جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
چالش های انیمیشن در ایران
از جمله مسائل ارزشمند دیگری که حتی به عنوان یک حوزه مطالعاتی قابل تأمل نیز برای محققان و دست اندرکاران این هنر - صنعت در کشورمان مطرح نشده اقتصاد تولید انیمیشن است که در کشورهای با سابقه و فعال در این زمینه ، دوران بلوغ خود را طی می کند. این مهم با وجود تلاشهایی که اخیراَ در کشورمان آغاز شده ، موضوع ناشناخته ای برای سیاستگذاران و مدیران دولتی قلمداد می شود . پژوهش های تخصصی در زمینه حیات ماقبل و ما بعد تولید به کمک جداول و نمودارها و همچنین معنا دار کردن اطلاعات خاص تولید انیمیشن نیز بی تردید می تواند در افزایش تقاضای بازار مؤثر باشد . عدم توجه به بازار فعلی داخلی، ضعف موجود جهت توسعه این بازار در سطح ملی و بین المللی ، چالش های ملموس در زمینه شکل گیری و توسعه بازار داخلی و عدم توجه به ابعاد جهانی این بازار را می توان از شاخص ترین موانعی دانست که به انسجام ساختاری تولید خلل های جبران ناپذیری وارد خواهد ساخت. علاوه بر این ، نظام تولید با پرداختن به مقوله ای با عنوان پژوهش بازار قادر خواهد بود ما را در شرایطی مطلوب تر و با چشم اندازی رفیع تر قرار دهد ، همچنان که در جهان سینما ، روز به روز پژوهش بازار به عنوان یک شاخه علمی به تدریج از آمارهای جمعیت شناختی برای پیش بینی رفتار مصرف کنندگان فراتر می رود .انیمیشن ما ، سالهاست در وابستگی شدید دولت باقیمانده و شرکتهای خصوصی نیز مدام در انتظار قراردادی هستند که از آن طرف به آنها پیشنهاد شود .
دولت در این پروسه، بیش و پیش از آنکه حمایتگر باشد نقشی محوری یافته ، نقش نظارتی خود بر تولیدات شرکتها و مؤسسات خصوصی را از یاد برده و بدین ترتیب برنامه ریزی و سیاستگذاری مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است. برآوردهای کارشناسی نشده ، عدم اختصاص بودجه کافی در برنامه ریزی های فرهنگی کشور برای تولید انیمیشن و وجود نوعی بی اعتمادی میان نهاد های دولتی و مراکز غیر دولتی در زمینه تولید ، تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی را در بر خواهد داشت . بی توجهی به اهمیت توزیع ، پخش و بازاریابی در کنار تولید، مشکلات عرضه مطلوب انیمیشن در بازار داخلی و بین المللی، عدم توجه به جایگاه آن به مثابه یک صنعت و نواقص ساختار حمایت از تولید انبوه نیز مشکلات اقتصادی این عرصه را روز به روز افزایش خواهند داد. طرح مسائل فوق ، ضرورت توجه به ابعاد گسترده انیمیشن کشورمان را بیش از گذشته یاد آور شده، این رسالت را بر دوش هنرمندان ، اساتید، محققین و تولید کنندگان قرار می دهد که در آینده ای نه چندان دور ، با مداقه بیشتر به تبیین چالش های فرا روی این هنر صنعت ،به صورت عام و به معضلات فراروی تولید به صورت خاص بپردازند . چرا که انیمیشن بهعنوان یکی از فراگیر ترین و جذاب ترین هنر های اکرانی می تواند به دلیل توانمندی های بیشمارش ، پاسخگوی پرسش های بسیاری در باره گذشته ، حال و آینده باشد.علاوه بر آنچه که در سطر های پیشین به آن پرداختیم،چالش های متعدد دیگری فراروی تولید انیمیشن کشورمان قرار دارد که هر یک به تنهایی میتواند مانع بزرگی در مسیر رشد و تکامل این هنر باشد . در خاتمه بحث ، ضمن طرح شماری دیگر از این چالش ها ، پیشنهادهایی ارائه خواهد شد تا بلکه بدینوسیله مقدمات افزایش آگاهی، دقت نظر بیشتر و دستیابی به راهکارهای اصلاحی فراهم گردد.
● چالش ها:
- عدم آشنایی مسئولان ارشد فرهنگی با انیمیشن و مشخص نبودن جایگاه این هنر در سیاستگذاری های کلان دولتی.
- چالش های موجود در نیازسنجی انیمیشن و راهکارهای افزایش بازار.
- ضعف تصمیم گیری های مدیریتی و انحصاری شدن کارشناسان و مشاورین.
- ناکارآمدی سیستم های آموزش دانشگاهی و مراکز غیر دولتی در مسیر تولید.
- عدم توجه کافی به برنامه ریزی بر اساس امکانات فرهنگی و نیازهای تولید.
● پیشنهادها:
- افزایش رابطه ضروری مراکز آموزشی تحقیقاتی با مراکز تولیدانیمیشن
- بررسی و نقد تجربه های موفق جهانی از زوایای گوناگون
- رفع نواقص بانک اطلاعات بین المللی وتقویت آرشیو داخلی .
- ایجاد هماهنگی کافی میان مراحل پیش تولید- تولید و پس از تولید.
- توجه به پتانسیل های موجود جهت همکاری های بین المللی در راستای تولید.
- دستیابی به میزان موفقیت آثار تولید شده با نظرخواهی تماشاچیان یا
گروه های متمرکز.
جمع آوری ، طرح و بررسی چالش های تولید به منظور هدف گذاری دقیق و تدوین ضوابط سودمند، از جمله ضرورتهای دستیابی به راهکارهای برنامه ریزی ، شناخت مکانیسم های اجرایی و مدیریت صحیح تولید انیمیشن در کشورمان محسوب می شوند.
استفاده از نظرات هنرمندان، پژوهشگران ودانشگاهیان در این زمینه نیز موجبات رفع بسیاری از معضلات را فراهم نموده ، باعث کم شدن شکاف های موجود میان سیاستگذاران و مجریان تولید انیمیشن در ایران خواهد شد.ساختار عمدتاَ دولتی تولید انیمیشن در جوامعی چون کشورمان طی دهه های گذشته ، چندان کاری از پیش نبرده ،پس لازم است به تجربه های ارزنده ای که با مشارکت بخش خصوصی در امور فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی می توان کسب کرد اندیشید و به ساختاری نوین در این زمینه دست یافت .
شراره گل محمدی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب