دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مشاور بازاریابی کیست و چه کارهایی انجام می دهد
امروزه اضافه کردن یک برچسب با عنوان مشاور در انتهای نام هر شغل و کسب درآمد زیاد تا حدودی ممکن شده و این موضوع موجب سردرگمی برای کسانی است که به دنبال چنین شغلی بوده یا در پی کسب خدمات مشاوره میباشند. با اغلب فارغالتحصیلانی که از این رشته و حوزه کاری صحبت کرده ام، از یک مشاور بازاریابی تصوری . . . در حد کار کردن در یکی از دپارتمانهای بزرگ مثلاً برندهای معتبر و بزرگ مصرفی و ارائه ایدههای تبلیغاتی را در نظر دارند که درواقع میتوان گفت بسیار متفاوت از وظایف و شغل یک مشاور بازاریابی در یکی از این شرکتها است.
اغلب مشاوران بازاریابی پس از کار و فعالیت و کسب تجربهای ۱۰ تا ۱۵ ساله در حوزه بازاریابی، که چیزی معمول و منطقی به نظر به نظر میرسد، به این عنوان شغلی دست پیدا می کنند. درواقع میتوان گفت این شغلی نیست که هرکسی بتواند بلافاصله پس از خارج شدن از دانشگاه به آن دست پیدا کند. نکته اصلی در این رابطه این است که فرد مشاور باید بتواند تبدیل به یک کارشناس بی طرف شود که یک شرکت برای پرداختن به موضوعات و مسائل خاص بتواند از آن استفاده کند. در این صورت است که فرد مشاور میتواند بلافاصله پس از مطرحشدن مسئله به عمق آن نفوذ کرده و جزئیات آن را تحلیل کند، که بدون درگیر بودن در جنبههای مختلف بازاریابی و فروش ممکن نیست.
مشاور بازاریابی
به عبارت دیگر مشاور بازاریابی فردی است تجربه کار و فعالیت عملی در حوزههای مختلف بازاریابی، جمعکردن کمپین های بازاریابی و تبلیغات برای شرکت های بزرگ و کوچک و همچنین اجرا آنها با کمترین و محدودترین بودجه و همچنین بودجههای بسیار بزرگ و گسترده را شاهد بوده باشد و قادر به کمک به مشتریان و مراجعین به خودش برای بهرهبرداری مثبت از ریال به ریال بودجه خودشان باشد.
مهمترین تفاوت بین یک بازاریاب استخدامشده در یک شرکت و یک مشاور بازاریابی تنوع نوع فعالیت این دو فرد است. یک مشاور در چندین و چند شرکت مختلف بهطور همزمان کار و فعالیت دارد که این شرکتها میتوانند شامل شرکت های عرضهکننده انواع طلا و جواهر لوکس تا شرکت های ارائهکننده نرم افزارهای پیشرفته باشند. ممکن است یک فرد که در یک آژانس بازاریابی و تبلیغات مشغول به فعالیت است همچنین تنوع شغلی و کاری را هم داشته باشد. اما بهطور مستقیم کار کردن با هر یک از این شرکت ها موجب به دست آوردن تصویری کاملتر و دقیقتر از کل بازار آن کسبوکارها میشود.
یک مشاور بازاریابی یک فرد کاملا حرفهای و بامهارت است که قدرت درک و تحلیل عوامل انگیزشی مصرف کنندگان و چگونگی استفاده از استراتژی ها برای رشد هر کسبوکاری را دارا میباشد.
برخی مردم آژانسهای تبلیغاتی را با مشاوران بازاریابی بهاشتباه میگیرند، با فرض اینکه مشاوران بازاریابی همان کارها و خدمات آژانسهای تبلیغاتی را اما بهصورت مستقل و انفرادی ارائه میکنند. با این وجود با اینکه این دو عملکردی مکمل یکدیگر دارند، ولی تفاوتهای بسیار زیادی بین دو میباشد. اگر شما بدانید که چه پیامی را باید به تبلیغ بگذارید، مطمئنا سراغ یک آژانس تبلیغاتی برای تهیه تبلیغات میروید. چرا که آنها تیم های اجرایی واقعا خلاقی متشکل از کارگردانان هنری، نویسنده و طراحان گرافیک در اختیاردارند که به شما کمک میکنند تا پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک کمپین تبلیغاتی یا یک تبلیغ تلویزیونی نو جدید ارائه کنید.
در مقابل یک مشاور بازاریابی، شخصی است که به یک کسبوکار چگونگی ارتباط و تعامل با مشتریان و بازار فعلی خودش را معرفی کرده و در این رابطه راهکار میدهد. علاوه بر این، مشاور بازاریابی در تعیین این موضوع که غیر از بازار فعلی و شناختهشده دیگر چه گروهی از مصرفکنندگان ممکن است نسبت به استفاده از محصول یا خدمت ترغیب شده و اینکه چگونه میتوان بازار موجب را توسعه داد نیز کمک میکنند. وی با نگاه کردن و بررسی طرح بازاریابی فعلی و سپس استفاده از ابزارهای تحلیلی و در نظر گرفتن پتانسیل بازار استراتژی را برای دستیابی به اهداف بزرگتر ارائه مینماید. مشاور در طی این فرایند، پایبندی به ماموریت شرکت را تضمین کرده و میزان موفقیت را از طریق بررسی نتایج در حین اجرا یک طرح بازاریابی استراتژیک اندازهگیری و گزارش میکند.
شما به یک مشاور بازاریابی نیاز دارید، اگر:
کسبوکار خود را راهاندازی کنید
به تعیین اهداف بهخوبی تعریفشده دارید
به یک طرح منسجم بازاریابی استراتژیک دارید
نظارت بر معیارهای کلیدی به منظور اندازهگیری میزان موفقیت به کمک نیاز دارید
تعیین معیارهای کلیدی شک دارید (ترافیک روزانه مشتریان یا مراجعین، نرخ تبدیل مراجعهکننده به مشتری، تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی، تماس های دریافتی، حاشیه سود)
بهبود روابط و میزان وفاداری با مراجعین و مشتریان فعلی هستید
به ورود به بازارهای جدید و جذب مشتریان جدید دارید
وب سایت آی بازاریابی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست