یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا

تجارت الكترونیك


تجارت الكترونیك

با پیشرفت تكنولوژی و گسترش جوامع بشری , لزوم به كارگیری روشی نوین در تجارت كاملاً محسوس می باشد شیوه ای كه بتواند با دفع نقص ها و عیوب موجود , جایگزین مناسبی برای تجارت سنتی باشد این مت جایگزین , باید با سود دهی بالا , كاهش هزینه ها , گسترش دامنه تجارت , افزایش فروش و در آمد و صرفه جویی در وقت همراه باشد

آیا تجارت سنتی پاسخگوئی نیازهای موجود در جوامع بشری می باشد ؟

با پیشرفت تكنولوژی و گسترش جوامع بشری ، لزوم به كارگیری روشی نوین در تجارت كاملاً محسوس می باشد . شیوه ای كه بتواند با دفع نقص ها و عیوب موجود ، جایگزین مناسبی برای تجارت سنتی باشد . این مت جایگزین ، باید با سود دهی بالا ، كاهش هزینه ها ، گسترش دامنه تجارت ، افزایش فروش و در آمد و صرفه جویی در وقت همراه باشد . از میان موارد بر بهره مندی از مزایای ذكر شده در بالا ، دارای امنیت ، سرعت و دقت بیشتری در مقایسه با گزینه های موجود می باشد . تجارت الكترونیك خرید و فروش كالا و ارائه خدمات از طریق اینترنت می باشد . از همین رو باعث گسترش طیف انتخاب مصرف كننده ، كاهش قیمت كالاها از طریق حذف واسطه ها ، كاهش هزینه های عمومی ، افزایش صادارات غیر نفتی ، ایجاد رقابت میان تولید كنندگان و عرضه كنندگان می شود . یكی از بارزترین مشخصه های تجارت الكترونیك كاهش آلودگی به واسطه كاهش تردد می باشد ، همچنین به كارگیری تجارت الكترونیك در داد و ستد كالا یا ارائه خدمات امكان تغییر روند بازگشت سرمایه را به كاربران می دهد . متأسفانه با وجود تمامی مزایای تجارت الكترونیك به دلایل متعددی از جمله : نامأنوس بودن این روش برای عموم مردم ، كمبود منابع آموزشی مناسب در این زمینه ، كمبود سیستم پرداخت الكترونیكی و استفاده نكردن از قابلیتهای موجود و سوء استفاده از بحث تجارت الكترونیك . این روش در كشور ما مورد بی مهری قرار گرفته است .

تقدیر و تشكر :

با تقدیر و تشكر از موءسسه آموزشی امام حسین (ع) و دست اندركاران این همایش كه این فرصت را در اختیار جوانان قرارداده و روحیه تحقیق و پژوهش را در ما زنده كردند .

مقدمه ای بر تجارت الكترونیك :

اینترنت در ابتدای پیدایش تنها جهت تبادل اطلاعات ، آنهم به صورت متن ساده مورد استفاده قرار می گرفت كه بعدها امكان انتقال فایل ،نامه الكترونیكی نیز میسر گردید. در این زمان تنها استفاده تجاری از اینترنت ،دادن اطلاعات از یك كالا یا سرویس بود. آنهم به صورت متن و در مواقعی هم به صورت نامه الكترونیكی در اختیار متقاضیان قرار می گرفت و در نهایت خریدار با فروشنده تماس گرفته و مبادله خارج از شبكه انجام می شد.با ظهور صفحات وب این امكان به وجود آمد كه فروشندگان بتوانند محصولات خود را در محیط شبكه به عموم معرفی كنند.نقطه عطف مبادلات الكترونیكی زمانی بود كه امكان پرداخت پول در محیط اینترنت و به وسیله كارت های اعتباری میسر شد و این موضوع باعث تكمیل هر چه بیشتر فرایند تجارت الكترونیك گردید.با آشنایی مردم و تجار با مزایا و فواید تجارت الكترونیك،حجم كمی و كیفی مبادلات از این طریق رو به افزایش گذاشت. اما ناامنی و بی قانونی اینترنت باعث نگرانی هایی می شد.با مرور زمان و ظهور پروتكل های ایمنی متعدد ،عرضه نرم افزارها و سخت افزارها ی پیشرفته و امن ،قانونمند شدن محیط شبكه و افزایش فرهنگ و دانش كاربران اینترنت ،امروزه سطح ایمنی مبادلات اینترنتی نسبت به گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

تجارت الكترونیك چیست ؟

هر گونه خرید و فروش كالا و خدمات از طریق اینترنت و هر آنچه كه مرتبط با آن است را تجارت الكترونیك نامیده اند.

انواع تجارت الكترونیك:

۱) تاجر با تاجر(BUSINESS TO BUSINESS=B۲B)

۲) تاجر با مشتری(BUSINESS TO CUSTOMER=B۲C)

۳) مشتری با مشتری(CUSTOMER TO CUSTOMER=C۲C )

مزایای تجارت الكترونیك:

الف)مزایای تجارت الكترونیك برای تجار وكسبه:

۱) گسترش دامنه كسب و كار و به تبع آن افزایش فروش و در آمد.

۲) كاهش هزینه ها در بسیاری از بخش های یك تجارت و كسب كار از قبیل :تبلیغات ،بازاریابی و...

۳) پشتیبانی بهتر ،سریعتر،موثرتر.

۴) یك كسب وكار اینترنتی از تمام نقاط دنیا و به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته و۳۶۰روز سال در دسترس است.

۵) اتوماسیون كارها و افزایش سرعت انجام امور دریافت،سفارش،امور حسابداری،ثبت آمار موجودی و ...

ب)مزایای تجارت الكترونیك برای مردم و مصرف كنندگان:

۱) افزایش قدرت انتخاب مصرف كننده و امكان دسترسی به انبوه كالا از تعداد زیادی عرضه كننده و در نتیجه انتخاب بهترین كیفیت با حد اقل قیمت.

۲) حذف واسطه ها كه باعث كاهش قیمت كالاها می شود.

۳) ایجاد رقابت در بین تولید كنندگان و عرضه كنندگان كه این موضوع باعث كاهش قیمت ها و افزایش كیفیت كالا و خدمات رسانی به مشتری می گردد.

۴) صرفه جویی بسیار در وقت مردم.

۵) سادگی و راحتی در انجام سفارش ها.

ج)مزایای تجارت الكترونیك برای جامعه:

۱)كاهش هزینه های عمومی.

۲)كاهش تردد كه باعث كاهش آلودگی هوا می شود.

۳)ایجاد اشتغال در سطحی وسیع و با هزینه كم.

۴)صادرات كالا و خدمات به اقصی نقاط دنیا و ایجاد در آمد ارزی برای كشور.

۵)امكان توسعه مناطق كمتر توسعه یافته و دسترسی آسان به منابع مناطق توسعه یافته.

كالا یا خدمات در اینترنت:

آیا بر روی شبكه اینترنت باید كالا فروخت یا خدمات؟یكی از اولین چیزهایی كه هنگام ایجاد یك كسب و كار اینترنتی می بایست درباره آن تصمیم بگیرید،این است كه آیا میخواهید یك محصول را بفروشید یا خدمات ارایه كنید.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.