جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حلقه های زنجیره نشر


حلقه های زنجیره نشر

از لحظه ای که طرح یا ایده ای به ذهن یک آهنگساز الهام می شود تا زمانی که آن اثر خلق, منتشر و به دست مخاطبش می رسد, مراحل زیادی طی می شود

از لحظه‌ای که طرح یا ایده‌ای به ذهن یک آهنگساز الهام می‌شود تا زمانی که آن اثر خلق، منتشر و به دست مخاطبش می‌رسد، ‏مراحل زیادی طی می‌شود. در این زنجیره، نقش‌هایی بسیار کلیدی وجود دارند که غالباً دیده نمی‌شوند و مخاطبان یا وظیفه‌ی ‏آنها را به درستی نمی‌دانند و یا سمت و القاب آنها را به اشتباه می‌شناسند. در اینجا سعی داریم تا بصورت فشرده به معرفی ‏این ارکان بپردازیم، هرچند که در دنیای واقعی بسیاری از نقش‌های زیر را شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی یکسانی بر عهده ‏دارند.

۱) آهنگساز/ مولف ‏‎(Composer)‎

یک اثر هنری توسط هنرمندی مستقل یا هنرمندانی در قالب یک گروه ‏‎(Band/Ensemble)‎‏ خلق می‌شود. آهنگساز ‏چارچوب و بدنه‌ی اصلی یک اثر موسیقایی را خلق می‌کند. خالق اثر لزوماً در اجرای اثر نقش ندارد.‏

۲) سراینده‌ی متون آوازی ‏‎(Author/Lyric Writer)‎

در بسیاری از آثار آوازی از متون موجود استفاده می شود (مثل اشعار شعرا، متون مذهبی، متون غیرمدهبی، روایات و...) اما ‏بخش بزرگی از آثار موسیقایی دارای متونی مستقل یا ملهم از متونی دیگر است که توسط سراینده یا سرایندگان نوشته یا ‏بازنویسی می‌شود. ‏

۳) تنظیم‌کننده ‏‎(Arranger)‎

تنظیم‌کننده یک اثر کسی است که یک ایده‌ی موسیقایی خلق شده را به اثری قابل اجرا تبدیل می‌کند (اعم از سازبندی، رنگ ‏آمیزی موسیقایی اثر و ...).‏

۴) نوازندگان ‏‎(Instrumentalists)‎

این هنرمندان که لزوماً آهنگساز نیستند، متخصص در نواختن ساز هستند و جهت اجرای اثر ساخته و تنظیم شده مورد استفاده ‏قرار می‌گیرند.‏

۵۰ خوانندگان ‏‎(Vocalists)‎

هنرمند یا هنرمندانی که متون سروده شده برای یک اثر را بر اساس تنظیم‌های انجام شده می‌خوانند. خواننده لزوماً صاحب اثر ‏نیست بلکه می‌تواند تنها مجری هنری بخشی از یک اثر موسیقایی ساخته شده باشد.‏

۶) مدیر صدابرداری و ناظران ضبط‏‎ (Sound Engineers)‎‏ ‏

تیم استودیویی و صدابرداری یک اثر از حلقه های بسیار کلیدی تولید یک اثر موسیقایی به‌شمار‌ می‌روند و عموماً خود دانش ‏موسیقی را در حد مطلوب دارند. آنچه در ذهن آهنگساز متبلور و توسط سراینده، تنظیم‌کننده و نهایتاً نوازندگان و خوانندگان ‏اجرا خواهد شد، به دست تیم صدابرداری به اثری شنیداری تبدیل می‌شود. نحوه‌ی ضبط، میکروفون گذاری، کیفیت ضبط، ‏کیفیت اجرا، اپراتوری ضبط و ... جملگی بر عهده‌ی این گروه است.‏

۷) تدوین گر‏‎ ‎صدا ‏‎(Sound Editor)‎

تدوین‌گر صدا در موسیقی همانند صداگذار در سینما نقشی حیاتی در روند کار دارد. تدوین‌گران در دنیای پیشرفته‌ی موسیقی ‏حتی بدون حضور آهنگساز و تنظیم‌کننده (اما بر اساس آنچه ساخته شده است) به ویرایش و تدوین اثر ضبط شده می‌پردازند. ‏از اصلاح کیفیت صدای سازهای ضبط شده تا تنظیم سطح و مجاری صوتی صداها ‏‎(Panning)‎‏ در کانال‌های مختلف پخش ‏صدا، تعیین شدت و نقش هر ساز یا آواز نسبت به دیگر سازها و آوازها، جلوه‌های صوتی اضافه شده به اثر، پالایش صداها و ‏‏.... از جمله تخصص های تدوینگران است

۸) تهیه‌کننده ‏‎(Producer)‎

تهیه کننده به طور عام به شخص یا اشخاصی اتلاق می‌شود که سرمایه‌ی لازم جهت تولید یک اثر موسیقایی را بر عهده دارند ‏‏(از دستمزد آهنگساز و ترانه‌سرا گرفته تا نوازندگان، هزینه‌های ضبط، تدوین و ...). اما تهیه‌کننده نقش‌های بسیار مهمتری نیز ‏دارد که عموماً مورد توجه قرار نمی‌گیرد. تهیه‌کنندگان گاه سفارش دهنده‌ی یک اثر یا طرح نیز هستند. آنها با توجه به شناخت ‏بازار و رفتار مخاطب حتی در خلق یک اثر هنری، در حکم یک مشاور برای عوامل هنری اثر نیز ایفای نقش می‌کنند.

‏تهیه‌کنندگان بزرگ صرف‌نظر از سرمایه‌ای که در اختیار یک اثر قرار می‌دهند، در تطبیق‌ دادن اثر با ذایقه‌ی مخاطب، فراهم ‏ساختن شرایط روانی و فیزیکی مناسب جهت آهنگسازی و اجرا، بازاریابی اثر و شناسایی تولید‌کننده یا ناشر مناسب و ... نقش ‏موثری دارند. البته در بسیاری از مواقع دعوای میان تهیه‌کننده و هنرمند تمام شدنی به نظر نمی‌رسد و بسیاری هنرمندان اثر ‏تولید شده‌شان را متفاوت با آنچه خود در نظر داشته‌اند می‌دانند و محصول را به عبارتی آرایش شده توسط تهیه‌کننده ‏‎(Customized)‎‏ تلقی می‌کنند.‏

۹) تولیدکننده‌ی اثر ‏‎(Recording Label)‎

تولید‌کننده که عموماً در کشور ما با تهیه‌کننده اثر اشتباه گرفته می‌شود، سازمانی است که اثر تهیه و تولید شده را طی قراردادی ‏از تهیه‌کننده خریداری کرده و به‌صورت رسانه‌ای قابل توزیع (کاست، لوح فشرده، صفحه‌ی وینیل و...) آماده‌سازی می‌کند. ‏ناشر از زمان در اختیار گرفتن نسخه‌ی اصل اثر نسبت به تولید انبوه آن با معیارهای خود (گرافیک، تیراژ، نوع بسته‌بندی و ...) ‏اقدام می‌کند. ناشر عموماً وظیفه‌ی انجام تبلیغات برای معرفی اثر را نیز بر عهده دارد.‏

۱۰) ناشر ‏‎(Publisher)‎

این موجودیت به علت نبود زیرساخت قانونی کپی‌رایت در کشورمان اصولاً وجود ندارد و همان تولیدکننده تلقی می‌شود. ‏ناشر شخصیتی است که به وکالت دست‌اندرکاران هنری اثر (آهنگساز، تنظیم‌کننده، ترانه‌سرا، خواننده و ...) یا تهیه‌کننده، ‏صاحب حقوق و منافع مادی عمومی اثر ‏‎(Public Rights)‎‏ است. این اشخاص یا سازمان‌ها با ثبت اثر در مراجع قانونی، ‏پیگیر جمع‌آوری حقوق مادی پخش شده‌ی آثار از طریق رسانه‌ها یا اماکن عمومی هستند. ‏

۱۱) توزیع‌کننده ‏‎(Distributor)‎

توزیع‌کننده طی تفاهم با تولید‌کننده‌ی اثر اقدام به پخش گسترده‌ی محصول موسیقایی در مراکز فروش محصولات صوتی ‏می‌نماید.‏

۱۲) فروشنده نهایی ‏‎(Outlets)‎

فروشگاه‌ها یا مراکزی فیزیک و الکترونیکی (اینترنتی) که عرضه‌ی آثار به مشتری نهایی را بر عهده دارند.‏

۱۳) پخش کنندگان عمومی ‏‎(Public Broadcasters)‎

ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، اماکن عمومی و ... که با در نظر گرفتن حقوق پخش عمومی آثار، آنها را به گوش مخاطبان ‏خود می‌رسانند. این مقوله‌ای است که در ایران ضوابط مشخصی برای آن وجود ندارد.‏

۱۴) سازمان‌های حامی حقوق مدنی و معنوی ‏‎(Copyright Institutions)‎

سازمان‌های حامی کپی‌رایت، نهادهای قانونی جهت احقاق حق دست‌اندرکاران آثار هستند. ناشر یک اثر ‏‎(Publisher)‎‏ جهت ‏جمع‌آوری حقوق موکلین خود از این مجاری اقدام می‌کند. صرفنظر از کلیه حقوق بدیهی که اینگونه موسسات نسبت به جمع ‏آوری و پرداخت آن به اشخاص ذیمدخل اقدام می کنند، موسسات حامی حقوق خزانه جمع آوری حقوق جنبی ‏‎(Neighboring Rights)‎‏ نیز هستند.

حقوق جنبی منافعی است که پس از جمع آوری، بطور مساوی به کلیه‌ی اعضای ‏واجد شرایط این سازمان‌ها پرداخت می‌شود و ارتباطی به میزان محبوبیت یا فروش آثار ندارد. مهم‌ترین آن عوارض و ‏مالیات‌های کسر شده از تجارت ادواتی است که قابلیت ضبط موسیقی بر روی آنها وجود دارد، مثل ‏CD‏ یا نوار خام، ‏دستگاه‌های پخش موسیقی، دستگاه‌های پخش دیجیتالی فایل‌های موسیقی مثل ‏MP۳ Player‎‏‌ها و حتی کارت‌های حافظه‌ی ‏USB‏! که اخیراٌ به این فهرست اضافه شده‌اند....‏

رامین صدیقی



همچنین مشاهده کنید