختصاص داد و بدینگونه، ذلفا به همسری جویبر درآمد.۳۵
ه) معیار زیبایی، به عنوان یک امتیاز در شیرینی و صفای زندگی، مؤثر است؛۳۶ اما در اولویتبندی معیارها، در رتبه اول قرار ندارد؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیهوآله فرمود: «نباید حسن چهره زن را بر حسن دینداری او برتری داد».۳۷ معیارهایی چون فاسق بودن، بیعفتی، فحاشی، بداخلاقی و حماقت، به عنوان گزینههای ممنوع عنوان شدهاند.۳۸
۳) به زندگی، گرما ببخشید
همسر خود را بزرگ بشمارید. او به منزله بال شماست که با آن میتوانید پرواز کنید. با بزرگداشت او، بر گرما و محبت زندگی خود بیفزایید. به این آیه، توجه کنید:
«یکی از آیات الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی بیافرید؛ تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در میان شما، دوستی و مهربانی قرار داد و در این امر، برای افرادی که اهل اندیشه و تفکر باشند، آیات و نشانههایی وجود دارد».۳۹
پیامد انس، الفت، همدلی و همزبانی، آرامش است و دوستی و مهربانی، نتیجه آن است که باید از آن پاسداری کنید.
پیامبر صلی الله علیهوآله در خانواده، مهربان بود و نسبت به همسران خود، هیچ گونه خشونتی نمیکرد و این، بر خلاف خلق و خوی مکیان بود. وی به حسن معاشرت با زنان، توصیه میکرد و میگفت: همه مردم، دارای خصلتهای نیک و بد هستند؛ مرد نباید تنها جنبههای ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و او را ترک کند؛ زیرا هر گاه از یک خصلت او ناراحت شود، خصلت دیگرش، مایه خشنودی اوست و این دو را باید با هم به حساب آورد. پیامبرصلی الله علیهوآله با فرزندان و فرزندزادگان خود، مهربان بود و به آنها محبت میکرد: آنها را روی دامن خویش مینشاند؛ بر دوش خویش، سوار میکرد؛ آنها را میبوسید و اینها همه برخلاف خلق و خوی رایج آن زمان بود.۴۰
دوستی همسر، از اخلاق انبیاست و این دوستی را باید به همسر اعلان کرد؛ پیامبر میفرمود: این سخن مرد به زن خود که دوستت دارم، هرگز از دل زن بیرون نمیرود. با نیکی کردن، دلها تصرف میشود؛ پس به همسر خود مهر بورزید و به او وفادار باشید و گرههای کوچک و بیاهمیت زندگی را نادیده بگیرید.
محمدباقر پورامینی
۱. کلینی، کافی، ج۶، ص ۳۳۰.
۲. مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۳۹۸.
۳. همان، ص ۲۵۱.
۴. مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۹۳.
۵. یفتح ابواب السماء بالرحمه.. عند النکاح». (نوری، مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص۱۵۲).
۶. نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۹۰.
۷. عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص ۳.
۸. ابوالفتوح رازی، تفسیر روض الجنان، ج ۴، ص۳۴.
۹. روم، آیه ۲۱.
۱۰. بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۲۲.
۱۱. مستدرک الوسایل، ج۱۴، ص۱۵۳.
۱۲. ای جوان! ازدواج کن و از زنا بپرهیز؛ همانا که این زشتی، ایمان را از قلب تو بیرون میکشد. (مکارم الاخلاق، ج۱، ص۴۳۰).
۱۳. بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۲۱.
۱۴. قمی، سفینه البحار، ج۱، ص۵۶۱.
۱۵. شیخ طوسی، التهذیب، ج۷، ص۲۳۹.
۱۶. امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید: «هیچ یک از یاران پیامبر، ازدواج نمیکردند؛ مگر آن که پیامبر میفرمود: دینش کامل شد». (دعائم الاسلام، ج۲، ص۱۹۰).
۱۷. شیخ مفید، المقنعه، ص۴۹۶.
۱۸. شیخ صدوق، مَن لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۲.
۱۹. مکارمالاخلاق، ج۱، ص۴۳.
۲۰. بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۱۷.
۲۱. مکارمالاخلاق، ج۱، ص۴۳.
۲۲. نور، آیه ۳۲.
۲۳. در روایتی آمده است که پیامبر سه بار به او توصیه ازدواج کرد. (وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۵).
۲۴. کافی، ج۸۵، ص۳۳۰.
۲۵. کافی، ج۵، ص۳۳۲.
۲۶. کنزالعمال، ح ۴۴۶۰۲.
۲۷. پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «برای ثروت با آنان ازدواج نکنید؛ چه بسا که دارایی شان آنان را بر ضد شما بشوراند». (کنزالعمال، ح ۴۴۵۳۷).
۲۸. وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۱.
۲۹. مثنوی معنوی، دفتر۴، بیت ۳۱۴۱.
۳۰. وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱.
۳۱. همان، ص۲۷۱.
۳۲. همان، ص۱۹.
۳۳. همان، ج۱۴، ص۲۹.
۳۴. همان، ج۱۴، ص۴۰.
۳۵. کافی، ج ۵، ص ۳۳۹.
۳۶. پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «نیکوترین زنان امتم، خوبرویان هستند». (وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۱۶۰).
۳۷. کنزالعمال، ح۴۴۵۹۰.
۳۸. وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲۰؛ مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۱۶۵.
۳۹. روم، آیه ۲۲.
۴۰. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۲ (وحی و نبوت)، ص ۲۵۱- ۲۶۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست