سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت در گوگل


مدیریت در گوگل

گوگل با تمام سازمان هایی که تا به امروز دیده ایم, متفاوت است

گوگل با تمام سازمان‌هایی که تا به امروز دیده‌ایم، متفاوت است. می‌توانیم این تفاوت را در نحوه تعامل اعضا با یکدیگر، در ساختار سازمانی، در سخت‌افزارهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سیستم‌عامل اختصاصی آن و حتی در نحوه استخدام پرسنل تازه مشاهده کرد.

برای این‌که کمی با این وجه تمایز و این تفاوت آشنا شوید، به‌عنوان یک پیشنهاد توصیه می‌کنم به سایت گوگل مراجعه کرده و راهنمایی‌های گوگل را برای ارجاع درخواست کار به گوگل مطالعه کنید.

خودتان متوجه می‌شوید، این روش استخدام با روشی که باقی شرکت‌ها برای استخدام دارند، چقدر متفاوت است. اما در کنار این جذابیت‌ها، واقعیت‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است شما از آن‌ها با خبر نباشید.

۱) آیا تا به حال صفحه اصلی سایت گوگل را با صفحه اصلی سایت‌های دیگر موتورهای جست‌ و جو (مانند Yahoo،Bing، AltaVista و...) مقایسه کرده‌اید؟

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که چرا صفحه اصلی سایت شرکت گوگل این قدر ساده و مختصر است؟ می‌دانید دلیل اصلی این سادگی چیست؟ دلیل اصلی این قضیه این است که سازندگان سایت (لری پیج و سرگئی برین) با HTML و تکنیک‌های زیبای آن آشنا نبودند. به همین دلیل سایت در ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شد!

۲) در جست ‌و جوهای گوگلی حتماً با کلیدی به نام «I feel lucky» یا اگر از گوگل فارسی زبان استفاده می‌کنید با کلید «جست‌وجو با بخت و اقبال» آشنایی دارید. این کلید تا به امروز خیلی توسط مراجعه‌کنندگان به سایت مورد استفاده قرار نگرفته است!

اما همچنان در سایت اصلی وجود دارد. در نسخه‌های اولیه و آزمایشی گوگل تصمیم گرفته شد، این کلید از صفحه حذف شود، اما این تردید به وجود آمد که ممکن است میزان استفاده از گوگل بسیار پایین بیاید. بنابراین به دلیل حس اطمینانی که به صورت ناخودآگاه تلقین می‌کرد، این کلید در صفحه باقی ماند. این کلید یک کلیداطمینان‌بخش به کاربر است!

۳) آیا توجه کرده‌اید، گوگل به ندرت تغییر می‌کند؟ اگر به این نتیجه رسیده‌اید باید به شما عرض کرد که کاملاً در اشتباه هستید. در گوگل تغییرات بسیار آهسته، اما به صورت ممتد اتفاق می‌افتند. مراجعه‌کنندگان هرگز متوجه تغیرات ناگهانی نخواهند شد. استراتژی اصلی گوگل این است که هرگز کاربرانش را با تغییرات عمده رو‌به‌رو نکند. به‌عنوان مثال، کاربران Excite@Home قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید را تجربه می‌کنند، بدون این‌که به آن‌ها اطلاعی در مورد قابلیت‌های جدید داده شود.

۴) حتماً شما هم به سرویس ترجمه گوگل سری زده‌اید و شاید یکی از استفاده‌کنندگان از این سرویس‌ها باشید. جالب توجه است که بدانید گوگل بزرگ‌ترین شبکه مترجمان در دنیا را دارد! (البته حتماً می‌دانید که استفاده از این سرویس نیز رایگان است)

۵) به‌طور حتم، می‌دانید که روزانه چند میلیون ایمیل به صورت Feedback برای شرکت گوگل ارسال می‌شود. اما ممکن است ندانید که تمام این ایمیل‌ها بررسی می‌شوند. برای اطمینان از صحت این گفتار، کافی است یک ایمیل به گوگل بزنید و یک درخواست منطقی یا یک پیشنهاد برای آن‌ها بفرستید. ارسال ایمیل به گوگل یک کار بیهوده نیست، در اصطلاح گوگل تمام ایمیل‌ها را می‌خواند.

۶) گوگل به کارمندان خود در هر سطحی این اجازه را می‌دهد که بیست درصد از زمان کاری خود را برای پروژه‌های مطلوب خودشان صرف کنند. به‌طور حتم، بیست درصد از زمان کاری با احتساب تعداد کارمندان گوگل عدد بسیار بزرگی خواهد شد. اما ممکن است ندانید که خیلی از سرویس‌های بزرگی مانند Orkut که در بسیاری از کشورها خیلی پربازدید‌کننده است، نتیجه همین سیاست کاری است.

۷) سیاست کاری گوگل نشأت گرفته از یک سری شعارها است. یکی از این شعارها این است: «به کاربران چیزی را که می‌خواهند در زمانی که درخواست می‌کنند، بدهید.»

۸) سرویس محبوب Gmail قبل از انتشار به‌عنوان یک سرویس عمومی به مدت دو سال به صورت آزمایشی درون سازمان استفاده می‌شد. طی این مدت با بررسی کاربران، توانستند کاربران سرویس‌های Email را به شش گروه مختلف دسته‌بندی کنند.

اقدام بعدی طراحی و بهینه‌سازی دوباره برای تطبیق دادن امکانات و ویژگی‌های سرویس ایمیل گوگل با خواسته این شش گروه از کاربران بود. نتیجه تعداد کاربرانی است که از این سرویس ایمیل رایگان استفاده می‌کنند.

۹) گوگل هر روز نتایج تحقیقات خود را به‌روز می‌کند. شاید باور نداشته باشید، گوگل حتی از آنتراکتیکا هم Feedback دریافت کرده و بررسی می‌کند.

۱۰) استاندارد کار در شرکت گوگل بالاتر از استانداردهای جهانی است. در دفتر مرکزی گوگل حدود سه هزار نفر کارمند مشغول به‌کار هستند. به این کارمندان Googler و به دفتر کار آن‌ها GooglePlex می‌گویند!