شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

«محافظ» فیلمی برپایه هنرهای رزمی


«محافظ» فیلمی برپایه هنرهای رزمی

«تونی جا» بازیگر تایلندی توانمندی است كه ورزش های رزمی را در فیلم های اكشن به نمایش گذاشته و به عنوان یكی از ستاره های سینمای جهان در زمینه فیلم های رزمی مطرح شده است

«تونی جا» بازیگر تایلندی توانمندی است كه ورزش های رزمی را در فیلم های اكشن به نمایش گذاشته و به عنوان یكی از ستاره های سینمای جهان در زمینه فیلم های رزمی مطرح شده است. پیش از این وی با ایفای نقش در فیلم «اونگ بك۱» و نمایش مهارت در هنرهای رزمی شگفت انگیز به موفقیت جهانی دست یافت. بهره بردن تونی جا از سبكی خاص در«اونگ بك۱» و فیلم «محافظ» كه چندی پیش شاهد اكران آن در هالیوود بودیم نكته قابل توجه نقش آفرینی وی است كه جایی برای بدلكاری، بندبازی و آكروبات باقی نگذاشته است.

در این ایام شاهد حضور وی در نقش اصلی فیلم هستیم. در این فیلم به كارگردانی «پراچیاپینكاو» تونی جا ایفاگر كاراكتر «خام» شخص بومی تایلندی است كه با مشاهده ربوده شدن دو فیلی كه برای وی و خانواده او از ارزش بسیاری برخوردارند، به جنایتهایی پی برده و جهت جست وجوی دو فیل مورد علاقه اش به استرالیا سفر می كند؛ طی این مسافرت وی به طور ناگهانی با جنایتهایی مواجه می شود كه محدوده آنها وسیع تر و رعب انگیزتر از آن چیزی است كه تصور می كرده است. «خام» به كمك یك پلیس تایلندی به گونه ای برنامه ریزی می كند كه حیوانات دوست داشتنی اش را به كشور خود بازگرداند. تونی جا به بهانه حضورش در فیلم «محافظ» در مصاحبه ای شركت كرده كه درپی می آید:

● ممكن است توضیح دهید سبك رزمی (MUAYTHAI) چه ویژگی هایی دارد؟ و این سبك با سایر هنرهای رزمی كه بر پرده سینما نظاره گر هستیم، چقدر تفاوت دارد؟

▪ در این شیوه فرد از طریق ۹ نقطه حساس بدنش كه شامل آرنج ها، پاها و سر هستند، از خود دفاع می كند. تفاوت این سبك با سایر هنرهای رزمی موجود در فیلم ها این است كه این سبك در تاریخ باستان از اهمیت فراوانی برای امنیت ملی برخوردار بوده است و سربازان علاوه بر شمشیر از این روش استفاده می كرده اند. همچنین فیلم«اونگ بك۱»در گسترش این شیوه در ورزش های رزمی تایلند نقش مؤثری داشته است.

● آیا موفقیت های فیلم«اونگ بك۱» در ایالات متحده آمریكا شما را غافلگیر كرد؟

▪ برتری جستن این فیلم از آثار سینمایی كه به سبك رزمی ساخته شده بودند. موجب شگفتی من شد. البته من به نقش مؤثرم در افزایش آگاهی مردم تایلند در زمینه فیلم های رزمی افتخار می كنم، می توان گفت «اونگ بك۱»آغازگر تغییر در فیلم های تایلندی محسوب می شود.

● میزان قابل توجهی از صحنه های خطرناك كه در فیلم «اونگ بك۱» وجود داشتند، در فیلم «محافظ» نیز مشاهده می شوند، آیا شما برای این صحنه ها محدودیت هایی را در نظر گرفته بودید یا تلاش شما در جهت به تصویر كشیدن هرچه بیشتر آنها بود؟

▪ واقعیت این است كه من در اجرای این شیوه رزمی در دو فیلم «اونگ بك» و «محافظ» با چالشها و مشكلاتی مواجه شده بودم،موضوعی كه هنگام ایفای كاراكترم، اهمیت چندانی نداشت. در حقیقت هدف من به وجد آوردن مخاطب هنگام مشاهده این حركات در فیلم هایم بود واین مسأله سختی كار را كاهش می داد. هیجان مردم زمان تماشای این شیوه رزمی به اندازه ای بود كه گویی نظاره گر (MUAYTHAI) در یك مسابقه ورزشی هستند. شایان ذكر است كه با وجود صحنه های خطرناك در این فیلم من از هیچگونه بدلكاری استفاده نكرده و تمام عوامل فیلمبرداری در جهت به حداقل رساندن آسیب های جسمی، احتیاط كامل را سرلوحه كارشان قرار داده بودند.

● باتوجه به هنرهای رزمی فیلم های اكشن آیا وجود جلوه های ویژه را برای این فیلم ها ضروری می دانید؟

▪ من فكر می كنم این موضوع به نقطه نظرات و خواسته های مخاطب بستگی دارد. به نظر من ایفای نقشی واقعی بدون جلوه های ویژه توسط شخصی كه به طور شایسته آموزش دیده، اولویت دارد. همچنین تكیه نكردن بر بدلكاری در ایفای كاراكتر و اثبات این مسأله شایان توجه است.

● مضمون فیلم«محافظ» از نجات دو فیل حكایت دارد، اهمیت فرهنگی حیوانات در تایلند چقدر است كه به تصویر كشیده شدن آن در این فیلم منجر شده است؟

▪ حیوانات به ویژه فیل ها در فرهنگ و مراسم مذهبی تایلند، موجودات مقدسی قلمداد می شوند، تا جایی كه فرد تایلندی به یك فیل به عنوان یكی از اعضای خانواده اش می نگرد.

● در سكانسی از فیلم «محافظ» شما همزمان با فرار كردن به سمت یك ساختمان با هزاران نفر مبارزه می كنید كه این سكانس یك تك چهار دقیقه به طول انجامید. مدت فیلمبرداری این سكانس طولانی چقدر بود؟

▪ آماده سازی این سكانس چهار دقیقه ای تقریباً یك ماه به طول انجامید. مجموعاً این سكانس شامل هشت برداشت بود كه هشتمین برداشت از كیفیت بهتری برخوردار بود. به علت تعامل فراوان با كارگردان، بدلكاران، بازیگران دیگر و مردم عادی، ما تنها قادر به برداشت دو صحنه در یك روز بودیم. ما با صرف تلاش بسیار و با استفاده از «استیدی كم» فیلمبرداری این سكانس را به اتمام رساندیم. نخستین فیلمبرداری ما یك فرد خارجی بود كه به علت همراه داشتن تجهیزات فراوان و یك استیدی كم قادر به دنبال كردن من در طول فیلمبرداری نبود كه درنهایت ما مجبور به تعویض وی شدیم.

● مردم عقیده دارند شما «جكی چان» یا «جت لی» آینده خواهید بود. آیا به فراتر رفتن از آسیا و ایفای نقش در فیلم های ساخته شده هالیوودی چشم امید دوخته اید؟

▪ به برنامه هایم در آینده نیندیشیده ام. در حال حاضر عمده تلاش من برروی پروژه تولید «اونگ بك۲» متمركز است كه داستان آن اساساً در تایلندمی گذرد و من در كنار كارگردانی آن، جزو نقش آفرینانش نیز خواهیم بود. این فیلم به شیوه جدیدی از سبك های رزمی تایلند می پردازد.

● بنابراین «اونگ بك ۲» خط داستانی «اونگ بك ۱» را دنبال نمی كند نظر شما چیست؟

▪ باید منتظر شد و دید.

گفت وگو با تونی جا



همچنین مشاهده کنید