جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
بی وزنی در برزخ هنر
سخنی از لاگرانژ (ریاضیدان فرانسوی) مشهور است که میگوید: هیچ ریاضیدانی اکتشافات شخصی خویش را کاملا درک نکرده است مگر در آن هنگام که چون از خانه به کوچه درآید بتواند به دیگری به سهولت شرح دهد.
اگر ریاضیات را هم چون هنر محصول خلاقیت ذهن بشری بدانیم، میتوان هر دو را عالیترین فعالیت انسانی به حساب آورد. این که لاگرانژ چنین جملهای را گفته یا نه و این که، این جمله سبب برخی جر و بحثها خواهد بود، برای من معنا و مفهومی تولید میکند که، چرا آثار تولیدی ما گاه به اندازهای درونگرا یا آن اندازه شخصی میشود که عملا مخاطب را از خود میرماند. آیا هنر از صنف علوم تخصصیست که برای هر کس باید توضیح کافی داده شود و یا به عبارتی، آموزش عمومی لازم است که یک اثر هنری را بفهمد؟ تفاوت عمدهای که با ریاضی دارد در همین نکته است که، هنر به سبب نزدیکی با مردم از هر صنف و طبقهای به مفاهیم آموزشی چندان بند نیست. یعنی هنر را نمیتوان در دایرهی آموزش گنجاند. قطعا سطح سواد عمومی جامعه لازم است تا آثار هنری بر جای شایستهی خود تکیه زنند. در سطحِ پایین سواد، همان آثاری آفریده میشود که فاصلهشان با مردم زیاد نیست. کسانی که به دلیل پایین بودن آگاهی از مردم دوری میکنند نه خود را مییابند و نه جامعه را. پاک و برتر بودن در عالم برزخ هیچ معنا و مقصودی را تولید نمیکند. وقتی زمین زیر پایت از رها شدن در فضا نگه میدارد و محکم بر زمین مینشاندت آن گاه، پرواز و شور رها شدن مفهوم خود را به دست میآورد. در برزخ نه سقوطی وجود دارد و نه پروازی. نه مرگی و نه زندگیای. نه رشدی و نه سکونی. از این روست که ساموئل بکت میگوید: هنرمند بودن یعنی شکست خوردن. آن هم شکستی که هیچ کس دیگر جرأت تجربهی آن را ندارد. این شکست جهان اوست. و پا پس کشیدن از آن یعنی فرار از جبهه، یعنی هنرنمایی و خانه داری به سبک اعلا؛ یعنی زندگی.
میدانیم که فیزیک یا شیمی علومی هستند که هم تولید کنندهاش آموزش لازم دارد و هم مخاطباش. کسی که آموزش لازم را ندیده باشد نمیتواند از مفاهیماش سر در بیارود. اما، یک عکاس غالبا آموزش کلاسیک ندارد و بیننده هم همین طور. اگر لاگرانژ مفاهیم انتزاعی ریاضیات را در شرح ساده و گیرای آن میپذیرد، نظر به شکست حصار ذهن ریاضی دانان دارد. چنین سبک و تصوری در بین دانشمندان غرب رواج عام دارد. این روش علاوه بر این که، عامه را در جریان مفاهیم علوم میگذارد، فرصت عملی زیادی تولید میکند که حتا هنرمند را نیز در بر میگیرد. سودا یا ایدهی خام چیزیست که حتا برای آفریننده نیز مبهم است. کسی که نتواند از عهدهی ترشحات مغزیاش برآید در گوشههای ذهناش باقی مانده و رسوب میکند. در واقع، از چشمان پرسشگر مردم به چیرهگی تمام میتوان رسید. هنرمندی که نتواند از عهدهی امواج درونیاش برآید به زبان مریخی با مردم سخن خواهد گفت و با این زبان قادر به بازتولید نخواهد بود. او به عوض مخاطب نمیاندیشد ولی برای مخاطب میاندیشد. فقط یک بودایی میتواند دور از مردم و در گوشهی ذهن خود زندگی کند. آفرینش هنری زمانی به سرانجام خود میرسد که از ذهن خارج شده و به دیگری یا دیگران منتقل میشود. برای این انتقال قواعدی وجود دارد که ضروریست.
ایدهای که بدوا در مغز متولد میشود نه تنها برای دیگران که برای خود نیز نامفهوم و صورتی مغشوش دارد. این ایده ماهیتی چون سلولهای خاکستری دارد. او هنوز در چم و خم آن چه به ذهناش عالی و ستودنی میرسد گرفتار است. «بیان» چیزیست که او را از هوسها و گرفتاریهای فردی به جهان مادی میکشاند. بیان در فلسفهی غربی ماهیت دادن به اندیشهها و افکار است. باید تراوشات ذهنی شکلی مادی پیدا کند تا «موجود» شود. مولوی میگوید: از عدمها سوی هستی هر زمان/ هست یارب کاروان در کاروان. این سخن بیشک بستگی زیادی به اندیشههای غربی دارد. ولی در شرق مخالفتهای ریشهای با چنین سبکی وجود دارد. ما با روح و ناگفتنیها بیشتر همراه هستیم تا با مادی کردن اندیشهها. در دیدگاه غالب ما، اندیشهها و ناگفتنیها که ماهیتی مادی مییابند جهان روح و ذهن را ترک کرده و اصالت خود را از دست میدهند. با این بینش و با نفوذ حکمت اشراقی بیانهای ما به درونگرایی خزیده و فرصت رشد و بالندگی نیافتهاند. «اشاره» در عرفان و حکمت نظری چنان جای محکمی دارد که شرح و بسط اندیشهها ندارد. اصالت اندیشه در دیدگاه مولوی نفوذی بیشتر از بیت پیشیناش دارد: ای برادر تو همه اندیشهای/ مابقی خود استخوان و ریشهای. این که در جامعهی ما این بیت بیش از بیت پیشین شنیده و تکرار میشود حکایت غریبیست!
در فلسفهی ما، کسی که به اشارت سخن میگوید و به اشارت رفتار میکند خیلی فاخرتر و والاتر از کسیست که هر چیزی را نقد و شرح میدهد. اگر نظر بر این است که یک موقعیت اجتماعی شایسته به دست آوریم بهتر آن است که کم سخن گوییم و بیشتر سر بر جبین باشیم. کسی که چنین است، بیشتر اهل اندیشه و ملکوت فکریست تا کسی که به تولید اندیشه و فکر میپردازد. عاقبت اندیشی برازندهتر از تفکر به امورات مادیست. بدین ترتیب، بیانها و گفتارهای ما در همان دم که مبتلا به امواج ذهنی هستند راهی برای ابراز نظر نمییابند و به سود اشارتهای عارفانه خفه میشوند. این خفگی در بطن هر اثری وجود دارد. میتوان صورتی از توهم را در تولیدات هنری دید که از خفگی و مشکلات تنفسی پدید آمده است.
بیان به معنا و مراد آن بیت مولوی، با فرود آمدن اندیشه از عرش به فرش به «وجود» میآید. بیان، روشی برای انتقال مفاهیم و تصورات ذهنیست. اگر مخاطبی برای ایدههای ما وجود ندارد ماییم و موج سودا. در جامعهی ما مخالفت شدیدی برای ابراز اندیشهها وجود دارد. پس از سالیان زیادِ زندگی در پنهان کردن افکار به قصد فروتنی و به کام فضیلت، کنار گذاشتناش تلاش و انرژی زیادی صرف میکند.
خسته نشدیم از این که با قانون و منطق منحصر به فرد خود اثبات کنیم که هیچ قانون و منطقی در هنر حکم فرما نیست. این گونه رفتار غیر هنری از جایی سرچشمه میگیرد که خود را در ناآگاهی تعمدی افکندهایم و در لابهلای آثار خود هیچ جای مناسبی به مردم ندادهایم تا از اثر متأثر شده چیز یاد بگیرند. آن بیتفاوتی ذاتی که برای هنرمند لازم است تا در اوج یافتههای ذهنیاش قرار گیرد که در سطح متعارف معرفت بشری شناور نماند، با ناآگاهی عمدی فرق بسیار دارد. فرار از قاعده و منطق هنری و پناه آوردن به قوانین کاملا شخصی هیچ رونقی را در ساحت هنر و فرهنگ موجب نخواهد شد. در این وضعیت، هنرمند را در جهانهای کاملا شخصی خواهیم دید که روی دوایری کوچک یا بزرگ دور خود میگردد. به گمان این گونه کسان، از منطق و قانون معنای یک سانی مراد میشود که پزشک و اخترشناس و هنرمند عکاس مجبور به پیروی آن هستند. هم چنان زندگی قوانین خود را دارد و طبیعت قانونی دیگر، قانون و فلسفهی هنر را نیز باید شناخت.
خلیل غلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
غزه آمریکا طالبان توماج صالحی حجاب رئیسی رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
آتش سوزی کنکور سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت
خودرو دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران کتاب مهران مدیری تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی جنگ اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه انگلیس
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس تیم ملی فوتسال ایران
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان تسلا فیلترینگ ناسا تبلیغات ایلان ماسک اپل
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن