یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پژو ۸۰۷


پژو ۸۰۷

مدل Pulmann پژو ۸۰۷ که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد , مجهز به ۶ صندلی بسیار راحت و مجزا میباشد حساسیت پژو در مورد ایمنی سرنشینان در بین خودروسازان زبانزد است

در نمایشگاه بین المللی خودرو امسال شاهد نمایش پژو ۸۰۷ در غرفه ایران خودرو بودیم که توجه بسیاری از هموطنان و علاقمندان به صنایع خودروسازی را به خود جلب نموده بود . قبل از پرداختن به این خودرو شاید بهتر باشد مقدمه ای از این کلاس خودرو که به آن کلاس خودروهای چند منظوره ( MPV ) اطلاق میشود ، داشته باشیم .

در سال ۱۹۸۴ شرکت خودروسازی کوچک Matra طرحی را به شرکت Talbot ارائه نمود ، که مدیران این شرکت از قبول آن سر باز زدند ، چند وقت بعد شرکت رنو همان طرح را با نام رنو اسپیس ( Espace ) به بازار ارائه نمود که نسل کنونی آن هنوز هم جزء پر فروشترینMPV ها است و شرکتTalbot نیز چند وقت بعد ورشکست گردید .MPV ها را باید از لحاظ کاربری ، خودروهای جادار و نسبتا لوکس دانست که از لحاظ قابلیتهای رانندگی و حرکتی قابل مقایسه با بسیاری از خودروهای سواری بوده و بر خلاف ظاهرشان ربطی به خودروهای باری کوچک ندارند .

عمده خریداران این نوع خودروها را خانواده های پر جمعیت با وضع اقتصادی مناسب و آژانسها و هتلها تشکیل میدهند . اولین نسل MPV پژو با نام ۸۰۶ در اواسط دهه ۹۰ به طور مشترک با لانچیا ، فیات و سیتروئن عرضه گردید . نسل جدید این خودرو با نام ۸۰۷ امسال به بازار عرضه گشته که ابعاد آن در طول و ارتفاع به ترتیب mm ۲۷۳ و mm ۳۸ افزایش یافته است . در این خودرو نیز مثل دیگر انواع MPV ، جای حمل وسائل نسبتا کم است و بنا به سفارش خریدار میتواند ۷ یا ۸ صندلی مجهز داشته باشند . مدل Pulmann پژو ۸۰۷ که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد ، مجهز به ۶ صندلی بسیار راحت و مجزا میباشد . حساسیت پژو در مورد ایمنی سرنشینان در بین خودروسازان زبانزد است .

در این مدل پر ظرفیت نیز مسئله ایمنی از اهمیت خاصی برخوردار بوده تا جائی که به عقیده برخی کارشناسان ، پژو استانداردهای ایمنی این کلاس خودرو را از نو تدوین کرده است .

صندلی راننده و سرنشین جلو مجهز به ایربگ جلو و کناری میباشند و برای دفعه اول در جهان هر سه ردیف صندلی دارای ایربگی جانبی به طول کل اطاق میباشند که در هنگام تصادف از پهلو از برخورد سرنشینان با شیشه های کناری و ستونهای خودرو جلوگیری می کنند .

طراحی داخل کابین بیشتر معطوف به راحتی سرنشینان خصوصا آسایش کودکان است و بیش از ۵۰ محفظه برای قرار دادن اشیاء کوچک و بزرگ در آن تعبیه شده است ، لازم به ذکر است که برخی از آنها خنک شونده نیز میباشند . همچنین امکان سفارش تلویزیون و سیستم DVD نیز برای این خودرو وجود دارد.

دربهای جانبی ۸۰۷ به جز در ساده ترین مدل آن برقی میباشند و با فشار دکمه ای بر روی کلید ، از راه دور باز و بسته میشوند . دربهای جانبی و شیشه های برقی این مدل دارای سنسورهائی است که از بسته شدن درب بر روی دست افراد ( خصوصا اطفال ) جلوگیری مینماید . یکی از نقاط ضعف ۸۰۷ نحوه قرار گرفتن نشانگرها در وسط داشبورد است که نیازمند انحراف بیش از حد چشم راننده از جاده میباشد . محل قرار گرفتن اهرم دنده نیز منحصر به فرد است که راننده به سادگی به آن عادت پیدا میکند و از لحاظ آزاد سازی فضای زیر پا بسیار سودمند است .

۸۰۷ با چهار نوع موتور متفاوت چهار سیلندر و یک نوع موتور شش سیلندر بنزینی عرضه میگردد که دو نوع آن بنزینی و دو نوع دیگر توربو دیزل میباشند . قبل از توضیح بیشتر یادآور می شویم که بر خلاف کشور ما که خودروهای سواری دیزل طرفدار چندانی ندارند ، در اروپا خودروهای دیزل خصوصا توربو دیزل به لحاظ صرفه اقتصادی و عملکرد مطلوبشان پر فروش تر از انواع بنزینی میباشند، خصوصا درکلاس خودروهای خانوادگی وMPV ها که این نوع موتور با گشتاور تولیدی بالاتر خود نسبت به موتورهای بنزینی هم ردیف خود ، سهولت رانندگی بیشتری را برای راننده به ارمغان میاورد .

حال می پردازیم به موتورهای قابل نصب در پژو ۸۰۷ : - موتور شش سیلندر بنزینی با آرایش V۶ با حجم cc۲۹۴۶ و قدرتی معادل۲۱۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm۲۸۵ در ۳۷۵۰ دور در دقیقه. - موتور جهار سیلندر بنزینی به حجم cc۲۲۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار قدرت در ۵۶۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm۲۱۷ در ۳۹۰۰ دور در دقیقه . - موتور جهار سیلندر بنزینی به حجم cc۱۹۹۷ و ۱۳۸ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm۱۹۰ در ۴۱۰۰ دور در دقیقه .- موتور جهار سیلندر توربو دیزل به حجم cc۲۱۷۹ و ۱۳۰ اسب بخار قدرت در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm۳۱۴ در ۲۰۰۰ دور در دقیقه . - موتور جهار سیلندر توربو دیزل به حجم cc۱۹۹۷ و ۱۰۹ اسب بخار قدرت در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm۲۷۰ در ۱۷۵۰ دور در دقیقه .

مدل شش سیلندر پژو ۸۰۷ تنها با گیربکس اتوماتیک با سیستم انطباق خودکار ( این نوع گیربکس قادر است که با تجزیه و تحلیل نحوه رانندگی راننده، در صورت نیاز دنده را برای افزایش شتاب دیرتر تعویض نماید و در حالت عادی با تعویض سریعتر دنده باعث صرفه جوئی در مصرف سوخت شود ، در ضمن مسائلی چون لغزندگی سطح جاده و شیب جاده و وزن خودرو را نیز مد نظر قرار می دهد ) قابل سفارش است ، حداکثر سرعت این مدل ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است که برای این کلاس خودرو بسیار درخور توجه است . موتور ۲ ۲ لیتری بنزینی بسیار نرم و بی صدا بوده و قادر است پژو ۸۰۷ را با سرعتی در حدود ۱۹۶ کیلومتر در ساعت به حرکت در آورد و در اکثر مواقع صدای آن از صدای برخورد باد با بدنه خودرو کمتر است .

موتور ۲ ۲ لیتری توربو دیزل با ۱۳۶ اسب بخار نیرو و خصوصا گشتاوری ۲۰ درصد بیشتر از مدل ۲ ۲ لیتری بنزینی برای جابجائی سرنشینان و اسباب و اثاثیه شان مناسب است . در ضمن مصرف متوسط سوخت آن ۳۰ درصد از مدل بنزینی کمتر بوده که این مهم با توجه به ارزانتر بودن گازوئیل نسبت به بنزین دو چندان مینماید و پیش بینی می شود پر فروشترین مدل ۸۰۷ در اروپا بشود . سیستم تعلیق پژو ۸۰۷ نسبت به ۸۰۶ تقریبا بدون تغییر باقی مانده و تنها تنظیمات و قطر میل تعادل عقب تغییر یافته است و در داخل شهر نسبتا خشک عمل میکند ولی با افزایش سرعت توانائیهای حرکتی تحسین بر انگیز پژو بروز کرده و علاوه بر راحتی بسیار زیاد ، اطمینان بخش نیز میباشد . سیستم ABS، سیستم حفظ پایداری و سیستم جلوگیری از هرزگردی چرخها جزو تجهیزات ایمنی انواع مدلهای ۸۰۷ است که مدل شش سیلندر علاوه بر این مجهز به کالیپرهای ترمز چهار پیستونه ساخت Brembo است .

با توجه به قابلیتهای حرکتی و سطح تجهیزات و امکانات ۸۰۷ چنین به نظر میرسد که بتواند در کلاس MPV های اروپائی رقابت تنگاتنگی با خودروهائی مثل فورد گالاکسی ، رنو اسپیس و … داشته باشد .