شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا

شناسایی سبکهای موجود مدیریت در مدارس و ارتباط آن با بهره وری خدمات آموزشی


شناسایی سبکهای موجود مدیریت در مدارس و ارتباط آن با بهره وری خدمات آموزشی

این پژوهش با عنوان , شناسایی سبکهای موجود مدیریت در مدارس و ارتباط آن با بهره وری خدمات آموزشی مدیران مدارس استان اردبیل انجام گرفته است

● چکیده پژوهش:

این پژوهش با عنوان ، شناسایی سبکهای موجود مدیریت در مدارس و ارتباط آن با بهره وری خدمات آموزشی مدیران مدارس استان اردبیل انجام گرفته است. هدف عمده محقق آزمودن فرضیه ها و دادن پاسخ به سوالات زیر بوده که آیا :

۱) بهره وری آموزشی مدارس ابتدایی استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۲) بهره وری آموزشی مدارس راهنمایی استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۳) بهره وری آموزشی مدارس متوسطه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۴) بهره وری آموزشی مدارس دخترانه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۵) بهره وری آموزشی مدارس پسرانه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۶) بهره وری آموزشی مدارس استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۷) رضایت شغلی معلمان استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۸) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۹) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت روشهای مختلف تدریس متفاوت است؟

۱۰) روشها و شیوه های تدریس معلمان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است؟

۱۱) بین سبکهای مدیریت آموزشی موجود در مدارس و تامین تجهیزات و امکانات در مدارس رابطه معنی داری وجود دارد؟

جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران ، معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه استان که در سالهای تحصیلی ۸۵/۸۴ به فعالیت آموزشی مشغول بودند تشکیل داده است . از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب ، ابتدا مجموع مناطق و نواحی تابعه استان از لحاظ سطح و کیفیت آموزشی و درسی به سه درجه شامل مناطق برخوردار ، نیمه برخوردار و محروم تقسیم بندی شده ، سپس با استفاده روش نمونه گیری تصادفی ساده از هر گروه یا درجه ۲ منطقه انتخاب گردید. سپس از هر یک از مناطق منتخب به تناسب تعداد مدارس و به لحاظ رعایت تناسب وایجاد فرصت برای حضور همه کارکنان و دانش آموزان در فرآیند نمونه گیری از مناطق محروم و کم جمعیت حداکثر ۱۲ مدرسه بصورت ۲ مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه ، ۲ مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه ، و ۲ مدرسه متوسطه پسرانه و دخترانه انتخاب ، از مناطق نیمه برخوردار حدود ۱۸ مدرسه به تفکیک جنسیت و دوره تحصیلی بشکل ۴ مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه ، ۳ مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه و ۲ مدرسه متوسطه پسرانه و دخترانه اننتخاب و از مناطق برخوردار حدود ۲۸ مدرسه بصورت ۶ مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه ، از مدارس راهنمایی ۴ مدرسه پسرانه و دخترانه و ۴ مدرسه متوسطه پسرانه و دخترانه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. از هر مدرسه منتخب حدود ۸ نفر معلم که به صورت موظفی و تمام وقت مشغول بکار بودند انتخاب و از هر مدرسه حدود ۸ نفر دانش آموز از کلاسهای معلمان منتخب نمونه آماری انتخاب گردید و مورد آزمون قرار گرفتند. بر این اساس مجموع نمونه آماری این تحقیق را حدود ۴۰۰ نفر معلم و ۴۰۰ نفر دانش آموز تشکیل داده اند.

بر اساس اهداف و سوالات تحقیق ، ۱۱ فرضیه صورت بندی گردید و برای آزمودن فرضیه ها از ۴ نوع پرسشنامه شامل ، پرسشنامه سنجش بهره وری آموزشی ، پرسشنامه سنجش سبکهای رهبری مدیران ، پرسشنامه سنجش روشها و فنون تدریس معلمان مدارس ، پرسشنامه سنجش رضایت شغلی معلمان و اسناد و مدارک استفاده شده است.

بعد از تدوین و تنظیم و اصلاح پرسشنامه ها در مدارس منتخب ، اجرا و بعد از جمع آوری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . که نتایج آزمون فرضیه ها بشرح ذیل است :

▪ فرضیه اول که بیان می کرد بهره وری آموزشی مدارس ابتدایی استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

▪ فرضیه دوم تحقیق که بیان می کرد ، بهره وری آموزشی مدارس راهنمایی استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت رهبری متفاوت است با استفاده از آزمون آزمون آماری آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

▪ فرضیه سوم تحقیق که بیان می کرد، بهره وری آموزشی مدارس متوسطه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

▪ فرضیه چهارم تحقیق که بیان می کرد بهره وری آموزشی مدارس دخترانه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

▪ فرضیه پنجم تحقیق که بیان می کرد بهره وری آموزشی مدارس پسرانه استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است با استفاده از آزمون آماری لازم مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

▪ فرضیه ششم تحقیق که بیان می نمود بهره وری آموزشی مدارس استان تحت چهار سبک مختلف رهبری متفاوت است مورد آزمون و محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید. به این صورت که بیشترین تعداد از سبکهای رهبری مدیران مدارس استان آمرانه و نیمه آمرانه بوده و میزان بهره وری آموزشی نیز در این مدارس بیشتر بود.

▪ فرضیه هفتم تحقیق که بیان می کرد رضایت شغلی معلمان تحت ۴ سبک مختلف رهبری متفاوت است با استفاده از آزمون آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید .

▪ فرضیه هشتم تحقیق که بیان می کرد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سبکهای چهارگانه رهبری متفاوتست مورد آزمون قرار گرفته و به تایید نرسید.

▪ فرضیه نهم تحقیق که بیان می نمود ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در روشهای مختلف تدریس متفاوتست با استفاده از آزمون آماری T مورد محاسبه قرار گرفت و به تایید رسید.

▪ فرضیه دهم تحقیق که بیان می نمود روشهای ندریس معلمان در سبکهای چهارگانه مدیریتی متفاوت است با استفاده از آزمون آنالیز واریانس مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید نرسید.

و بالاخره فرضیه یازدهم و آخر تحقیق که بیان می کرد بین سبکهای مدیریت آموزشی موجود در مدارس و تامین تجهیزات و امکانات در مدرسه رابطه معنی داری وجود دارد با استفاده از آزمون آماری مورد محاسبه قرار گرفته و به تایید رسید.

در پایان تحقیق پیشنهاداتی جهت اجرا و کاربرد ، به مسئولین ذیربط ارایه گردیده است.

نویسنده / منبع : رضا مظفری