سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

کارآفرینی های میلیون دلاری زنان


کارآفرینی های میلیون دلاری زنان

ورود به حوزه های کاری مردان

در مسابقات «جایزه یک میلیون دلاری» زنان کارآفرین به دنبال ارائه طرح های تجاری ای هستند که درآمدش حداقل یک میلیون دلار باشد در واقع، زن ها حرفه هایی را هدف قرار داده اند که تا پیش از این مربوط به مردها بوده است. این ماه و ماه گذشته - یعنی ماه هایی که مراسم عروسی بیشتر برگزار می شود- درآمد شرکت جولی گلدمن ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. این شرکت که در نیویورک مستقر شده، فرش های تزئینی غیرچسبان و غیرکاغذی برای راهروهای تالار عروسی تولید می کند. جولی مدیر عامل این شرکت پس از درآمد ۶۲۵ هزار دلاری ای که در سال ۲۰۰۷ داشت، درآمد امسال خود را ۸۵۰ هزار دلار برآورد کرده است. جولی در عین حال یکی از ۹ زن کارآفرینی بود که چند ماه پیش در مسابقه «جایزه یک میلیون دلاری» برنده شد. برگزارکننده این مسابقه موسسه ای وابسته به شرکت امریکن اکسپرس است و جایزه ای که به فرد برنده می دهد در واقع یک میلیون دلار پول نقد نیست بلکه یک بسته خدماتی شامل تجهیزات اداری، مشاوره، تسهیل شرایط گرفتن وام و اعتبار در اختیار کارآفرین می گذارد تا او بتواند به هدف درآمدی خود برسد.

با ادامه همین روند، گلدمن انتظار دارد درآمدش در سال ۲۰۰۹ به ۱/۱ میلیون دلار برسد چرا که او برای ایجاد شعبه ای در اروپا برنامه ریزی کرده و می خواهد بخش عمده فروشی اش را هم فعال کند. جولی همچنین تصمیم دارد تعداد کارکنانش را که هم اکنون هشت نفر هستند، به ۱۰ نفر برساند. توسعه بخش عمده فروشی در واقع پیشنهادی بود که موسسه به جولی داده بود. جولی می گوید: «روش خوبی برای به دست گرفتن بازار پیش گرفته است.» موسسه برگزار کننده این مسابقه، ۱۲ مسابقه دیگر همانند این مسابقه را نیز طی سال برگزار می کند. نل مرلینو از اعضای موسسه این مسابقه را در سال ۱۹۹۹ طراحی کرد تا تعداد زنانی که کسب و کارهایی با درآمد میلیون دلاری را اداره می کنند، افزایش پیدا کند.

● شکاف درآمدی جنسیت ها

تعداد کسب و کارهایی که مالک بیش از نیمی از سهام آنها زن هستند طی سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ ، ۴۰ درصد افزایش داشته است و این رقم تقریباً دو برابر متوسط نرخ رشد کل فعالیت های تجاری آمریکا است.براساس آمار مرکز پژوهش های کسب و کار زنان در واشنگتن، تنها سه درصد از کل کسب و کارهایی که زنان آن را اداره می کنند، درآمدی بیش از یک میلیون دلار داشته اند و این برابر با نصف درصد مردانی است که کسب وکاری با درآمد بیش از یک میلیون دلار دارند.در زمان برگزاری مسابقه «جایزه یک میلیون دلاری»، گلدمن و ۳۰ شرکت کننده دیگر با لباس های رسمی در ردیفی به طور منظم ایستاده و منتظر بودند با ارائه ایده خود، تحسین داوران را برانگیزند. موقع ارائه طرح ها، مدیر روابط عمومی یکی از این شرکت ها از اینکه بازارهای آمریکای لاتین را هدف قرار داده، صحبت و شرکتی دیگر، کمک به مادران برای اشتغال دوباره را به عنوان رسالتش مطرح کرد.وقتی شرکت ها طرح های خود را که شامل واکس ناخن قابل تجزیه، تهیه غذای سالم برای مدارس و... ارائه می دادند، تماشاگران که بیشتر آنها زن بودند از شنیدن این طرح ها ذوق زده می شدند و آنها را تشویق می کردند. وقتی نوبت گلدمن شد، او از بدقواره بودن فرش های کاغذی ای گفت که در راهرو تالار منتهی به اتاق عروس و داماد پهن می شود و به همین خاطر او تصمیم گرفته بازار فرش مهمانی عروسی را به دست بگیرد. او تاکید کرد توجه رسانه ها را هم به خوبی جلب خواهد کرد چرا که به تازگی فرش های او در مراسم عروسی چهره های سرشناسی استفاده شده اند.

● کمک به بالا بردن درآمد زنان

مرلینو که از سال ۱۹۹۳ پروژه بسیار موفق «آشنایی دختران با محل کار» را اجرا کرده، برگزاری مسابقه «جایزه یک میلیون دلاری» را فرصتی دانست تا به وسیله آن، تعداد زنان کارآفرین بیشتر شود و این زنان نه تنها با هم رقابت کنند بلکه راهنمایی شوند و اطلاعات مفیدی در این میان رد و بدل شود. بسیاری از این زنان کارآفرین می گویند حمایت های معنوی و راهنمایی های کاربردی، آنها را جذب این موسسه کرده است. گلدمن معتقد است علاوه بر جایزه ای که برده، شرکت در این مسابقه مزایای دیگری هم برای او داشته است برای مثال صاحبان مشاغل و کارکنان این موسسه به او راه هایی را پیشنهاد کردند که با استفاده از آنها بتواند کارهای روزمره شرکت را واگذار کند و به جای آن حرفه خود را توسعه دهد. البته گلدمن و شرکت کنندگانی که به مرحله نهایی مسابقه رسیده اند، معتقدند آن استقبال و تشویقی که در این مسابقه از آنها می شود در جاهای دیگر به راحتی به دست نمی آید چرا که دیگران تصور می کنند ایده های آنها بی اهمیت است.

● توسعه کارآفرینی های جدید

از میان زنان کارآفرینی که هر روز تعدادشان در حال افزایش است، بسیاری وارد زمینه های کاری مردان یعنی ساخت و ساز و کارآفرینی های مرتبط با فناوری شده اند اما بسیاری از زنان مانند گلدمن هم هستند که حوزه هایی را هدف قرار داده اند که به اعتقاد آنها مشتریان این حوزه ها نادیده گرفته شده اند. کایرا وامپلر مدیر بازاریابی موسسه ای در آمریکا با بررسی تمایلات زنان کارآفرین به ویژه آنهایی که فرزندی هم دارند، به این نتیجه رسیده: «زن ها نسبت به جامعه خود بسیار حساسند و بسیاری از آنها دست به کسب و کارهایی می زنند که مرتبط با جامعه، زنان دیگر و کودکان باشد.»

منبع:www.womensenews.org

سارا سلتزر

رجمه: مهرزاد غنی پور